Ook al zou je het niet direct zeggen: de Rivian R2S is compleet nieuw en is bereikbaarder dan de vorige modellen. Ook krijgt ‘ie gelijk een klein broertje: de R3!

De overstap naar elektrisch biedt mogelijkheden voor nieuwe bedrijven. Het al welbekende Tesla-verhaal, bijvoorbeeld. Rivian timmert ook lekker aan de weg nu het bedrijf eindelijk hun R1T pickup en R1S SUV op de markt heeft gebracht. Dat tweetal is de Model S van Rivian. Het laat zien wat het bedrijf in zijn mars heeft, maar is nog aan de dure kant. Dat deze twee het balletje laten rollen betekent dat er nu een goedkoper model kan kopen. De Model 3 van Rivian is hier en hij heet Rivian R2S. We hebben er wat eerste info over, al verwachten we zo snel mogelijk nog meer informatie (en plaatjes!)

Rivian R2S

De Rivian R2S komt in zijn geheel nogal bekend voor. We kunnen kort zijn over de styling: het is een vrijwel identieke auto aan de grotere R1S. De herkenbare styling, met de grote lichtbalk en pilvormige koplampen, zorgt ervoor dat de R2S eigenlijk een R1S lijkt die op A5-formaat is geprint. Dat doet het nodige met de ruimte, al is het nog steeds best een forse SUV. Het doet vooral het juiste met de prijs. Daar komen we zo even op terug.

Zoals gezegd moet je de R2S dus niet perse klein noemen, want hij is 4.715 mm lang, 1.700 mm hoog en de wielbasis is 2.935 mm. Vergeleken met de R1S is ‘ie wel klein, want die is 5.100 mm lang en 1.837 mm hoog, met een wielbasis van 3.075 mm. De kleinere R2S levert niet veel in qua cijfers, want het rijbereik is meer dan 300 mijlen en de snelste R2S sprint van 0 naar 96 km/u in minder dan drie seconden.

Gadgets

Ook lijkt de Rivian R2S de Fisker Ocean in zijn vizier te hebben. De Ocean maakte furore met zijn California Mode, waar je alle ruiten (inclusief de achterruit) kan laten zakken voor een lekker briesje in de cabine. Dat kan de R2S ook. Rivian is ook trots op een nieuwe feature: in de bestuurdersdeur zit een zaklamp die je uit de deurbekleding kan halen. Handig! De R2S is een vijfzitter en alle stoelen, inclusief de voorstoelen, kunnen helemaal plat om te kunnen slapen. Echt een soort avontuurlijke auto, dus.

Prijs

Zoals gezegd mag de Rivian R2S iets goedkoper de deur uit: de basisversie gaat rond de 45.000 dollar kosten. Dat is goed nieuws, want dat zorgt ervoor dat de R2S gelijk in een competitief stukje markt komt. En het betekent dat je de lol van de grote R1-modellen kan krijgen voor veel minder geld.

2026

De Rivian R2S staat voor 2026 op de planning en zoals meer merken doen kan je hem al pre-orderen voor 100 dollar. Dan heb je jouw R2S alvast verzekerd voor tegen die tijd.

Rivian R3

En daar blijft het niet bij: Rivian onthult ook de R3, wat een nóg kleiner model is. De R3 noemt CEO RJ Scaringe dan ook meer een soort speelse crossover. Omdat het nieuws vandaag echter vooral de R2S omvat, blijft de R3 voor nu enkel wat plaatjes en de belofte dat we het er later nog over gaan hebben. Verwacht echter dat de R3 wel eens in een nog lager segment een lekkere prijspakker kan worden.

R3X

Oh ja, en Rivian gaat creatief gebruik maken van de kleine R3 zijn ‘speelsheid’ met de R3X, een soort sportversie annex speciale editie op basis van de R3. De R3 zal na de R2S uitgeleverd worden, dus ergens in 2026 of 2027.

Dit artikel Rivian R2S en R3 die je wél kan betalen zijn hier! verscheen eerst op Autoblog.nl.