Shell verkoopt 1.000 tankstations om meer laadpalen te bouwen

Shell gaat 1.000 tankstations verkopen

Tankstations zijn zó 2010. Daarom gaat Shell er een hoop wegdoen om meer te focussen op laadstations.

Shell heeft natuurlijk het beste voor met deze aarde. Daarom hebben ze flink geïnvesteerd in hun eigen netwerk met laadpalen, onder de noemer Shell Recharge. Intussen verdienen ze ook nog een leuk zakcentje met fossiele brandstoffen, maar goed, we zitten in een overgangsperiode.

De voormalige trots van Nederland lijkt nu toch hun fossiele activiteiten iets terug te schroeven. Vandaag wordt bekend dat ze een flink aantal tankstations van de hand doen, 1.000 stuks om precies te zijn. Dit jaar zal Shell wereldwijd 500 tankstations verkopen en volgend jaar nog eens 500.

1.000 tankstations is natuurlijk niet niks, maar vergeet niet wat een monsterbedrijf Shell is. Het gaat hier om slechts 4% (!) van het totale aantal tankstations wat Shell wereldwijd in beheer heeft. Met het inkrimpen van de fossiele activiteiten valt het dus wel mee.

Shell heeft ook vorige week hun klimaatdoelstelling iets naar beneden bijgesteld. Het doel was eerst om 20% minder CO2 uit te stoten in 2030, nu is dat 15 tot 20% geworden. Wel staat nog steeds het doel om in 2050 CO2-neutraal te zijn, maar ze hebben natuurlijk nog alle tijd om die doelstelling ook bij te stellen.

Overigens verkoopt Shell deze pompstations wel met het doel om meer te focussen op hun laadnetwerk. Dat willen ze flink uitbreiden om in te spelen op de “veranderde behoeftes van klanten.” Of zou het vooral het veranderende overheidsbeleid zijn…?

Enfin, Shell gaat dus 1.000 tankstations verkopen. Of en hoeveel Nederlandse tankstations hierbij zitten is nog niet bekend. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat er tankstations verdwijnen, er komt hooguit een ander logootje op.

Foto: R8 bij een Shell-pomp, gespot door @vantoorphotography

Bron: Bloomberg

Dit artikel Shell verkoopt 1.000 tankstations om meer laadpalen te bouwen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Audi Q6 e-tron moet Audi weer voorsprong geven… – video

Audi Q6 e-tron

Met de introductie van de Audi Q6 e-tron is ook de term “Voorsprong door Techniek”. Of dat terecht is…

Als we die veer in de bips (lastiger bij een EV) gaan steken, dan geven we indirect ook een compliment aan Porsche. De Audi Q6 e-tron en de nieuwe Macan staan immers op het gezamenlijke ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE). Daar gaan nog heel wat EV’s uit Zuffenhausen en uit Ingolstadt op worden gebouwd, maar eerst de aandacht voor de Audi Q6 e-tron.

Hijs lekker he.

Als P. rijder (we gaan het woord hier verder nu vermijden) heb ik natuurlijk oogkleppen op, maar OMG, wat weet Audi toch soms strakke koetsen op de weg te zetten. De lange wielbasis van 2.899mm, korte overhangen en bredere achterbanden zorgen al voor de goede proporties. Het ontwerp combineert daarnaast zachte vormen met scherpe vouwen, en bijvoorbeeld de Quattro blisters boven de wielkasten.

De Singleframe grille is tegenwoordig in 3D uitgevoerd en heeft bij elektrische Audi’s altijd de kleur van de koets. Geheel in de lijn met de trends is dagrijverlichting hoog geplaatst en zijn de “echte” koplampen lager gepositioneerd. Als je vraagt waarom? De dagrijverlichting neemt niet zo veel plaats in, dus dat past daar wel. De koplampen zijn groter en die kunnen beter laag worden geplaatst.

Audi Q4 vs Q6 vs Q8

  • Q6 4.771×1.993×1.648mm
  • Q4 4.599x1865x1.632mm
  • Q8 4.915×1.937×1.633mm

Je verwacht het niet, maar qua formaat valt de Q6 netjes tussen Q4 en Q8 in. Dat zal ook voor de prijs gaan gelden, maar daarover later meer. Overigens zijn dit soort lobbesen zwaar: een Audi Q6 is al gauw 2.3 ton.

Accu, laden, snelladen Audi Q6 e-tron

Voor elektrische auto’s is het vrij eenvoudig: als de range en de laadmogelijkheden niet op orde zijn, dan gaat die een auto een korte carrière hebben. Gelukkig hebben ze bij Audi al een beetje ervaring.

Snelladen met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron krijgt in eerste instantie een 800-volts accupakket met een capaciteit van 100 kWh bruto, 94,9 kWh netto. Er is behoorlijk aan de cel-chemie gesleuteld en Audi wist de modules groter te maken, dus op alle metrics doet de accu het beter dan voorheen.

De 12 modules (180 prismatic cellen) zijn er veel minder dan bij de Q8, wat bijvoorbeeld betekent dat de energie dichtheid met 30% is toegenomen. Het gewicht bewoog zich een andere kant op (-15%), het accupakket van de Q6 weegt nog wel 570 kg. De besparing zit bijvoorbeeld in het feit dat er minder hoogvoltage connectoren en kabels nodig zijn.

De uitdaging met grotere modules is om nog steeds snel te kunnen laden, maar dat is bij de Audi Q6 e-tron ook gelukt. Bij een 800 volt DC snellaadpaal kan de Q6 e-tron maximaal 270 kW halen. Het is geen wereldrecord, maar wel heel erg goed. Bij een 400 volt AC-paal spitst Audi de accu en kan er middels bankladen met maximaal 135 kW worden geladen.

Audi SQ6 e-tron AC laden

De belangrijke benchmark van 10-80% haalt de Q6 in 21 minuten en in 10 minuten kan de Q6 255 km range toevoegen. Prettig om te weten is dat Plug & Charge wordt ondersteund en dat laadpoorten (aan beide zijden!) elektrisch openen en sluiten. Aan de reguliere AC paal zal je het voorlopig met 11 kW moeten doen, pas later volgt een optionele 22 kW lader.

Recuperatie Audi Q6 e-tron

Zoals je wellicht al verwacht komt Audi eerst met quattro versies van de Q6 e-tron. Die hebben twee motoren en die kunnen beiden worden ingezet voor recuperatie met maximaal 220 kW. Mocht je het afvragen, ja dat is best veel. Volgens Audi zou dit moeten voldoen voor 95% van de dagelijkse remacties.

Bij licht remmen wordt in eerste instantie de achterste elektromotor gebruikt, want dat is efficiënter. Rem je wat steviger, dan wordt de voorste elektromotor ook gebruikt, trap je de Q6 in het ABS dan gebruikt Audi de reguliere remmen. De remschijven worden daardoor natuurlijk amper gebruikt, maar er is een mechanisme om te zorgen dat ze altijd gebruiksklaar zijn.

Audi Q6 en SQ6 e-tron

In eerste instantie komen de vierwielaandrijvers, wat logisch is voor het merk wat quattro zo hoog in het vaandel heeft staan. De voorste motor is een asynchrone motor (ASM) met een vermogen van 140 kW en koppel van 275 Nm. Achter wordt een elektromotor met permanente magneet (PSM) gebruikt met maximaal 280 kW of 580 Nm. Beide motoren zijn olie gekoeld middels een dry sumpsysteem, wat 5 km extra range oplevert.

Met een systeemvermogen van 285 kW/ 388 pk haalt Q6 e-tron 5,9 seconden de 100 en stoomt door naar een op 210 km/u begrensde topsnelheid. De SQ6 e-tron heeft 360 kw/ 490 pk of 380 kw/ 517pk met launchcontrol. De sprint naar 100 duurt maximaal 4.3s en de topsnelheid is 230 km/u.

Range Audi Q6 e-tron: 625 km

Het begint ergens op te lijken he. Dit is de range voor de “reguliere Audi Q6 e-tron. Er komt ook een Audi SQ6 e-tron (jummie), die haalt 598 km in de WLTP testcyclus.

Het blijft uiteraard niet bij deze twee versies, er komt ook nog twee Q6 e-trons met alleen achterwielaandrijving. Ik moest er een traantje van wegpinken dat Audi nu echt premium aan het worden is. Er komen twee versies met RWD, een instapper en een range versie. De Q6 e-tron RWD zoals wij hem nu even dopen, krijgt dus de 100 kWh batterij en een range die meer dan 625 km zal bedragen.

Voor de mensen zonder vakantieplannen komt er een Audi Q6 e-tron Business Budget (zo gaat die niet echt heten he). Deze krijgt een accu met een capaciteit van 83 kWh bruto. Met 17% minder kilowatturen kom je ook zo’n 17% minder ver, maar daarmee ga je nog royaal over de 500 km heen.

OLED achterlichten

Alleen maar adaptieve LED koplampen is tegenwoordig niet genoeg, dus gaat Audi nu verder aan de achterkant. De OLED achterlichten hebben 360 segmenten, waarmee Audi grappig en gelukkig ook nuttige dingen kan doen. De spielerij bestaat uit patronen die je kan kiezen voor dagrijverlichting aan de voorzijde.

Potentieel nuttig is dat de Audi Q6 e-tron nu (nog beter) met de omgeving kan communiceren met behulp van de OLED achterlichten. Bij ongevallen of pech is er bijvoorbeeld een gevarendriehoek te zien in het achterlicht. Het leek mij nauwelijks iets toevoegen, maar de Audi engineers vonden tijdens de tests dat dit toch nut leek te hebben.

Interieur

Het interieur van de Audi Q6 e-tron is gericht op de gebruiker, waarbij het Audi MMI systeem tegenwoordig een licht gebogen display heeft. Op de optielijst staat ook nog het MMI-passagiersdisplay waarop de voorpassagier lekker films kan kijken, uiteraard met privacymodus. De schermen lijken te zweven en vormen in Audi’s mening een fraai digitaal podium, terwijl een Softwrap een homogeen gevoel van ruimte creëert door de hele cockpit. Functionele materialen zorgen voor duidelijke differentiatie tussen de verschillende zones in het interieur, waarbij comfortgerichte gebieden (waar je tegenaan zit dus) zachte materialen en royale oppervlakken hebben.

De kofferbak is ruim (526 liter) én er is ook nog een frunk van 64 liter. Daar kan je mooi die onhandige laadkabel kwijt en/ of je sneeuwkettingen.

Prijs Audi Q6 e-tron

Qua dimensies valt de Audi Q6 e-tron tussen de Q4 en Q8 e-tron in. Die zijn er vanaf 55k en vanaf (iets meer dan) 75k. Je mag 1x raden wat de vanafprijs zal zijn. Inderdaad, je hebt het goed, de Audi Q6 e-tron zal er zijn vanaf circa 65k. Dat is dan de instapper met 83 kWh accu en premium achterwielaandrijving. In Duitsland kost de SQ6 e-tron 93.800 euro, dus dat is ook al een richting voor de Nederlandse prijs.

Dit artikel Audi Q6 e-tron moet Audi weer voorsprong geven… – video verscheen eerst op Autoblog.nl.

Nieuwe Golf eHybrid: bijna net zo veel range als e-Golf!

De vernieuwde Golf eHybrid moet EV’s overbodig maken.

Vergeet de ID.3, koop een hybride Golf. Dat is de boodschap van Volkswagen. Ze zeggen het natuurlijk niet letterlijk, maar de vernieuwde Golf eHybrid wordt wel aangeprezen als een “perfect alternatief voor elektrisch”. Oftewel: deze Golf moet de ID.3 overbodig maken.

De vernieuwde Golf 8.5 werd in januari al gepresenteerd (inclusief de eHybrid), dus je denkt misschien: wat is het nieuws? Nou, in januari hadden we nog niet alle details van de Golf eHybrid. Inmiddels heeft Volkswagen de cijfers wel paraat.

Die vallen niet tegen: Volkswagen beloofde in januari een elektrische actieradius van 100 km voor de eHybrid, maar dat is nu ruim 120 km geworden (WLTP). De eerste inschatting was dus aan de conservatieve kant. Iets met ‘underpromise, overdeliver’.

120 km is sowieso een hele nette waarde, want er zijn maar weinig PHEV’s met een grotere elektrische actieradius. En de auto’s die hieraan kunnen tippen (een Mercedes C 300e bijvoorbeeld) zijn allemaal een stuk duurder.

Ook leuk: de Golf eHybrid komt nu qua range aardig in de buurt van de eerste e-Golf, die dus volledig elektrisch was. Die auto had namelijk een actieradius van 190 km, volgens de optimistische NEDC-methode. In de praktijk kom je met de nieuwe eHybrid ongeveer net zo ver, gokken we. En vervolgens kun je met de eHybrid nog een paar honderd kilometer doorrijden op de verbrandingsmotor…

Qua laden is de vernieuwde eHybrid sowieso de e-Golf de baas. Die kon namelijk nooit met meer dan 40 kW laden, terwijl de eHybrid nu met 50 kW kan snelladen. Qua vermogen heb je trouwens nog steeds 204 pk in de eHybrid, net als voor de facelift. Vind je dat te min? Dan is er altijd nog de GTE, die nu 272 pk heeft.

Dan ontbreekt er nu nog één belangrijk stukje informatie over de vernieuwde Golf eHybrid en dat is de prijs. De zal ergens tussen nu en juli bekend gemaakt worden, wanneer de nieuwe Golf eHyrid in de showrooms staat.

Dit artikel Nieuwe Golf eHybrid: bijna net zo veel range als e-Golf! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Tesla Full Self Driving v12 blaast je hoofd op

Tesla Full Self Driving v12 is nu zo goed, dat het je hoofd opblaast. Aldus Elon Musk.

Tesla gaat stug door met het uitvinden van de heilige graal. Daarmee bedoelen we niet de eeuwige jeugd, maar de volledig autonome auto. Een mooie troostprijs. Althans, niet als je zelf van sturen houdt misschien. Maar wel als je aandelen TSLA hebt en hoopt dat die opnieuw grote hoogtes kunnen bereiken. De eerste fabrikant die Full Self Driving kan aanbieden, heeft sowieso wel een enorm wapen in handen. Om dat in te zien hoef je geen groot licht te zijn.

Tot op heden wilde het echter nooit zo vlotten met Full Self Driving. Vrijheidsstrijder Elon Musk heeft ons meermaals beloofd dat het nu al lang realiteit zou zijn. Maar het systeem wordt toch voortdurend geplaagd door problemen. En ook door crashes, al dan niet met dodelijke gevolgen. Het blijft wat mij betreft uitermate bijzonder dat Tesla hiermee wegkomt in Amerika. Je zou zeggen dat het bedrijf helemaal kapot geprocedeerd zou zijn inmiddels. Maar goed, misschien is Elon echt too big too fail. Hij heeft natuurlijk ook satellieten en toegang tot wat de belangrijke staatslieden opzoeken in hun vrije uurtjes via Starlink.

Hoe dan ook; er is nu een nieuwe update van de Full Self Driving beta uitgerold. We zijn nu bij versie 12.3. Het is echter een belangrijke update. Voor het eerst worden beslissingen die de auto’s maken niet bepaald door voorgecodeerde protocollen van techneuten, maar door neural networks. Die zijn natuurlijk ook ‘gecodeerd’ door techneuten, maar het idee is dat ze vervolgens zelf leren en zich verbeteren. Net als wij mensen dat (soms) doen.

Elon Musk noemt de update mind blowing. Maar goed, dat is ook niet de eerste keer. De eerste rapporten van gebruikers zijn minder positief, voor nu. Op Electrek, de site die zich alles Tesla helemaal eigen heeft gemaakt, zegt een van de gelukkigen dat zijn hersens nog in orde zijn:

Just got it today. Mind is not blown. Better at basic maneuvers, but no work was done on lane selection or updating the bad map data on my area. I let it miss an exit because it was in the wrong lane, then when it was supposed to turn left got in a left turn lane for the intersection before where it was supposed to. If they work on fixing lane selection logic and map data, that would make a huge difference. At least it didn’t do anything dangerous, was watching closely as I always do on first few drives after an update.

Tesla rijder met niet opgeblazen hoofd

Het systeem moet dus nog een beetje leren. Maar goed, het is dan ook nog slechts een robot-puppy. Hoe lang gaat het nog duren? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Tesla Full Self Driving v12 blaast je hoofd op verscheen eerst op Autoblog.nl.

BMW cabrio’s gaan de bietenbrug op

BMW Cabrio's

Helaas valt vermoedelijk het doek voor twee blepperige BMW cabrio’s.

Het is niet de beste tijd om een benzinehoofd te zijn. We leven eigenlijk een beetje in een nieuwe malaise era, zoals de Amerikanen de jaren ’70 noemden. Destijds, na de oliecrises, werden uitstootnormen strenger. Een gorgelende V8 met 350 pk die 1:3 reed, kon niet meer. Ze werden allemaal vervangen door een brabbelende V8 met 200 pk die 1:5 reed. Had je een Corvette met 5.7 Small Block die een stuk trager was dan zijn voorgangers.

Of het net als toen ook weer goed gaat komen met auto’s, of dat deze teruggang nu definitief is, valt te bezien. De auto wordt aangevallen van alle kanten. Niet alleen omdat die op fossiele brandstof rijdt, maar ook als concept in het algemeen. Geen enkele uitvinding heeft de normale burger meer vrijheid gegeven dan de auto. Maar die vrijheid, vinden sommige stromingen nou net een beetje vervelend. En in reële termen, is de welvaart van Jan Modaal in de Westerse wereld door dezelfde stromingen ook niet meer wat die geweest is. Jason Cammisa legt het netjes uit in deze puike video.

Je ziet het al waar het gaat om de ‘leuke’ auto’s. Logisch ook. Vroeger was het nog een normaal geaccepteerd tijdverdrijf. De weekendauto uit de garage halen, netjes poetsen en dan een stukje rijden. Er is zelfs een term voor. Het ‘zondagsritje’. Bij uitstek daarvoor geschikt was natuurlijk een open bolide. Flaneren over de boulevard. De lentebloessems (m/v/i) opsnuiven. Je kent het wel.

Maar ja, tegenwoordig is zoiets niet meer bon ton en daarbij ook, stervensduur. De verkoop van ‘plezierauto’s’ zoals cabrio’s en coupé’s loopt al jaren terug. Vroeger had iedere aanbieder van C-segmenters ook een cabrio in de aanbieding. Een Opel Astra, Ford Escort, Volkswagen Golf, Peugeot 306. Maar dat is verleden tijd. Ook de plethora aan Britse roadsters is verdwenen. Als je open wil rijden, heb je eigenlijk alleen nog peperdure exoten, de Mazda MX-5 en de Duitse premium bleppers.

En nu gaan ook die Duitse bleppers verdwijnen. Bij Mercedes verdwijnen steeds meer open modellen. En bij Audi is de A3 badkuip verdwenen en is er alleen nog de (oude) A5 cabrio en (nog heel even) de R8. Bij BMW is de 2-Serie cabrio ook al verdwenen. De 4-Serie cabrio, 8-Serie cabrio en Z4 zijn er nog wel. Maar dat gaat volgens Car & Driver ook veranderen.

De Z4 krijgt volgens Car & Driver geen opvolger en ook de 8-Serie cabrio gaat de bietenbrug op. De Z4 wordt nu in samenwerking met Toyota gemaakt. Maar zelfs in Amerika, zijn de verkoopaantallen bedroevend slecht. Voor iets meer dan 1.000 exemplaren per jaar gaat BMW geen kosten maken. Voorgangers van de huidige Z4 deden nog gewoon 10.000 units in ‘Murica.

Ook de 8-Serie cabrio krijgt naar verluidt geen opvolger. Als de 8-Serie nog opgevolgd wordt, zal dat kennelijk alleen zijn in de vorm van een nieuwe Gran Coupé. Voor de andere modellen is gewoon weinig animo (meer). Zo weinig dat de fraaiste versies zonder M-pakket al niet meer geleverd worden.

Het is ook wel begrijpelijk. Zo’n 8-Serie cabrio is kneiterduur en schrijft af als een baksteen. Je zit er natuurlijk wel erg luxe bij in de open lucht. Maar ja dat betekent alleen maar dat een milieurakker een blik tomatensoep over je heen kan gooien. Of iets ergers.

Vind jij het jammer als BMW de cabrio’s eruit gooit? Of ga jij ze niet missen? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel BMW cabrio’s gaan de bietenbrug op verscheen eerst op Autoblog.nl.

Na roze Mercedes ook roze Red Bull verboden in Nederland

Red Bull

Het is toch niet opeens Saoedie-Arabië in Nederland? Neen, maar de roze Red Bull is wel verboden.

Dankzij onze held Max Verstappen wil natuurlijk iedereen in Nederland Red Bull drinken. Immers word je dan automatisch net zo succesvol als de drievoudig F1 wereldkampioen. Dat weet iedereen. Misschien heb je zelfs een beetje extra flair en ga je voor de roze Red Bull. Niks mis mee.

Verboden

Behalve dan, dat de roze Red Bull niet verkocht wordt in Nederland. Balen dus voor de fans. Maar ook weer niet. Want dingen die moeilijker/semi-illegaal verkrijgbaar zijn, zijn automatisch nog lekkerder en beter. Dat weet ook iedereen. Zodoende is er een ware industrie in touw, om de roze blikjes toch naar Nederland te halen. Een beetje zoals Cohiba’s van Cuba naar Rusland halen. Of Ferrari’s van Dubai naar Rusland.

Influencers

Het gebeurt alleen niet zo heel stiekem. Influencers maken er content van om op jacht te gaan naar roze Red Bull blikjes. Het is extreem groot op de gramz en tiktoks. Maar ze staan ook gewoon in traytjes te koop bij ondernemende winkeliers die denken ‘waarom niet’. Gewoon even in Duitsland langsgaan en dan dikke winst pakken in je Primera.

(Niet) Strafbaar

Deze individuele verkopers (zelfs winkels) zijn namelijk níet strafbaar. Alleen (grote) importeurs die het spul naar Nederland zouden halen en de producent zelf, zouden dat mogelijk zijn. Tenzij zij op alle blikjes een andere barcode plakken zodat deze in te leveren zijn voor statiegeld. Daar zit ‘m nu de kneep. Op de roze blikjes zit geen statiegeld en dat is een doorn in het oog van de overheid. Zwerfaval-goeroe Dirk Groot zegt:

Dit gaat de verkeerde kant op. Bedrijven die deze blikjes verkopen, moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ze moeten maatschappelijk ondernemen, maar nu zijn ze op een vervelende manier aan het profiteren van een hype.

Dirk Groot, is voor een beter milieu en begint bij zichzelf

Ook Rob Buurman van Recycling Netwerk spreekt van een blunder:

Hier hebben wetgevers een blunder begaan.

Rob Buurman, recycleerder

Koop jij ook regelmatig roze Red Bull, of kijk je liever naar de Formule 1 met een oranje bril? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Na roze Mercedes ook roze Red Bull verboden in Nederland verscheen eerst op Autoblog.nl.

Hamilton gaat echt scheiden van Bono voor Ferrari

Hamilton Bono

These tyres are dead man. They’re so quick on these straights. Twee gevleugelde uitspraken van Hamilton die Bono vanaf volgend jaar een stuk minder zal horen. HAM gaat aan de haal met de ex van VET.

Het hing al een beetje in de lucht, maar Hamilton gaat volgend jaar naar Ferrari. BREEK! De zevenvoudig wereldkampioen die dit jaar tot op heden wordt afgedroogd door George Russell dit jaar, gaat voor team rood als veertiger op jacht naar zijn achtste titel. Maar dat zal hij moeten doen zonder de engineer waarmee hij samen zes van zijn zeven reeds behaalde titels binnen heeft gesleept. Peter Bonnington, ‘Bono’ voor intimi, mag namelijk niet mee naar Ferrari.

Eerder berichtten we al dat Hamilton een clausule in zijn contract met Mercedes heeft staan waardoor hij zelf Bono niet mocht overhalen mee te komen. Maar Formula Uno Analisa Tecnica bericht dat ook Bonnington zelf een barrière in zijn contract heeft die een overgang naar Ferrari verijdeld. En daar dit een Italiaanse site is over de Formule 1 waar we nog nooit van gehoord hebben, geloven wij dit direct.

Bono zou een clausule in zijn contract heeft waardoor hij niet ‘gepoached’ mag worden. Dat heeft niks te maken met het bereiden van eieren op een nodeloos ingewikkelde manier, maar met ‘stroperij’. Kennelijk is Mercedes nogal een controlerende baas als het aankomt op contracten. Men snapt kennelijk heel goed dat iedereen op een gegeven moment weg zal willen bij het team, maar maakt dat dan vervolgens contractueel gezien zo lastig mogelijk. Nou ja goed, je kan het ook ‘professioneel’ noemen gezien wat er gebeurde rondom Alonso en Piastri bij Alpine.

Formule Uno Analisa Tecnica denkt ook te weten wie Hamiltons nieuwe partner wordt. Dat wordt namelijk de 50-jarige Riccardo Adami. Deze techneut was eerder in dienst van Toro Rosso waar hij werkte met Ricciardo en Vettel. Later ging hij naar Ferrari, waar hij opnieuw werkte met Vettel en vanaf 2021 de race engineer van Sainz is. Hoewel Sainz eigenlijk zijn eigen race engineer is. Hamilton zou zijn fiat aan de beslissing al gegeven hebben.

Riccardo zal dus in de winter prioriteit maken dat Ferrari nog beter met de banden omgaat. Over de topsnelheid hoeft hij zich minder zorgen te maken. We verwachten dat HAM volgend jaar regelmatig zal zeggen ‘Adamo, we’re so quick on these straights #Blessed’. Toch?

Dit artikel Hamilton gaat echt scheiden van Bono voor Ferrari verscheen eerst op Autoblog.nl.

Dit is (nog steeds) de duurste caravan van Marktplaats

Als je echt goed hebt opgelet, komt de duurste caravan van Marktplaats je wellicht bekend voor.

De zomer staat weer voor de deur, leuk man! Waarschijnlijk ben je al aan het plannen waar je naartoe wil op vakantie en hoe je dat gaat doen. Misschien is het dus al een beetje laat om nog hele dure dingen voor je vakantie te kopen, maar in het geval van wel: we hebben een mooie caravan voor je gevonden.

Kabe Imperial

Dit is namelijk de duurste caravan van Marktplaats. Een Kabe Imperial 1000. Dit is een Zweeds merk en wie wel eens in Zweden (of Scandinavië an sich) komt weet dat die erg populair zijn aldaar, maar je kan ze dus ook in Nederland krijgen. Deze Kabe Imperial 1000 is de grootste die je gaat krijgen en met 11,6 meter is ‘ie lang zat.

Binnen

Veel buitenruimte betekent vrij snel dat je ook binnen in de Kabe Imperial meer dan genoeg ruimte hebt. Zo is er aan boord ruimte voor vier slaapplaatsen, meer dan een gemiddelde hotelkamer. Voorin de Kabe is het zitgedeelte, middenin heb je een keuken en achterin kun je douchen en slapen. Hij is gebouwd in 2023, zo goed als nieuw dus.

Alweer

In 2022 schreef collega Nicolas over de grootste caravan van Marktplaats en goh: het is een Kabe Imperial 1000. Maar dan eentje van een jaar eerder, al zullen de specificaties min of meer hetzelfde zijn. Mocht jij je hotelsuite overal mee naartoe willen nemen, dan is de Kabe Imperial helemaal voor jou. Moet je wel een paar dingen voor hebben.

Ten eerste een auto die 2.800 kg mag trekken. Dan zit je toch een beetje in het segment RAM pickup of BMW X7 te denken. Ten tweede moet je in je eigen garage of de stalling aangeven dat er een 11.600 x 2.500 x 2.780 mm grote unit opgeslagen moet worden. En ten slotte, maar niet ten minste, een zak geld met 141.228 euro. Al moeten we wel zeggen: dat is goedkoper dan in 2022.

Dus, bemachtig de duurste en waarschijnlijk ook grootste caravan van Marktplaats via de link van de advertentie!

Dit artikel Dit is (nog steeds) de duurste caravan van Marktplaats verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories