Koop deze E36 en krijg voor 60k (!) aan upgrades

Deze auto staat al langer te koop, maar hij is nu flink in prijs verlaagd. Doe er je voordeel mee!

Een E36 die niet meer helemaal standaard is, dat is niks nieuws. Op en rond de Nordschleife struikel je over de aangepaste E36’s. Op Marktplaats staat echter een exemplaar waarbij de modificaties wel héél ver gaan. De auto is nog maar nauwelijks als E36 te herkennen.

Deze Bimmer begon zijn leven als een gewone 325i Cabrio, maar zo’n beetje ieder onderdeel aan deze auto is vervangen. Dat begint al met het uiterlijk: deze 325i is voorzien van een M3-bodykit, met daarbovenop nog een heel arsenaal aan carbon onderdelen.

Wat verder opvalt zijn de koplampen, of beter gezegd, het ontbreken daarvan. Deze zijn omgetoverd tot luchtinlaten. Als je heel goed kijkt zie je dat er ook een aftermarket spoiler gemonteerd is.

Gaan we door met het onderstel: de auto is voorzien van een M3-onderstel, een M3-sper, een schroefset én airride. De velgen zijn 18 inch OZ Futura’s. Er zijn een hoop onderdelen op deze auto discutabel, maar de velgen zijn in ieder geval heel dik.

Is er ook motorisch nog wat aan gedaan? Reken maar van wel: de auto heeft nog steeds een 2,5 liter zes-in-lijn, maar die levert nu 658 pk en 713 Nm. Dat is onder andere te danken aan het feit dat er een dikke turbo op geschroefd is. Verder hebben er nog talloze onderdelen een upgrade gekregen, van de drijfstangen tot de intercooler.

Het moet je ding zijn, maar er is duidelijk enorm veel tijd en geld in deze E36 gestoken. Volgens de advertentie is er een kleine 60 mille aan gespendeerd en dat geloven we meteen. In dit artikel hebben we nog maar een fractie van alle modificaties benoemd, dus voor de complete waslijst moet je echt even op Marktplaats kijken.

Wat moet zoiets kosten…? Die 60k aan upgrades kunnen ze natuurlijk niet doorrekenen, dus de auto wordt aangeboden voor slechts €28.995. Daarmee is de verkoper al flink gezakt, want eerste stond ‘ie te koop voor €34.995. Maar ja, deze auto is gebouwd volgens zeer specifieke wensen, en dan is de doelgroep heel klein.

Dit artikel Koop deze E36 en krijg voor 60k (!) aan upgrades verscheen eerst op Autoblog.nl.

De Car of the Year komt wéér uit Korea

World Car of the Year 2024

Voor de vierde keer in vijf jaar tijd is de World Car of the Year een Koreaans product.

Ja, dames en heren het is eindelijk zover: de Car of the Year 2024 is bekend. We horen jullie denken: dat was toch de Renault Scenic E-Tech geworden? Correct, dan was inderdaad de European Car of the Year 2024. Maar we hebben ook nog de World Car of the Year 2024.

Andere conclusie

Die is nu dus bekend gemaakt. De juryleden van de World Car of the Year kwamen tot een andere conclusie dan de volledig Europese jury. De Scenic heeft namelijk niet gewonnen. Sterker nog: die was überhaupt niet genomineerd, want een auto moet op minimaal twee continenten verkocht worden om in aanmerking te komen voor de WCOTY.

Kia EV9

Je had ‘m ongetwijfeld al herkend op de headerfoto: de World Car of the Year 2024 is … de Kia EV9. Daarmee wint voor de derde keer op rij een product van de Hyundai Group, nadat eerder de Ioniq 5 en Ioniq 6 al wonnen. En in 2020 ging de Kia Telluride met de overwinning aan de haal.

World Car of the Year 2024

Performance Car

In de categorie Performance Car was het eveneens een Koreaan die won: de Hyundai Ioniq 5 N. Deze EV liet daarmee onder meer de BMW M2 en de Ferrari Purosangue achter zich. Vorig jaar won in deze categorie óók een Koreaanse auto: de Kia EV5 GT.

Gesponsord?

Je zou bijna denken dat de World Car of the Year gesponsord wordt door Hyundai. Of misschien maken de Koreanen gewoon puike producten, dat kan natuurlijk ook. Want eerlijk is eerlijk: Kia en Hyundai zijn gewoon heel goed bezig.

Nummer twee en drie

Voor de volledigheid moeten we de BYD Seal en Atto 3 (die tellen om een of andere reden als één auto) en de Volvo EX30 ook nog even vermelden. Dit waren namelijk de nummer twee en drie in de verkiezing dit jaar. Als je een van deze modellen bezit, weet dan dat je auto bíjna World Car of the Year 2024 is geworden.

Wouter mocht helaas niet meebeslissen over de World Car of the Year, maar wat hij van de EV9 vind zie je in de onderstaande rijtest:

Dit artikel De Car of the Year komt wéér uit Korea verscheen eerst op Autoblog.nl.

In memoriam: Audi R8

Nu de Audi R8 officieel verleden tijd is, nemen we even officieel afscheid van de eerste en tot nu toe enige supercar van Audi.

Het is officieel: als we het hebben over de Audi R8, moeten we in de verleden tijd spreken. Audi bouwde het laatste exemplaar van hun eerste en vooralsnog enige supercar, waarmee de productiespanne officieel begon in 2007 en eindigde in 2024. Twee generaties en zeventien jaar, en 44.418 gebouwde exemplaren.

Afscheid Audi R8

De Audi R8 is een beetje de allemansvriend van de supercar-wereld. Dus als een echte allemansvriend willen we toch even een gepast afscheid schrijven voor de auto, door even de levensloop door te nemen.

Successen

De Audi R8 is eigenlijk een optelsom van twee factoren. De eerste is de Audi R8. Ehm, juist. R8 was namelijk zowel de naam voor de productieauto, als de serie raceauto’s met V8 die Audi inzette voor de felbegeerde 24 uur van Le Mans.

Dat bleek succesvol. Audi schreef de 24 uur van Le Mans vijf keer op naam van de R8 tussen 2000 en 2005. Alleen 2003 moesten ze afstaan aan Bentley met de Speed 8. Ironisch genoeg was 2003 wel het jaar waarin het idee voor een Audi supercar voor de straat concreet werd voor het publiek.

Audi wilde namelijk het Le Mans-succes van de R8 vieren na de hattrick van 2000, 2001 en 2002. Dat deden ze door in 2003 de Audi Le Mans Concept te presenteren op de IAA van Frankfurt. Een tamelijk baanbrekend design voor 2003 dat bovendien vol zat met hypermoderne features. Niet alleen zaken als LED-koplampen en achterlichten, maar ook een aluminium spaceframe en veelvuldig gebruik van zowel aluminium als koolstofvezel voor de carrosserie. Overigens lag achterin de Le Mans Concept een 5.0 liter V10 met 610 pk. Wat een perfect bruggetje is naar de tweede factor die meespeelde in de geboorte van de R8.

Lamborghini

Namelijk niet geheel onbelangrijk: Audi was de kersverse eigenaar van Lamborghini. Het eerste project van Audi voor het Italiaanse merk was de baby Lambo, de Gallardo die onder de Murciélago kwam. Met een volledig nieuw op maat gemaakt aluminium chassis en spaceframe en een V10 achterin. Audi had op zich alles in huis om een soort ge-rebadgede Gallardo uit te brengen als Audi-supercar. Dat is dan ook min of meer gebeurd.

Eerste R8: 2006

In 2006 verscheen de productieversie van de Le Mans Concept. Waar de concept vernoemd was naar de race die Audi racesucces opleverde, werd de auto uiteindelijk vernoemd naar de auto die het verzorgde: R8. Wat ook nog eens een mooie referentie is naar het aantal cilinders dat de motor telt. De styling van de Le Mans Concept werd ietsje meer naar productie-specificatie gebracht. Zo durfde Audi de bizarre LED-kermis die doet denken aan hun moderne LED Matrix-lampen nog niet aan, maar wel een wat simpelere LED-koplamp met een lichtstrip in een bijzondere vorm die altijd aan stond. Zo zijn de daytime running lights of dagrijverlichting ten tonele getreden, wat in 2009 zelfs verplicht werd in Europa.

Een ander designdingetje wat Audi tot en met de laatste R8 heeft meegenomen: de koelsleuven aan de zijkant zaten achter een stuk contrasterend plaatwerk wat van de raampartij tot de bumper liep. Deze ‘sideblades’ werden kenmerkend voor het profiel van de Audi R8. Je kan ze in een contrasterende kleur bestellen, maar ook mee laten spuiten.

V8

Je zou namelijk verwachten dat de auto de voetsporen van de concept volgt. Qua basis doet hij dat ook: de auto is technisch vrijwel identiek aan de Lamborghini Gallardo. Net als de Gallardo had ook de R8 vierwielaandrijving, de motor achterin en een aluminium spaceframe. De motor werd echter Audi’s eigen 4.2 liter V8 FSI. De cijfers maken het eigenlijk een perfecte junior voor de Gallardo, wat dan ook de insteek lijkt. Twee cilinders minder en 420 pk in plaats van 500. Deze motor is bekend uit de Audi RS4, wat klinkt alsof Audi een beetje eieren voor hun geld heeft gekozen. Toch zegt dat meer over hoe briljant de motor van de RS4 is, omdat de motor eigenlijk beter op zijn plek lag in een supercar.

Nu snelle automaten helemaal een ding werden, niet in de laatste plaats doordat Audi dankbaar gebruik maakte van de eerste generatie DSG, wilde Audi ook voor de R8 de nadruk leggen op de e-Gear transmissie van Lamborghini. Deze kon je in de R8 krijgen als ‘R-Tronic’, een gerobotiseerde handbak en dus geen DSG-praktijken met dubbele koppelingen. Over de R-Tronic zijn de meningen verdeeld qua beleving en betrouwbaarheid, helemaal omdat het alternatief een handgeschakelde zesbak met H-patroon is. Eenvoudiger wordt het niet.

Topmotor

In het debuutjaar scoorde de Audi R8 zoals je van een middenmotor supercar verwacht, met ietsje meer dan 4.000 verkochte exemplaren. Tot en met 2009 was de 4.2 FSI de enige motor die je kon krijgen, maar Audi liet al doorschemeren dat het daar niet bij bleef. Neem de Audi R8 V12 TDI Concept. Die liet zien hoe het zou werken als Audi de 5.5 liter V12 diesel(!)motor achterin kreeg met meer dan 500 pk en meer dan 1.000 Nm. Dit werd een lastige voor de paarse broeken, omdat Audi de R8 op heel veel fronten moest herzien om de gargantueske dieselbeuker erin te proppen. De motor vond zijn weg overigens wel in de Audi Q7 V12 TDI.

Nee, Audi dacht makkelijker. Lamborghini zou de geüpdatete Gallardo genaamd LP560-4 presenteren, met een 5.2 liter grote versie van zijn V10. Aangezien de Gallardo en R8 toch al het gros van hun techniek delen, wist je zeker dat die wel makkelijk ging passen. Zo werd de Audi R8 5.2 FSI quattro geboren in 2009. Dan verwacht je kannibalisering met de Gallardo, maar het bleek dat de twee perfect in harmonie konden leven. Overigens ging de V8 niet in de prullenbak: je kon de eerste R8 zijn hele levensspanne in beide motorvariaties krijgen.

Spyder

Sterker nog: Audi ging zelfs de andere versie van de Gallardo naar de R8 brengen door in 2010 de Spyder te introduceren. Al het moois van de R8 V10, maar dan zonder dak. Ook hier mocht je kiezen tussen de V8 en de V10. Die keuze moet je waarschijnlijk vooral met je portemonnee maken, want beide motoren passen de R8 goed. Dat geldt ook voor de Coupé, overigens.

e-tron

Zonder te veel in te gaan op de individuele versies –dat hebben we namelijk al een keer gedaan– heeft de eerste R8 een levensspanne gehad van 2007 tot en met 2015 waarin hij een keer is gefacelift en van meer pk voorzien is, de GT ten tonele trad (later LMX) en ondertussen in best aardige oplages gebouwd werd. Op de achtergrond was Audi bezig met een versie van de R8 die de benzinemotoren zou wegkieperen. Deze e-tron, voorgesteld als concept met een soort moderne insteek op het R8-lijnenspel, zou een volledig elektrische R8 tonen.

Er zijn zelfs prototypes op basis van het standaardmodel. Audi kon echter geen manier vinden om de e-tron een commercieel succes te maken, dus bleef het bij testmodellen en concepts.

2016: tweede Audi R8

De tweede generatie Audi R8 deed alles hetzelfde, en toch veel anders. Zo verdween de optie voor de V8 en de handbak, al verdween ook de R-Tronic. Dat werd nu de S-Tronic, een wat traditionelere DCT met zeven versnellingen. Veranderingen die wederom parallel lopen aan de in 2014 gepresenteerde Lamborghini Huracán, de opvolger van de Lamborghini Gallardo. De R8 kwam beschikbaar als 540 pk sterke V10 quattro en 610 pk sterke V10 quattro Plus.

e-tron 2.0

De meest bizarre wending is dat Audi pardoes ineens hun e-tron-versie concreet maakte met een productieversie op basis van de nieuwe R8. Ook al hadden ze gelijk over het niet worden van een commercieel succes. Door ‘slechts’ 460 pk te kunnen bieden, loodzwaar te zijn, nog bij lange na niet snel te kunnen opladen en een miljoen euro te kosten, passeerde de teller voor de R8 e-tron nog niet eens een klein tiental exemplaren.

Doorgaan

Des te leuker werd het dat de Audi R8 de tand des tijds doorstond. Wederom kun je alle varianten teruglezen in ons artikel daarover, maar Audi bleef tot en met 2024 doorploeteren met hun supercar met 5.2 liter V10. Uiteindelijk goed voor 620 pk, optioneel met achterwielaandrijving en nog steeds als coupé of Spyder.

De kracht van de R8? Hij is zo lekker gewoon gebleven. Je zegt eigenlijk als Audi R8-koper dat een Lamborghini je te flitsend is en je gewoon wil genieten van een MR-supercar met V8 of V10. Toch is de R8 absoluut geen neppe supercar en verwachten we dat het zeker een klassieker wordt. Sommige mensen beweren dat al, terwijl de prijzen nu juist lekker laag liggen. Mocht je dus nu eentje kopen of al hebben: houd ‘m netjes, en over een tijdje zit je misschien wel met de beste Audi aller tijden in je bezit.

Helemaal nu ze officieel niet meer gebouwd worden. De teller stopt dus op meer dan 44.000 exemplaren, waarvan 666 de eerste R8 GT (333 coupés en 333 Spyders), 99 R8 LMX’en en 333 nieuwe R8 GT’s. Audi heeft wel eens gesproken van een opvolger, maar dat deze een V10 krijgt lijkt onwaarschijnlijk. Op zijn minst hybride, waarschijnlijk volledig elektrisch, ligt meer in de lijn der verwachtingen.

Vaarwel R8!

Dit artikel In memoriam: Audi R8 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Volkswagen maakt van R een zelfstandig merk

Volkswagen gaat R presenteren als een zelfstandig merk, met een volledig portfolio aan unieke performance modellen. Met een ‘maar’.

Snelle Volkswagens, dan zijn er een hoop labels waar je aan kan denken. Vroegâh waren de modellen met dikke motor letterlijk vernoemd naar hun motor, de VR6-modellen. GTI is natuurlijk een hele bekende en alle moderne variaties daarvan, zoals GTD, GTE en GTX. Boven dat alles staat Volkswagen R. Als eerste bekend van de Volkswagen Golf R32 die met zijn 3.2 liter grote versie van de VR6-motor boven de GTI kwam. Bij de Golf IV en V werkte dat zo en toen kwamen zelfs modellen als de Passat R36 en Touareg R50 om de hoek kijken. Op de achtergrond was R ook al bezig met vrijwel alles wat met Volkswagen’s racedivisie te maken heeft.

Volkswagen R

Volkswagen R is een beetje milder geworden: de zescilinders zijn exit voor de Golf R en Passat R (nu Arteon R). De Touareg R mag dan een zescilinder hebben, die had vroeger een V10. Nog steeds zijn het toffe uitvoeringen van de modellen, maar het is eigenlijk wachten tot de aankondiging dat R gewoon opgepepte EV’s gaat bouwen.

Zelfstandig

Die aankondiging komt dan ook: Volkswagen R wordt een EV only-merk. Maar er is meer. R wil ook wat meer zelfstandig worden, denk aan wat AMG is voor Mercedes. Volkswagen R wil zo meer te boek komen te staan als een performance-merk voor naast Volkswagen en niet als Volkswagen met dikmaakpakket. Concreter dan dat wordt het voor nu niet, maar wie weet volgt er in de toekomst een BMW XM-esque zelfstandig model van VW R. Overigens is dit geen complete verrassing: Volkswagen maakte al stappen richting een zelfstandig R in 2020.

Paviljoen

Stap één in het meer zelfstandig worden is een paviljoen in Autostadt. Dat is Volkswagens experience-centrum in Wolfsburg waar je een museum, offroad-experiences, de welbekende autotorens en dus paviljoens van alle VAG-merken kan zien, een soort mini-autoshow maar dan enkel voor VAG-merken. Daar krijgt R dus een eigen gedeelte, waarmee ze duidelijk willen maken dat ze andere koek zijn dan een standaard Volkswagen.

Volkswagen R plant ook leuke evenementen voor R-fans, zoals een cars & coffee in R-thema en een groep R-eigenaren en liefhebbers onder de noemer Friends of R. Zoals gezegd, in de toekomst wordt het allemaal concreter.

Foto-credit: een Volkswagen R-familie, door @nigelbennisphotography op Autoblog Spots.

Dit artikel Volkswagen maakt van R een zelfstandig merk verscheen eerst op Autoblog.nl.

Ford Explorer is verrassende prijspakker!

De Ford is goedkoper dan de Model Y, maar er is natuurlijk wel een addertje onder het gras!

De Ford Explorer is, als we het even zo mogen zeggen, ietwat voorspelbaar. Dat betekent niet slecht of ondermaats, maar als je weet wat het is, lijkt ‘ie geen potten te breken. Het is namelijk een auto op het Volkswagen MEB-platform, waarmee het een broertje is van de Volkswagen ID.4/5, Audi Q4 e-tron en Skoda Enyaq. Met als verschil dat Ford van die technische basis wel een eigen ding heeft gemaakt, maar waar de waardes van alles ongeveer op komen te zitten kan je dus al voorspellen aan de hand van zijn VAG-broers.

Specs

De Ford pakt op zich wel hele lekkere specs mee voor het MEB-platform: 286 pk op de achterwielen, 6,4 seconden naar de 100 en een rijbereik van 602 km, volgens Ford. Dat zijn prima specs, als de Explorer niet te duur wordt. Gelukkig kunnen we melden: er is een prijs. En die kan je raden.

Prijs

De Ford Explorer heeft twee keer een prijs. De huidige vanafprijs is 45.950 euro. Dat klinkt alsof hij nét te duur is voor de SEPP-subsidie, maar de fiscale waarde duikt net onder de 45.000 euro en dus mag je 2.950 euro subsidie er vanaf trekken. Dit is de versie met de eerdergenoemde specs, die nu te bestellen is en tegen september 2024 uitgeleverd wordt.

Basisversie

De andere prijs van de Ford Explorer is de vanafprijs van 41.450 euro voor de Standard Range. Deze komt overduidelijk in aanmerking voor subsidie en dan heb je dus voor 38.500 euro een Explorer. Not bad. Dan moet je nog wel even tot medio 2025 wachten, maar ook die is nu te bestellen. Dat is de versie met 170 pk op de achterwielen die tot ongeveer 385 km ver komt. Op zich is het prijsverschil klein, maar inclusief subsidie hakt ‘ie er wel in.

Overigens kun je nu ook al de Extended Range met AWD bestellen, die kost 53.950 euro euro en komt ietsje minder ver: 566 km. De sprint is dan wel veel sneller: 5,3 seconden naar 100 km/u. Bizarre waardes eigenlijk voor een compacte SUV van een nuchter merk als Ford, en toch voelt het niet alsof de auto potten breekt.

Zoals gezegd zijn beide versies vanaf nu te bestellen, al krijg je de duurdere Extended Range dus eerder.

Dit artikel Ford Explorer is verrassende prijspakker! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon

hybride Alfa stationwagon

Nooit geweten dat er een hybride Alfa Romeo Stationwagon was!

Zoals je van ons gewend bent, proberen we je al het laatste autonieuws te brengen, Als het eventjes kan, betrekken we dat zoveel mogelijk op ons lievelingsmerk: Alfa Romeo. Het merk bestaat nog steeds, maar het gamma is wel een beetje dun: Tonale, Giulia en Stelvio. Nu zijn we een groot fan van de Giulia, maar het wil niet echt vlotten met de verkopen. 

In Europa missen we twee dingen: een stationwagon en een hybride-versie. Stel je voor, een Giulia Sportwagon met een efficiënte viercilinder plus een elektromotor. Dan heb je een uitstekende concurrent voor de BMW 320e en 330e. En niet alleen in Nederland zijn die plug-in varianten populair.

Een stationwagon is voor de Europese markt eigenlijk onontbeerlijk: wij kopen namelijk niet zoveel sedans. Gezien de leeftijd van de Alfa Romeo Giulia (8 jaar alweer) schatten wij de kans vrij laag in dat de Italianen dit model nog aan het gamma gaan toevoegen. 

Hybride Alfa stationwagon

Het gekke is, het concept van een hybride stationwagon van Alfa Romeo is helemaal niet zo heel erg vreemd. Sterker nog, het merk was ermee aan het experimenteren in de jaren ’80! Nadat Alfa Romeo in 1986 is overgenomen door Fiat, mogen de Milanezen werken aan twee projecten. De eerste is een grote sedan op basis van een auto die ook als Fiat, Lancia en Saab door het leven gaat. Dan weet je nu ook waarom de 164 later kwam dan respectievelijk de Croma, Thema en 9000. 

Een ander project was een efficiëntere auto. Bij Alfa Romeo speelden ze met het idee voor een familieauto die leuk was om in te rijden, maar een stukje zuiniger en schoner was. Daarnaast zou de auto ook als taxi moeten kunnen fungeren. Dieseltechnologie is in de jaren ’80 nog op een agrarisch niveau. We leven in de jaren ’80 en zelfs katalysatoren zijn een vreemd fenomeen.

Ansaldo

De basis is de Alfa Romeo 33 Sportwagon. De reden dat men deze kiest is eigenlijk simpel: er is lekker veel ruimte voor de batterijen. De verbrandingsmotor is een 1.5 liter grote boxermotor met maar liefst 95 pk, een gezonde hoeveelheid voor het slagvolume in die tijd. De elektrische motor voegt er ongeveer 16 pk en 60 Nm aan toe. Dat halen we tegenwoordig uit een 48V-generator die aan de transmissie zit! Interessant doch nutteloos weetje, Ansaldo (uit Genua) is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektrische gedeelte van de auto. Je weet wel, het bedrijf dat later ook de Fyra-hogesnelheidsfaal voor de NS maakte.

hybride Alfa stationwagon

De Alfa Romeo 33 Ibrida kan wegrijden op enkel en alleen de elektromotor, verbrandingsmotor of allebei. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel met een standaard 33 1.5. Ja, er was extra vermogen maar ook wat extra gewicht. Dus die twee heffen elkaar op. Over extra gewicht gesproken, dat was 150 kilogram, waarvan het leeuwendeel op conto staat van de accu’s.

De energiedichtheid was verschrikkelijk slecht, uiteraard. Op een volle accu kon je namelijk 5 km rijden! De maximumsnelheid elektrisch was 60 km/u. Aan de andere kant, dit is een auto uit de jaren ’80.

Drie prototypes van de hybride Alfa Romeo Stationwagon

Uiteindelijk zijn er drie prototypes van gebouwd. Tot serieproductie zou het niet leiden helaas. De 33 Sportwagon was er nog wel enkele jaren, maar zou nooit een hybride-variant krijgen. Sterker nog, de Tonale is de eerste van het merk. Maar deze 33 Ibrida bewijst dat het niet aan de techneuten van Alfa Romeo lag, die hadden het idee en de techniek dus in 1985 al voor elkaar.

hybride Alfa stationwagon

De renders van Sugar Design laten zien hoe een hybride Alfa stationwagon eruit zou kunnen komen te zien. Kom op, als je dit kon leasen, ging je toch hiervoor? Kijk dan hoe gaaf!

Of een dergelijke auto er gaat komen, is maar de vraag. We achtten de kans klein dat Alfa Romeo nog iets aan het Giulia-gamma gaat doen. Dat is tegenwoordig al behoorlijk uitgekleed, namelijk. De opvolger zal komen te staan op basis van de nieuwe Dodge Charger. We zijn benieuwd of deze geheel elektrisch zal zijn (zoals gepland). Het blijkt dat de koper tegenwoordig niet zit te wachten op een volledig elektrische sedan. Dus wat dat betreft zou de tijd nu bijna overrijp zijn voor een plug-in hybride Alfa stationwagon.

Meer lezen? Check hier onze Alfa Romeo 33 Special!

Dit artikel Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon verscheen eerst op Autoblog.nl.

Helaas: het is nu écht klaar met de Audi R8

laatste Audi R8

Het is over en uit: de laatste Audi R8 is van de band gerold.

We hebben vandaag niet zo veel goeds nieuws voor de petrolheads in ons midden. Het spijt ons. Eerder vandaag schreven we al dat Porsche de Boxster en de Cayman schrapt. Vanuit Audi is er ook minder vrolijk nieuws: de laatste Audi R8 is van de band gerold.

Nu is dat geen verrassing, want het was al geruime tijd bekend dat het einde van de R8 nabij was. Sterker nog: de R8 zou een jaar geleden al uit productie gaan, maar dit is tot twee keer toe uitgesteld. Maar nu is het toch echt klaar voor de R8. Definitief.

Audi Tradition deelt op Instagram een filmpje waarop te zien is hoe de laatste R8 van de band rolt in de Böllinger Höfe-fabriek . Het betreft een lekker opvallend exemplaar, uitgevoerd in Vegas Yellow. Het gaat om de versie met quattro, die in zijn laatste iteratie 620 pk heeft.

Deze auto gaat niet naar een gelukkige klant: Audi heeft de laatste R8 voor zichzelf bewaart. De auto zal door Audi Tradition onder haar hoede worden genomen. Waarschijnlijk zal deze historische auto dus binnenkort te bezichtigen zijn in een museum.

Nu de laatste Audi R8 een feit is kunnen we ook vertellen hoeveel er in totaal gemaakt zijn: dit was nummertje 44.418. Voor een rasechte supercar is dit nog best een indrukwekkend aantal. De R8 beleefde zijn hoogtepunt in 2008, toen toen Audi er 5.656 wist te slijten.

De bijdrage van Nederland was maar heel beperkt: bij ons zijn er in totaal 69 stuks nieuw verkocht. Alsnog rijden er 537 exemplaren rond in ons landje, want de R8 wordt gretig geïmporteerd. Ook in Nederland is de R8 dus een populair model. En terecht.

Meer lezen over de R8? Bekijk dan ook onze artikelen met alle varianten van de eerste generatie R8 en alle varianten van de tweede generatie R8!

Dit artikel Helaas: het is nu écht klaar met de Audi R8 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit

Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit

Vooral in Rotterdam is het bar en boos qua onterechte parkeerboetes.

Met de auto de binnenstad van Amsterdam of Rotterdam opzoeken doe je natuurlijk niet voor de lol. Je mag er maar 30 km/u (in het geval van Amsterdam), parkeren is er stervensduur en als je even niet oppast rijdt je een fatbike of flitsbezorger omver. Tot overmaat van ramp kun je ook nog onterecht op de bon worden geslingerd.

Die kans is nog best groot, zo blijkt uit onderzoek van Kassa. Zij deden navraag bij de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag om te achterhalen hoeveel bezwaren er waren ingediend en hoeveel daarvan terecht waren. Dat bleken er schrikbarend veel te zijn…

Het was het ergst in de gemeente Rotterdam: daar werden vorig jaar 100.000 bezwaren ingediend en maar liefst 75% (!) daarvan bleek gegrond. In Amsterdam was 64% van de 95.000 bezwaren terecht en in Den Haag ging om 43% van de 50.000 bezwaren. En dan zijn er ongetwijfeld ook nog mensen die geen bezwaar hebben ingediend, maar wel onterecht beboet zijn.

Conclusie: er worden massaal onterechte parkeerboetes uitgedeeld. Volgens Kassa is dit voor een deel de schuld van scanauto’s, die niet altijd even slim zijn. Zo worden automobilisten die staan te laden of te lossen soms aangezien voor foutparkeerders. En ook mensen met een parkeervergunning krijgen soms alsnog een boete.

Zelfs als je wél foutgeparkeerd stond of niet betaald hebt kan het lonen om bezwaar te maken. Als een bord bijvoorbeeld niet duidelijk is kan je soms alsnog onder een boete uitkomen. Vandaar dat de vele bedrijfjes die op ‘no cure no pay’-basis werken bestaansrecht hebben. Daarbij worden soms een beetje de mazen van de wet opgezocht, maar er worden dus echt een hoop boetes daadwerkelijk onterecht.

Bron: Kassa

Foto: Alpina B7 in Amsterdam, gespot door @thomcarspotter

Dit artikel Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories