Alonso: “19 F1 coureurs weten nu al dat ze niet gaan winnen”

Alonso

Fernando Alonso ziet wat iedereen ziet, maar in tegenstelling tot de meesten spreekt hij ook uit wat hij ziet.

De eerste en enige wintertest van het jaar zit er alweer op. Het valt andermaal samen met het volgende seizoen van Drive to Survive op Netflix. Normaal gesproken zou de F1 hype nooit groter zijn dan op dit moment in het jaar. Als verslaafden die al twee weken zenuwtrekken hebben in afwachting van de volgende fix, zouden we de dagen aftellen naar volgende week zaterdag. Maar niets is minder waar.

Ah-ah-ah-alweeeeeer gewonnen

Het is net alsof het leven van Max een grote kermis is, want inmiddels is namelijk overduidelijk dat Verstappen ah-ah-ah-alweer gewonnen heeft. Zowel volgende week als dit seizoen. Het is zelfs zo duidelijk, dat ook de NOS, baken van echt nieuws, al spreekt over Max’ vierde titel. Het is de wereld van Max Emilian en wij leven er alleen in. Nou gunnen we dat onze held natuurlijk met alle liefde. Maar het zou toch net wat leuker zijn als Max een beetje uitgedaagd zou worden op pad naar het volgende belachelijk succes.

Lamgeslagen paddock

Het onvermijdelijke slaat ook de paddock lam. Je merkt het aan reporters, op de fora, maar ook aan de coureurs. Sommigen praten voorzichtig over de verbeteringen van hun eigen team. Men probeert de moed erin te houden. Maar het klinkt als holle frases als men kijkt naar de tijdlijsten en de commentaren van Max beluistert. Zelfs kijkend naar de auto’s zie je dat Red Bull weer wat bijzonders heeft gemaakt. Nu is dat niet altijd een garantie voor succes. Maar gezien het feit hoe hard de auto gaat, is het gevoelsmatig wel een veelzeggend teken. De rest heeft de Red Bull van 2022 en 2023 gekopieerd. Red Bull zelf is alweer een stap verder.

Alonso

Fernando Alonso, nooit te beroerd om zijn ongezouten mening te geven, is dan ook helder:

Max is the world champion and Red Bull is dominating the sport. Also, the concept that they presented this year, it’s also a surprise. At the moment, we just have to watch them and see how they perform. I think 19 drivers in the paddock now will think that they will not win the championship. It happens 99% of the time in your career. This is a brutal sport.

Fernando Alonso, weet dat er maar een, de winnaar kan zijn

Over zijn eigen kansen om een race te winnen, is hij dan ook niet heel positief. Hij denkt dat er dit jaar nog minder kans is een race te winnen voor de anderen dan vorig jaar. Toen de anderen welgeteld één race wonnen:

I think it’s difficult to tell now. I would say, I think after seeing Max and the Red Bull car this year, there are less chances for everybody to win a race this year. But this is how it is.

Fernando Alonso, is wat een optimist een realist noemt

Waarvan akte.

Dit artikel Alonso: “19 F1 coureurs weten nu al dat ze niet gaan winnen” verscheen eerst op Autoblog.nl.

Stellantis werkt aan kunstmatige vibraties voor EV’s

vibraties

Stellantis werkt aan technologie die de switch naar EV’s wat makkelijker te verkroppen moet maken voor benzinehoofden. Kunstmatige vibraties yo.

Iedereen in de autowereld switch naar elektrische aandrijving. Met wisselend succes overigens. De meeste concerns hebben er nogal moeite mee elektrische auto’s in forse aantallen én winstgevend weg te zetten. Stellantis is een beetje laat op het feestje. Ja, er zijn tegenwoordig wel wat succesvolle EV’s van het mega-concern. Met name de Peugeot e-208 zien we regelmatig in het straatbeeld. Een kekke elektrische B-segmenter. En Fiat heeft natuurlijk de elektrische 500.

Andere delen van het concern, met name de Amerikaanse tak, blijft achter. Maar ook daar komt het EV-spook door de muren diffunderen. De laatsten der Mohikanen, de Dodge Challenger en Dodge Charger, moeten het veld ruimen met hun bonkige V8-en. Wellicht komen er van hun opvolgers nog versies met benzinemotor. Maar de über-bleppers zullen elektrische bleppers zijn met een miljoen-miljard stroom-pk’s.

Leuk en aardig op papier. Maar het fijnproevende koperspubliek, of zoals ze ze bij D66 noemen, ongewenste roodnekkige boerenkinkels, staat op de achterste poten. Een Challenger of Charger zonder V8 onder de kap is praktisch gelijk aan landverraad. De brul, de vibraties, het bonkige ijzeren blok gedestilleerd Amerika onder de kap, dat heeft zo’n EV allemaal niet.

Niet getreurd doch denk Stellantis. Alles is immers te neppen dezer dagen. Ze werken al aan nep uitlaatgeluid zoals we dat al van verschillende aftermarket partijen kennen. Maar voor en stukje extra beleving, wordt er ook gewerkt aan kunstmatige vibraties. Nee, serieus. Officieel betreft de aanvraag bij het World Intellectual Property Organisation ‘Battery Electric Vehicle Sound and Vibration Enhancement Systems’. Een aanvraag voor een automotieve vibo bij de WIPO dus.

Je moet het allemaal maar bedenken. En op een of andere manier bedenken dat mensen dit willen.

Dit artikel Stellantis werkt aan kunstmatige vibraties voor EV’s verscheen eerst op Autoblog.nl.

Vrachtwagenchauffeur verliest rijbewijs op A1 vanwege te langzaam rijden

rijbewijs

Snelheidsduivels kennen we allemaal, maar te langzaam rijden mag ook niet. Een vrachtwagenchauffeur op de A1 kwam daar op de moeilijke manier achter.

In de zomer van 1999 verbleef een jonge @jaapiyo in Frankrijk om de zonsverduistering te aanschouwen. Ook in aanwezigheid; @jaapiyo de tweede, oftwel mijn opa. Met de Caravan in touw was hij nog een keer afgereisd naar La Douce France om het fenomeen te aanschouwen. Want ja, dat doe je als je arts en wetenschapper bent. Ook als je 85 bent. Ik vond het machtig mooi.

Totdat we op de terugweg de combinatie voorbij bliezen. En dat had niet zozeer met de snelheid van mijn ouders te maken, want die hebben niet echt een loden voet. Wel met het feit dat wijlen opa, misschien 70 reed op de snelweg. Hijzelf besloot dan ook maar achteraf dat het zijn laatste buitenlandse trip was met de auto.

Ik moet altijd denken aan dat moment als iemand extreem traag rijdt. Maar een Roemeense vrachtwagenchauffeur op de A1, heeft het wel extra bont gemaakt, zoals de Andrelon reclame zou zeggen. Hij werd van de weg gehaald, omdat hij met 20 kilometer per uur over de A1 sukkelde. Verschillende medeweggebruikers hadden kennelijk melding gedaan nadat ze bijna achterop klapten.

De chauffeur reed kilometers lang door met deze slakkengang totdat hij eindelijk stopte bij een tankstation. Maar daar was de politie inmiddels ook bij betrokken. Er is proces verbaal opgemaakt en de Roemeense beroepschauffeur wordt een ‘artikel 5’ aangemeten. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. Maar, wat was nu de reden van deze bizarre actie?

Wel…de AdBlue was op. Extreem begaan met het milieu als Roemeense vrachtwagenchauffeurs kennelijk zijn, is hij daarom erg traag gaan rijden totdat hij het goedje bij kon vullen. Wetende wat Adblue is, had hij misschien beter in de tank kunnen urineren. Maar soit. Grandma was slow…But she was old…

Rijd jij wel eens minder hard dan toegestaan? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Vrachtwagenchauffeur verliest rijbewijs op A1 vanwege te langzaam rijden verscheen eerst op Autoblog.nl.

Officieel: Hyundai stopt met de dinosauriërs van N

Hyundai gaat verder met N, maar dan volledig elektrisch. De i20 en i30 N zijn verleden tijd.

Toevallig was het gisteren één van de vele onderwerpen die ter sprake kwamen op de Autoblog-redactie: Koreaanse auto’s. Alles uit de begindagen van Kia en Hyundai als steeds groter wordende speler in Europa is namelijk… nogal belabberd. Hyundai begreep hun koper overigens wel, zo lijkt het. De koper die zo’n auto wenste, wenste veel voor weinig geld. Een GTI of RS-rivaal op basis van de Kia Cerato of Hyundai Elantra kreeg je daarom niet.

N

Pas in de jaren ’10 durfde Hyundai met hun steeds beter wordende imago de petrolhead te bedienen. Het label N moest het R, AMG, M of RS worden van het Koreaanse merk. De N stond voor Namyang in Zuid-Korea waar N ontstond, maar ook voor Nürburgring waar N het meeste van hun testwerk zou gaan doen. En om beter in de smaak te vallen bij de Europeanen. Ook kaapte Hyundai mensen weg bij bekende merken met een goed cv, niet in de laatste plaats Albert Biermann die jarenlang bij BMW M met de scepter zwaaide. In 2017 kwam de eerste Hyundai N op de markt: de i30 N.

verbeterde Hyundai i30N

De Hyundai i30 N bleek direct een goede concurrent te zijn voor rivalen als de Mégane RS en Golf GTI, wat Hyundai ook op de kaart zette als autobouwer voor petrolheads. Zo kwamen er veel meer N-auto’s, waaronder de Elantra N voor de VS, de Kona N om ook een snelle crossover te hebben middenin in de hype, de i20 N een segmentje lager en de Ioniq 5 N, de eerste volledig elektrische Hyundai N. Tevens het eerste model wat de richting bepaalt waarin Hyundai N moet gaan bewegen.

Hyundai stopt met i20 en i30 N

Via Carscoops bereikt ons namelijk het nieuws dat Hyundai per februari 2024 stopt met de N-modellen op benzine. In ieder geval in Europa. Dat was al gereduceerd tot slechts de i20 N en i30 N, want de Kona N had de wisseling van eerste naar tweede generatie Kona al niet overleefd. De huidige i30 staat ook op het punt om met pensioen te gaan, dus ook daar geen verrassingen. De iets kleinere en daardoor iets minder benzineslurpende i20 is dankzij een kersverse facelift nog wel even leverbaar, maar dus niet meer als N. Dan blijven nog over de Elantra N, waarover niks qua cancellen is gezegd, en de Ioniq 5 N, die zoals gezegd blijft als de pionier van Hyundai N als volledig elektrisch merk.

In Nederland is het gemis niet al te groot, want behalve de Ioniq 5 N staat er al een tijdje geen Hyundai N meer in de prijslijsten. Volgens kenteken.tv zijn er precies 200 exemplaren in Nederland, waarvan 160 zijn geïmporteerd. 40 nieuw verkochte exemplaren verklaart misschien waarom de i30 N de facelift in 2020 niet eens overleefde hier. Het zal om diezelfde reden zijn dat de i20 N en Kona N hier niet eens aangeboden werden.

Dit artikel Officieel: Hyundai stopt met de dinosauriërs van N verscheen eerst op Autoblog.nl.

Kijken we nu al naar de Porsche 911 992 facelift?

Binnenkort mogen we kennis maken met de nieuwe Porsche 911 “992.2”, een belangrijke facelift voor de huidige 911. Hoe dat er ongeveer uitziet, dat zie je hier.

Update: via de Instagram-pagina als bron hebben we vernomen dat het om renders gaat op basis van spyshots en bekende informatie, geen officiële foto’s. Datzelfde geldt voor de info. Neem alles dus met een korrel zout.

Porsche en facelifts gaan al jaren hand in hand. Oneerbiedig gezegd is de Porsche 964 bijvoorbeeld een flinke facelift, hetzelfde geldt voor de 924, 944 en 968. Sinds Volkswagen de toko overnam werd het facelift-beestje bij de naam genoemd en heeft Porsche vrijwel elk model dat sinds 2000 ten tonele verscheen halverwege geüpdatet. Ook elke 911 sinds de 996 bestaat in twee gradaties waar de varianten, cijfers en styling veranderde. Ook al omarmt Porsche zelf deze benaming lang niet altijd, daardoor worden gefacelifte 911’s altijd bij hun chassiscode plus een ‘.2’ genoemd (996.2, 997.2, 991.2).

Nu de Porsche 911 (992) al een gezond aantal jaartjes mee gaat, ontsnapt ook die niet aan een facelift. De 911 992.2 wordt dit jaar onthuld en dit gaat een belangrijke facelift worden. Zo blijven waarschijnlijk alle versies met herziene specs en staan er nog een paar versies die we sinds de 991 niet meer gezien hebben te popelen, zoals een GT2 RS en eventueel een Speedster.

992.2 gelekt!

De onthulling laat nog heel even op zich wachten, maar we krijgen alvast een voorproefje. Via de Instagram-pagina @automobili_lambullshitini zijn er afbeeldingen het internet op gekomen die enorm realistisch lijken en bovendien correspondeert het design met de spyshots van de 992.2 die al een tijdje de ronde doen. Het gaat echter om renders, maar dit is ongeveer wat je zou kunnen verwachten.

Er zijn vele versies van de 992.2 in camouflagepyjama, wat waarschijnlijk de verschillende gradaties 911 (Carrera, GTS, Turbo etc) zijn. De renders zijn gebaseerd op een versie die de Sport Design-bumpers lijkt te hebben met bijzondere verticale lamellen in de voorbumper. We verwachten dat dit niet gaat gelden voor elke 911, evenals de uitlaten in de anders gevormde diffusor. Als de renders kloppen zou Porsche eveneens kiezen voor een iets andere lichtbalk, al is die nog niet zo goed te zien. Dat soort zaken worden altijd precies zo gecamoufleerd dat je met het uiteindelijke product alsnog kan verrassen.

Porsche 911 spyshot door @spotcrewda op Autoblog Spots.

Hybride

De foto’s gaan gepaard met een stukje tekst dat ook lijkt verzameld te zijn uit alles wat al bekend was. Wederom dus een kleine slag om de arm, maar de info lijkt geloofwaardig. We schrijven het dus op alsof het klopt, maar er zouden nog dingen kunnen veranderen bij het officiële nieuws. Wat sowieso al bekend was: de Porsche 911 wordt hybride. Niet alleen omdat de Carrera-, 4-, S- en 4S-varianten vanaf de 992.2 een 48V Mild Hybrid systeem zouden krijgen, ook omdat er officieel een hybride 911 komt. Deze wordt later onthuld en zou naar verluidt 911 T-HEV gaan heten, wat ons gezien de nomenclatuur van Porsche ietwat sterk lijkt. De Carrera-modellen houden hun twin-turbo 3.0 liter platte zescilinder met twee turbo’s, maar dus als MHEV. De ‘T-HEV’ zou daar middels een kleine batterij zo’n 90 pk aan toe voegen en zou uitkomen op ergens rond de 475 pk.

Porsche 911 Turbo? Of Hybride? spyshot door @sanderz28 op Autoblog Spots.

3.6

Ook zou de juice zijn dat Porsche de motoren van de huidige Carrera (4) GTS en Turbo (S) overboord gooit voor de 911 992.2, dit gaat om dezelfde 3.0 turbo als de Carrera in de GTS en een 3.7 in de Turbo. Deze gaan vervangen worden in beide door een twin-turbo motor die 3.6 liter meet. Terug naar de Mezger-dagen! De Turbo en GTS schuren zo weer dichter tegen elkaar aan, al verwachten we dat de motor uiteraard in de Turbo S een kruisraket en in de GTS wat teruggeschroefd wordt.

4.0 eruit??!!

Iets wat wij nog iets sterker vinden, maar je weet het maar nooit: de 3.6 zou ook de 4.0 uit de GT3 (Touring), GT3 RS en S/T vervangen! Uiteraard zonder turbo’s. Mocht dit kloppen, dan verwachten ook dat de 3.6 mét turbo’s de aandrijflijn wordt voor de 992.2 GT2 RS. Dat zijn veel tweeën.

Nog even afwachten tot de officiële onthulling van de Porsche 911 ‘992.2’, maar hopelijk zijn we al wat dichter bij de officiële cijfers gekomen met deze info.

Dit artikel Kijken we nu al naar de Porsche 911 992 facelift? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Salon van Genève 2024: tijden en alles wat je moet weten!

Check hier alles wat je moet weten over de Salon van Genève 2024.

De Salon van Genève 2024 komt er weer aan. De beurs in Zwitserland is al jaren een vaste prik op de agenda. Sinds corona is de beurs keihard gecanceld, maar nu is ‘ie terug! Eindelijk!

Om maar meteen even met de deur in heus te vallen, ze hebben bij Genève niet iedereen op de hoogte gesteld dat het weer door gaat, lijkt het. Niet alle automerken die traditioneel altijd in Zwitserland aanwezig waren, zijn er nu wel bij.

Echter, er staan ook een hoop merken die we voorheen nooit zagen. Dus in dat kader is het zeker een interessante beurs.

Agenda Salon van Genève 2024

Voor dat we alle ins en outs met je doornemen, hebben we uiteraard de agenda voor je!

Maandag 26 februari

  • 07:30 – 18:00: Media

Dinsdag 27 februari

  • 07:30 – 18:00: VIP

Woensdag 28 februari

  • 10:00 – 20:00

Donderdag 29 februari

  • 10:00 – 22:00

Vrijdag 1 maart

  • 10:00 – 20:00

Zaterdag 2 maart

  • 09:00 – 19:00

Voor de donderdag kun je eventueel ook gebruik maken van het avondprogramma van 18:00 tot 22:00 tegen gereduceerd tarief.

Welke merken staan op Genève 2024?

Het mag een bekend fenomeen zijn dat automerken niet maar naar alle autobeurzen gaan. Nog niet zo lang geleden betekende het dat merken hun favoriete shows uitkozen. Denk aan Franse merken die naar de Salon van Parijs gingen en Duitse merken op de IAA. Genève was zo’n beurs waar alle merken wel naartoe gingen. De lijst van merken die aanwezig zijn, is als volgt:

  • BYD
  • Dacia
  • Isuzu
  • Kimera Automobili
  • Lucid
  • MG Motor
  • Microlino
  • Pininfarina
  • Renault
  • Totem Automobili

Moet ik dan nog wel gaan?

Jazeker! Renault en Dacia nemen namelijk hartstikke veel nieuws mee! En naast hun nieuws kun je je vergapen aan een hele hoop modellen van Renault en Dacia die ze op dit moment bouwen. Ook als je fan bent van folders van merken als Renault en Dacia zit je geramd. Natuurlijk kan het ook zijn dat je behoorlijk fan bent van merken als Renault en Dacia. Oh, als je als autoverkoper van Renault en Dacia die kant opgaat, zal je veel collega’s tegenkomen, want Renault en Dacia staan er ook.

Primeurs Salon van Genève

Uiteraard wordt het nieuws van de Salon van Genève gedomineerd door een ware stortvloed aan primeurs van Renault en, eh, Dacia! Maar ook BYD pakt flink uit. En die Kimera willen wij ook graag in het echt zien. Naast de reeds voorgestelde primeurs verwachten we ook een verrassing, wellicht van Renault en Dacia.

BYD

  • BYD Seal U DM-i
  • BYD Tang
  • BYD YANGWANG U8
  • BYD Denza N7

Dacia

  • Dacia Duster
  • Dacia Spring
  • Dacia Sandrider

Kimera Automobili

  • Kimera EVO38

LMI – Beeway

  • LMI Beeway

Lucid Motors

  • Lucid Gravity
  • Lucid Air Sapphire
  • Lucid Air Pure RWD

MG Motor

  • MG 3
  • MG IML6

Renault

  • Renault 5 E-Tech Electric
  • Scénic E-Tech Electric
  • Rafale E-Tech Full Hybrid

Hoe kom ik daar?

Genève kun je doen per auto. Zorg dat je zo snel mogelijk op de A3 terecht komt en blaf heerlijk richting Basel. Doe dat dan wel ’s avonds. Als je na 19:00 bij Elten/Beek de grens over gaat, kun je redelijk doorrijden. Je kan ook bij Venlo erover heen gaan en hallo zeggen tegen de jongens van AutoTopNL. Dan ga je de 61 naar beneden. Bij Basel ga je via de 2 en vervolgens de 1 richting Genève. Dat is nog dik 3 uur rijden.

Je kan je zelf ook een plezier doen en niet over Duitsland rijden, maar over België en Frankrijk gaan. Het makkelijkste is om over Luik (over Brussel als je in de Randstad woont) en dan via Luxembourg, Metz, Nancy de A31 te pakken naar Dijon. Daar haal je even wat mosterd en ga je van Bourg en Bresse naar Genève.

Wil je het per se in één dag doen: je kan prima heen en weer vliegen naar Aeroport International de Genève. Vluchten vertrekken vanaf Amsterdam, Rotterdam, Brussel of Dusseldorf,

Overnachten

Je kan een hotel boeken in Genève, maar Zwitserland is écht heel erg duur. Zowel qua overnachten, eten als drinken. Het is ook niets bijzonders, Zwitserse gastronomie en hospitality zijn niet echt hoogstaand. Tip: zoek een leuke B&B over de grens in Frankrijk. Dat is gezelliger, betaalbaarder en véél smaakvoller. Mocht je een doosje wijn meenemen, let dan op als je Zwitserland door gaat rijden. Je mag per persoon 1 doosje wijn meenemen in je Renault of Dacia.

Mocht je de tickets te duur vinden, je kan in Geneve ook naar een Renault en Dacia dealer gaan. Daar staan grotendeels dezelfde auto’s, op de primeurs na. In Geneve zijn er twee dealers. Eentje in de binnenstad, op de Avenue Henri Dunant 20. Dat is niet een hele grote showroom, maar naast Renaults staan er ook modellen van Dacia te schitteren. Op de Route de Saint-Julien staat een groter pand waar je uitgebreid kunt kijken naar een Renault. Of Dacia.

Dit artikel Salon van Genève 2024: tijden en alles wat je moet weten! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Snelste auto ter wereld wil weer de snelste zijn

Of het nog steeds de snelste auto ter wereld is, ligt aan wie je het vraagt. In ieder geval aast Hennessey op een belangrijk record, 10 jaar nadat hun Venom de 435 km/u aantikte.

Iets wat de mensheid in theorie kan, maar nog nooit heeft gedaan: 500 km/u rijden met een straatauto. Er zijn verschillende partijen die er kans op maken om de eerste te zijn. Bugatti, die in een onofficiële poging met de Chiron Super Sport 300+ de 490 km/u aantikte, wat al wel 300 mijlen per uur is (zo’n 482 km/u). Koenigsegg, houder van het officiële record met de RS, die de Jesko Absolut op scherp heeft staan. SSC schijnt met hun Tuatara ook bezig te zijn en die hebben ook gevaarlijk dicht bij de 300 mijlen en 500 kilometer per uur gezeten, maar dat telde ook niet. Zoals hopelijk bekend telt een record pas als het gemiddelde van een run in beide richtingen (zodat factoren als wind geen invloed hebben) de gewenste snelheid aantikt. En dan is er nog Hennessey.

Hennessey

Een Frans/Duits (niet de zanger) en een Zweeds merk dus, maar tussen SSC en Hennessey gaat het ook om de eer van de Verenigde Staten. Hennessey was eerst een soort tuner, al ging dat wel verder dan een supercharger op een muscle car schroeven. Toen tussen Bugatti en SSC de rapen gaar waren qua snelheidsrecord zo tussen 2006 en 2010 trad Hennessey ten tonele met de Venom GT. Dat leek (en was) een flink verbouwde Lotus Exige, maar dan met een 1.260 pk sterke V8 achterin.

“Record”

Officieel heeft Hennessey nooit een run in twee richtingen gedaan, maar in de run in één richting wist Hennessey wel een snelheid van meer dan 435 km/u te klokken. Sneller dan de Veyron SS. En waar Hennessey nog steeds trots op is: het blijft de snelste handgeschakelde auto ter wereld. Deze run werd gedaan in 2014 en dat is dit jaar tien jaar geleden. Dat zou dus een mooi moment zijn om het huidige record te verbreken met de opvolger van de Venom GT: de Venom F5.

Recordbrekend

De Hennessey Venom F5 heeft al een keer de snelheid van de GT geëvenaard, met twee vingers in de neus volgens het Texaanse merk. De F5 heeft dan ook een 1.820 pk sterke V8, dus ook meer geweld om mee te spelen. Zoals altijd moet het wel veilig kunnen, dus de banden en de rest van de auto moeten het geweld van de F5 aankunnen. Het is wel belangrijk dat de Venom de recordrun overleeft, meermaals kan doen én dat het gedaan wordt met de exacte auto die je kan kopen. Geen modificaties dus die alleen voor de recordauto gebruikt worden.

Rivaliteit

Hennessey lijkt een mooie locatie te hebben voor de recordpogingen: de landingsbaan voor de space shuttles van NASA. De Venom F5 heeft sowieso wat buitenaardse touches, zo zit er in de sleutel een stukje maansteen verwerkt. John Hennessey ziet het helemaal gebeuren, het record terug in handen van zijn bedrijf.

Overigens klinkt de bemachtiging van het tussen Hennessey, SSC, Bugatti en Koenigsegg als een heftig staaltje rivaliteit, maar volgens John Hennessey valt dat mee. Hij is zelfs blij dat Bugatti en Koenigsegg de recordpoging levend houden. “Het houdt de passie in stand om nóg sneller te willen gaan.”

Kortom: dit zou het jaar van Hennessey kunnen worden, waar de Venom F5 zijn vader perfect eert tien jaar na dato. Moeten ze wel opschieten, de Koenigsegg Jesko Absolut staat ook letterlijk en figuurlijk in de startblokken. En Bugatti kan ook onverwacht uit de hoek komen. Spannend!

Dit artikel Snelste auto ter wereld wil weer de snelste zijn verscheen eerst op Autoblog.nl.

Is dit de lelijkste Porsche van Marktplaats?

Uniek is hij zeker, deze Porsche op Marktplaats. Of dat hem ook mooi maakt?

Het wordt wel eens gezegd: we gaan ooit naar Mansory-creaties kijken zoals we nu naar Koenig Specials kijken. Wordt het ooit mooi? Wellicht niet, maar het is echt een ding van die tijd en met een gezonde portie weemoed kijk je dan toch terug naar hoe de wereld toen was.

Porsche 944

Nou willen we niet beweren dat de occasion van vandaag een Koenig Special is, maar overeenkomsten tussen die stijl en wat we vandaag voorgeschoteld krijgen lijken niet toevallig. Een soort Testarossa-look, inclusief enorme brede heupen. Voordat we op de zaken vooruit lopen: vanaf de voorkant kun je nauwelijks zien wat het moet zijn.

Aan de achterkant wordt het sneller duidelijk, al komt dat vooral door de achterlichten. Het is dus een Porsche 944. In theorie niet zo veel speciaals, het is ‘gewoon’ een 2.5 automaat. De bodykit is echter… heftig. Gaan we hier ooit met weemoed naar terug kijken? We vrezen van niet.

Project

De Porsche 944 met heftige bodykit lijkt huisvlijt, we kunnen niet iets Koenig- of Rieger-achtigs vinden waar dit op gebaseerd is. De auto is veel langer en breder dan een standaard 944, maar behoudt de wielbasis. Dat doet het nodige met de proporties. En check die uitlaten achter!

Het is overigens wel meer een soort projectauto dan een gevalletje ‘instappen-en-wegwezen’. Er zit een motor en bak in, maar deze zitten volgens de advertentie niet aangesloten. Papieren en een VIN-nummer ontbreken eveneens. Of je de allicht lelijkste Porsche 944 van Marktplaats dus ooit nog op de weg kan krijgen (legaal): dat lijkt van niet. Als donor- of circuitauto kan je er wellicht nog wat onderdelen uithalen.

Kopen

Een nogal bijzonder ding dus en je moet gevoel voor humor hebben wat betreft deze Porsche 944. Hij is bíjna zo fout dat het weer goed wordt. Bijna. De 258.369 km ervaren Porsche 944 staat op Marktplaats voor 6.000 euro. Je moet het maar durven. Lef tonen kan op de advertentie.

Met dank aan Koen voor de tip!

Dit artikel Is dit de lelijkste Porsche van Marktplaats? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Volkswagen Tiguan 2024 – test en video

Volkswagen Tiguan test

Vergeet de Golf, de test van de Volkswagen Tiguan is veel relevanter. Dit is de bestverkopende VW van de afgelopen jaren.

Ook in Nederland doet de Tiguan het bijzonder goed, er zijn er totaal meer dan 45.000 verkocht. Niet dat ze in Wolfsburg per se wakker liggen over het succes in ons kikkerlandje, wereldwijd ging de Tiguan afgelopen twee jaar 1,2 miljoen keer over de toonbank. SUV’s zijn en blijven belangrijker voor vrijwel iedere autofabrikant en dat is bij Volkswagen niet anders.

MQB Evo

Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in de techniek bij de Volkswagen Group komt de platformen tegen die ze gebruiken. Uiteraard is er een dedicated elektrisch platform (MEB) waar de ID.3, ID.4 et al opstaan. Daarnaast bouwen Volkswagen en zustermerken een hele batterij aan auto’s op het MQB platform. Met veranderende eisen rond elektrificatie, veiligheid, maar ook cybersecurity werd het tijd voor een grondige update van dit platform. Dat heeft Volkswagen tot MQB Evo gedoopt, de komende tijd zullen we veel auto’s zien die een forse update krijgen.

Volkswagen Tiguan test met nieuw MIB4 infotainmentsysteem

Om meteen maar met het fijne nieuws te beginnen: het infotainmentsysteem is ook stevig vernieuwd. De Tiguan gebruikt de vierde generatie van het MIB-infotainmentsysteem (MIB4). Ook hier zie je de modulaire gedachte van Volkswagen weer terugkomen, dus ook andere VW’s krijgen binnen afzienbare tijd betere software (en hardware) voor infotaiment.

In de basisversies zijn er twee schermen: een bestuurdersscherm van 10,25″ en een centraal scherm van 12,9” (1,920 x 1,080 pixels). De Volkswagen Tiguan uit de test had het grotere, optionele 15 inch scherm met een resolutie van 2,240 x 1,260 pixels. Beide schermen hebben een lekker formaat, zonder dat ze het interieur domineren.

Belangrijker nog is dat de software een klap beter is én dat er meer fysieke knoppen zijn. Op het stuur zijn de touchsliders vervangen door de ouderwetse (maar prettigere) knoppen. De schakelpook is verhuist overigens naar het stuur, maar in de middenconsole is wel een grote draaiknop te vinden vinden voor volume (en rijmodi). Wat een verademing.

Ook op het scherm is de bediening verbeterd. In de Top Bar (boven) en de Bottom Bar (onder) zitten allerlei functies waar je snel bij wilt kunnen. Als klap op de vuurpijl kan je daar ook nog eigen favorieten worden toegevoegd. Het werkt een stuk beter dan voorheen.

Alleen benzine hybride motoren voor Nederland

De nieuwe Tiguan staat op het MQB Evo-platform, dat speciaal is ontwikkeld om ruimte te bieden aan elektrificatie. Zo is er voor alle uitvoeringen keuze uit twee nieuwe 48V mild-hybride aandrijflijnen, maar de diesels krijgen we niet meer in Nederland. Naar een elektrische Tiguan zoek je vergeefs, die heet Volkswagen ID.4.

Niet alleen de 150 en 193 pk 2.0 TDI gaan we hier niet zien, ook de 2.0 TSI met 204 en 265 pk komen niet naar Nederland. Een derde generatie Tiguan met 4Motion vierwielaandrijving wordt in Nederland daarmee ook een rariteit, want dat is alleen leverbaar op de 193 pk TDI of de 265 pk TSI. Met 4Motion mag de Tiguan 2.300 kg trekken, de voorwielaandrijvers hebben een trekgewicht van 1.800kg.

Mildhybride 1.5 eTSI

De Tiguan 1.5 eTSI gaat in Nederland het spits afbijten en komt in twee versies: 130 pk of 150 pk. Alle Tiguans hebben een 6-traps of een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. De Tiguan die we van Volkswagen meekregen voor de test in Zuid-Frankrijk was de 150 pk sterke 1.5 eTSI.

Het anderhalf liter grote blok is een evolutie van de motor die we al kennen en draagt de naam 1.5 TSI evo2. Een Miller cycle verbrandingsprincipe, turbo met variabele geometrie en mildhybride techniek moeten zorgen voor aangename prestaties en een prettig verbruik.

De 48 V lithium-ion accu en 48 V starter generator geven 14 kW power en 56 Nm aan koppel. Juist op de dode momenten (voor de verbrandingsmotor) helpt de elektromotor mee en dat merk je goed. De Tiguan 1.5 eTSI pakt verrassend lekker op en voelt potenter dan die daadwerkelijk is. Tegelijkertijd zorgt het 48-volt systeem dat er agressiever start-stop kan worden toegepast. Uitrollend naar een verkeerslicht of rotonde zet de Tiguan veel eerder de motor uit dan je zou verwachten. Totaal zou het zo’n halve liter per 100 kilometer moeten schelen.

Of plug-in hybrides voor de Tiguan

De 1.5 eTSI evo is ook te combineren met een dikkere elektromotor. In de PHEV Tiguans levert de elektromotor 115 pk/330 Nm, ruim voldoende om elektrisch te kunnen rijden. Zeker omdat er maar liefst een 19,7 kWh grote accu aan boord is. In theorie moet je er tot 100 kilometer elektrisch mee kunnen rijden. Daarna kan je laden via een driefase aansluiting met 11 kWh of via een 50 kWh DC snellaadfunctie.

De Tiguan PHEV komt er in twee versies: de basisversie heeft 204 pk, terwijl er ook een soort GTE komt die 272 pk heeft. In beide gevallen gaat alle kracht naar de voorwielen, dus dat wordt misschien nog schaatsen met zoveel vermogen.

Onderstel

De twee Volkswagen Tiguan die we tijdens test konden rijden, hadden beiden het adaptieve onderstel (DCC Pro). Het is dat het geld kost, anders zouden we het sowieso aanraden. De adaptieve dempers hebben twee elektronisch geregelde kleppen die het in- en uitveren veel preciezer kunnen regelen. En ja dat is heerlijk comfortabel.
Tegelijkertijd biedt de Tiguan genoeg feedback om nog een klein beetje lol tijdens het sturen te hebben. Op droog asfalt is er meer dan genoeg grip en hebben de voorwielen weinig moeite om de 150 pk op de weg te krijgen.

Interieur

Met een lengte van 4.539 mm is de nieuwe Tiguan niet veel groter dan zijn voorganger, Volkswagen belooft wel meer ruimte. Bij de eTSI versies is de bagageruimte in ieder geval wel met 37 liter gegroeid tot 652 liter. Ach, groot was de kofferbak toch al.

Naast de prettige schermen zijn ook de materialen weer op het niveau van wat we van Volkswagen gewend zijn. Alles wat je aanraakt is zacht en dashboard en deurpanelen zijn zelfs voorzien van nep-stiksels. Optioneel zijn de stoelen niet alleen verwarmd en geventileerd, maar hebben ook een massagefunctie. Het lijkt altijd wat overbodig, maar geloof me: op langere ritten is het heerlijk.

Prijs en conclusie Volkswagen Tiguan test

Met iedere generaties wordt de Tiguan leuker om naar te kijken. De eerste generatie sla ik graag over, de voorkant van deze nieuwe generatie Tiguan vind ik bijzonder goed geslaagd. Maar goed, dat is allemaal persoonlijke smaak. Gelukkig voor Volkswagen is de Tiguan objectief een goede auto geworden. Het onderstel doet meer dan wat het moet doen, met het interieur is VW weer goed op weg en zelfs de instapmotor voelt potent genoeg aan.

Prijzen van de nieuwe Tiguan beginnen bij € 46.990,-. Als je het vergelijkt met de elektrische SUV is het wellicht niet scherp genoeg, maar daar kunnen we Den Haag voor bedanken. Feit blijft dat je met een Tiguan een ruime, comfortabele crossover koopt waarmee je makkelijk door Europa kruist. Ook als er een keer een caravan of trailer achter moet. Met de Tiguan PHEV’s zou je bovendien alle korte ritten heel makkelijk elektrisch kunnen doen. Het is geen gekke gedachte.

Dit artikel Volkswagen Tiguan 2024 – test en video verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories