Vernieuwde Toyota GR86 is trots op zijn voorvader

Toyota vond het tijd om hun sportieveling, de GR86, te vernieuwen. Dat doen ze door ook terug te kijken naar de voorvader van de ’86.

Toyota lijkt het anno 2023 eindelijk eens tijd om een zeer sportief gamma samen te stellen. Ergens zou je zeggen dat het al te laat is, nu alle concurrenten hun sportieve ‘bonus’-modellen ofwel uitfaseren ofwel elektrificeren. Voor Toyota lijkt het echter zijn vruchten af te werpen.

86

Aan de basis van dit alles stond de Toyota GT86 al een tijdje. De in 2012 geïntroduceerde sportwagen is een samenwerking tussen Toyota en Subaru, laatstgenoemde werd de Subaru BRZ. Klein, lichtgewicht, achterwielaangedreven: eigenlijk een perfecte sportwagen. Wel een beetje weinig pit, maar dat maakt ook weer dat de aftermarket-scene voor de 86 gigantisch is. Ook hebben Toyota en Subaru de GT86 en BRZ vernieuwd in 2021 met ietsje meer pk en dezelfde sterke punten. Oh ja, en de Toyota heet nu GR86 met de GR van Gazoo Racing. Kortom: voor leuke achterwielaangedreven sportauto’s kun je nog bij Toyota en dus Subaru terecht.

Update

Helemaal nu, in ieder geval Toyota, bekend maakt dat er een upgrade komt voor de GR86 in Japan. Geen hele forse, trouwens. Qua uiterlijk verandert er aan het standaardrecept bijvoorbeeld helemaal niks. De vernieuwingen zijn als volgt:

  • EyeSight (sensor voorop waardoor de auto kan remmen voor voetgangers e.d.) nu standaard op elke GR86
  • Nieuwe handsfree-knop op het stuur om telefoon mee op te nemen of op te hangen
  • Blind Spot Monitor optioneel verkrijgbaar op de standaardversie SZ
  • Geoptimaliseerde VSC Control voor extra stabiliteit
  • Brembo geventileerde remschijven nu optioneel verkrijgbaar
  • Sachs schokdempers nu optioneel verkrijgbaar
  • Betere respons door verbeterde elektronische gasrespons

Speciale editie

De modeljaarupdate voor de Toyota GR86 wordt ook nog eens gevierd met de “40th Anniversary Edition”. Dit is een ode aan de nóg verdere voorvader van de ’86, de Toyota Corolla (AE86) uit 1983. Als Corolla Levin of Sprinter Trueno was dat een sportief model op basis van een redelijk standaard auto. Helemaal de Sprinter Trueno moet voor fans van cultauto’s en/of Japanse manga niet onbekend voorkomen.

Je kunt de speciale editie herkennen aan speciale zwarte strepen op de zijkant met de tekst “40th – Since 1983” erop. Van binnen krijg je dan ook wat speciale 40th Edition spullen zoals vloermatten en dezelfde tekst als op de zijkant gestikt op de deurbekleding.

Je kunt ook nog eens kiezen welke kleur je wil. Spark Red ziet er gelikt uit, maar Crystal White Pearl is eigenlijk welke je wil hebben voor het echte AE86-effect.

Prijzen

De Japanse prijzen voor de geüpdatete Toyota GR86 zijn als volgt:

  • GR86 RC (handbak): 2.916.000 yen (18.452 euro)
  • GR86 SZ (handbak): 3.153.000 yen (19.952 euro)
  • GR86 SZ (automaat): 3.251.000 yen (20.572 euro)
  • GR86 RZ (handbak): 3.476.000 yen (21.996 euro)
  • GR86 RZ (automaat): 3.574.000 yen (22.616 euro)
  • GR86 RZ 40th Anniversary (handbak): 3.822.000 yen (24.185 euro)
  • GR86 RZ 40th Anniversary (automaat): 3.920.000 yen (24.805 euro)

In Nederland kostte de GR86, toen ‘ie nog leverbaar was, meer dan 65.000 euro. Da’s een flink contrast. Japanners kunnen dus nog wel aan de haal met de goedkope GR86. Even wachten tot je er geen BPM meer over hoeft te betalen en importeren die handel!

Dit artikel Vernieuwde Toyota GR86 is trots op zijn voorvader verscheen eerst op Autoblog.nl.

BMW presenteert 7 Serie in zeer gedurfde specificatie

Statig is anders: kan de BMW 7 Serie een specificatie als deze hebben?

We raken maar niet uitgepraat over het design van de BMW 7 Serie (G70). Begint ‘ie te wennen? Nog niet echt. Doet BMW er nog steeds zeer uitgesproken dingen mee? Ja, dat wel. Kijk maar naar deze bijzondere BMW 7 Serie die de Slowaakse tak van het merk binnen kreeg.

BMW 7 Serie in gewaagde spec

Uiteraard is daarbij de hulp ingeschakeld van BMW Individual. Normaliter kun je kiezen uit een scala aan grijstinten, Aventurinrot en Individual Tansanit Metallic. Dat laatste is dus eigenlijk al een voorgeselecteerde ‘exclusieve’ kleur. Nee, voor de BMW M760e van vandaag is gekozen voor een veel gewaagder kleurtje.

Velvet Orchid

Het gaat namelijk om Velvet Orchid II (L74). Een kleur die nog niet zo lang in de omloop is en altijd erg Individual is geweest. Er is al een handjevol auto’s in deze kleur, veelal 8 Series en M3/M4’s, maar die zijn dus allemaal Individual. En in het huidige klimaat van redelijk saaie kleuren springt zo’n roze tint er wel vrij snel uit. Nu ook dus op deze BMW 7 Serie wat het design op zijn minst nog iets opvallender maakt.

Two-tone

En als dat nog niet genoeg was, de M760e is niet helemaal in Velvet Orchid gespoten. De onderste helft wel, de bovenste helft is uitgevoerd in Oxid Grey Metallic (C4A). Het roept een beetje een Rolls-Royce gevoel op. Het luxemerk van BMW doet wel vaker van dit soort bijzondere kleuren en op een vreemde manier werkt het gewoon wel. Wij kunnen niet helemaal zeggen of de BMW 7 Serie statig genoeg is om er ook mee weg te komen. Maar als je een statement wil maken, kijk niet verder.

Witte stoelen

En terwijl jij omstanders laat genieten van/stoort met je unieke BMW 7 Serie, vertoef jij in een oase van… nou ja, we wilden zeggen rust vanwege de aardig klassieke zwarte interieurdelen met witte stoelen. Het nogal drukke dashboard met verlichting in alle soorten en maten doet er dan weer een beetje afbreuk aan. Het is een wat moeilijk ding, die G70 7 Serie.

Zou jij het durven? Of zou jij een BMW 7 Serie lekker zakelijk houden? Of voor een S-Klasse gaan? Zoals gezegd is het zeker een opvallende verschijning zo, maar of het mooi is zal op zijn minst smaakgevoelig zijn.

Dit artikel BMW presenteert 7 Serie in zeer gedurfde specificatie verscheen eerst op Autoblog.nl.

Bied mee op een Frankenstein-creatie uit vervlogen tijden

Nu heb je Mansory, vroegâh had je dit soort creaties. De Frankenstein-creatie van de dag is een heftige.

De wereld van tuning biedt mogelijkheden, eigenlijk voor iedereen. Een beetje meer power? Prima. Nieuwe velgen? Kan helemaal. Iets heel simpels als een nieuwe inleg in het interieur? Tuurlijk. Je kan ook dit alles tot het extreme brengen. En dan nog een beetje verder. Dat doen bedrijven als Mansory heden ten dage, maar huisvlijterts kunnen en konden er ook wat van.

Frankenstein-creatie

Neem nou de creatie van vandaag, die op de goede oude edities van de Essen Motorshow niet zou misstaan. Of SEMA, het is een Amerikaans bouwsel. De basis moet je even goed voor zoeken, maar we kunnen verklappen dat het een Honda Civic Coupé (EK) uit 1996 is. Ook wel het type auto dat vaak voor dit soort projecten wordt gebruikt.

Leentjebuur

De bodykit lijkt helemaal met de hand gemaakt, zoals dat dan ging. Als je toch alles helemaal zelf aan het maken bent, kunnen zaken zoals verlichting ook wel van plek veranderen. Zo besloot de bouwer van deze Civic dat de grille van een BMW beter staat, dus werd er een volledig nieuwe motorkap met een BMW-grille (E39?) op geboetseerd. En de koplampen komen van een Nissan Skyline (R34). Gek genoeg lijkt het niet bizar onnatuurlijk, maar echt mooi is het ook niet.

Achterlichten

Een andere trend die in de tijd van deze Frankenstein Civic veel te zien was: een volledig lege achterkant. Zaken als uitsparingen voor kentekens en details in de bumper werden verwijderd en vooral één grote vlakte moet de aandacht trekken. Wederom: als je dan toch bezig bent met alles dichtkleien, dan kan je ook nieuwe achterlichten plaatsen. Dus werden deze hippe ronde lampen geplaatst. Waar ze vandaan komen? Het wordt wellicht wat duidelijker als je ze een kwartslag draait.

Daarnaast is de Civic ook nog eens voorzien van een widebody rondom, maar dan zonder dat de velgen beter in het plaatje passen. Je kan de auto overigens verhogen en verlagen middels airride.

Interieur

Het interieur is waar de betere Pimp My Ride-taferelen plaatsvinden. Het thema is rood en iets met handen. Veel handafdrukken dan wel 3D-gesculptuurde handen. Waar dat op slaat? Geen idee. Ook was het kennelijk handig om de tellers in het midden te hebben en een radio head-unit voor je neus, in plaats van andersom. Qua speakers en schermpjes is het natuurlijk ook dik in orde in deze Civic.

Kopen

Er is duidelijk veel tijd en moeite gaan zitten in deze Honda Civic. Heftig is ‘ie zeker, duur niet zo. Hij staat te veil op Cars & Bids en met nog twee uurtjes te gaan op moment van schrijven moet ‘ie 3.050 dollar opleveren.

Dit artikel Bied mee op een Frankenstein-creatie uit vervlogen tijden verscheen eerst op Autoblog.nl.

Is dit de mooiste BMW 5 Serie van Nederland?

Ietwat weemoedig denken wij terug aan de BMW 5 Serie G30 en hoe mooi die eigenlijk was. Dat geldt helemaal voor dit exemplaar.

De nieuwe BMW 5 Serie is, zoals dat wel vaker gaat, even wennen. Het gebeurt wel vaker bij een model dat je terug gaat denken aan de tijd dat het model in kwestie nog mooi was. Volgens BMW-aficionado’s moet je dan vaak ver terug. Is dat wel zo? Als ondergetekende denkt aan een mooie 5 Serie, hoef je eigenlijk maar een halve generatie terug.

BMW 5 Serie

Toegegeven, de eerste BMW 5 Serie (G30) was niet briljant. Hij was ook niet lelijk, maar minder een verademing dan de F10 was ten opzichte van de E60. Het recept bleef veelal hetzelfde, namelijk. Vanaf de G30 LCI was de 5 Serie weer echt ronduit prachtig. Sierlijk, modern, no-nonsense, eigenlijk perfect.

Individual

Het helpt trouwens ook als je een leuk kleurtje kiest. Je hoeft niet voor iets geks te gaan, een relatief klassieke kleur met de juiste opties werkt ook. Zo is deze BMW 5 Serie occasion op Marktplaats uitgevoerd in een lekkere spec.

De kleur in kwestie is Individual British Racing Green (312). Nou is racen niet bepaald wat deze 5 Serie uitstraalt, maar hij kan het hebben. Verder is ‘ie goed afgemaakt met een M-pakket, Styling 846 20 inch velgen en rode remklauwen. Qua opties is er zoals gewoonlijk vrij veel aangevinkt, dus het is ook niet alsof het geld op was bij de kleur en de velgen.

540i

Nu zou het moment zijn dat we je vertelden dat dit een 520i was, maar dat is zeker niet het geval. Het is een 540i, wat dus gewoon de 340 pk sterke zes-in-lijn betekent. De looks en de motor: deze moet je gewoon hebben, toch?

Ja, op twee dingen na. Ten eerste, de inspiratie was op bij het interieur van deze BMW 5 Serie occasion. Alles zit er wel op, maar het is allemaal wat kleurloos zwart en aluminiumkleurig. Een Merino-interieur of iets van een houtinleg zou niet misstaan op een donkergroen exterieur.

Kopen

Een ander nadeel is de prijs. Je koopt een occasion, want er staat 15.000 kilometer op en hij komt van januari dit jaar. Maar al dit moois moet nog 95.595 euro opleveren. Da’s een fors bedrag, helemaal voor een auto waar technisch gezien de kop al vanaf is. Maar goed, voor dat geld krijg je wel een heerlijke kleur op een 5 Serie generatie die nog echt mooi is, voor als de G60 niet je ding is. Kopen kan uiteraard bij de advertentie van deze BMW 5 Serie occasion op Marktplaats.

Dit artikel Is dit de mooiste BMW 5 Serie van Nederland? verscheen eerst op Autoblog.nl.

GP Japan 2023: tijden en wat je moet weten!

GP Japan 2023

Dit weekend is het tijd voor de GP Japan 2023. Lees hier alles dat je over de race moet weten in onze uitgebreide voorbeschouwing.

Het is misschien wel de gaafste race van de hele kalender, de GP van Japan op Suzuka. Na het het debacle bij de GP Singapore 2023 is Red Bull natuurlijk tot op het bot gemotiveerd om sportief terug te slaan. Max Verstappen kan hier geen wereldkampioen worden, zoals dat vorig jaar wel het geval was. Sterker nog, hij werd daar toen kampioen.

Agenda GP Japan 2023

Uiteraard zullen we alles in deze uitgebreide voorbeschouwing met je doornemen, maar eerst hebben we de agenda voor je. Want je zult vroeg op moeten staan! De eerste vrije training is al geweest;

Vrijdag 22 september

  • 04:30 – 05:30 | Vrije Training 1
  • 08:00 – 09:00 | Vrije Training 2

Zaterdag 23 september

  • 04:30 – 05:30 | Vrije Training 3
  • 08:00 – 09:00 | Kwalificatie

Zondag 24 september

  • 07:00 – 09:00 | Race

GP Japan

De Japanse Grand Prix is al jaren een onderdeel van het Formule 1-circus, zei het minder lang dan at de Formule 1 actief is. Japan heeft een relatief jonge autosport-historie, dus de eerste race was pas in 1963. De Japanse GP was toen echter geen Formule 1-race, maar Sports Cars, Formule Libre en Formule 2000. De eerste GP van Japan voor de Formule 1 was in 1976. Die race was op Fuji en werd gewonnen door Mario Andretti in een Lotus. Belangrijker bij die race was dat James Hunt toen wereldkampioen werd. In 1977 won James Hunt daadwerkelijk de race, maar niet het wereldkampioenschap. Dat was namelijk Niki Lauda. Beide races werden op het circuit van Fuji gehouden.

GP Japan 2023

Vervolgens was er een hele tijd geen GP van Japan, die keerde pas in 1987 terug. In dat jaar won Gerhard Berger in de Ferrari. Sindsdien is Suzuka het toneel voor de GP van Japan tot en met 2006. In 2007 en 2008 reed men op het door Herman Tilke opnieuw ontworpen Fuji, net als in 2009. Vervolgens, in 2010 ging men weer over op het circuit van Suzuka. In 2020 en 2021 werd de race overgeslagen vanwege Covid-19, maar in 2022, vorig jaar dus, stond de race weer op de kalender.

Het circuit: Suzuki International Racing Course

Spa-Francorchamps, Silverstone en Suzuka. Dat zijn voor veel Formule 1-coureurs de favoriete banen. Suzuka is een uniek circuit op de kalender. Het is door John Hugenholtz ontworpen in opdracht van Honda. Het was van origine bedoeld als testbaan voor Honda personenauto’s. Sterker nog, tot op de dag van vandaag is Suzuki eigendom van Honda. Hugenholtz had een hekel aan saaie rechte stukken, vandaar dat die nauwelijks te vinden zijn. Zelfs de rechtere stukken zijn op Formule 1-snelheden serieus snelle bochten. Bijzonder is de brug, waardoor de coureurs een gedeelte met de klok mee rijden en na de tunnel tegen de klok in.

Imagecredit: Formula1.com

Het Grand Prix circuit van Suzuka is 5,807 kilometer lang, dus er worden 53 ronden gereden (300 km plus 1 ronde). Het circuit telt in totaal 18 bochten. Inhalen is op meerdere plaatsen mogelijk. De beste optie is natuurlijk aan het einde van het rechte stuk, als je in de eerste bocht kun je de auto positioneren en in de tweede bocht ernaast zitten.

GP Japan 2023

Vervolgens komen de S Curves, waar inhalen niet te doen is. Hier kun je wel je ronde verpesten, want als je aan het begin van de sectie verkeerd zit, zit je overal verkeerd. Bij de designer curve 9zo goed als volgas) kun je niet inhalen, maar in in bocht 9 eventueel wel. Een andere optie is de hairpin. Na een laaaaaange bocht 12 komt de Spoon Curve, een dubbele bocht waar inhalen niet mogelijk is.

Aan het einde van de 130R zit de Casio Triangle, waar je wel kunt inhalen, maar dan heb je wel iets van ‘overspeed’ nodig hebt. De snelheid ligt heel erg hoog, dus je kan niet met te veel downforce rijden, maar in de hoge snelheidsbochten wil je wel een auto die stabiel ligt en vooral een vast voorkant heeft. Tussen de regels kun je het al lezen: de Red Bull RB19 zal hier magistraal zijn.

GP Japan 2022

Uiteraard blikken we eerst eventjes terug voordat we vooruit blikken en kijken we naar de hoogtepunten van vorige race.

Kwalificatie GP Japan 2022

Max Verstappen pakte pole position, ondanks dat Ferrari bloedsnel was in de kwalificatie. Verstappen (1:29.304) was slechts een honderdste van een seconde sneller dan Charlec (1:29.314). Een paar honderdsten daarachter zat Carlos Sainz (1:29.361).

GP Japan 2023

Snelste ronde GP Japan 2022

Die ga je niet raden. Sterker nog, wij moesten het ook eventjes opzoeken. Het was Zhou Guanyu die in ronde 20 een tijd van 1:40.411 reed. Omdat hij als 16e finishte, kreeg hij er geen punt voor.

Podium na GP Japan 2022

Ja, dat was er eentje. De race duurde uiteindelijk minder lang dan gepland, maar er werden volle punten gerekend. Iets waar niemand rekening mee had gehouden, ondanks dat het vrij duidelijk in de reglementen stond. Max Verstappen won de race op glorieuze wijze, met Charles Leclerc aanvankelijk op de tweede plaats en Sergio Pérez op P3. Na een onreglementaire verdedigingsactie kreeg Leclerc een tijdstraf waardoor hij P3 stond en Pérez P2. En dus werd Verstappen wereldkampioen.

GP Japan 2023

GP Japan 2023

Genoeg teruggeblikt, we gaan kijken naar alles dat al bekend is over de GP van Japan 2023!

Wat is de stand bij aanvang van de GP van Japan 2023?

Max Verstappen leidt het kampioenschap! Ja ja! Het gat met Sergio Pérez is immens, maar gek genoeg kan hij nog niet wereldkampioen worden. Waarom vorig jaar dan wel? Nou, er is een race bijgekomen (de GP van Miami) en de GP van Qatar keert terug naar het einde van het jaar. Na de Japanse race vorig jaar waren er nog maar vier races te gaan, waarvan één sprintrace. Nu zijn er na Japan nog zes races te gaan plus twee sprintraces.

GP Japan 2023

Welke banden neemt Pirelli mee voor de GP van Japan 2023?

De hardst mogelijke compounds. C1 is de harde band (wit, C2 is de medium band (geel) en C3 is de soft-band (rood).

Welke strategieën zijn er mogelijk bij de GP van Japan 2023?

Het is een snel circuit met lange pitstraat, dus veel teams zullen proberen in te zetten op een eenstops race. Starten op de hards en dan zo lang mogelijk doorrijden en dan halverwege over op medium. Safetycars komen niet zo vaak voor op Suzuka, dus gokken op een situatie kan snel verkeerd uitpakken. Dit zijn de strategieën van afgelopen race:

Weersvoorspelling GP Japan 2023?

De strategie moet je natuurlijk aanpassen op het weer. Vorig jaar regende het enorm, waardoor het hervatten van de race werd uitgesteld.

  • Vrijdag: Behoorlijk wat buien s’ nachts, 29 graden, nauwelijks wind.
  • Zaterdag: Droog, licht bewolkt, 29 graden en een klein beetje wind (maximaal 1-2, noordwest)
  • Zondag: bewolkt, af en toe wat zon, droog, nauwelijks wind, 27 graden.
GP Japan 2023

Kansen Max Verstappen GP Japan 2023?

Dit is een rijderscircuit én een baan die de Red Bull RB19 heel erg zal liggen. Daarbij is het een van zijn vele thuisraces. Ondanks dat de snelheid in Singapore compleet zoek was, was het uiteindelijk ook niet eens zó slecht. Die laatste stint was prima. Reken maar dat Red Bull een klasse apart is op deze baan.

Verrassing GP Japan 2023?

Yuki Tsunoda. Geen idee of de AlphaTauri hier werkt, maar Japanse coureurs doen het traditioneel erg goed op Suzuka. Als we moeten gokken op een team dat er hier zal staan, is McLaren een verrassing. Vorige week had alleen Norris de upgrades gekregen, dit weekend krijgt Piastri ze ook.

GP Japan 2023

Wat zeggen de wedkantoren over de GP Singapore 2023?

Max Verstappen staat eenzaam bovenaan. Pérez staat op gepaste afstand tweede, met Norris en Sainz daarachter.

Waar kun je de GP Japan 2023 bekijken?

Viaplay

Viaplay is op dit moment nog in een vurig gevecht met Ziggo om de uitzendrechten voor e volgende periode. Het maakt niet uit, je krijgt hoe dan ook Tom Coronel op je scherm. Een abonnementje kost 15,95 per maand, maar dan kun je wel genieten van voetbal (schijnen ook mensen naar te kijken), films en serieus.

F1TV

Als het je enkel en alleen om Formule 1 gaat, da is F1TV een betere optie. Dan kun je namelijk alles van het weekend volgen. Ook chill, je kan de taal uitkiezen. Ga je voor Nederlands, dan krijg je de heren van Viaplay, maar je kon ook voor Brits commentaar kiezen.

VPN

Tussen obscure streams en een duur abonnement zit nog een oplossing: VPN. Met een VPN kun je in een bepaald land inloggen en dan kijken naar de race. In dit geval zouden we RTL Luxembourg (da’s Luxemburg) of ORF (Oostenrijk) adviseren.

Streams

Mocht je echt helemaal niets willen doen voor een beetje content en ook nergens voor willen betalen, dan kun je streams op zoeken. We hebben hier een overzichtje streams.

GP Japan 2023

Grand Prix Radio

Het kan zijn dat jij dé Formule 1-stem van Nederland mist. Olav Mol doet namelijk alsnog gewoon zijn ding, zij het op Grand Prix Radio. Logisch, want die zender heeft hij zelf op gericht. Nadeel, tegenwoordig is het en betaalde dienst, alhoewel een bedrag van 2 euro per maand natuurlijk niets is. Zeker niet als je kijkt hoeveel emotie en leuk gekozen woorden je ervoor terugkrijgt!

Voorspelling Autoblog redactie GP Japan 2023

Michael

  1. Verstappen
  2. Sainz
  3. Leclerc

Zo, dat was even genieten, of schrikken, de afgelopen race. Op het puntje van je stoel om te zien of Carlos het volhoudt. Heerlijk kan het toch zijn die F1. Ik ga er stiekem even vanuit dat Japan na een beetje struggles in de vrije trainingen gewoon Red Bull weer vooraan laat zien in de race.

Maar misschien omdat die ultieme dominantie voorbij is, zal Pérez het podium niet halen. Alonso lijkt het ook niet echt meer te kunnen doen met de Aston Martin na de zomerstop dus ik zet in op Max, Carlos en Charles.

Michael, heeft geen vertrouwen in Pérez.

GP Japan 2023

Wouter

  1. Verstappen
  2. Sainz
  3. Hamilton

Japan is de vierde thuisrace van Max hè. Na België (waar hij opgroeide), Monaco (waar hij woont omdat je daar zoveel ruimte hebt) en Nederland (het land waarvan hij een Paspoort heeft). Dus Max gaat het hem weer winnen voor de vrienden van Honda. 

Wouter, heeft ook geen vertrouwen in Pérez.

Jaap

  1. Verstappen
  2. Hamilton
  3. Russel

In Japan wordt ons Max weer groots. Of zou de Red Bull dan echt snel geweest zijn vanwege flexende onderdelen? Ik geef Newey het voordeel van de twijfel en denk van niet. Max P1. Wel denk ik dat Checo het niet waar kan maken voor P2. Die verdrinkt nu toch echt een beetje onder de druk. 

Zo wordt Hamilton tweede voor George Russell. Team Toto zal het vieren als een boer met kiespijn. Maar ze kunnen niet winnen tenzij Max uitvalt.

Jaap, heeft ook geen vertrouwen in Pérez.

GP Japan 2023

Bij Autoblog zullen we verslag doen van de kwalificatie en de race. Als er iets spannend gebeurd in de vrije trainingen, delen we het ook!

Dit artikel GP Japan 2023: tijden en wat je moet weten! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Polestar-ontwerper houdt niet van aardappelen

De ontwerper van de Polestar 3 wilde voor de SUV één ding duidelijk maken: aardappelen houden we niet van. Huh?

De designstudio van Polestar had een rustige periode. De 1 en 2 waren namelijk stiekem gewoon oude Volvo concept cars met een nieuw logo erop. Voor de 3, de nieuwste SUV van het merk, lijkt nu een eigen design gekozen te zijn. Wel verwant aan Volvo, maar dan ietsje meer Polestar.

Polestar designer

Degene die daar verantwoordelijk voor is, is Nahum Escobedo. Hij is de ontwerpmanager voor de Polestar 3 en in een interview met WhichCar doet hij een boekje open over de gemaakte keuzes voor de Polestar 3.

Hoekig

Het valt wellicht op dat het frontoppervlak van de Polestar 3 aardig groot is. Dat is expres, om twee redenen. De eerste is dat Escobedo vindt dat ietwat hoekige styling past bij een SUV of auto van formaat. Je wil ronde hoeken die de efficiëntie bevorderen vanuit een ontwerp-perspectief vermijden. Vandaar dat de Polestar 3 zijn efficiëntie vooral behaalt uit de ‘vliegende balk’ tussen de koplampen, zodat lucht alsnog minder obstakels krijgt.

Aardappel

Ronde vormen is sowieso iets wat Escobedo wilde vermijden. Want, en dat beantwoordt gelijk de vragen die je wellicht hebt naar aanleiding van de titel, de ontwerper houdt niet van aardappelen. Nee, wellicht kan hij een bord piepers met jus nog wel waarderen, hij houdt niet van aardappelen op wielen. Volgens hem wordt er door te veel automerken zo veel gespeeld met ronde vormen dat je een soort aardappel of jellybean-vorm krijgt. Hij noemt geen namen, maar we kunnen allemaal een gokje wagen wat betreft de soort auto’s die Escobedo bedoelt. Dat wilde hij dan ook vermijden bij het ontwerpen van de Polestar 3.

Eenvoud

Verder is Escobedo ook geen fan van de, naar eigen zeggen, Las Vegas-esque lichtshows op auto’s tegenwoordig. De enige verlichting die je gaat zien op een Polestar is de dagrijverlichting, koplampen en remlichten. Verder niks. Of zoals Escobedo het zelf zegt: “als je dat soort lichtshows wil, ga je toch naar Vegas of een nachtclub ofzo? Niet naar een Polestar in ieder geval.”

Ook benadrukt Escobedo dat een Polestar duidelijk een Polestar moet zijn vanwege het design. Je hoeft dus niet naar een sjaak van een logo te kijken: je voelt het eigenlijk wel aan. Volgens hem is dat iets Scandinavisch, waar je bij een gemiddelde woonwinkel ook precies kan aanwijzen welke stoel van een Scandinavische ontwerper is.

Wel benadrukt Escobedo sportief genoeg dat dit allemaal zijn visie is op design. Andere merken mogen doen wat ze willen als dit volgens hen allemaal werkt. Maar Escobedo is duidelijk over wat hij wil zien in een Polestar en dezelfde filosofieën komen terug op de Polestar 4 en 5 die ook van zijn hand komen. En als we even de objectiviteit overboord mogen gooien: hij zal ergens gelijk hebben, want het zijn mooie auto’s.

Dit artikel Polestar-ontwerper houdt niet van aardappelen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Veilig Verkeer geeft vlogger die zichzelf filmt in de auto ervan langs

YouTuber Gio zat zichzelf huilend in de auto te filmen op de snelweg, en Veilig Verkeer Nederland vindt daar wat van.

Influencers heten niet voor niets influencers: zij hebben veel invloed op hun (jeugdige) kijkers. In dat geval moet je misschien een beetje het goede voorbeeld geven. Dat deed de Enzo Knol bijvoorbeeld niet, toen hij eerder dit jaar aan de kant werd gezet wegens te hard rijden en vervolgens bijdehand ging doen tegen de politie. Dit kwam hem op de nodige kritiek te staan, onder andere van Veilig Verkeer Nederland.

VVN vindt nu ook dat een andere vlogger het slechte voorbeeld geeft, namelijk Gio Latooy, beter bekend als Gio. Wat deed hij dan verkeerd? Nou, in een recente video zat hij zichzelf huilend te filmen nadat zijn relatie was uitgegaan. Dat is al een beetje raar (hij zegt het zelf ook), maar het probleem was: hij zat met een camera in de hand terwijl hij op de snelweg reed.

Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland heeft hier geen goed woord voor over: “Het is in de eerste plaats al onverstandig om met liefdesverdriet achter het stuur te kruipen. En om dat ook nog eens met één hand te filmen. Absurd en onverantwoord weggedrag. Dit doe je niet, en al helemáál niet in zo’n emotionele toestand. Dit gaat alle perken te buiten.”

Volgens Veilig Verkeer geeft Gio dus een heel slecht voorbeeld aan zijn volgers. En dat zijn er heel wat: het YouTube-kanaal van de 24-jarige vlogger heeft op dit moment 1,3 miljoen volgers. De video in kwestie is 750.000 keer bekeken in een week tijd.

Gio zelf heeft inmiddels ook gereageerd via zijn woordvoerder. Die laat weten dat het inderdaad beter was geweest om de auto stil te zetten en dat Gio beseft dat hij een voorbeeldfunctie heeft. De woordvoerder verdedigt de YouTuber echter door te zeggen dat hij wel degelijk oog had voor het verkeer. De oplossing voor het probleem is overigens vrij simpel: gewoon een GoPro op de voorruit plakken.

Mocht je nog benieuwd zijn in wat voor auto Gio reed terwijl hij liefdesverdriet had: dat was een Porsche Panamera Sport Turismo. Daarnaast heeft hij ook nog een Ferrari 458 Speciale in zijn garage staan. Inderdaad, op zijn vierentwintigste. Dat kan dus als je 1,3 miljoen volgers hebt op YouTube.

Het fragment in kwestie kun je hieronder bekijken, vanaf minuut 14.00:

Via: AD

Dit artikel Veilig Verkeer geeft vlogger die zichzelf filmt in de auto ervan langs verscheen eerst op Autoblog.nl.

Ferrari treedt toe tot een exclusief clubje bedrijven

Ferrari kan nu gerekend worden tot de meest waardevolle bedrijven van Europa.

Afgelopen weekend was het in Singapore eindelijk weer eens tijd voor een Ferrari-feestje, maar verder is het Ferrari-team de laatste tijd nogal wisselvallig. Bij de automotive tak gaat het echter des te beter. Dat blijkt wel uit de torenhoge beurswaarde die Ferrari op dit moment heeft.

Toen Ferrari in 2015 de beurs betrad, was het aandeel volgens sommigen overgewaardeerd, maar wat blijkt? Sindsdien is het aandeel van Ferrari nog veel meer waard geworden. Waar een Ferrari-aandeel bij de Italiaanse beursgang in 2016 nog €43 waard was, is datzelfde aandeel op dit moment goed voor €287. Als aandeelhouder van het eerste uur ben je dus spekkoper.

Ferrari heeft nu ook een mijlpaal bereikt, want ze hebben hun intrede gedaan in de prestigieuze Euro Stoxx 50. Dat betekent dat Ferrari nu tot de 50 meest waardevolle beurgenoteerde bedrijven van Europa hoort. De marktwaarde van het bedrijf is op dit moment een kleine 56 miljard euro. Ter vergelijking: de marktwaarde van héél Stellantis is 58,8 miljard.

Dat het lekker gaat bij Ferrari bleek ook al uit de jaarcijfers van 2022. Het merk boekte vorig jaar een recordomzet van €5 miljard, en de winst bedroeg 939 miljoen. Knappe cijfers voor een fabrikant die maar 13.221 auto’s bouwt in een jaar.

De vooruitzichten voor dit jaar zijn ook rooskleurig, nu Ferrari de Purosangue heeft geïntroduceerd. Dat is natuurlijk een gegarandeerd succesnummer. Ferrari kan eigenlijk vragen voor deze auto wat ze willen, klanten kopen ‘m toch wel.

Op langere termijn wordt het een iets lastiger verhaal. Ieder automerk zal op een gegeven moment toch de overstap naar elektrisch moeten maken, en dat is voor Ferrari wel een dingetje. Maserati en Lamborghini hebben hun eerste EV’s al gepresenteerd (al dan niet als concept), maar het lijkt erop dat Ferrari dit zo lang mogelijk wil uitstellen.

Dit artikel Ferrari treedt toe tot een exclusief clubje bedrijven verscheen eerst op Autoblog.nl.

Buitenkansje: bied mee op deze unieke E46 M3 met V8!

En nee, dit is niet zomaar een knutselproject, maar een echte Hartge H50.

Veel tuners vandaag de dag maken zich er makkelijk vanaf. Een chipje hier, een carbon spoilertje daar, en klaar is kees. Hartge was echter een ander verhaal. Deze Duitse tuner leverde geen half werk, want ze lepelden vaak een compleet ander blok in een auto. Helaas is het bedrijf inmiddels ter ziele, maar er wordt nu wel een gave creatie van Hartge geveild.

Het gaat om een Hartge H50, gebaseerd op de E46 M3. Onder de motorkap van deze auto is géén zes-in-lijn te vinden, maar een dikke V8. Dankzij Hartge kon je dus al een M3 met een V8 krijgen voordat de E90 M3 het levenslicht zag.

De V8 in kwestie is afkomstig uit de E39 M5. Het gaat dus om de 4,9 liter S62 V8, die voor de gelegenheid ook nog eens is opgevoerd. Waar het blok in de M5 en de Z8 400 pk levert, is de V8 in de Hartge H50 goed voor 450 pk. Daarmee heb je dus gewoon meer power dan een E90 M3.

Naast de motor zijn er nog een aantal zaken aangepakt. Zo heeft de Hartge H50 een aangepast onderstel, verstevigde stabilisatorstangen en grotere remmen. Aan de buitenkant is de Hartge onder meer te herkennen aan de centrale uitlaten, de luchtinlaten in de motorkap, de spiegels, de carbon splitter en natuurlijk de velgen.

Omdat Hartge – net als Alpina – een status had als fabrikant staat deze auto ook als Hartge op kenteken. De auto heeft ook een nieuw chassisnummer gekregen. Officieel is het dus geen BMW meer. Vandaar dat ook alle BMW-logo’s vervangen zijn door Hartge-logo’s.

Van de E46 Hartge H50 zijn in totaal twaalf exemplaren gebouwd, waarvan slechts twee cabrio’s. Veel exclusiever dan dit wordt het dus niet. En terwijl het andere exemplaar zich naar verluidt in Dubai bevindt, staat deze gewoon kant en klaar op Nederlands kenteken.

Loop je wel warm voor zo’n E46 Cabrio met V8? Dan kun je terecht bij Collecting Cars, waar de auto momenteel wordt geveild. Je hebt nog tot en met maandag 19.24 om mee te bieden.

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Dit artikel Buitenkansje: bied mee op deze unieke E46 M3 met V8! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Lezersvraag: Heb jij wél goede plannen voor de automobilist?

Om even in het thema Prinsjesdag te blijven deze Lezersvraag; heb jij wél goede plannen voor de automobilist?

Het gaat de hele middag eigenlijk nergens anders over; Prinsjesdag. De troonrede en daarna de miljoenennota die door tante Sieg aan haar vriendjes en vriendinnetjes in de Kamer werd gepresenteerd. Met als simpele samenvatting: Alles wordt duurder.

Eigenlijk is iedereen de pineut, maar er is -zoals wel vaker- één groep die wel onevenredig hard wordt geraakt. Inderdaad, de automobilist. Lekker makkelijk wel, omdat de auto voor veel mensen onmisbaar is.

Heb jij wél goede plannen voor de automobilist?

Even kort resumeren. BPM omhoog. Campers gaan meer wegenbelasting betalen. Autobussen moeten meer gaan betalen. Oldtimers worden steeds ouder en dus krijgen minder oude auto’s de vrijstelling voor de mrb. Rijden op LPG wordt flink duurder.

En dat is wat ondergetekende als eerste te binnen schoot. Er zijn zonder twijfel veel meer plannen die het leven van de automobilist er niet leuker op maken. En dan is er nog niet eens iets gezegd over de absurde benzineprijzen die wellicht per januari met 21 cent per liter gaan stijgen.

Onzalige plannen dus.

Weet jij het beter dan de regering?

Daarom dus de lezersvraag; Heb jij wél goede plannen voor de automobilist? We weten allemaal dat het duur is om de Nederlandse overheid te zijn. het geld vliegt er harder uit dan een broodje shoarma bij een brakke student na een avond veel te hard zuipen, zullen we maar zeggen. En dat moet er wel weer bij natuurlijk.

En ook moet er iets worden gedaan aan de uitstoot en dan vooral het verminderen daarvan. Maar is alles duurder maken dan de oplossing? Misschien heb jij betere plannen die wel zorgen voor voldoende geld in de schatkist, maar niet de nek omdraaien van de automobilist.

We zijn benieuwd. De beste ideeën sturen we meteen door naar het Torentje. Misschien kunnen ze er nog wat mee!

Fotocredit: @jpvdb spotte deze Bug in zijn natuurlijke habitat

Dit artikel Lezersvraag: Heb jij wél goede plannen voor de automobilist? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories