Dit is de mooiste Alfa Romeo van vandaag

We showen met alle liefde, passie en enthousiasme de mooiste Alfa Romeo die je vandaag gaat zien. En morgen ook waarschijnlijk.

Het liefst gaat er geen dag voorbij zonder Alfa Romeo-nieuws. En als het er niet is, dan creëren we het graag in de vorm van een toffe occasion of een heel fijn rijdende duurstester. Voor vandaag hebben we weer wat leuks voor jullie. Het is namelijk de mooiste Alfa Romeo die je vandaag gaat zien. Toegegeven, dan moet je niet op het artikel van @machielvdd klikken dat hij gisteren schreef, maar het scheelt niet veel.

Net als die handgeschakelde 8C Competizione is dit geen project van Alfa Romeo zelf. Nee, het is een auto van Totem Automobili. Totem, ja. We zien het al voor ons op de vrijdagmiddagborrel. “Hey, Van Veen, kerel: wat rij jij nu eigenlijk?” en dat je dan moet antwoorden”Nou, ik rijd een dikke Totem tegenwoordig!”

mooiste Alfa Romeo

Mooiste Alfa Romeo

Dit soort bedrijven zijn tegenwoordig helemaal niet zo zeldzaam. Het aantal auto’s dat ze uiteindelijk maken wel. Daarom is bijna elk exemplaar dat ze maken een nieuw model of afwijkende uitvoering. In dit geval betreft het de Totem Armonia. De auto ziet eruit als een heel erg klassieke Giulia, maar niets is minder waar. De auto is namelijk voorzien van een koolstofvezel koetswerk en elektrische aandrijflijn. Veel moderner dan deze Totem Armonia wordt het dus eigenlijk niet. De basis is weliswaar een klassieke Giulia, maar 90% (!) is compleet nieuw. Zie het als een soort rijdende Patricia Paay.

Een tijdje geleden onthulde @machielvdd alle details van de auto, maar de bijgevoegde foto’s waren renders of in het beste geval flink bijgewerkte afbeeldingen. Nu zijn er live-afbeeldingen van het evenement op Villa d’Este waar Totem acte de présence gaf.

940 Nm en slechts 1.410 kg

Zoals gezegd is het een elektrische auto. Qua vermogen kom je niets te kort, want de motor levert namelijk een maximum vermogen van 525 pk! Dat is 5 pk meer dan Giulia Quadrifoglio levert. het koppel van 940 Nm is zo mogelijk nog indrukwekkender. Maar waar we echt blij van worden is het leeggewicht. Veel elektrische auto’s met dergelijke vermogens wegen twee ton, als het niet meer is. In dit geval heeft Totem het gewicht laag kunnen houden: 1.410 kg is echt heel erg laag.

Wat de exacte prijs is van deze schitterende Alfa Romeo van Totem, weten we niet. Wel weten we dat de bedragen van hun andere projecten van oplopen tot 1.200.000 euro. Dus verwacht geen koopjes bij Totem Automobili.

Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste restomods!

Dit artikel Dit is de mooiste Alfa Romeo van vandaag verscheen eerst op Autoblog.nl.

Jullie kopen te weinig Supra’s en Z4’s

Supra en Z4

Kom op, bestel nog even een Supra en Z4!

Het is eigenlijk van de zotte dat automerken een modelgamma met een hele hoop crossovers hebben, maar nauwelijks sportwagens. Zeker de merken met een sportieve inslag hebben voornamelijk (iets sportiever getinte) crossovers of – en dit vinden we heel erg om te zeggen – crossover coupés.

Het ontwikkelen van een sportwagen kost relatief veel geld, terwijl de afzet niet enorm hoog is. Bij een crossover coupé is dat precies andersom. Dus je kan het de fabrikanten ook niet kwalijk nemen dat ze precies maken daar waar de markt om vraagt.

Supra en Z4

Toyota heeft er een oplossing voor bedacht: samenwerking met een andere fabrikant. Zo hebben ze samen met Subaru de GR86 en BRZ. Een segmentje hoger werkt Toyota Samen met BMW. De BMW Z4 was mogelijk door de Toyota Supra. Toyota mocht van BMW gebruik maken van het platform en aandrijflijn, als BMW een kijkje in de keuken nemen in het waterstofproject van Toyota voor de BMW iX5.

Einde Supra en Z4 in zicht

Ondanks dat de iX5 al een tijdje geleden is aangekondigd, ziet het er nog steeds niet naar uit dat je ‘m binnenkort kan bestellen. Wellicht gaat BMW dus geen profijt hebben van de samenwerking, want we hebben verschrikkelijk nieuws voor jullie: het einde van de Supra en Z4 is in zicht! Dat meldt Automobilwoche.

Er zijn meerdere redenen waarom de Supra en Z4 eruit gaan. In eerste instantie heeft het te maken met de fabriek in Graz (waar de Supra en Z4 van de band lopen). Daar hebben ze 500 man moeten ontslaan omdat een lading auto’s daar niet meer gebouwd zullen gaan worden. Denk aan de Fisker Ocean, Jaguar E-Pace (en I-Pace) en BMW 5 Serie (de G30 werd daar gebouwd).

Koop dan!

De Supra en Z4 zijn geen absolute faal in commercieel opzicht, maar het is ook geen razend succes. Bij BMW en Toyota staan er geen opvolgers gepland voor de sportieve modellen. Wel staat er een datum in de agenda: 2026. Dat is het laatste jaar dat de Supra en Z4 van de band rollen. Daarna is het over en uit. In de meeste gevallen – als een model binnen twee jaar vervangen wordt – zijn de plannen voor een opvolger al bekend. Die zijn er voor vooralsnog niet.

Overigens hoeft het niet 100% het definitief het einde te zijn. De vorige generatie (de E89) ging in de zomer van 2016 uit productie en toen moesten we een paar jaar wachten op de G29-generatie. Dus als jullie even als een malle Supra’s en Z4’s gaan kopen, kunnen de fabrikanten misschien van gedachten veranderen.

Meer lezen? Net als Joost Klein werden deze 9 topauto’s gecanceld!

Dit artikel Jullie kopen te weinig Supra’s en Z4’s verscheen eerst op Autoblog.nl.

De gaafste moderne Alfa is nu nóg gaver

Hoe maak je een extreem gave Alfa nog gaver? Met een handbak!

De Alfa Romeo 8C is een auto die bij menig petrolhead (inclusief ondergetekende) in het lijstje met droomauto’s staat. Alleen al vanwege het bloedmooie design, wat nog even fraai is als 17 jaar geleden. En die Maserati V8 is natuurlijk ook fantastisch.

Toch is de Alfa Romeo 8C nog voor verbetering vatbaar, zo vinden de mannen van Officine Fioravanti. Zij zijn niet bang om geliefde modellen onder handen te nemen, want je kunt ze kennen van hun Testarossa-restomod. Hun volgende project is dus een Alfa Romeo 8C.

Wat is er volgens Fioravanti mis met een Alfa Romeo 8C? Nou, de bak bijvoorbeeld. Dat is een gerobotiseerde handbak, dus daar heeft Fioravanti wel een punt. Wat hebben ze daarom gedaan? De 8C voorzien van een handbak. Met een open schakelpatroon. Het kan dus: een Alfa 8C nóg gaver maken.

Het is overigens niet de eerste 8C met een handbak. Alfa Romeo had namelijk een prototype van de 8C die ook over een handbak beschikte. Het bleef helaas bij een prototype: de productieauto kreeg een gerobotiseerde handbak, net als de Maserati’s met dezelfde V8.

De handbak is niet de enige verbetering die Officine Fioravanti heeft doorgevoerd. Het onderstel is ook aangepast met verstelbare Öhlins-dempers. Daarnaast heeft de motor (die standaard 450 pk levert) meer vermogen gekregen, maar het is nog niet bekend hoeveel precies. In het interieur zien we ook nieuwe stoelen, opgetrokken uit carbon.

Informatie en foto’s zijn op dit moment nog schaars, maar we vinden het nu alvast een heel gaaf project. Het enige minpuntje is dat er nu op diverse plekken een afkorting van een zeker online videoplatform staat.

Dit artikel De gaafste moderne Alfa is nu nóg gaver verscheen eerst op Autoblog.nl.

Oud vs. nieuw: Porsche 992

We zetten de oude en de nieuwe 992 naast elkaar om álle uiterlijke wijzingen te vinden.

Het autonieuws van deze week is de vernieuwde Porsche 911. Na de introductie van de watergekoelde motoren en de turbo’s in het nu tijd voor de volgende stap: een hybride 911. Het onderwerp van gesprek was dus vooral de techniek, maar we gaan nu ook nog even de uiterlijke wijzigingen onder de loep nemen. Daarbij hebben we ook echt een loep nodig, want de uiterlijke wijzingen zijn een stuk conservatiever dan de technische wijzigingen.

Porsche 992 Carrera

Wouter vertelde al het één en ander in de video, maar we zetten ze nu even naast elkaar, zodat je kunt vergelijken. Te beginnen met de standaard Carrera. Hier zijn de verschillen het kleinst, maar ze zijn er weldegelijk. De koplampen bijvoorbeeld. Die zijn nog net zo rond als eerst, maar de LED-verlichting is wel anders. Dat betekent dat de verlichting uit de bumper is verdwenen: alles is nu geïntegreerd in dezelfde luchtunit. Daardoor is er ruimte voor grotere luchtinlaten in de voorbumper.

Als we de achterkant bestuderen zien we dat de achterlichten nu één horizontale balk vormen. Dit zagen we voor het eerst op de Taycan en het wordt nu geïmplementeerd op alle modellen. De uitlaten zijn nog hetzelfde, maar de achterbumper is wel ietsje agressiever geworden. Als je goed kijkt zie je dat ook het luchtrooster achterop gewijzigd is. Je kan het maar weten.

Interieur

Het interieur is een gevalletje ‘zoek de verschillen voor gevorderden’. Maar ook hier zijn er verschillen. Net als bij de andere nieuwe Porsches is de draaiknop vervangen door een gewone startknop. Daarnaast is een Drive Mode-knop op het stuur. Verder hebben de analoge tellers het veld moeten ruimen, de 992.2 is helemaal anno 2024 met een digitaal instrumentarium.

Met de achterbank is ook nog wat bijzonders aan de hand. Die schittert namelijk door afwezigheid op de vernieuwde 992. De coupé heeft standaard geen achterbank meer. Gelukkig kun je die wel gewoon aanvinken op de optielijst, zonder meerprijs.

Porsche 992 Carrera GTS

De Carrera GTS moeten we nog even afzonderlijk behandelen, want die wijkt meer af van de vorige generatie. We moeten er wel bij zeggen dat dit in principe de SportDesign-bumpers zijn die je ook op de normale Carrera kunt krijgen. Dan hebben ze echter niet de opvallende verticale lamellen (die ook dicht kunnen).

Dat is meteen het belangrijkste verschil tussen de nieuwe GTS en de oude: de nieuwe heeft een voorbumper die een stuk agressiever is. Zo van voren lijkt het bijna een GT3. We zijn dus benieuwd hoe agressief die wordt.

Aan de achterzijde kun je de GTS herkennen aan de uitlaten. Die zijn naar het midden toe gekropen. De ovale vorm is dan weer niet uniek voor de GTS, die heeft de normale Carrera ook als je het SportDesign-pakket aanvinkt. Maar je kunt dus wel degelijk zien dat je met een GTS te maken hebt, waar dat vaak nogal lastig is bij Porsche.

Als je een Porsche 992 spot weet je nu dus waar je op moet letten om de nieuwe te herkennen. En je kunt meteen als een getrainde spotter zien om welke variant het gaat. Mocht je nog wat willen oefenen, dan kan dat in de configurator, want die staat al live.

Wil je dat Wouter hoogstpersoonlijk de wijzigingen aanwijst? Check dan de video:

Dit artikel Oud vs. nieuw: Porsche 992 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Koop deze E36 en krijg voor 60k (!) aan upgrades

Deze auto staat al langer te koop, maar hij is nu flink in prijs verlaagd. Doe er je voordeel mee!

Een E36 die niet meer helemaal standaard is, dat is niks nieuws. Op en rond de Nordschleife struikel je over de aangepaste E36’s. Op Marktplaats staat echter een exemplaar waarbij de modificaties wel héél ver gaan. De auto is nog maar nauwelijks als E36 te herkennen.

Deze Bimmer begon zijn leven als een gewone 325i Cabrio, maar zo’n beetje ieder onderdeel aan deze auto is vervangen. Dat begint al met het uiterlijk: deze 325i is voorzien van een M3-bodykit, met daarbovenop nog een heel arsenaal aan carbon onderdelen.

Wat verder opvalt zijn de koplampen, of beter gezegd, het ontbreken daarvan. Deze zijn omgetoverd tot luchtinlaten. Als je heel goed kijkt zie je dat er ook een aftermarket spoiler gemonteerd is.

Gaan we door met het onderstel: de auto is voorzien van een M3-onderstel, een M3-sper, een schroefset én airride. De velgen zijn 18 inch OZ Futura’s. Er zijn een hoop onderdelen op deze auto discutabel, maar de velgen zijn in ieder geval heel dik.

Is er ook motorisch nog wat aan gedaan? Reken maar van wel: de auto heeft nog steeds een 2,5 liter zes-in-lijn, maar die levert nu 658 pk en 713 Nm. Dat is onder andere te danken aan het feit dat er een dikke turbo op geschroefd is. Verder hebben er nog talloze onderdelen een upgrade gekregen, van de drijfstangen tot de intercooler.

Het moet je ding zijn, maar er is duidelijk enorm veel tijd en geld in deze E36 gestoken. Volgens de advertentie is er een kleine 60 mille aan gespendeerd en dat geloven we meteen. In dit artikel hebben we nog maar een fractie van alle modificaties benoemd, dus voor de complete waslijst moet je echt even op Marktplaats kijken.

Wat moet zoiets kosten…? Die 60k aan upgrades kunnen ze natuurlijk niet doorrekenen, dus de auto wordt aangeboden voor slechts €28.995. Daarmee is de verkoper al flink gezakt, want eerste stond ‘ie te koop voor €34.995. Maar ja, deze auto is gebouwd volgens zeer specifieke wensen, en dan is de doelgroep heel klein.

Dit artikel Koop deze E36 en krijg voor 60k (!) aan upgrades verscheen eerst op Autoblog.nl.

De Car of the Year komt wéér uit Korea

World Car of the Year 2024

Voor de vierde keer in vijf jaar tijd is de World Car of the Year een Koreaans product.

Ja, dames en heren het is eindelijk zover: de Car of the Year 2024 is bekend. We horen jullie denken: dat was toch de Renault Scenic E-Tech geworden? Correct, dan was inderdaad de European Car of the Year 2024. Maar we hebben ook nog de World Car of the Year 2024.

Andere conclusie

Die is nu dus bekend gemaakt. De juryleden van de World Car of the Year kwamen tot een andere conclusie dan de volledig Europese jury. De Scenic heeft namelijk niet gewonnen. Sterker nog: die was überhaupt niet genomineerd, want een auto moet op minimaal twee continenten verkocht worden om in aanmerking te komen voor de WCOTY.

Kia EV9

Je had ‘m ongetwijfeld al herkend op de headerfoto: de World Car of the Year 2024 is … de Kia EV9. Daarmee wint voor de derde keer op rij een product van de Hyundai Group, nadat eerder de Ioniq 5 en Ioniq 6 al wonnen. En in 2020 ging de Kia Telluride met de overwinning aan de haal.

World Car of the Year 2024

Performance Car

In de categorie Performance Car was het eveneens een Koreaan die won: de Hyundai Ioniq 5 N. Deze EV liet daarmee onder meer de BMW M2 en de Ferrari Purosangue achter zich. Vorig jaar won in deze categorie óók een Koreaanse auto: de Kia EV5 GT.

Gesponsord?

Je zou bijna denken dat de World Car of the Year gesponsord wordt door Hyundai. Of misschien maken de Koreanen gewoon puike producten, dat kan natuurlijk ook. Want eerlijk is eerlijk: Kia en Hyundai zijn gewoon heel goed bezig.

Nummer twee en drie

Voor de volledigheid moeten we de BYD Seal en Atto 3 (die tellen om een of andere reden als één auto) en de Volvo EX30 ook nog even vermelden. Dit waren namelijk de nummer twee en drie in de verkiezing dit jaar. Als je een van deze modellen bezit, weet dan dat je auto bíjna World Car of the Year 2024 is geworden.

Wouter mocht helaas niet meebeslissen over de World Car of the Year, maar wat hij van de EV9 vind zie je in de onderstaande rijtest:

Dit artikel De Car of the Year komt wéér uit Korea verscheen eerst op Autoblog.nl.

In memoriam: Audi R8

Nu de Audi R8 officieel verleden tijd is, nemen we even officieel afscheid van de eerste en tot nu toe enige supercar van Audi.

Het is officieel: als we het hebben over de Audi R8, moeten we in de verleden tijd spreken. Audi bouwde het laatste exemplaar van hun eerste en vooralsnog enige supercar, waarmee de productiespanne officieel begon in 2007 en eindigde in 2024. Twee generaties en zeventien jaar, en 44.418 gebouwde exemplaren.

Afscheid Audi R8

De Audi R8 is een beetje de allemansvriend van de supercar-wereld. Dus als een echte allemansvriend willen we toch even een gepast afscheid schrijven voor de auto, door even de levensloop door te nemen.

Successen

De Audi R8 is eigenlijk een optelsom van twee factoren. De eerste is de Audi R8. Ehm, juist. R8 was namelijk zowel de naam voor de productieauto, als de serie raceauto’s met V8 die Audi inzette voor de felbegeerde 24 uur van Le Mans.

Dat bleek succesvol. Audi schreef de 24 uur van Le Mans vijf keer op naam van de R8 tussen 2000 en 2005. Alleen 2003 moesten ze afstaan aan Bentley met de Speed 8. Ironisch genoeg was 2003 wel het jaar waarin het idee voor een Audi supercar voor de straat concreet werd voor het publiek.

Audi wilde namelijk het Le Mans-succes van de R8 vieren na de hattrick van 2000, 2001 en 2002. Dat deden ze door in 2003 de Audi Le Mans Concept te presenteren op de IAA van Frankfurt. Een tamelijk baanbrekend design voor 2003 dat bovendien vol zat met hypermoderne features. Niet alleen zaken als LED-koplampen en achterlichten, maar ook een aluminium spaceframe en veelvuldig gebruik van zowel aluminium als koolstofvezel voor de carrosserie. Overigens lag achterin de Le Mans Concept een 5.0 liter V10 met 610 pk. Wat een perfect bruggetje is naar de tweede factor die meespeelde in de geboorte van de R8.

Lamborghini

Namelijk niet geheel onbelangrijk: Audi was de kersverse eigenaar van Lamborghini. Het eerste project van Audi voor het Italiaanse merk was de baby Lambo, de Gallardo die onder de Murciélago kwam. Met een volledig nieuw op maat gemaakt aluminium chassis en spaceframe en een V10 achterin. Audi had op zich alles in huis om een soort ge-rebadgede Gallardo uit te brengen als Audi-supercar. Dat is dan ook min of meer gebeurd.

Eerste R8: 2006

In 2006 verscheen de productieversie van de Le Mans Concept. Waar de concept vernoemd was naar de race die Audi racesucces opleverde, werd de auto uiteindelijk vernoemd naar de auto die het verzorgde: R8. Wat ook nog eens een mooie referentie is naar het aantal cilinders dat de motor telt. De styling van de Le Mans Concept werd ietsje meer naar productie-specificatie gebracht. Zo durfde Audi de bizarre LED-kermis die doet denken aan hun moderne LED Matrix-lampen nog niet aan, maar wel een wat simpelere LED-koplamp met een lichtstrip in een bijzondere vorm die altijd aan stond. Zo zijn de daytime running lights of dagrijverlichting ten tonele getreden, wat in 2009 zelfs verplicht werd in Europa.

Een ander designdingetje wat Audi tot en met de laatste R8 heeft meegenomen: de koelsleuven aan de zijkant zaten achter een stuk contrasterend plaatwerk wat van de raampartij tot de bumper liep. Deze ‘sideblades’ werden kenmerkend voor het profiel van de Audi R8. Je kan ze in een contrasterende kleur bestellen, maar ook mee laten spuiten.

V8

Je zou namelijk verwachten dat de auto de voetsporen van de concept volgt. Qua basis doet hij dat ook: de auto is technisch vrijwel identiek aan de Lamborghini Gallardo. Net als de Gallardo had ook de R8 vierwielaandrijving, de motor achterin en een aluminium spaceframe. De motor werd echter Audi’s eigen 4.2 liter V8 FSI. De cijfers maken het eigenlijk een perfecte junior voor de Gallardo, wat dan ook de insteek lijkt. Twee cilinders minder en 420 pk in plaats van 500. Deze motor is bekend uit de Audi RS4, wat klinkt alsof Audi een beetje eieren voor hun geld heeft gekozen. Toch zegt dat meer over hoe briljant de motor van de RS4 is, omdat de motor eigenlijk beter op zijn plek lag in een supercar.

Nu snelle automaten helemaal een ding werden, niet in de laatste plaats doordat Audi dankbaar gebruik maakte van de eerste generatie DSG, wilde Audi ook voor de R8 de nadruk leggen op de e-Gear transmissie van Lamborghini. Deze kon je in de R8 krijgen als ‘R-Tronic’, een gerobotiseerde handbak en dus geen DSG-praktijken met dubbele koppelingen. Over de R-Tronic zijn de meningen verdeeld qua beleving en betrouwbaarheid, helemaal omdat het alternatief een handgeschakelde zesbak met H-patroon is. Eenvoudiger wordt het niet.

Topmotor

In het debuutjaar scoorde de Audi R8 zoals je van een middenmotor supercar verwacht, met ietsje meer dan 4.000 verkochte exemplaren. Tot en met 2009 was de 4.2 FSI de enige motor die je kon krijgen, maar Audi liet al doorschemeren dat het daar niet bij bleef. Neem de Audi R8 V12 TDI Concept. Die liet zien hoe het zou werken als Audi de 5.5 liter V12 diesel(!)motor achterin kreeg met meer dan 500 pk en meer dan 1.000 Nm. Dit werd een lastige voor de paarse broeken, omdat Audi de R8 op heel veel fronten moest herzien om de gargantueske dieselbeuker erin te proppen. De motor vond zijn weg overigens wel in de Audi Q7 V12 TDI.

Nee, Audi dacht makkelijker. Lamborghini zou de geüpdatete Gallardo genaamd LP560-4 presenteren, met een 5.2 liter grote versie van zijn V10. Aangezien de Gallardo en R8 toch al het gros van hun techniek delen, wist je zeker dat die wel makkelijk ging passen. Zo werd de Audi R8 5.2 FSI quattro geboren in 2009. Dan verwacht je kannibalisering met de Gallardo, maar het bleek dat de twee perfect in harmonie konden leven. Overigens ging de V8 niet in de prullenbak: je kon de eerste R8 zijn hele levensspanne in beide motorvariaties krijgen.

Spyder

Sterker nog: Audi ging zelfs de andere versie van de Gallardo naar de R8 brengen door in 2010 de Spyder te introduceren. Al het moois van de R8 V10, maar dan zonder dak. Ook hier mocht je kiezen tussen de V8 en de V10. Die keuze moet je waarschijnlijk vooral met je portemonnee maken, want beide motoren passen de R8 goed. Dat geldt ook voor de Coupé, overigens.

e-tron

Zonder te veel in te gaan op de individuele versies –dat hebben we namelijk al een keer gedaan– heeft de eerste R8 een levensspanne gehad van 2007 tot en met 2015 waarin hij een keer is gefacelift en van meer pk voorzien is, de GT ten tonele trad (later LMX) en ondertussen in best aardige oplages gebouwd werd. Op de achtergrond was Audi bezig met een versie van de R8 die de benzinemotoren zou wegkieperen. Deze e-tron, voorgesteld als concept met een soort moderne insteek op het R8-lijnenspel, zou een volledig elektrische R8 tonen.

Er zijn zelfs prototypes op basis van het standaardmodel. Audi kon echter geen manier vinden om de e-tron een commercieel succes te maken, dus bleef het bij testmodellen en concepts.

2016: tweede Audi R8

De tweede generatie Audi R8 deed alles hetzelfde, en toch veel anders. Zo verdween de optie voor de V8 en de handbak, al verdween ook de R-Tronic. Dat werd nu de S-Tronic, een wat traditionelere DCT met zeven versnellingen. Veranderingen die wederom parallel lopen aan de in 2014 gepresenteerde Lamborghini Huracán, de opvolger van de Lamborghini Gallardo. De R8 kwam beschikbaar als 540 pk sterke V10 quattro en 610 pk sterke V10 quattro Plus.

e-tron 2.0

De meest bizarre wending is dat Audi pardoes ineens hun e-tron-versie concreet maakte met een productieversie op basis van de nieuwe R8. Ook al hadden ze gelijk over het niet worden van een commercieel succes. Door ‘slechts’ 460 pk te kunnen bieden, loodzwaar te zijn, nog bij lange na niet snel te kunnen opladen en een miljoen euro te kosten, passeerde de teller voor de R8 e-tron nog niet eens een klein tiental exemplaren.

Doorgaan

Des te leuker werd het dat de Audi R8 de tand des tijds doorstond. Wederom kun je alle varianten teruglezen in ons artikel daarover, maar Audi bleef tot en met 2024 doorploeteren met hun supercar met 5.2 liter V10. Uiteindelijk goed voor 620 pk, optioneel met achterwielaandrijving en nog steeds als coupé of Spyder.

De kracht van de R8? Hij is zo lekker gewoon gebleven. Je zegt eigenlijk als Audi R8-koper dat een Lamborghini je te flitsend is en je gewoon wil genieten van een MR-supercar met V8 of V10. Toch is de R8 absoluut geen neppe supercar en verwachten we dat het zeker een klassieker wordt. Sommige mensen beweren dat al, terwijl de prijzen nu juist lekker laag liggen. Mocht je dus nu eentje kopen of al hebben: houd ‘m netjes, en over een tijdje zit je misschien wel met de beste Audi aller tijden in je bezit.

Helemaal nu ze officieel niet meer gebouwd worden. De teller stopt dus op meer dan 44.000 exemplaren, waarvan 666 de eerste R8 GT (333 coupés en 333 Spyders), 99 R8 LMX’en en 333 nieuwe R8 GT’s. Audi heeft wel eens gesproken van een opvolger, maar dat deze een V10 krijgt lijkt onwaarschijnlijk. Op zijn minst hybride, waarschijnlijk volledig elektrisch, ligt meer in de lijn der verwachtingen.

Vaarwel R8!

Dit artikel In memoriam: Audi R8 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Volkswagen maakt van R een zelfstandig merk

Volkswagen gaat R presenteren als een zelfstandig merk, met een volledig portfolio aan unieke performance modellen. Met een ‘maar’.

Snelle Volkswagens, dan zijn er een hoop labels waar je aan kan denken. Vroegâh waren de modellen met dikke motor letterlijk vernoemd naar hun motor, de VR6-modellen. GTI is natuurlijk een hele bekende en alle moderne variaties daarvan, zoals GTD, GTE en GTX. Boven dat alles staat Volkswagen R. Als eerste bekend van de Volkswagen Golf R32 die met zijn 3.2 liter grote versie van de VR6-motor boven de GTI kwam. Bij de Golf IV en V werkte dat zo en toen kwamen zelfs modellen als de Passat R36 en Touareg R50 om de hoek kijken. Op de achtergrond was R ook al bezig met vrijwel alles wat met Volkswagen’s racedivisie te maken heeft.

Volkswagen R

Volkswagen R is een beetje milder geworden: de zescilinders zijn exit voor de Golf R en Passat R (nu Arteon R). De Touareg R mag dan een zescilinder hebben, die had vroeger een V10. Nog steeds zijn het toffe uitvoeringen van de modellen, maar het is eigenlijk wachten tot de aankondiging dat R gewoon opgepepte EV’s gaat bouwen.

Zelfstandig

Die aankondiging komt dan ook: Volkswagen R wordt een EV only-merk. Maar er is meer. R wil ook wat meer zelfstandig worden, denk aan wat AMG is voor Mercedes. Volkswagen R wil zo meer te boek komen te staan als een performance-merk voor naast Volkswagen en niet als Volkswagen met dikmaakpakket. Concreter dan dat wordt het voor nu niet, maar wie weet volgt er in de toekomst een BMW XM-esque zelfstandig model van VW R. Overigens is dit geen complete verrassing: Volkswagen maakte al stappen richting een zelfstandig R in 2020.

Paviljoen

Stap één in het meer zelfstandig worden is een paviljoen in Autostadt. Dat is Volkswagens experience-centrum in Wolfsburg waar je een museum, offroad-experiences, de welbekende autotorens en dus paviljoens van alle VAG-merken kan zien, een soort mini-autoshow maar dan enkel voor VAG-merken. Daar krijgt R dus een eigen gedeelte, waarmee ze duidelijk willen maken dat ze andere koek zijn dan een standaard Volkswagen.

Volkswagen R plant ook leuke evenementen voor R-fans, zoals een cars & coffee in R-thema en een groep R-eigenaren en liefhebbers onder de noemer Friends of R. Zoals gezegd, in de toekomst wordt het allemaal concreter.

Foto-credit: een Volkswagen R-familie, door @nigelbennisphotography op Autoblog Spots.

Dit artikel Volkswagen maakt van R een zelfstandig merk verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories