Volkswagen gaat R presenteren als een zelfstandig merk, met een volledig portfolio aan unieke performance modellen. Met een ‘maar’.

Snelle Volkswagens, dan zijn er een hoop labels waar je aan kan denken. Vroegâh waren de modellen met dikke motor letterlijk vernoemd naar hun motor, de VR6-modellen. GTI is natuurlijk een hele bekende en alle moderne variaties daarvan, zoals GTD, GTE en GTX. Boven dat alles staat Volkswagen R. Als eerste bekend van de Volkswagen Golf R32 die met zijn 3.2 liter grote versie van de VR6-motor boven de GTI kwam. Bij de Golf IV en V werkte dat zo en toen kwamen zelfs modellen als de Passat R36 en Touareg R50 om de hoek kijken. Op de achtergrond was R ook al bezig met vrijwel alles wat met Volkswagen’s racedivisie te maken heeft.

Volkswagen R

Volkswagen R is een beetje milder geworden: de zescilinders zijn exit voor de Golf R en Passat R (nu Arteon R). De Touareg R mag dan een zescilinder hebben, die had vroeger een V10. Nog steeds zijn het toffe uitvoeringen van de modellen, maar het is eigenlijk wachten tot de aankondiging dat R gewoon opgepepte EV’s gaat bouwen.

Zelfstandig

Die aankondiging komt dan ook: Volkswagen R wordt een EV only-merk. Maar er is meer. R wil ook wat meer zelfstandig worden, denk aan wat AMG is voor Mercedes. Volkswagen R wil zo meer te boek komen te staan als een performance-merk voor naast Volkswagen en niet als Volkswagen met dikmaakpakket. Concreter dan dat wordt het voor nu niet, maar wie weet volgt er in de toekomst een BMW XM-esque zelfstandig model van VW R. Overigens is dit geen complete verrassing: Volkswagen maakte al stappen richting een zelfstandig R in 2020.

Paviljoen

Stap één in het meer zelfstandig worden is een paviljoen in Autostadt. Dat is Volkswagens experience-centrum in Wolfsburg waar je een museum, offroad-experiences, de welbekende autotorens en dus paviljoens van alle VAG-merken kan zien, een soort mini-autoshow maar dan enkel voor VAG-merken. Daar krijgt R dus een eigen gedeelte, waarmee ze duidelijk willen maken dat ze andere koek zijn dan een standaard Volkswagen.

Volkswagen R plant ook leuke evenementen voor R-fans, zoals een cars & coffee in R-thema en een groep R-eigenaren en liefhebbers onder de noemer Friends of R. Zoals gezegd, in de toekomst wordt het allemaal concreter.

Foto-credit: een Volkswagen R-familie, door @nigelbennisphotography op Autoblog Spots.

Dit artikel Volkswagen maakt van R een zelfstandig merk verscheen eerst op Autoblog.nl.