Extra hete Audi RS6 GT en e-tron RS onderweg

Er komen hete Audi’s aan!
Hete Audi’s: wie houdt er niet van? Ja, onze @jaapiyo wellicht, die een voorkeur heeft voor producten uit München of in elk geval iets met achterwielaandrijving. Snelle Audi’s zijn in veel gevallen vierseizoenskannonen: dus voor het gebruik in alle weersomstandigheden. Goed nieuws voor de liefhebbers ervan, want er staan twee extra hete producten van Audi Sport op de planning.
Hete Audi RS6
De eerste die we behandelen is een hetere versie van de Audi RS6. De oplettende lezer zal ons erop attenderen dat die er al is: de Audi RS6 Performance. De Audi A6 is onlangs gefacelift, maar de RS6 bleef tot nu toe verstoken van een nieuwe neus. De Audi RS6 heeft overigens een compleet andere neus dan de A6, namelijk die van de Audi A7. Het komt wel vaker voor dat de sportieve versies pas later aangepast worden.


Wat we van de facelift kunnen verwachten, is niet bekend. Wellicht een paar pk’s en Nm’s erbij, nieuwe kleuren, wielen en dat soort dingen. Wel weten we dat er een heftiger model aankomt. Eentje die boven de RS6 Performance staat.
In de wandelgangen noemt men dit hete model de ‘RS6 GT‘. Deze krijgt dikkere bumpers, aangepaste diffusor en waarschijnlijk een klassieke Audi Sport-kleurstelling, aldus Motor1. Dat klinkt een beetje als de RS6 GTO Concept.


Heel erg veel tuners doen goede zaken met aangepaste RS6’en, dus is het alleen maar logisch dat Audi een graantje wil pakken daarvan. De RS6 zal de laatste RS6 zijn met enkel een V8, want voor de volgende generatie is al een PHEV bevestigd door Audi Sport.
RS e-tron met 750 pk
Dan de Audi RS e-tron GT. Ook die gaat Audi heter maken. In eerste instantie komt er een facelift van de e-tron GT aan. De nieuwe Audi Q6 e-tron heeft het nieuwe familiegezicht voor elektrische auto’s en de e-tron GT zal snel volgen, begin 2024.
Over die facelift kunnen we kort zijn: die zal verder erg subtiel zijn en bestaan uit nieuwe bumpers, maar wel de zelfde koplampen. Bijzonder: meestal zijn de lampen namelijk aan de beurt bij een facelift. De sideskirts zullen dan wel weer nieuw zijn, evenals de diffusor. Aan de achterlichten zal ook niets veranderen.
Wel komt er een ‘spec-bump’ voor de Audi RS e-tron GT, de snelle variant. Die gaat van 636 naar zo’n 750 pk. Dat vermogen is wat de Taycan Turbo S (het zustermodel van de Audi e-tron) van Porsche levert. Dat model zal overigens op zijn beurt ook een opfrisbeurt krijgen met meer vermogen, zodat de hierarchische verhoudingen gelijk blijven.
Fotocredits header: blauwe RS6 vlakbij de Nürburgring door @spotcrewda, via Autoblog Spots.
Fotocredits: Audi RS6 GTO Concept in een garage door @onthespot via Autoblog Spots.
Dit artikel Extra hete Audi RS6 GT en e-tron RS onderweg verscheen eerst op Autoblog.nl.
Lezersvraag: Welke auto wil jij van Sinterklaas?

Het heerlijk avondje is gekomen. Dus is de vraag, welke auto wil jij van Sinterklaas?
Allereerst van harte met de verjaardag van onze goedheiligman. Ja, Sinterklaas is jarig en dat vieren wij. Niet met taart en cadeau’s voor de goedheiligman, maar precies andersom. Hij brengt ons cadeautjes. Altijd weer spannend wat er in de zak zit.
Meestal valt het toch een beetje tegen. Als ik naar mezelf kijk, weet ik dat ik een boek krijg van Fokke en Sukke, een paar dikke sokken, een chocoladeletter en een prul uit het tuincentrum met knipperende lichtjes.
Nou weet ik dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst, maar ik ga er voor het gemak maar wel even van uit.
Maar stel nou dat we een auto zouden krijgen van Sinterklaas….
Welke auto wil jij van Sinterklaas?
Dat er ineens een enorme jutezak voor de deur staat met daarin een auto. Precies degene die jij zou willen helpen. Dat zou het heerlijk avondje net even wat heerlijker maken, toch?
Maar welke zou dat dat moeten zijn, volgens jou? Heb jij 1 specifieke wens die Sinterklaas maar wat graag voor jou zou mogen vervullen? Wij zijn wel benieuwd welke dat dan zou moeten worden. Persoonlijk vind ik het een lastige vraag. maar ik denk dat ik er wel uit ga komen hoor…
Na ampel beraad denk ik dat er twee keuzes overblijven. Of nee, drie. Als eerste een Porsche 993 Turbo. Graag in het Bordeauxrood. Geen Turbo S, met van die gaten in de achterspatborden, maar een gewone. Automobiele porno van Sinterklaas. Geef maar.
Of een BMW E46 M3 cabriolet. In nieuwstaat, als het even kan. Donkerblauw met pindakaas bekleding. Met de handbak natuurlijk, want al is een automaat over het algemeen beter, de eerste SMG is dat niet.
Maar ik denk dat Sinterklaas mij het grootste plezier doet met de volgende auto. Een Ferrari F355 Spider. In het donkerblauw met cognac bekleding. Geen schreeuwpijpen eronder, niet verlaagd, geen BBS’jes, maar helemaal 100% origineel. En ook deze met handbak. Vanzelfsprekend. Maar ach, een rode is ook goed….
Ja, het wordt de laatste. Dus Sinterklaas, als je langskomt, laat dan die Fezza voor me staan.
Maar goed, welke auto zou jij het liefst willen hebben van Sinterklaas? We zijn heel benieuwd, laat het weten en misschien rijdt hij niet stilletjes jouw huisje voorbij!
Dit artikel Lezersvraag: Welke auto wil jij van Sinterklaas? verscheen eerst op Autoblog.nl.
Zak Brown: Max kan zijn borst natmaken in 2024

Volgens Zak Brown is het allemaal niet zo vanzelfsprekend dat Max volgend jaar weer iedereen de moeder
Het leuke van deze periode in het kampioenschap in de Formule 1 is dat iedereen weer helemaal gelijk is. Er wordt immers niet gereden, dus iedereen staat op gelijke hoogte. Want ook hier geldt; resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
En dus is het tijd voor de ‘mindere goden’ om een grote mond op te zetten en te roepen dat ze komend jaar óók heus wel snel zullen zijn en dat Max zijn borst nat kan maken. Fake it till you make it, noemen we het ook wel. En Zak Brown doet daar hard aan mee.
Max kan zijn borst natmaken in 2024
Hij zegt namelijk dat McLaren het volgend jaar enorm goed gaat doen. Zelfs zo goed, dat Max goed in zijn spiegels moet kijken, omdat er zo’n oranje racewagen langs wil. Volgens Zak is McLaren namelijk hét team dat Red Bull kan gaan uitdagen volgend jaar.
Volgens Racingnews365 is Zak Brown vol vertrouwen en gezien de resultaten aan het eind van afgelopen seizoen is dat helemaal niet zo gek. Lando en Oscar reden namelijk als idioten, in de positieve zin van het woord en er werden flink wat podia binnengehengeld.
Brown dekt dat ze die lijn vast kunnen houden en de progressie voort kunnen zetten. Sowieso beginnen ze veel beter aan het komende seizoen dan aan dat van 2023, dus de tekenen zijn positief. Laten we het hopen, want Max zou wel eens wat serieuze tegenstand kunnen gebruiken.
Jammer alleen dat ze bij Red Bull ook niet hebben stilgezeten en de RB20 naar verluidt een nóg snellere raket is dan die van afgelopen jaar.
Maar ja, voorlopig staan ze allemaal gelijk en mag Zak Brown roepen wat hij wil. We zien het in maart wel.
Hebben jullie ook al zo’n zin?
Dit artikel Zak Brown: Max kan zijn borst natmaken in 2024 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Uitbreiding modelgamma Alpine: er komen er een paar bij!

Een uitbreiding van het modelgamma van Alpine gaat zorgen voor gestage groei.
Van alle nieuwe merken die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen, is Alpine nog wel de tofste. Natuurlijk, het helpt als het merk in het teken staat van autosport, sportauto’s en verder eigenlijk helemaal niets. Nu moet het merk eventjes gaan doorpakken. Niet alleen in de autosport, maar ook in de showrooms. De bittere ernst is namelijk: ze verdienen nog geen geld daar in Dieppe.
Uitbreiding modelgamma Alpine
Nu gaat het absoluut de goede kant op en heeft de sportwagenfabrikant dit jaar al meer dan 4.000 auto’s verkocht. Het mag alleen wel een beetje meer zijn en daar zijn ze dus keihard mee bezig. Alpine gaat namelijk het modelgamma flink uitbreiden. Bij Auto-Moto mochten ze een kijkje in de keuken doen en verklapten ze het een en ander.
Alpine A390
De belangrijkste nieuwe Alpine is de A390. Dat is geen Airbus, maar een elektrische crossover. Hoe kan het ook anders? Nu staat zo’n autotype haaks op waar Alpine voor staat (licht, wendbaar). Maar hoeveel voorbeelden wil je hebben van merken die JUIST konden overleven dankzij een crossover?


Het is wat de markt wil en aangezien Alpine mag shoppen in de magazijnen van Renault, is het niet zo dat ze een auto vanaf de ventieldopjes moeten ontwikkelen. De A390 zal onthuld worden aan het einde van 2024 en in 2025 in de showrooms staan. De auto staat op het CMF-EV-platform en zal zo’n 400 pk krijgen.
Alpine A290
Een auto waar we reikhalzend naar uitkijken, is de Alpine A290. Dat is de Alpine-versie van de Renault 5, een elektrische stadsauto. Het is dus eigenlijk de opvolger van de Clio R.S., die er sinds deze generatie niet Clio’s niet meer is.


De elektrische hot hatch komt er in eerste instantie met 220 pk, later zullen er meer motoren volgen met vermogens van 150 tot 280 pk. Het remsysteem is afkomstig van de A110. Het gewicht zal onder de 1.500 kg blijven.
Alpine A110 ‘RS’
Men stopt nog niet helemaal met de A110. Er schijnt nog veel meer in het vat te zitten voor de sportwagen. Er schijnt een extra heftige versie te komen onder de naam ‘A110 RS’. Deze auto moet sneller worden op de Nurburgring Nordschleife dan de POrsche Cayman 718 GT4, die er 7 minuten 28 seconden over doet.


De upgrades behelzen aerodynamica, gewichtsverdeling en Esteban Ocon. Met name dat laatste gaat helpen. Volgens bronnen zou de auto 10 seconden sneller zijn. Een tweede generatie A110 staat overigens wel op de planning. Deze arriveert in 2026 en zal geheel elektrisch zijn.
Het einde van de A110 is overigens wel in zicht. Dat komt voornamelijk door niemand minder dan de EU. De regelgeving omtrent nieuwe auto’s is dusdanig streng, dat het geen zin heeft voor Alpine om de auto te laten voldoen aan de veiligheidseisen. Items als rijbaan-assistentie en een noodstop-functie zijn verplicht vanaf juli 2024. De enige manier om deze rabiate maatregel te omzeilen, is de productie te beperken op 1.500 exemplaren per jaar. Uitbreiding van het modelgamma bij Alpine is dus hard nodig.
Dit artikel Uitbreiding modelgamma Alpine: er komen er een paar bij! verscheen eerst op Autoblog.nl.
5 deftige bakken voor 1 Bitcoin

Bitcoin zit al het hele jaar in de lift, tijd om weer te shoppen.
Wie vanmorgen de online nieuwskanalen erop nasloeg zag het ongetwijfeld voorbij komen. Bitcoin is weer de 40.000 dollar gepasseerd in waarde. De laatste keer dat de bekendste cryptocurrency ter wereld deze waarde vertegenwoordigde was mei 2022. Een maand later zag dat er heel anders uit.
Sinds het begin van dit jaar is de koers met meer dan 140 procent gestegen. Bitcoin komt van ver, de koers stond op zijn hoogste punt in november 2021 met een waarde van 69.000 dollar. Terwijl vorig jaar nog een flinke dip werd bereikt van 15.000 dollar.
1 Bitcoin auto
Enfin, de koers de is de 40k gepasseerd en dus heeft iedereen het bij de koffiecorner ineens weer over Bitcoin. Een goed moment om onze succesvolle reeks weer eens uit de kast te trekken: wat koop je voor 1 Bitcoin? 40k’s in dollar omrekenen naar euro’s. Dan heb je het over zo’n 36.963 euro. We ronden het even af naar beneden en gingen kijken op Marktplaats wat voor deftigs je kunt kopen voor zo’n 36.800 euro.
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Met een Porsche Cayenne voorrijden is altijd goed. Tenzij het er eentje is van de eerste generatie. Dan maak je op niemand indruk. We vonden deze E-Hybrid op Marktplaats voor 36.800 euro te koop staan. Maak jezelf geen illusie, deze variant stuurt niet als een echt lekkere Porsche.

Het is een zwaar apparaat met een zescilinder benzinemotor. 334 pk in zo’n grote SUV is dan geen overdaad. Maar hey, de badge is mooi en je hebt lekker veel knopjes in het interieur om mee te spelen.

Audi S6 Avant
Altijd maar die RS6. Doe eens een stapje minder. Want voor 36.750 euri scoor je deze Audi S6 Avant in een gigantisch lekker kleurtje. Zeg nu zelf, kijkende naar deze S6 vergeet je toch spontaan dat er ook een RS6 bestaat?

Met 450 pk kom je nog steeds goed weg bij het stoplicht. Dit exemplaar heeft wel 180.000 km gelopen, maar bij een V8 zeggen we dan: die is net ingereden.

Mercedes C-klasse Coupé
De coupé is een bijna prehistorische carrosserievorm als je naar de markt kijkt. Doodzonde, want het is de mooiste vorm. Of de Mercedes C-klasse Coupé ook de mooiste coupé is laat ik even in het midden. Maar voor 36.750 euro oftewel iets minder dan 1 BTC scoor je wel deze C400 op de kop.

En das een lekkere uitvoering! Met een 333 pk sterke zescilinder trakteer je jezelf op comfort in een mooie sloep. Een stuk unieker dan een C180 of C200 en een goede motor die past bij de koets. Nu nog een cursus fotografie voor de adverteerder.

BMW M5 (F10)
Deze auto is alweer 11 jaar oud, maar het design van de F10-generatie M5 is mooi oud aan het worden. Vaak zie je ze in zwart of grijs, maar deze is blauw uitgevoerd. Blauw is sowieso een thema in dit lijstje merk ik.

561 trappelende paarden uit een 4.4-liter V8 worden afgevuurd op de achterste wielen. Onder gladde omstandigheden best een tricky ding om te rijden. Je moet het aandurven om voor 36.500 euro deze gebruikte M5 te kopen. Je hebt dan wel een BMW M5 F10 voor de deur staan. En dat voor minder dan een Bitcoin. Een jaar geleden kon je dat niet zeggen.

Volvo S90
Ik denk niet dat een Bitcoin-bezitter zo snel zal kiezen voor een Volvo S90. Maar gaaf is ‘ie wel. Het is out of the box denken, net als met cryptocurrency eigenlijk. Wat dat betreft past deze S90 er eigenlijk heel goed tussen.

Het is een dikke sjaak, met de T8 hybride aandrijflijn. Dat betekent 407 pk en je kunt volledig elektrisch rijden als je hem netjes stekkert. Met de blauw metallic kleur is het tevens geen grijze muis. Echt eentje in de categorie: weer eens wat anders!

Dit artikel 5 deftige bakken voor 1 Bitcoin verscheen eerst op Autoblog.nl.
GR Yaris met 291 pk is een heerlijk bommetje

Een GR Yaris met 291 pk: dat klinkt niet verkeerd, mede dankzij de Milttek sportuitlaat.
De Toyota GR Yaris is de leukste auto in zijn klasse. Nu is dat niet zo heel erg lastig om te beweren, want er is niet zoveel anders. De Seat Ibiza Cupra, Opel Corsa OPC, Skoda Fabia RS, Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST en het servies van de moeder van Jan Smit: alles is weg.
Er is nog een Volkswagen Polo GTI (maar die is echt heel erg duur) en de Mini Cooper S. Logisch dus dat je gaat voor een GR Yaris. In Europa is het ietsje lastiger shoppen voor upgrades en tuningsartikelen voor Japanse auto’s. Natuurlijk kun je een enorme hoeveelheid goodies bestellen uit Australië, de Verenigde Staten en natuurlijk Japan.
Giacuzzo
Eenb andere optie is om eventjes bij Giacuzzo langs te gaan. Dat is een Duitse tuner die zich bezighoudt met de wat interessantere auto’s uit Azië. Of dat nu Zuid-Korea (zoals deze toffe Kia Proceed GT) of Japan is, dat maakt ze niet uit.

Dit exemplaar stond op de stand van Borbet, dus logischerwijs zijn de velgen aangepast. Links zie je een anders setje dan rechts. Of je het een upgrade vindt, is vooral een kwestie van smaak.
Het zijn relatief grote velgen die gegoten zijn, dus niet de lichtst mogelijke items. Dit terwijl je op de GR Yaris in Europa gewoon gesmede BBS-patta’s krijgt als je de Performance-versie kiest (dat doet iedereen toch?).
GR Yaris met 291 pk
De stance wordt gecomplementeerd met een schroefset van KW. Tenslotte is er ook nog wat extra power uit de 1.6 driecilinder gehaald middels een externe powerbox van Racechip. Er zijn twee opties. De Racechip ‘RS’ zorgt voor een vermogensstijging van 25 pk en 61 Nm.





Dan heb je dus 286 pk en 421 Nm. Wil je meer, dan kan dat ook: dan moet je de ‘GTS Black’ kiezen. Dan heb heb je in totaal 291 pk en 433 Nm. Verder is de auto voorzien van een Milltek-uitlaat voor een lekkerder geluid. Overigens kan Giacuzzo ook de ECU herschrijven, dan ga je naar 300 pk.
Net als veel andere aangepaste auto’s staat deze GR Yaris met 291 pk te shinen op de Essen Motor Show 2023 die nog tot aanstaande zondag open is.
Dit artikel GR Yaris met 291 pk is een heerlijk bommetje verscheen eerst op Autoblog.nl.
Deze BMW Z3 wil een F30 3-Serie zijn

De BMW Z3 kreeg als kritiek mee dat ‘ie een beetje ielig was. Deze Z3 heeft zich nu met anabolen opgepompt tot een heuse F30 3-Serie. Bijna.
De BMW Z3 (E36/7) kwam in 1995 op de markt en was een gematigd succes voor BMW. De auto werd aan het grote publiek getoond in de film Goldeneye, de eerste en beste Bondfilm met Pierce Brosnan in de hoofdrol van agent 007. Dit maakte het publiek aan de ene kant warm voor de auto, waarvan de gehele productie voor 1996 pardoes verkocht was. Aan de andere kant begon ook meteen de kritiek. Want de Z3 zou een beetje te lief en te ielig zijn. Niet bepaald geschikt voor een echte stoere man als Sjeems Bond.

Dit imago bleef aan de auto kleven. Later kwamen versies met zespitters, een dikkere koets en zelfs een heus M model. Eigenlijk waren dat hele gave auto’s. Maar ja, een eerste indruk maak je maar een keer. De Z3 was niet per se stoerder dan een Mazda MX-5. En die MX-5 was stiekem beter en leuker om te rijden. Geen wonder dus dat de opvolger van de Z3 zowel als auto als in naam wat hoger in de markt werd geplaatst. De Z4 kwam er aanvakelijk alleen met zespitters. En met een behoorlijk hard sportief onderstel. No more mister nice guy.
Nu kan je een Z3 natuurlijk ook een beetje oppompen. En dat hebben de b0iZ van Kupu-Kupu Malam uit Indonesië gedaan met het exemplaar op deze pagina. Wat er onder al het imposante blikwerk zit weten we niet. Nou ja, behalve dan dat het een automaat is. De koets zelf is echter overduidelijk keihard aangepakt. Veelal met onderdelen van een veel recentere 3-Serie waar collega @willeme intiem mee bekend is.

Waarom nou precies daarvoor gekozen is? Geen idee, want de lampunits en dergelijk ogen nogal fors op de svelte Z3-koets. Een beetje uit verhouding, als we zo vrij mogen zijn. Het benadrukt nog maar eens dat auto’s tegenwoordig heel groot zijn. En dat de Z3 ook behoorlijk klein was. Een wilde bodykit doet zijn best, maar kan dat ook niet helemaal verhullen. Wellicht was de auto wel mooier geweest zonder de grote zwarte spoiler achterop.

Het valt hoe dan ook niet tegen te spreken dat men getracht heeft er wat van te maken. En sommige details zijn ook zeker liefdevol gemaakt. Zoals de deurklink op de geautomatiseerde vleugeldeuren, die ‘meeloopt’ met de welving vanaf de motorkap. Mooi? Mwah. Leuk geprobeerd? Zeker.
Ook het interieur is niet ongemoeid gelaten. De basis is gewoon BMW Z3, wat wil zeggen een tikje ‘Amerikaans’. Maar bekleding met nieuw leder in de kleur rood van zowel stoelen als dash piepen de zaak wel een beetje op. De kleur past ook bij de exterieurkleur candy apple red, een hoedtik naar het Z4 Zagato concept uit 2012. Kopen, of slopen?
Dit artikel Deze BMW Z3 wil een F30 3-Serie zijn verscheen eerst op Autoblog.nl.
Deze tien F1 coureurs verdienden het meest in 2023

F1 coureurs verdienen meestal sowieso lekker, maar deze tien verdienden het meest in 2023. Tegenvaller: samen verdienden ze 6 miljoen minder dan vorig jaar.
Er is veel geld, tijd en inzet voor nodig, maar als je dan Formule 1 coureur wordt, dan is de beloning ook groots. Slechts 20 mensen mogen zich op elk gegeven moment een bona fide actief F1 coureur noemen. Maar uiteraard geldt dat zelfs op het puntje van de apenrots, er nog een pikorde is. Max Verstappen is natuurlijk de absolute zilverrug, terwijl mannen als Tsunoda en Sargeant nog jonge Bonobo’s zijn. Maar wie oh wie zijn de hoogst gewaardeerde coureurs nu precies in 2023? Forbes zocht het uit.
Geen verrassing op nummer 1
Zoals gezegd: niemand kan meer om Max Verstappen heen. De inmiddels drievoudig kampioen krijgt dan ook betaald naar prestaties. Zijn basissalaris is volgens Forbes niet het hoogste met 45 miljoen Dollar. Maar met een prettige bonus van 25 miljoen Dollar erbij, komt Max uit op 70 miljoen voor het jaar. Let wel, dit is puur wat hij van zijn team krijgt. Max kan dus nog een bak geld toevoegen aan inkomsten middels sponsordeals en andere nevenactiviteiten. Geen wonder dat voorspeld wordt dat de beste man uiteindelijk miljardair zal worden.
Hamilton nog steeds tweede
De Britse zevenvoudig kampioen is inmiddels 38, maar verslaat nog steeds zijn hoog aangeschreven jonge teammaat. Met al zijn ervaring gecombineerd met zijn nog altijd aanwezige snelheid is Lewis natuurlijk een aanwinst voor ieder team zo lang hij dat zelf wil zijn (en hij niet fysiek van de klif afvalt). Een salaris van 55 miljoen Dollar is in dat opzicht niet eens heel gek te noemen voor een dergelijk uithangbord met de staat van dienst die HAM heeft. Een bonus heeft HAM echter niet binnengesleept dit jaar. Daarom staat hij tweede in de lijst.
Alonso klimt op naar P3
En dan nog een ouderwetse veteraan in de lijst. Voor Alonso geldt ongeveer hetzelfde als voor Hamilton, alleen dan misschien in net iets mindere mate. De Spanjaard is natuurlijk ook nog wat ouder dan Lewis. Hoewel je dat er niet aan afziet op de baan. Desalniettemin vermindert het zijn kansen om bij andere teams aan de slag te gaan en dus zijn marktwaarde. Met een basissalaris van 24 miljoen Dollar, zal Alonso er echter niet om malen. Zeker niet daar hij gezien de goede prestaties van Aston Martin dit jaar er nog 10 miljoen Dollar bij toe kan voegen als bonus.
Perez vierde
Moet Perez het willen om door te gaan als nummer twee bij Red Bull? Misschien sportief gezien niet. Maar ja als je 26 miljoen binnentikt met racen in de snelste auto’s ter wereld, zou jij dan stoppen? Perez heeft ‘slechts’ een basissalaris van 10 miljoen aldus Forbes. Maar hij tikt er 16 miljoen bij aan bonussen dit jaar. Dat klinkt gek, want wij hebben allemaal voor ogen dat Perez niet zo goed presteert. Maar ja, die bonussen zijn vaak gebaseerd op zeges, podia en/of punten. Die zorgen immers ook voor inkomsten bij het team. En dan kan je relatief slecht presteren ten opzichte van Max. Maar met twee zeges, nog 7 podia en plek 2 in het kampioenschap, telt het alsnog aan.
Lec krijgt meer dan Sainz, maar eigenlijk relatief best weinig
Leclerc is de nummer 5 in de lijst. Hij krijgt een basissalaris van 14 miljoen en een bonus van 5 miljoen. Hier zie je dat het loont om kampioen te worden. Alonso, Hamilton en Verstappen zijn de bewezen winnaars en krijgen dan toch meer dan Leclerc. Terwijl de Monegask toch geldt als misschien wel de snelste coureur in het veld na Max en ook qua leeftijd nog een hele carrière voor zich heeft. Het is ook niet dat Ferrari het niet kan lijden om LEC meer te geven. Maar ja, goede deal dus voor team rood.
Sainz zit op een nog wat lager basissalaris als tweede man van 8 miljoen. Hij krijgt er opvallend genoeg wel wat extra bonus bij ten opzichte van Leclerc, namelijk 6 miljoen. Wellicht dankzij zijn winst in Singapore. SAI scoorde onder de streep andermaal bijna net zoveel punten als LEC. Pas in de laatste twee races keerde Charles het interne duel om in zijn voordeel.
McLaren coureurs profiteren van goede McLaren
Beide McLaren coureurs staan ook in de top-10. Norris vult zijn basissalaris van 5 miljoen aan met 10 miljoen bonus. Piastri vult 3 miljoen aan met 5 miljoen bonus. De McLaren coureurs hebben er dus duidelijk profijt van dat de oranje bolide in de tweede seizoenshelft bij vlagen de tweede beste auto van het veld was.
Russell acht, Gasly negen
Dan hebben we nog de nummers 8 en 9. Russell is de nummer 8 met een basissalaris van 4 miljoen en 5 miljoen bonus. De Brit heeft er ‘nadeel’ van dat hij uit de opleiding komt van Mercedes en in vergelijking met zijn teammaat natuurlijk nog niet zoveel gepresteerd heeft. Gasly is de nummer negen met 5 miljoen salaris en 3 miljoen bonus. Dat is enigszins opvallend daar Ocon al langer bij het team zat. Maar vergeet niet dat Alpine ‘omhoog zat’ voor een redelijke coureur vorig jaar nadat ze zowel Piastri als Alonso verloren. Daarvan heeft Gasly kennelijk een beetje kunnen profiteren met een aardige deal.
Het lijstje
- Max Verstappen 70 miljoen
- Lewis Hamilton 55 miljoen
- Fernando Alonso 34 miljoen
- Sergio Perez 26 miljoen
- Charles Leclerc 19 miljoen
- Lando Norris 15 miljoen
- Carlos Sainz 14 miljoen
- George Russell 9 miljoen
- Pierre Gasly 8 miljoen
- Oscar Piastri 8 miljoen
Dit artikel Deze tien F1 coureurs verdienden het meest in 2023 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Alfa Romeo Giulia Q bestijgt Porsche 911

Wat zal over 9 maanden het eindresultaat zijn van deze clash tussen de Alfa Romeo Giulia Q en Porsche 911?
Misschien is het een beetje cynisch, maar soms bekruipt ons het gevoel dat de auto cultuur een klein beetje in een lastige fase zit. EV’s proberen de tent over te nemen, maar dit stokt een klein beetje. Op de écht gave aansprekende EV’s wachten we nog (roadsters en coupé’s en dergelijke). Tegelijkertijd ligt de investering in ICE modellen natuurlijk op zijn gat. Dat blijkt wel als je kijkt naar bijvoorbeeld de nieuwe Panamera, wat gewoon een ingrijpende lift is van het uitgaande model. Nu zijn de beste Porsche’s vaak modellen die heel lang in productie zijn gebleven. Maar toch…
Ook voor Jan Modaal is het lastig iets leuks te kopen. Ooit was het idee van auto’s als de Peugeot 205 GTi en de Volkswagen Golf GTI dat ‘iedereen’ met liefde voor auto’s er een kon kopen. Die 205 GTi bestaat inmiddels al lang niet meer, net als de meeste betaalbare coupé’s. De Golf GTI is er nog wel. Maar die heeft in Nederland momenteel een vanafprijs van…net geen 60.000 Euro. Oef.

Gelukkig zijn er nog wel auto’s die we wel leuk vinden. Je moet een beetje zoeken in de prijslijsten. Maar een Porsche 911 blijft natuurlijk leuk. En een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is nog leuker. Uiteraard bloedt ons hart dan ook, als we zien dat de ene de andere uitschakelt. In dit geval gebeurde dat in ‘Murica.
Het (wilde en niet bevestigde) verhaal op de socials gaat dat de Alfa Romeo nog wat gekieteld was. Een monteur zou ermee op pad zijn geweest, wat biertjes weggetikt hebben en de potente Italiaan op zijn staart getrapt hebben. Met dit woeste resultaat tot gevolg dus. Nu we toch wild aan het speculazen zijn: of onze Rikkert een dependance heeft geopend om auto’s aan de andere kant van de plas fabrieksnieuw te maken weten we niet.

Wat wel blijkt uit de foto’s is dat we een nieuwe top tip hebben. Mocht je een Porsche 911 hebben, laat je dan niet zijdelings T-bonen door een Alfa Romeo Giulia. Waarvan akte.
Dank @autoblogger voor de tip!
Dit artikel Alfa Romeo Giulia Q bestijgt Porsche 911 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Vroeger fout, nu goud: de ultra brede Opel Kadett

Deze Opel Kadett was vroeger enorm fout, maar inmiddels vinden we het weer leuk.
Het was jarenlang de best verkochte auto van Nederland: de Opel Kadett. Als je een nieuwe auto kocht, dan was dat een Kadettje. Strikt genomen had je niet meer nodig. Ook in Duitsland kon het model rekenen op heel veel belangstelling.
Uiteraard waren er voldoende bedrijven die als doel hadden om een Opel toffer en sneller te maken, denk aan Mattig, Lexmaul, Steinmetz, Irmscher, Mantzel en ga zo maar door. In de Rieger-gids stonden de meest bijzondere creaties en dan bedoelen we niet alleen de bedenkelijk geklede vrouwen die wellicht een andere keuze in het leven hadden moeten maken.

Lenner Solution I
De auto die je ziet op de afbeeldingen is een heel erg fout en Duits getuned exemplaar. Jarenlang was een getunede Kadett fouter De Kleine Blonde Dood kijken op het verjaardagsfeestje van een peuter. Maar we zijn nu aanbeland dat het camp is. Nee, niet De Kleine Blonde Dood, dat blijft een afgrijselijke film (die gelukkig niet te zien is op de Essen Motor Show), maar deze foute Kadett van Lenner is nu weer helemaal goud.

Dit exemplaar komt uit 1988 en is voorzien van de complete catalogus aan onderdlen. Het leuke is dat je het origineel erbij kunt bekijken. Er staat namelijk een eenvoudige Kadett in GL-specificatie naast. Dat was destijds een keurige gezinsauto, maar als je er maar genoeg geld tegenaan gooide kon je er DIT van maken.
Hoe kom je nog aan banden?
Naast een extreem brede bodykit, is er een eveneens heftige spoiler waar je met zes personen copieus kunt dineren. De wielen zijn klassieke BBS RS-100’s. De maatvoering is bijzonder: voor zijn ze 11×15 met een ET waarde van -61. Achter zijn de wielen nóg breder: 13×15 met een ET-waarde van -74.





Het lijkt ons nog een hels karwei om een setje banden te vinden. Voor moeten er namelijk 285/40 VR15-banden omheen. Achter is de bandenmaat 345/35 VR15. Die breedtemaat komt voor, maar in combinatie met 15 inch niet meer. Tegenwoordig zijn banden (en velgen) enorm qua diameter, maar is de breedte juist erg beperkt (dit in verband met weerstand en dus verbruik).
Dit artikel Vroeger fout, nu goud: de ultra brede Opel Kadett verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments