Max Verstappen pisnijdig na fout team, skipt debrief

Max Verstappen

Max Verstappen was na de kwalificatie weer eens ouderwets pisnijdig na een fout van zijn team.

Het hele weekend leek het alsof Ferrari wat sneller was dan Red Bull in Singapore. Maar op het Moment Suprême in de kwalificatie, leek Max Verstappen toch weer met overmacht de pole position te pakken. In de eerste sector reed hij een paarse tijd. In de tweede sector reed hij een paarse tijd. En in de derde sector…ging hij van zijn gas. Een aparte beslissing die MV1 duur kwam te staan.

Want ja, met nog enkele seconden te sparen, kwam Max nu over de meet om nog een ultieme poging op het laatst te doen. Weer was hij pijlsnel onderweg. Naar eigen zeggen zat hij 2,7 seconden(!) onder de tijd van de pole position. Volgens ons wat het een seconde in sector twee, maar ach, kniesoor die daar op let. Die pole was voor Max, zoveel was duidelijk. Totdat…het team hem naar binnen riep. Zo gingen dus twee potentiële rondjes die goed genoeg waren voor pole verloren. Extra pijnlijk: de tijd die Max had staan was slechts goed genoeg voor P8.

Achteraf bleek inderdaad waar te zijn wat we al vermoedden tijdens de sessie. Red Bull had een foutje gemaakt en niet ingezien dat Max te weinig peut in de tank had voor nog een snelle ronde aan het eind. Voor Max Emilian, blijkt dat na de sessie moeilijk te verkroppen, ondanks het belachelijk succes wat hij afgelopen seizoen gevierd heeft. Bij de camera’s van onder andere F1TV, blijkt MV1 pisnijdig en loopt hij ouderwets leeg:

Dit is ontzettend frustrerend, een dergelijke fout met de benzine. Dat kan je gewoon monitoren tijdens de sessie. Uiteraard, ik kan fouten maken, het team kan fouten maken. Maar ik vind het ook belangrijk dat we kritisch op elkaar kunnen zijn als dergelijke fouten gemaakt worden. Dit is een fout die natuurlijk nooit mag gebeuren. Ze hadden me natuurlijk die vorige ronde af moeten laten maken.

Max Verstappen, is een beetje frusti.

Een deel van Max’ frustratie is dat hij niet vermoedt dat hij morgen weer makkelijk door het veld snijdt, zoals in vorige races:

Dit circuit is net Monaco. Dus ja, ik denk dat ik morgen een frustrerende race tegemoet ga en veel vast zal zitten achter andere coureurs.

Max Verstappen, heeft er even geen zin meer in.

Max was naar verluidt zo kwaad, dat hij zelfs de debrief van het team over heeft geslagen en direct het circuit heeft verlaten. Gezien de snelheid die Max echter weer aan de dag legde vandaag, is wat ons betreft morgen nog alles mogelijk. Een safetycar hier, een goede strategie daar, misschien nog een bakje water en hoppa, MV1 wint gewoon weer. Toch?

Dit artikel Max Verstappen pisnijdig na fout team, skipt debrief verscheen eerst op Autoblog.nl.

De nieuwste Tesla is goedkoper dan de andere modellen

Tesla Optimus

Goed nieuws voor Tesla fans: de nieuwste Tesla is wat goedkoper dan de andere modellen.

Tesla praat al een tijdje over het introduceren van een model onder de Model 3. Na alle prijsverhogingen, is die laatste immers ook niet meer voor iedereen bereikbaar, zelfs niet met een lekkere subsidie. Gelukkig komt Tesla nu over de brug met een bereikbaarder model. De nieuwste Tesla krijgt een naam die ons ietwat aan KIA doet denken, namelijk ‘Optimus’. De prijs is ook een beetje in lijn met wat je voor een kleine nieuwe KIA moet betalen, namelijk circa 20.000 Dollar.

Qua batterij moet je wel een beetje inleveren. Hier geen 100 kWh accu, maar in plaats daarvan 2,3 kWh. Alsnog denkt Tesla dat dit genoeg is om de dag door te komen. Een nul-naar-honderd tijd wordt vooralsnog niet opgegeven. Aan de pluszijde, kunnen echte Fansla’s nu eindelijk hand in hand voor een knisperend haardvuurtje kruipen met hun Tesla. Optimus is namelijk de androïde die Elon Musk ons al een tijdje belooft.

Tesla onthulde Optimus gisteren tijdens AI day. Eerst kwam men op de proppen met Bumble C, die als prototype heeft gefungeerd voor Optimus. Bumble C lijkt nog het meeste op een wat minder indrukwekkende versie van de T-800 uit de Terminator films.

Optimus is de wat meer geavanceerde versie. Althans, in theorie, want Optimus, kan op dit moment nog niet lopen. Het was zodoende weer een presentatie in de stijl van de voorstelling van de Cybertruck. Toen Elon dus zijn eigen ruiten ingooide, letterlijk en figuurlijk. In dit geval moesten een aantal Tesla robots werknemers Optimus het toneel op dragen, opdat de beweegbare ledenpop naar het publiek kon zwaaien. Verder kan Optimus namelijk nog niet echt wat.

Maar goed, we weten het. Nu lachen we er nog een beetje om. Voordat je het weet komt Judgement Day en zijn we met zijn allen onderworpen aan het blikken leger. Hoeveel jaar denk jij dat we nog hebben? Laat het weten, in de comments.

Dit artikel De nieuwste Tesla is goedkoper dan de andere modellen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Mooiste ‘net niet BMW’ nu ook met heerlijke zes-in-lijn

De SVE Oletha is en blijft een pareltje, maar komt nu ook beschikbaar zonder een blubberdikke V8.

Vorig jaar konden we jullie voor het eerst vertellen over Smit Vehicle Engineering. Die doen wat BMW niet deed: een BMW Z8 Coupé maken. Maar dan stiekem nog een stukje mooier. Ietsje meer gedrongen qua proporties en zelfs bijna een stukje moderner. De Z8 komt uit de tijd dat Henrik Fisker echt goed werk leverde en dus is het lastig om dat te verbeteren, maar als het aan ondergetekende ligt, is het gelukt.

SVE Oletha

Technisch is de SVE Oletha – vermoedelijk – een BMW Z4 (E86) met een compleet eigen koetswerk eromheen. De zwarte die we vorig jaar behandelden was het ‘originele’ recept, wat betekent dat de motor een S65B44 is. Dat is de 4.4 liter grote versie van de V8 uit de BMW M3 (E92). Verwacht dus 450 pk en een lekker hoogtoerige V8 met bijpassend geluid: een beetje zoals de S62 in de originele Z8. Toch kan het zijn dat die V8 een beetje overkill is. Daarom heeft de grijze SVE Oletha een andere motor.

SVE Oletha met S54

De gekozen motor is de S54B32, een zes-in-lijn. Deze unit leent de SVE Oletha van de M3 van een generatie eerder, de E46. Ja, dat is een tweetal cilinders minder dan de originele Z8, maar goed, de originele Z8 had geen vast dak. Je mag af en toe een beetje spelen met je ideaalbeeld. Toch denken wij dat dit er vooral mee te maken heeft dat de S54 in een standaard BMW Z4 M ligt. Zo hoeft SVE alleen maar de koets te doen.

Geen bolle motorkap

Goed, het resultaat is dezelfde heerlijke styling van de SVE Oletha gecombineerd met zes-in-lijn-heerlijkheid uit één van de beste M3’s. Stiekem is de Oletha met S54 nog een stukje mooier ook. De versie met V8 heeft, net als de M3 E92, een ‘bolling’ in de motorkap om de S65 te kunnen huisvesten. De S54-versie heeft gewoon een platte motorkap met alleen dezelfde vouwen als de originele Z8. Ook scheelt deze motor 45 kg op de weegschaal vergeleken met de V8-versie. Wel lever je wat pk in: de S54 levert 400 pk in de Oletha. Vergeleken met een standaard S54 is dat dan weer wel een flinke upgrade.

Mooier, lichter, maar wel zonder de ‘originele’ motor. In ieder geval is er nu iets extra’s te kiezen voor je SVE Oletha. Wederom is het officieel nog een prototype, dus hoe en wanneer je er eentje kan kopen is niet bekend.

Dit artikel Mooiste ‘net niet BMW’ nu ook met heerlijke zes-in-lijn verscheen eerst op Autoblog.nl.

Ghost Black Badge nu met 1.002 Nm

Ghost Black Badge

Meer koppel is immers meer beter. De Ghost Black Badge met klein kuurtje is nu helemaal af, toch?

Een Rolls-Royce optisch en technisch aanpakken is toch wel een beetje een lastige kwestie, hoor. Je gaat ook niet een gerecht van een topchef in ontvangst nemen en dan zelf aan de slag met Maggi, reuzel en Joppiesaus. Dat doe je gewoon niet. Dus als een bedrijf denkt dat er nog veel te verbeteren valt een Rolls-Royce, moet van goede huizen komen.

Eerlijk is eerlijk, als er een toko is die met Rolls-Royces overweg kan, dan is het Spofec wel. Spofec is een samenvoeging van Spirit of Ecstasy, de naam van de ballerina op de plecht van elke Royce.

Voorzijde

Ondanks dat Rolls-Royce nu ook meer op de jeugd richt met sportievere ‘Black Badge’-uitvoeringen, is hun aanbod overwegend luxueus, terwijl concurrent Bentley juist wat sportiever is. Voor wie een Rolls-Royce wenst met een sportief tintje, staat Spofec voor je klaar. Spofec is een onderdeel van de Novitec Group.

Spofec Ghost Black Badge

In tegenstelling tot Mansory houden ze het heel erg bescheiden. Het is decent dik en ligt er niet te dik bovenop. Nu scheelt het dat ze een zwart exemplaar van de Rolls-Royce Ghost Black Badge als basis hebben gebruikt. Bij een zwarte auto vallen de modificaties altijd ietsje minder op.

Je ziet dus niet meteen dat er een andere bodykit is gemonteerd. De voorbumper, sideskirts en achterbumper zijn namelijk anders. Er is ook een subtiele spoilerlip op de kofferklep. Uiteraard zijn er ook enorme wielen.

Net zoals altijd bij Novitec en Spofec worden deze gemaakt door Vossen en zien ze er OEM-esque uit, mede dankzij de RR-logo’s die blijven zweven en recht opstaan als je rijdt.

Bumper

Oh, en ze zijn echt gigantisch. Voor meten ze 9,5 x 22 (met 265/35 ZR22 banden) en achter zelfs 10,5Jx22 met 295/30 22 banden. De rijhoogte is aangepast middels een Spofec CAN-Tronic module voor het onderstel. De Ghost heeft natuurlijk luchtvering, dus een schroefset monteren is wat lastig. In dit geval is de rijhoogte verlaagd met 40 mm, maar kun je het handmatig altijd aanpassen.

1.002 Nm!

Volgens Novitec heeft de V12 van BMW enorme reserves. Daar maken ze een klein beetje gebruik van met de Spofec N-Tronic module. De originele ECU wordt dus níet overschreven. De module past de injectie, ontsteking en turbodruk aan. Het resultaat mag er zijn.

Er staat bij 5.400 toeren namelijk 706 pk paraat, 106 pk méér dan standaard (600 pk). Ook het koppel stijgt. Dat is normaal gesproken al een niet misselijke 900 Nm, maar na de kuur van Spofec heb je ineens 1.002 Nm bij 2.400 toeren tot je beschikking.

Ghost Black Badge

Dat heeft uiteraard zijn uitwerking op de prestaties. Van 0-100 km/u accelereren kan in 4,3 seconden. De topsnelheid is alsnog 250 km/u. Uiteraard begrensd. De reden is simpel, de Spofec Ghost Black Badge weegt zo’n 2.500 kg en daarom heb je banden nodig met een hoge load-index. En deze kunnen niet altijd even hoge snelheden aan.

Sportuitlaat op een Rolls…

De Spofec Ghost Black Badge moet ook iets lekkerder klinken middels een roestvrijstalen sportuitlaat. Er zijn twee varianten: met of zonder zichtbare eindpijpen. Op de afbeeldingen is er gekozen voor een exemplaar mét zichtbare uitlaten, uiteraard.

Dan als het laatste het interieur. Dat kun je namelijk helemaal op nieuw laten bekleden. We vragen ons af wie dat nu echt doet. Dat je de techniek en het uiterlijk een klein beetje aanpast naar eigen smaak is tot daar aan toe, maar beter dan een Rolls-Royce wordt een interieur niet. Zet er maar een fles Joppiesaus in, dan is ie af.

Meer lezen? Dit zijn de twaalfcilinder limousines door de jaren heen!

Dit artikel Ghost Black Badge nu met 1.002 Nm verscheen eerst op Autoblog.nl.

BMW presenteert heerlijk duo voor fervente verzamelaar

BMW slaat wederom de handen ineen met KITH om de collectie van diens eigenaar aan te vullen.

Bij Autoblog kunnen we je niet bizar veel vertellen over mode. Ja, je kan @willeme vragen welke modemerken ooit samen hebben gewerkt met automerken (dan maakt hij er vast een lijstje van), maar daar blijft het dan ook bij. Toch moeten we het even hebben over KITH. En dan niet de pratende auto van Michael Nicht, eh, Knight. Nee, het ‘streetwear’-merk van de New Yorkse oprichter van KITH, Ronnie Fieg.

Ronnie Fieg

Wat Ronnie Fieg doet qua mode met zijn merk KITH kunnen wij je dus weinig over vertellen, maar wij kunnen je wel even meenemen naar zijn autocollectie. Fieg houdt namelijk van BMW. Tenminste, onderstaande foto’s van zijn collectie laten je zoiets vermoeden. Het zijn eigenlijk maar vijf modellen, maar dan in zowel zwart als rood. Een zwarte en rode M3 (E30), een zwarte en rode ‘Sharknose’ 6 Serie (E24) en een zwarte en rode BMW M4 (G82). Ook zien we een BMW M3 (E30) Cabrio en een BMW 8 Serie (E31), want waarom ook niet. Daar moet enkel nog een zwarte evenknie van komen.

BMW en KITH “seizoen 2”

De zwarte BMW M4 (G82) kun je als je goed hebt opgelet nog herkennen. In 2020 presenteerden BMW en KITH namelijk een speciale KITH-editie van de M4. Het geheel lijkt een nogal zwarte bedoening, maar het KITH-logo hier en daar (vooral daar vrij groot op het dak) zorgt ervoor dat je hem herkent. Dat noemde de twee merken “seizoen 1”. Nu is het klaar voor “seizoen 2”. BMW en KITH hebben wederom de handen ineen geslagen. Dit keer met een duo BMW’s van vroege en late jaren.

i4 en 1602

BMW en KITH presenteren dit duo min of meer ter ere van 50 jaar BMW M. Wel wederom om een beetje reclame te maken, want er komt ook een matchende set kleding van KITH. Voordat we te veel op de zaken vooruit lopen, eerst even wat er te zien is. Een BMW 1602 (E10) en een i4 M50 (G26). Beide uitgevoerd in een kleur die Kith Vitality Green heet, is dat de touch van KITH. Het interieur in Carmel Merino-leer is van BMW.

i4

Om even de i4 uit dit BMW en KITH duo als eerste te behandelen: dat wordt niet veel spannender dan de kleurstelling. Toegegeven, het is een erg fraaie kleurstelling en dit groene kleurtje is dus ook uniek, maar op wat logootjes na is het ‘gewoon’ een i4 M50. Een prima daily driver voor een collectie als die van Fieg. En voor BMW weer een manier om te benadrukken dat deze samenwerking mooi samen valt met het 50-jarige bestaan van BMW M, aangezien de i4 M50 de eerste elektrische auto is van M.

1602

Interessanter is de BMW 1602 uit 1972. Normaliter zou 1602 verraden dat de motor de 1.6 is. Die speciale BMW 1602 door KITH heeft een 0.0 liter grote motor. Hij is namelijk elektrisch aangedreven. Ja, heiligschennis, maar ergens ook weer niet. Deze auto is gebaseerd op exemplaren van de BMW E10 die in 1972 omgebouwd zijn naar EV. Dit om handig te zijn bij de Olympische Spelen van 1972 in, jawel, München. Dit was de eerste BMW met elektromotor die het merk ooit heeft gebouwd en ook dit is 50 jaar geleden: net als de oprichting van BMW M. Er wordt niet ingegaan op specs voor de 1602, maar zo’n klassieker als EV is natuurlijk helemaal klaar voor de toekomst.

Een fraaie toevoeging aan de collectie van Ronnie Fieg en weer een mooie marketingstunt voor KITH omdat BMW dit natuurlijk weer lekker promoot. Dat gezegd hebbende, er komen 7 exemplaren van de i4 M50 voor andere mensen dan Ronnie Fieg. De 1602 blijft helaas bij één exemplaar.

Dit artikel BMW presenteert heerlijk duo voor fervente verzamelaar verscheen eerst op Autoblog.nl.

BMW i4 goedkoper dankzij nieuwe instapper

BMW zorgt ervoor dat de i4 een beetje bereikbaarder is met de komst van een nieuwe instapper, al heeft het eigenlijk een omgekeerd effect.

De opkomst van de elektrische auto gaat bijna hand in hand met de opkomst van SUV’s en crossovers in elk segment. Voor fans van de wat meer traditionele carrosserievormen komen er ook steeds meer opties. Zo zorgde BMW ervoor dat hun nieuwste 4 Serie Gran Coupé er nu ook is als i4.

BMW i4

Wil je die, dan had je twee opties. De eDrive40 of de M50. Die laatste is een voorbode op een rasecht M-model en is voorlopig het topmodel. Dan krijg je 544 pk tot je beschikking waarmee je naar 100 katapulteert in 3,9 seconden. Dat gaat je wel 77.059 euro kosten. De eDrive40 houdt het iets rustiger met 340 pk en 5,7 seconden naar de 100, maar heeft met maximaal 590 km rijbereik wel de actieradiuscijfers aan zijn zijde. De eDrive40 was dus de instapper en dat betekende dat je voor 62.444 euro een i4 had. Dat is stilletjes veranderd.

bmw i4 prijzen

Nieuwe instapper: i4 eDrive35

Wie nu de BMW-configurator bekijkt zal een derde versie zien: de BMW i4 eDrive35. Laten we even met het geld beginnen: deze versie zorgt ervoor dat je nu vanaf 58.662 euro een BMW i4 kunt rijden. Dat scheelt niet bizar veel met de eDrive40. Datzelfde geldt voor de specs: 286 pk en een sprinttijd van 6 seconden naar de 100. De actieradius daalt wel flink naar maximaal 483 km, dit dankzij een kleinere accu. Hieronder even ter overzicht de versies met de nieuwe instapper erbij:

i4 eDrive35 i4 eDrive40 i4 M50
Accu 68 kWh 80 kWh 80 kWh
Vermogen 210 kW (286 pk) 250 kW (340 pk) 400 kW (544 pk)
Sprinttijd (0-100 km/u) 6 seconden 5,7 seconden 3,9 seconden
Actieradius 483 km 590 km 520 km
Prijs 58.662 euro 62.444 euro 77.059 euro

Lokkertje

Als we even zo brutaal mogen zijn: de BMW i4 eDrive35 lijkt een soort lokkertje te zijn. BMW kan op deze manier met een lagere vanafprijs te koop lopen, maar eigenlijk is de upgrade naar een eDrive40 een no-brainer. Voor geen 4.000 euro krijg je meer pk en 107 km meer rijbereik. Het zal voor BMW vooral meespelen dat de BMW i4 nu goedkoper is in zijn segment.

Concurrentie

De twee meest geduchte concurrenten van de BMW i4 zijn de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Qua vanafprijs scoren die een stuk beter: 51.990 euro voor de Model 3 en 48.200 euro voor de Polestar 2. Ook al is de BMW sneller, bij Tesla krijg je dan al meer rijbereik (491 km) en ook Polestar is met 478 km al op het niveau van de BMW qua specs voor dus 10.000 euro minder. Bij beide merken is de upgrade naar de Long Range pas wanneer je bij de eDrive35 in de buurt komt, maar voor dat geld mag je de eDrive40 ook meerekenen. Voor de goede orde:

BMW i4 eDrive35 Tesla Model 3 Standard Range Polestar 2 Standard Range
Vermogen 210 kW (286 pk) 239 kW (325 pk) 165 kW (225 pk)
Sprinttijd (0-60 km/u) 6 seconden 6,1 seconden 7,4 seconden
Actieradius 483 km 491 km 478 km
Prijs 58.664 euro 51.990 euro 48.200 euro

En dit gebeurt er als je de i4 eDrive40, Tesla Model 3 Long Range en Polestar 2 Long Range naast elkaar zet:

BMW i4 eDrive40 Tesla Model 3 Long Range Polestar 2 Long Range
Vermogen 250 kW (340 pk) 324 kW (441 pk) 170 kW (231 pk)
Sprinttijd (0-60 km/u) 5,7 seconden 4,4 seconden 7,4 seconden
Actieradius 590 km 602 km 551 km
Prijs 62.444 euro 59.900 euro 52.200 euro

De BMW i4 eDrive35 is dus een nieuwe instapper, maar je mag hem ook gelijk weer vergeten. Doe jezelf een lol een upgradet gelijk naar een eDrive40. In het vergelijk met de middenversies van de Model 3 en Polestar 2 is de BMW trouwens best een potente kandidaat, ook al is het met enige afstand de duurste.

Met dank aan Maurits voor de tip!

Dit artikel BMW i4 goedkoper dankzij nieuwe instapper verscheen eerst op Autoblog.nl.

Citroën Oli: auto van de toekomst is geen auto

Ja, echt waar: de Citroën Oli is de Citroën van de toekomst, en het merk noemt het ‘geen auto’.

Citroën onthulde afgelopen week hun nieuwe logo. De ‘double chevron’ blijft, maar wel in een ovaal, een beetje zoals vroeger. Dan duurt het niet lang meer tot dit logo prijkt op een nieuwe Citroën en die krijgen we nu te zien. Hij heet Citroën Oli en hij komt niet naar een dealer bij je in de buurt.

Citroën Oli

De Oli, waarvan de naam enkel op ironische wijze het smeermiddel voor verbrandingsmotoren is, blijft een studiemodel. Sterker nog: Citroën noemt het niet eens een auto. In het persbericht staat, en dit is echt waar: “Geen auto: een veelzijdige toevoeging aan je dagelijkse leven die even handig is als je niet rijdt dan wanneer je wel rijdt.” Lekker vreemd, maar stiekem is dat precies wat je wil van een Citroën. En het vreemde stopt niet bij wat gekke zinnen in het persbericht.

Hoekige pickup!

De Citroën Oli is een hoekig apparaat en bovendien is het een pickup! Het is daarom best een ruig ding. Maar zie dit nou niet gelijk als een Hummer EV, want duurzaamheid is zeker belangrijk. Zo vindt je op het exterieur veel duurzame materialen. Zo zijn een hoop van de gebruikte plastics gemaakt van gerecycled karton.

Wat verder opvalt is de voorruit: die staat rechtop in een hoek van 90 graden. Dat klinkt als een aerodynamische nachtmerrie, wat het waarschijnlijk ook is. Om nog maar te zwijgen over vliegjes. Waarom? Omdat je zo een stuk minder glas gebruikt: extra duurzaam. Bovendien komt er zo minder zon binnen en dus hoeft de airco minder hard te werken. Volgens Citroën bespaart de airco dusdanig veel energie dat het verlies in aerodynamica minder belangrijk is.

Bumpers

De voorbumper is een grote plastic ‘offroad’-achtige bumper met een aluminiumkleurig stuk en zelfs twee rode bevestigingspunten voor slepen. Toevallig genoeg is de achterbumper ook een offroad-achtige bumper met een aluminiumkleurig stuk en twee rode sleeppunten. Deze bumpers zijn dan ook inwisselbaar. Alles aan de Citroën Oli is zo ontworpen dat het makkelijk en goedkoop te vervangen is. Ook vindt er recycling plaats tussen Oli’s, waardoor Oli’s “die niet meer te redden zijn” hun onderdelen kunnen afstaan aan licht gehavende exemplaren.

Interieur

In het interieur van de Citroën Oli is het ook allemaal lekker duurzaam. Simpel, recht-toe-recht-aan en alles is gemaakt van duurzame materialen. En heel rood. Er is veel gebruik gemaakt van een bepaald soort plastic door BASF, waarvan veel in het interieur gemaakt is. Waaronder de stoelen, waar de Oli er trouwens vier van heeft. De Oli heeft geen infotaiment maar een dock voor je smartphone. Die werkt dan goed samen met de voertuigfuncties van je Oli.

Studiemodel

We zeggen wel ‘je Citroën Oli’, maar je gaat de Oli in deze vorm waarschijnlijk niet kunnen kopen. Citroën benadrukt dat het een studiemodel is om al deze innovaties te testen. Wel is het een grote brok inspiratie voor de toekomst. Citroën heeft met de Ami wel lef getoond en het lijkt erop dat er wel iets dat op de Oli lijkt op de markt komt. Die wil Citroën voor zo’n 25.000 euro uitbrengen.

Dit artikel Citroën Oli: auto van de toekomst is geen auto verscheen eerst op Autoblog.nl.

Dit is de goedkoopste Porsche 911 van Marktplaats

En waar we ‘goedkoopste 911 van Marktplaats’ zeiden, bedoelden we dat ook. Want deze 911 kost echt niet veel.

Porsche rijden is voor veel mensen een droom. Zeker een heel oude of een heel nieuwe. Die zijn namelijk zonder uitzondering niet te betalen voor de gewone man. Sterker, iemand met 4 keer modaal koopt ook niet eventjes een nieuwe 992 Turbo S als woon-werk wagentje. Is gewoon duur.

Maar gelukkig zijn er wel oplossingen als je iets goedkoper in een Porsche wil rijden. Je kan bijvoorbeeld een Cayenne van de eerste generatie kopen, of een Boxster die eveneens uit de eerste generatie stamt. Alleen zo’n 911 blijft altijd een dingetje. Een duur dingetje welteverstaan…

Nou, niet dus! Er zijn ook goedkope 911’s!

Goedkoopste 911 van Marktplaats

Zoals je misschien al had gedacht, is de goedkoopste Porsche 911 van Marktplaats geen Carrera RS 2.7 uit 1972. Nee, daar betaal je al gauw prijzen voor die richting het miljoen gaan. Nee, de goedkoopste 911 van Marktplaats is er eentje van de modelgeneratie 996. Dat wil zeggen die met de spiegeleieren als koplampen.

Sinds de lancering in 1996 is dat eigenlijk altijd de minst geliefde 911 geweest, wat ergens best vreemd is. Want juist dankzij zijn spiegelei-koplampen en de watergekoelde motor kon Porsche de 911 blijven bouwen. Dat was allemaal goedkoper en beter voor de uitstoot enzo.

Maar ja, vertel dat de leek maar eens. Die ziet alleen een 911 die gek uit zijn ogen kijkt. Aan de andere kant is dat goed nieuws voor de man (m/v/x/*) die aan het begin staat van zijn/haar/hen Porsche-carrière. Je kan zo’n 996 namelijk al voor een habbekrats op de kop tikken.

My first Porsche

Dat geldt helemaal voor de 911 die we vandaag voor je gevonden hebben. Want deze blauwe Duitser kost slechts 15.950 euro’s. En waarschijnlijk kun je er ook nog wel 950 piek vanaf lullen, getuige de tekst in de advertentie…

En wat krijg je dan voor die 15.000 Ekkermannen? Nou, een blauwe 911/996 uit 1998. Het is een 3.4 met een automatische versnellingsbak. En nee, in die tijd maakte Porsche nog geen PDK, je krijgt dus de ouderwetse Tiptronic aan boord. De velgen kunnen de goedkeuring van zowel @wouter als @willeme wel wegdragen, want het zijn heuse BBS’jes!

Er is wel mee gereden in zijn lange leven, de teller geeft 245.000 kilometer aan. En dat er mee gereden is, zie je verder aan de roestplekken op de linker zijschermen. Maar een beetje huis- tuin en keukenklusser draait daar zijn hand niet voor om natuurlijk.

Of het ims-lager al is vervangen vertelt de advertentie niet. Maar aan de andere kant, als er al 245.000 kilometer op de klok staat, gaat die ook niet meer stuk nu. En zo heb ieder nadeel weer ze voordeel.

Daarom, wil jij voor een schijntje in een échte Porsche 911 rijden, haast je dan naar Oostzaan, want daar staat de goedkoopste van Marktplaats op je te wachten!

En dan zien we je op de eerstvolgende Porsche meeting, goed?

Dit artikel Dit is de goedkoopste Porsche 911 van Marktplaats verscheen eerst op Autoblog.nl.

Maserati Project24 met 740 pk laat zich beter zien

Maserati gunt ons een betere blik op de spectaculaire Project24.

Maserati is druk bezig om zichzelf weer op de kaart te zetten als sportwagenmerk en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Met de MC20 heeft Maserati een rasechte supercar en daarnaast maakt ook de Granturismo een glorieuze comeback. Weliswaar niet meer met een V8, maar nog wel met een V6. Naast een bloedsnelle elektrische variant. Er is dus voor ieder wat wils.

In juli kwam Maserati met een verrassing. Ze kondigden namelijk nóg een sportwagen aan: de Project24. Dit wordt een extreem circuitspeeltje, gebaseerd op de MC20. Net als bijvoorbeeld de Lamborghini Essenza SCV12 en de McLaren Solus GT is de Project24 strikt bedoeld voor het circuit.

In juli deelde Maserati al drie plaatjes, maar die gaven nog niet echt een goed beeld van de auto. De Italianen delen nu meer beeldmateriaal, waarop we de Project24 wat beter te zien krijgen.

Aan de buitenkant deelt de Project24 weinig onderdelen met de MC20, want we zien een compleet ander koetswerk. Het is dus ook echt een andere auto dan de MC20 GT2, waarmee Maserati de racerij weer gaat betreden.

In tegenstelling tot bij de GT2 hoeft er bij de Project24 geen rekening gehouden te worden met de spelregels van een bepaalde raceklasse. De 3,0 liter twinturbo V6 krijgt er daarom gewoon 110 pk bij, wat het totaal op 740 pk brengt. Qua gewicht mikt Maserati op minder dan 1.250 kg.

De Project24 wordt in (bijna) alle opzichten een hardcore circuitauto, met een rolkooi, brandstoftank en brandblusser die voldoen aan de FIA-regelementen. Waar de MC20 een 8-traps automaat heeft met dubbele koppeling, is de Project24 voorzien van een sequentiële 6-traps versnellingsbak.

De auto is verder uitgerust met onder meer verstelbare raceschokdempers, carbon-keramische Brembo-remmen en centerlock-velgen. Er zit overigens wel airco op, dus helemaal hardcore is de Project24 niet.

De Maserati Project24 wordt gebouwd in een oplage van 62 stuks. Maserati verklapt alvast dat elke exemplaar uniek zal zijn, dus de eigenaren kunnen helemaal los gaan met individualisatie. Sterker nog: ze moeten eigenlijk wel, want anders zijn straks niet alle 62 exemplaren uniek.

Wat voor prijskaartje Maserati aan de Project24 hangt is nog niet bekend, maar dat zal niet mals zijn. Toch is er vraag naar peperdure auto’s waarmee je niet de straat op mag, want Ferrari, Lamborghini, Porsche en McLaren gingen Maserati al voor.

Dit artikel Maserati Project24 met 740 pk laat zich beter zien verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories