Mansory heeft nu ook een ‘subtiele’ kit voor de Ferrari SF90

Deze bodykit is voor degenen met het motto ‘doe maar gek, dan doe je al gek genoeg’.
We kunnen Mansory inmiddels wel een serieverkrachter noemen, want ze lijken systematisch alle auto’s af te gaan. Er verschijnt bijna iedere week wel een nieuwe creatie van Mansory. Sommige auto’s zijn zelfs twee keer aan de beurt.
De Ferrari SF90 bijvoorbeeld. We kregen vorig jaar al de Mansory F9XX te zien op basis van de SF90 en nu hebben ze dit model nóg eens onder handen genomen. Dit keer zijn ze iets subtieler te werk gegaan. Dit is namelijk een ‘softkit’.
De softkit is voor degene die een extreem opvallende SF90 willen, waar toch nog een SF90 in te herkennen is. Dat was een beetje het probleem bij de F9XX: er bleef bijna niets meer over van het oorspronkelijke ontwerp.





Mansory heeft zich dus een klein beetje ingehouden, maar de SF90 is alsnog overladen met extra carbon lipjes en flapjes. De halfdichte velgen (die we kennen van alle andere Mansory’s) zijn ook niet bepaald subtiel.
In het interieur heeft Mansory zich niet ingehouden. Dat is volledig opnieuw bekleed met geel leer, zoals alleen Mansory dat kan. Om alle twijfel weg te nemen dat je in een creatie van Mansory zit, komt het logo minstens twaalf keer terug in de cockpit.


Softkit of niet, het vermogen heeft ook gewoon een boost gekregen. In plaats van 1.000 pk heeft de Mansory SF90 1.100 pk. Daarmee kun je 355 km/u halen en knal je in 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
In tegenstelling tot de Mansory F9XX is deze bodykit niet gelimiteerd, dus Mansory verkoopt gewoon aan iedereen die wil. Laten we hopen dat dat er niet teveel zijn.
Dit artikel Mansory heeft nu ook een ‘subtiele’ kit voor de Ferrari SF90 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Koop de dikste diesel van Nederland bij Domeinen

Een dikke diesel bij Domeinen, wie durft?
Vandaag de dag een peperdure diesel kopen, je moet maar durven. Hetzelfde kan gezegd worden over het blind kopen van een auto via Domeinen. Kortom: we hebben vandaag een occasion voor mensen met lef.
Het gaat om een Bentley Bentayga die we aantroffen bij Domeinen. Deze is niet voorzien van een W12, maar van een V8. Dat kun je onder de motorkap zien, maar ook aan de uitlaten. Bij de V8 hebben die namelijk een inkeping in het midden. Weet je dat ook weer.
Wat je aan de buitenkant níet kunt zien: het betreft dus een diesel. De Bentayga Diesel is sinds de facelift van 2020 niet meer leverbaar, maar destijds was het een van de dikste en duurste diesels die je kon krijgen.




Het gaat om dezelfde biturbo V8 die ook te vinden is in onder meer de Audi A8 en SQ8. Deze is goed voor 435 pk en een riante 900 Nm aan koppel. Toevallig is dat ook het koppel wat de W12 levert, alleen dan bij een iets hoger toerental.
De Bentayga Diesel was (oneerbiedig gezegd) de instapper, maar de vanafprijs bedroeg alsnog €223.250. Dat is natuurlijk nog maar het begin: dit exemplaar heeft bijna drie ton gekost. De nieuwprijs was om precies te zijn €297.069.
Van de buitenkant is deze Bentayga Diesel bij Domeinen saai uitgevoerd, maar bij een Bentley is de binnenkant het belangrijkste. Daar heb je absoluut niet te klagen. Het interieur is prachtig uitgevoerd in two-tone leer, met fraaie diamond stitching. Achterin treffen we geen achterbank aan, maar twee luxe captain seats.




Het betreft een importauto, dus de kilometerstand van 82.863 km is niet geverifieerd. De staat van de bekleding geeft weinig reden om daaraan te twijfelen. Wat dat betreft is het niet per se een enorme sprong in het diepe.
Je moet natuurlijk nog wel rekenen op een flinke dosis afschrijving. Er is ongetwijfeld al flink op afgeschreven, maar dit afschrijvingskanon heeft nog even te gaan. Als je daar geen problemen mee hebt: bieden op deze Bentayga Diesel kan via Domeinen.
Dit artikel Koop de dikste diesel van Nederland bij Domeinen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Hamilton: Red Bull is sneller dan Mercedes ooit geweest is

Mercedes was dominant, maar Red Bull is pas écht dominant. Aldus Lewis Hamilton.
De vraag is voor de rest van het seizoen niet meer óf er een Red Bull gaat winnen, maar wélke Red Bull. Als Max Verstappen uitvalt of een gridstraf heeft, dan is er altijd nog Pérez om met ruime voorsprong op de rest van het veld te winnen. Het is duidelijk: Red Bull is oppermachtig.
Ook Lewis Hamilton moet met lede ogen toezien hoe de Red Bulls alle andere teams het nakijken geeft. Haters zeggen ‘dan weet hij ook eens hoe het voelt om niet in een dominante auto te zitten’, maar zo flauw zijn wij natuurlijk niet.
Lewis Hamilton is in ieder geval enorm onder de indruk van Red Bull. Hij zegt namelijk: “Ik heb nog nooit een auto gezien die zo snel is. Wij waren snel, maar niet zó snel. Het is de snelste auto die ik heb gezien, zeker in vergelijking met de rest.”
Lewis impliceert hiermee wel dat zijn eigen prestaties eigenlijk iets knapper waren, omdat de auto minder dominant was. Of leggen we het nu te negatief uit en is hij gewoon complimenteus richting Red Bull?
Hamilton had overigens nog meer te zeggen over de Red Bull-dominantie: “Iedereen wil graag een spannende strijd, maar het is wat het is. Het is niet mijn probleem en niet mijn fout.” Hiermee laat hij dus doorschemeren dat hij niet van dominante teams houdt. Tenzij het zijn eigen team is uiteraard.
Lewis Hamilton eindigde gisteren uiteindelijk als vijfde, achter Russell. Van dat laatste kan hij natuurlijk moeilijk Red Bull de schuld geven. Waar lag het dan aan? Dat kwam door de afstelling van de auto, die in zijn nadeel uitviel, aldus Hamilton.
George Russell had daarentegen wél de juiste afstelling. “Als ik de set-up had gehad die George had, zou ik in een betere positie zijn geweest,” zo verklaart Hamilton. Het zat dus allemaal niet mee voor Sir Lewis dit weekend.
Bron: Sky Sports
Dit artikel Hamilton: Red Bull is sneller dan Mercedes ooit geweest is verscheen eerst op Autoblog.nl.
Alonso krijgt TOCH P3 terug van de FIA: BREEK!

Alonso krijgt TOCH zijn P3 terug. Wat een rollercoaster voor de Alonso-apostelen!
Het is de sensatie van het prille F1-seizoen 2023: Fernando Alonso. De man uit Oviedo rijdt al sinds 2001 mee en heeft zelfs nog tegen Jos Verstappen gereden. In 2023 is Alonso de enige niet Red Bull-coureur die het podium heeft weten te behalen.
En daar komen we uit op de uitslag van vandaag. De GP van Saudi-Arabië 2023 was een emotionele rollercoaster voor de Alonso-adept. Bij de start stond zijn Aston Martin ietsje te veel naar links. Dat is niet conform het reglement. Ergo: Alonso kreeg een tijdstraf van 5 seconden. Deze moest hij incasseren tijdens de pitstop. Dat deed hij tijdens de safety car. Heel even was er onduidelijkheid of dat wel mocht.
Geen probleem
Uiteindelijk bleek dat geen probleem te zijn. Wat wel een probleem was: het team hield zich schijnbaar niet aan de vijf seconden penalty. Alonso werd hiervan op de hoogte gesteld en reed de sinaasappels uit zijn boxershort. Hij wist het gat met zijn naaste belager – George Russell – te vergroten tot iets meer dan 5 seconden.

Uiteindelijk bleek dat de auto te vroeg werd aangeraakt door de persoon die de auto omhoog haalde. Je mag de auto met de jack (niet Plooij) niet alleen niet optillen, maar niet eens aanraken met de trolley. Dat gebeurde wel, waarvoor Alonso een tijdstraf van 10 seconden kreeg. Daarmee werd Russell derde en de Spanjaard vierde.
Alonso krijgt TOCH P3 terug
Maar wat blijkt: de FIA heeft de straf teruggedraaid! Om met de Jeugd van Tegenwoordig te spreken: Watskebeurt? Nou, het team uit Silverstone was het niet eens met de straf en heeft protest aangetekend. Aston Martin Racing had niet alleen protest, maar ook videomateriaal waaruit onomstotelijk werd aangetoond dat de straf juist werd uitgevoerd. De FIA heeft het bekeken en Aston Martin gelijk gegeven.

Fernando Alonso, Aston Martin AMR23, leads Sergio Perez, Red Bull Racing RB19
Dit betekent dat Russell weer vierde is en Alonso zijn 100e podiumpositie in zijn carrière terugheeft. Ach ja, het levert een mooi verhaal op voor later als Alonso (die dan vast nog F1-coureur is) het aan zijn kleinkinderen kan vertellen. Goedenacht allen en tot morgen, op Autoblog!
Meer lezen? Check hier het raceverslag van de GP van Saudi-Arabië 2023!
Dit artikel Alonso krijgt TOCH P3 terug van de FIA: BREEK! verscheen eerst op Autoblog.nl.
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023

Wie rolt er als eerste over de meet, in de Grand Prix van Saoedie-Arabië in 2023?
Voor de derde keer racet de Formule 1 in het altijd onomstreden Saoedie-Arabië. De oliestaat is een flinke investeerder in de sport via Aramco. Velen vinden het niet zo tof dat de F1 het land de spotlights laat pakken. Maar ook in 2023 geldt nog altijd dat money talks.
Voor de fan die alleen maar van de sport houdt, is het Djedda Corniche circuit niet verkeerd. Inhalen is er weliswaar niet heel makkelijk, maar wel mogelijk. Bovendien moet je op sommige stukken van de baan echt cojones hebben om hard te gaan. De muren komen heel snel heel dichtbij.
Gisteren in de kwalificatie was Red Bull zoals verwacht dominant. Echter was het niet Verstappen die de pole pakte, maar Perez. Dat deed de Mexicaan vorig jaar ook al, maar dit jaar werd hij geholpen door pech voor Max. Bij de Nederlander brak een aandrijfas. Omdat Leclerc een gridstraf pakt, staat Alonso daarom op de eerste rij. Vorig jaar deed hij dat ook al eens in Canada met toen nog de Alpine. Dit jaar gaan we het mogelijk nog wel eens meer zien. De Aston bleek namelijk weer behoorlijk rap.
Met Charles en Max ergens middenin het veld en een boel aan elkaar gewaagde mannen vooraan, zou het dus wel een mooie race kunnen worden. Of rijdt Perez gewoon makkelijk vooraan weg met de oppermachtige Red Bull? We gaan het zien!
Start
Alonso heeft een betere start dan Perez en gaat naar P1! Dat is wel lekker voor de race, want de Mexicaan kan dus niet meteen ontsnappen en wegrijden. Russell sluit aan met daarachter Sainz, doch de Spanjaard wordt op briljante wijze ingehaald door Lance Stroll. Hamilton kan geen wonderen verrichten en sluit aan achter Ocon.
In het middenveld maakt Verstappen geen superstart zoals zijn vader dat nog wel eens deed. We kennen dit inmiddels van Max anno 2023. MV1 weet dat zijn auto sneller is dan de rest. In het begin is er weliswaar veel te winnen, maar vooral ook veel te verliezen als je voor het kampioenschap gaat. Beter niet te veel risico en later iedereen verschalken met de RB19. De Vries sluit aan achter zijn teammaat en Alexander Albon.
Al snel doet Perez een poging Alonso weer terug te pakken, maar de Spanjaard slaat die in eerste instantie af. Helaas is er toch slecht nieuws voor de veteraan. Hij stond kennelijk niet helemaal netjes op de grid. Net als Ocon in Bahrein, krijgt hij daarvoor een straf van vijf seconden aan de broek. De FIA heeft duidelijk weer iets nieuws gevonden om scherp op te zijn.
Na een paar keer aandringen, komt Perez dan uiteindelijk toch voorbij aan de Aston. Het is duidelijk dat de topsnelheid van de RB19 gewoon superieur is.
Mid Race
Perez valt in zijn ritme en rijdt vervolgens langzaam maar zeker weg bij Alonso. Groter is het verschil tussen ALO en RUS. George rijdt op plek drie maar kan het tempo van Alonso in de race niet volgen. Andermaal bijt de Mercedes sneller door de banden heen. Leclerc klimt gestaag op van P12 naar P7, terwijl ook Verstappen onkarakteristiek lang doet over zijn opmars door het veld. Opvallend, daar de RB19 toch wat extra snelheid lijkt te hebben ten opzichte van de rest.
Stroll trapt aan het einde van ronde 14 als eerste van de top-6. Zijn teamgenoot geeft juist aan dat de banden nog goed zijn. Maar Stroll wil vermoedelijk de undercut proberen ten opzichte van Russell. Wat ook het plan geweest is, het verloopt niet echt geweldig. Stroll verliest eerst een positie aan Sainz, die een ronde later pit. Daarna valt hij uit als het team hem vertelt te parkeren op de baan.
Met Alonso op P2 moet je onherroepelijk denken aan Singapore 2008 en crashgate. De nog niet gestopte coureurs kunnen namelijk stoppen onder de resulterende safetycar. Daarmee winnen ze extreem veel tijd. Alonso is een van die coureurs. Maar de echte bofkont is Max Verstappen. De Nederlander was inmiddels door pitstops van anderen opgeklommen naar P4. Nu kan hij stoppen en die positie behouden. En belangrijker: de zorgvuldig opgebouwde buffer van Perez is nu helemaal verdwenen. Game on voor overwinning nummer twee dus voor Max.
Ferrari en Leclerc zitten weer te slapen, want LEC laat een gat vallen ten opzichte van Hamilton achter de SC. Alleen de Brit ging nog de pit opzoeken. Dat had Ferrari even niet lekker ingeschat, anders had de Monegask de zevenvoudig kampioen wellicht kunnen hebben.
Rollende herstart
Perez hoeft deze keer niet hard te verdedigen tegen Alonso, want die krijgt met Russell te maken. De Spanjaard weet de Mercedes net achter zich te laten. Verstappen moet zich verdedigen tegen Sainz. Dat lukt ook, waarna Sainz Hamilton om de oren krijgt. LH44 is de enige van de top-5 op mediums. De rest staat op de harde banden.
Verstappen maakt nu snel werk van Russell en Alonso en gaat daarmee naar P2. De Nederlander heeft nu alleen zijn teammaat nog voor zich. Die heeft een buffer van een paar seconden. Alexander Albon heeft een probleem met zijn remmen en moet de race staken. En nu we het toch hebben over het minder scherpe eind van het veld: Nyck de Vries rijdt zo’n zes seconden achter Tsunoda rond. Probleem is alleen dat hij vijftiende is en Tsunoda tiende.
Vooraan is het Red Bull – Red Bull, dan de Aston van Alonso, vervolgens de twee Mercs, twee Fezza’s en de twee Alpine’s. Ook de twee Hazen en McLarens rijden gebroederlijk achter elkaar aan. Alleen zijn het wel overal competitieve broeders. Op de radio’s wordt her en der gevraagd/geklaagd om team orders. Leclerc wil bijvoorbeeld wel graag langs Sainz geleid worden.
Finish
Verstappen klaagt al een tijdje over ‘driveshaft issues‘. Dat kan de besten overkomen. Perez heeft ook wat zenuwen. De Mexicaan maakt zich zorgen om zijn rempedaal. Iedereen dacht waarschijnlijk dat Max na zijn mazzeltje met de safetycar Sergio even zou bijhalen en inhalen. Tot zo ver komt Verstappen echter maar mondjesmaat dichterbij aan zijn teammaat.
Richting het eind van de race komt dan het politieke spel erbij. Beide coureurs wordt verteld een 1:33.0 te rijden en de dubbelzege naar huis te rijden. Maar Perez vertrouwt het niet zo en vraagt of Max wel hetzelfde doet. Dat doet hij niet. Max rijdt een 1:32.6. Een ronde later doen beiden een 1:32.2. Red Bull zegt dan maar dat ze vrij zijn om te racen.
Op P16 en P17 vechten de McLarens ondertussen ook nog een mooi robbertje. De auto gaat voor geen meter, maar PIA is een aanwinst. De Australiër gaat het de hoog aangeschreven Lando nog vaak lastig maken, voorspellen wij.
Over de radio vraagt Max wat de snelste ronde is. Het team zegt dat het ‘daar niet mee bezig is’. Maar Max zegt ‘nee, maar ik wel’. Momenteel heeft Perez de snelste ronde in handen. Daarmee zou hij naar de leiding in het WK gaan. In Bahrein pakte Zhou namelijk -buiten de punten- de snelste raceronde. Max neemt zijn teamgenoot zeker na vandaag in ieder geval wel serieus als bedreiging voor het kampioenschap.
Het heeft er dan ook alle schijn van dat het tussen de twee Red Bulls zal gaan. Alonso rijdt derde op tweeëntwintig seconden. En vergeet niet dat we een uur geleden nog ergens een safetycar hadden. Russell doet er alles aan om binnen vijf seconden van de Aston te blijven. Misschien krijgt die namelijk nog een straf. Team rood rijdt nog vijf seconden achter Hamilton, die zelf vijf seconden toegeeft op Russell.
Verstappen pakt dan toch nog de snelste ronde en behoudt dus de WK leiding. Perez is desondanks de gelukkigste man van de dag. Hij werd dit weekend een beetje (veel) geholpen door pech voor Max in de kwalificatie. Maar toch…Hij kan dus winnen met deze RB19 als het bij Max even niet loopt. Op de baan is Alonso de derde over de meet en als zodanig mag hij naar het podium. Maar na de “champagne”, komt dan de mededeling dat de Spanjaard nog een straf van tien seconden aan de broek krijgt. Dit vanwege het verkeerd inlossen van de vijf seconden straf die hij kreeg voor het niet correct innemen van zijn startpositie. Alonso en Aston Martin deden dus een Oconnetje vandaag. Russell schuift op naar P3.
Achter de twee Alpines pakt Magnussen het laatste puntje af van Tsunoda. De Vries klimt juist nog wat op en eindigt op bijna precies tien seconden van de Japanner. Het is niet slecht maar ook nog zeker niet episch wat Nyck laat zien. Maar goed, het is pas race twee in de Alpha Tauri. Misschien was het wel te verwachten dat Yuki wat beter uit de startblokken zou komen. De volgende is over twee weken in Australië. G’day mate!
Dit bericht is geupdated om weer te geven dat Alonso geen derde maar vierde is geworden. En omdat dat Russell geen vierde maar derde is geworden.
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023
Pos | Coureur | Pits |
---|---|---|
1 |
Sergio Pérez
|
1 |
2 |
Max Verstappen
|
1 |
3 |
Fernando Alonso
|
1 |
4 |
George Russell
|
1 |
5 |
Lewis Hamilton
|
1 |
6 |
Carlos Sainz Jr.
|
1 |
7 |
Charles Leclerc
|
1 |
8 |
Esteban Ocon
|
1 |
9 |
Pierre Gasly
|
1 |
10 |
Kevin Magnussen
|
1 |
11 |
Yuki Tsunoda
|
1 |
12 |
Nico Hülkenberg
|
1 |
13 |
Zhou Guanyu
|
2 |
14 |
Nyck de Vries
|
1 |
15 |
Oscar Piastri
|
1 |
16 |
Logan Sargeant
|
1 |
17 |
Lando Norris
|
1 |
18 |
Valtteri Bottas
|
1 |
DNF |
Lance Stroll
|
1 |
DNF |
Alexander Albon
|
1 |
Dit artikel Uitslag Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023 verscheen eerst op Autoblog.nl.
![Verstappen heeft issues met zijn auto [video]](https://huelgas.be/wp-content/uploads/2023/03/gp-saudi-arabia-2023-970-93-1-1080x675.jpg)
Verstappen heeft issues met zijn auto [video]
Beetje Hamilton-esque, Verstappen heeft issues met de auto, maar rijdt alsnog heel erg snel.
Dit artikel Verstappen heeft issues met zijn auto verscheen eerst op Autoblog.nl.
Geeft Ferrari het goede voorbeeld qua navigatie?

Toonbeeld van ergonomie en infotainment Ferrari geeft misschien wel het goede voorbeeld als het gaat om navigatie in de auto.
Sinds BMW kwam met iDrive in de alomgeprezen BMW E65 7-Serie, zijn navischermpjes niet meer weg te denken uit auto’s. In den beginne had je nog BMW’s die een dashboard met of zonder ‘koepel’ hadden. Maar naarmate de jaren vorderden, kreeg alles een scherm. Eerst alleen de premiums, zoals Audi’s met MMI en Mercs met Command. Later volgden ook de mindere goden. Inmiddels zit het ook in je B-segmenter, inclusief touch functie.
Nu is dat laatste voer voor menig discussie. Maar ook afgezien van of het nu een touchscreen betreft of niet, is zo’n infotainment-unit natuurlijk vaak ruk. De bediening, voice control, resoluties en internet-snelheid zijn vaak aanzienlijk slechter dan je gewend bent van je telefoon. Alles draait dan ook meestal nog op een Pentium 200. Deels omdat fabrikanten geen geld willen uitgeven en deels omdat alles in auto’s natuurlijk wel bewezen veilig moet zijn.
Zeker als auto’s wat ouder worden, heb je eigenlijk gewoon lelijke oude hardware in je dash. Er zijn manieren om dat dan weer op te lossen op de aftermarket. Maar Ferrari kiest voor een andere aanpak. In de zeer gewilde Purosangue zit helemaal geen standaard navigatie. En het is ook niet optioneel verkrijgbaar. In plaats daarvan gaat Ferrari ervan uit dat je Apple Carplay gebruikt, of desnoods Android Auto. De navigatiekaart verschijnt gewoon voor je neus op het display, dat dan weer wel.
Volgens Ferrari is het een bewuste keuze daar men ‘nooit modernere hardware dan in je telefoon zit zou in kunnen bouwen’. Een stukje zelfkennis van de Italianen waren anderen u tegen kunnen zeggen. Cynici zeggen dat het misschien ook een handige keuze is in het licht van het chiptekort. Wat de reden ook moge zijn; andere merken zouden dit eigenlijk gewoon moeten overnemen, toch?
Dit artikel Geeft Ferrari het goede voorbeeld qua navigatie? verscheen eerst op Autoblog.nl.
Tesla Model 3 ontvlamt spontaan tijdens het rijden

Deze Tesla Model 3 vloog tot verbazing van diens bestuurder in de brand tijdens het rijden.
Tesla’s die in de brand vliegen, het is een hot issue in de autowereld. Eigenlijk geldt dat niet alleen voor Tesla’s, maar voor alle EV’s. Natuurlijk is het niet zo dat auto’s die op benzine rijden nooit in de brand vliegen. Maar bij EV’s zijn er een paar dingen die vervelend zijn qua fikkies.
Het wil nog wel eens gebeuren als een auto stilstaat en helemaal niet belast wordt. Onhandig als dat gebeurt op een vrachtschip, bijvoorbeeld. Ten tweede is een electrical fire veel moeilijker te blussen en misschien vooral ook geblust te houden. Het komt nog wel eens voor dat een wrak op de sloop dagen na dato toch weer begint te fikken.
Nu is het vervelend als je auto affikt als die stilstaat. Maar het is natuurlijk op zich wel vervelender als dat gebeurt als je erin aan het rijden bent. Een eigenaar van een Tesla Model 3 in ‘Murica overkwam het laatste. Ali Hasan had zijn Model 3 net terug van de bodyshop, toen er iets begon te roken vanaf de passagiersstoel. Het bleek niet Sir Smoke te zijn, maar iets anders. Rook veranderde in vuur en een ongemakkelijke situatie:
To my eye, everything looked just fine. While I was driving down the highway, I noticed smoke coming from the right passenger seat, and it kept getting worse as I drove it half a mile to get it off the highway.
Ali Hasan, bestuurder van een vurige Model 3
De oorzaak van het fikkie is volgens carscoops nog niet duidelijk. Maar in dit geval is het vermoedelijk niet de accu zelf. Al is het maar omdat de auto niet helemaal is afgebrand tot op het bot. Mogelijk heeft de reparatie-werkplaats een paar sensoren verkeerd aangesloten.
Geen video ID ingesteld.
Maar de Tesla heeft sowieso al een enerverende geschiedenis achter de rug, met een ongeluk in 2021 en waterschade in 2022. Hoewel het karkas nog staat, is het interieur volledig uitgebrand…dus tenzij Tavarish er nog iets mee wil, is dit vermoedelijk het einde voor de Model 3. Even snel de accu’s kopen en in je skelter installeren dus.
Dit artikel Tesla Model 3 ontvlamt spontaan tijdens het rijden verscheen eerst op Autoblog.nl.
Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023

Blijft iemand binnen een seconde van Verstappen, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedie-Arabië?
De Grand Prix van Saoedie-Arabië is dit weekend alweer de tweede race in de koningsklasse voor het seizoen 2023. We weten al dat Max Verstappen weer kampioen wordt. Maar goed, het is natuurlijk altijd wel weer interessant om te kijken of Perez een keer een goede dag heeft. Of dat er misschien toch nog een ander team een race pakt dit jaar.
Want ja, zou het kunnen dat Red Bull ze allemaal wint? Vroegah is het een keer bijna gebeurd, in 1988. Van de zestien races won Senna er toen 8 en Prost 7. Alleen in de Grand Prix van -uiteraard- Italië was het Ferrari dat won nadat beide Macca’s problemen kregen in de vorm van technische malheur respectievelijk Jean-Louis Schlesser. Met 23 races wordt het echter wel moeilijk natuurlijk. Wij zetten vast in op Ferrari in Monaco om de dominantie te breken.
Op het Djedda Corniche circuit hoeft Red Bull in ieder geval weinig te dulden van de rest, zo lijkt het. Verstappen was veruit het snelste in de trainingen. Alleen Aston Martin kwam een beetje in de buurt. Ferrari ging niet lekker en met een gridstraf voor Leclerc is er dus weer alle kans voor Alonso om een podiumpje te pakken
Q1
De sessie kabbelt een beetje weg als onze held Nyck de Vries de zaken opschudt met een spinnetje. De achterwielen van de Alpha Tauri blokkeren en Nyck gaat in de rondte. De Nederlander zet uiteindelijk wel een tijd neer die dichtbij die van Tsunoda zit. Wel nog steeds achter Tsunoda echter, dus er is nog wat werk aan de winkel.
Dat het circuit toch behoorlijk tricky is, bewijst ook Nycks mede-rookie Logan Sargeant. De Amerikaan gaat eigenlijk als een speer in het begin. Maar uiteindelijk gaat het toch mis. De auto glijdt tegen de barrière aan en er breekt iets af op de Williams. Einde verhaal.
Aan de top van het veld is het team per team tot aan P6. De twee Red Bulls staan voor de Astons, met daarachter de Fezza’s. Hülkenberg sluit aan als zevende en Mercedes moet nog wat tijd winnen. Maar Q1 gaat, zoals altijd, om de laatste vijf op de tijdlijst. Daar staan met luttele momenten te gaan Bottas, Norris, Tsunoda, De Vries en Sargeant. Alleen Bottas weet zichzelf vervolgens nog te redden, ten kosten van Albon. De Vries maakt een foutje in de laatste bocht en eindigt op zo’n drie tienden van Tsunoda als 18de. Piastri mag vieren dat hij voor het eerst sneller is dan Norris, die ook een foutje maakt in zijn laatste ronde.
De afvallers in Q1:
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Yuki Tsunoda
|
01:29.939 |
17 |
Alexander Albon
|
01:29.994 |
18 |
Nyck de Vries
|
01:30.244 |
19 |
Lando Norris
|
01:30.447 |
20 |
Logan Sargeant
|
DNF |
Q2
Alonso zet de eerste echt snelle snelle tijd in Q2. Stroll sluit aan, maar wordt daarna verschalkt door Leclerc. De Red Bulls hebben nog geen snelle tijd gezet. En dan…Nee hè. Max Verstappen rijdt traag en roept over de radio ‘Engine!’. Het is een beeld dat we nog niet zo vaak gezien hebben als een stilvallende Ferrari, maar toch ook al te vaak. Vooral in de kwalificaties, opvallend genoeg. Het is over en uit voor VER.
Cynici zullen zeggen koren op de molen voor Perez, die in ieder geval voor vandaag het speerpunt zal worden van Red Bull. De Mexicaan gaat voorlopig echter voor P2, achter Alonso. Leclerc is derde, voor Russell, Stroll en Hamilton. Onboard rijden we mee met Sainz, die veertiende staat. Gaaf om te zien hoe snel de muren af en toe op de Spanjaard en op de kijker afkomen.
Perez doet wat hij aan de stand van de RB19 verplicht is en pakt de eerste plek. Voor de rest zit het allemaal erg dicht bij elkaar. Piastri zit er verrassend genoeg redelijk bij met de Macca en ook de Hazen gaan goed achter de vier topteams. Of moeten we zeggen achter het topteam Red Bull en de tweede garnituur (Aston, Merc, Fezza). Aan het eind worden beide hazen echter toch nog gevangen. En daarmee vormen de klantenteams van Ferrari de vijf afvallers, naast Verstappen.
De afvallers in Q2:
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Nico Hülkenberg
|
01:29.451 |
12 |
Zhou Guanyu
|
01:29.461 |
13 |
Kevin Magnussen
|
01:29.517 |
14 |
Valtteri Bottas
|
01:29.668 |
15 |
Max Verstappen
|
01:49.953 |
Q3
En dan, een eenvoudige tweede pole voor Perez? Of zien de Astons, Mercs en Ferrari’s hun kans schoon om een pole te stelen in absentie van onze held Max? Alonso gaat andermaal voor de eerste snelle snelle ronde. Maar Leclerc en Russell zijn sneller. Dan komt Red Bull met Perez. Hoppata, bijna een halve seconde los. Het is de snelste ronde van het weekend tot nu toe, dus Perez zat op gasgeven. Russell sluit aan als derde, Stroll als vijfde en Hamilton als zesde.
Alonso gaat dan voor zijn tweede snelle ronde. Na de middelste sector is het verschil met Perez toch maar anderhalf tiende. Dat wordt closer dan we dachten, misschien. Maar het valt mee. Red Bull is erg sterk in de laatste sector en daar wordt het verschil gemaakt. Alonso komt bijna een halve tel tekort.
Dat is op dat moment genoeg voor P2, maar Leclerc komt dan nog onder de tijd van de Spanjaard door. De Monegask heeft morgen echter een grid penalty. Dus ‘Nando staat morgen naast Perez op de eerste rij. Daarachter is het ook spannend. De marges zijn klein. Zo kan het gebeuren dat Russell vierde is en Hamilton slechts achtste. Sainz, Stroll en Ocon staan tussen de twee Mercs. Piastri en Gasly erachter. Vooral voor de Australiër is het überhaupt halen van Q3 echter een mooie prestatie. Misschien was de hype dan toch terecht?
Morgen dan maar de grote Max-show. Of zou Max lang genoeg opgehouden worden door de rest om Perez te laten winnen? Voor de ’titelstrijd’ zou het wel beter zijn. We wachten af…
F1 kwalificatie Saoedie-Arabië 2023: De volledige uitslag
Pos | Coureur | Q3 |
---|---|---|
1 |
Sergio Pérez
|
01:28.265 |
2 |
Charles Leclerc
|
01:28.420 |
3 |
Fernando Alonso
|
01:28.730 |
4 |
George Russell
|
01:28.857 |
5 |
Carlos Sainz Jr.
|
01:28.931 |
6 |
Lance Stroll
|
01:28.945 |
7 |
Esteban Ocon
|
01:29.078 |
8 |
Lewis Hamilton
|
01:29.223 |
9 |
Oscar Piastri
|
01:29.243 |
10 |
Pierre Gasly
|
01:29.357 |
Pos | Coureur | Q2 |
---|---|---|
11 |
Nico Hülkenberg
|
01:29.451 |
12 |
Zhou Guanyu
|
01:29.461 |
13 |
Kevin Magnussen
|
01:29.517 |
14 |
Valtteri Bottas
|
01:29.668 |
15 |
Max Verstappen
|
01:49.953 |
Pos | Coureur | Q1 |
---|---|---|
16 |
Yuki Tsunoda
|
01:29.939 |
17 |
Alexander Albon
|
01:29.994 |
18 |
Nyck de Vries
|
01:30.244 |
19 |
Lando Norris
|
01:30.447 |
20 |
Logan Sargeant
|
DNF |
Dit artikel Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Hier, een TVR Griffith die je wel kunt kopen

De nieuwe TVR Griffith laat nog steeds even op zich wachten, maar je kan de voorganger gewoon van Marktplaats plukken zelfs in een leuk kleurtje!
We vertellen hopelijk niks nieuws als we zeggen dat er best een tijdje zit tussen de onthulling van een auto en de levering van een auto. Da’s vaak een paar maanden, soms een jaar, heel soms ietsje langer. Als het lang duurt, betekent het soms dat het onthulde model een prototype is en er nog aan gesleuteld moet worden.
TVR Griffith
Het is echter nogal uitzonderlijk dat een model onthuld wordt in productievorm en er zes jaar later nog steeds niet duidelijk is wanneer en of überhaupt kopers hun auto krijgen. Het gebeurt wel met de TVR Griffith. Deze V8 sportwagen werd in 2017 getoond en de huidige situatie is… zeg het maar. Kopers hebben hun toen bestelde auto nog steeds niet en het merk blijft in financieel zwaar weer zitten. Een Griffith even makkelijk kopen kun je vergeten.

Occasion
Tenminste, een nieuwe Griffith. Je kunt een TVR Griffith als occasion kopen en dan krijg je de voorloper van de nieuweling. Uit de tijd dat business nog booming was voor het merk van Trevor Wilkinson. Tenminste, toen het merk gewoon nog echt auto’s bouwde, het is natuurlijk altijd een ietwat uit de hand gelopen schuurtjesmerk geweest. Desalniettemin klopt het recept wel.

Je krijgt namelijk een best lekkere roadster. Een cabriolet met de aandrijving achter en een lekkere dikke motor voorin. In deze TVR Griffith 500 occasion heb je de dikste motor, de 340 pk sterke 5.0 liter Rover V8. Door het gros van de jaren ’90 werd de Griffith geproduceerd, maar in 2000 was het uit met de pret. Er zijn er nog een stuk of 30 in Nederland en eentje in een lekker kleurtje staat nu te koop.

Daytona Violet
Of het dezelfde kleur is als BMW (het lijkt ons niet) laten we even in het midden, maar het lekkere paarse kleurtje heet Daytona Violet. Dat voegt toch even iets moois toe aan deze TVR Griffith 500 occasion uit 1995. Het zwarte interieur krijgt een mooie houtinleg, ook al is het verder nogal simplistisch. Maakt niet uit, je wil natuurlijk gewoon die achterwielaandrijving en die V8 het werk laten doen. Het leukste nutteloze feitje dat ondergetekende je kan vertellen over de TVR Griffith is dat de achterlichten van een Vauxhall Cavalier (Opel Vectra A) zijn maar dan omgekeerd en gespiegeld. Weet je dat ook weer.

Kopen
De 340 pk sterke TVR Griffith occasion komt uit 1995 en is prima verzorgd, dus hij staat lekker strak in zijn paarse lak. Mag ook wel, want deze 109.000 km ervaren roadster met V8 moet nog 38.950 euro opleveren. Maar je kan hem wel kopen en dat kun je van de nieuwste Griffith helaas nog niet zeggen. Interesse tonen kan natuurlijk op de advertentie op Marktplaats.
Meer lezen? Deze sportauto’s uit de 90s lenen hun lampen van andere auto’s!
Dit artikel Hier, een TVR Griffith die je wel kunt kopen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments