Ja, zo wordt deze middenklasse EV-sedan echt verkocht, met vleugeldeuren en een moeilijke naam: eπ 007.

Een naam verzinnen voor een auto is niet makkelijk. Helemaal als je er moeilijke tekens voor gaat gebruiken. De Kia Cee’d en al helemaal de Pro_Cee’d bijvoorbeeld, dat is moeilijk doen terwijl het makkelijk kan (het tweetal heet dan nu ook Ceed en Proceed). Ook accenten en bijzondere letters doen het niet altijd even goed, denk aan Murciélago, Ɛ̃fini en de gekke perikelen van Alpine die hun concept cars nu met een β (beta) aanduiden. Wij moesten ook een beetje schakelen, want op dit soort letters worden artikelen slecht gevonden. Fun fact: precies om die reden veranderde Toyota de GR 86 naar GR86, omdat anders enkel ‘GR’ en ’86’ worden gevonden, wat te algemeen was om op goede resultaten te komen.

eπ 007

Vandaar dat we voor deze keer vergiffenis aanvragen voor de milde clickbait, want als je de naam van deze auto in de titel moet verwerken wordt het wel heel lastig. Wanneer heb jij voor het laatst het teken voor pi moeten gebruiken op je toetsenbord? Oefen ‘m maar alvast, want de eπ 007 is hier, een product van het Chinese Dongfeng. Dat is een groot conglomeraat net als Geely, dus eπ is het merk. En dan ook nog eens 007 gebruiken terwijl er geen één linkje is met James Bond. Bijzonder, op zijn minst. Overigens wordt eπ fonetisch veel geschreven als Yipai, zo zal je het dus ook uitspreken.

Vleugeldeuren

En dan nog is het gebruik van pi niet wat de eπ 007 zo bijzonder maakt. Qua design is ‘ie namelijk ‘oké’, we zien er vooral veel elementen van reeds bestaande ontwerpen in. Op zich best de moeite dus om daar wat meer jeu aan te geven. Dat doet Dongfeng door de eπ 007 te voorzien van vleugeldeuren. Ja, echt. En dan geen Falcon Wing-praktijken: schaardeuren voorop. Een beetje zoals de oude tuning-catalogi. Bij auto’s als de 300SL met vleugeldeuren hadden ze functie en bij de Model X zou je ook kunnen zeggen dat er logica achter zit. Bij eπ lijkt het puur voor de styling te zijn. Tsja…

(PH)EV

Verder is de eπ 007 ‘gewoon’ een elektrische sedan. Wel met wat leuke foefjes, het moet ook uniek blijven uiteraard. Zo zijn de specs best aardig: de Cw-waarde is 0,209, wat bijna op het niveau is van de Mercedes EQS. Dan vervalt ook het argument van Mercedes dat hun EQS wel een gekke banaanvorm moest krijgen voor zo’n Cw-waarde. Het interieur lijkt ook niet bizar origineel: twee schermen, waarvan het middelste scherm een 15,6 inch grote unit is.

Anyway, nog wat leuke foefjes: een draadloze smartphonelader met een capaciteit van 50W, bijvoorbeeld. Of wat te denken van 31 sensoren om autonoom rijden mee te bevorderen onder de noemer eπ PILOT. Gemiste kans om het πlot te noemen, maar goed. Je wordt eveneens verwend met massagestoelen, een 20 speaker metend audiosysteem en 64-kleurige sfeerverlichting met de mogelijkheid om mee te pulseren met de maat van de muziek.

(PH)EV

Je mag bij de eπ 007 kiezen tussen plug-in hybride of EV. De EV heeft drie versies:

  • 160 kW (218 pk), 57 kWh, 6,8 seconden naar de 100, 530 km rijbereik;
  • 200 kW (272 pk), 70 kWh, 5,8 seconden naar de 100, 620 km rijbereik;
  • 400 kW (544 pk), 70 kWh, 3,9 seconden naar de 100, 540 km rijbereik.

Deze actieradii zijn gemeten via de CLTC, de Chinese versie van WLTP. Deze is naar verluidt iets rooskleuriger dan de WLTP, maar zelfs met een kleine afname is 620 km niet slecht. De PHEV lijkt een benzinemotor gekoppeld aan de basis EV-versie met een kleiner accupakket: je krijgt namelijk diezelfde 160 kW, een 1.5 liter motor als extra en een totaal rijbereik van 1.200 km, waarvan 200 km elektrisch. Niet gek!

Prijs

En dat alles voor omgerekend 22.100 dollar. Nou lijkt China EV’s nogal te stimuleren met flinke subsidies -iets om binnenkort in te duiken- maar dat is zeker niet verkeerd. Al voelt de auto ietwat alsof ‘ie leuk probeert te doen met wat gimmicks. (via CarNewsChina)

Dit artikel Bizar: middenklasse sedan wordt opgeleukt met vleugeldeuren verscheen eerst op Autoblog.nl.