Ford Explorer is verrassende prijspakker!

De Ford is goedkoper dan de Model Y, maar er is natuurlijk wel een addertje onder het gras!

De Ford Explorer is, als we het even zo mogen zeggen, ietwat voorspelbaar. Dat betekent niet slecht of ondermaats, maar als je weet wat het is, lijkt ‘ie geen potten te breken. Het is namelijk een auto op het Volkswagen MEB-platform, waarmee het een broertje is van de Volkswagen ID.4/5, Audi Q4 e-tron en Skoda Enyaq. Met als verschil dat Ford van die technische basis wel een eigen ding heeft gemaakt, maar waar de waardes van alles ongeveer op komen te zitten kan je dus al voorspellen aan de hand van zijn VAG-broers.

Specs

De Ford pakt op zich wel hele lekkere specs mee voor het MEB-platform: 286 pk op de achterwielen, 6,4 seconden naar de 100 en een rijbereik van 602 km, volgens Ford. Dat zijn prima specs, als de Explorer niet te duur wordt. Gelukkig kunnen we melden: er is een prijs. En die kan je raden.

Prijs

De Ford Explorer heeft twee keer een prijs. De huidige vanafprijs is 45.950 euro. Dat klinkt alsof hij nét te duur is voor de SEPP-subsidie, maar de fiscale waarde duikt net onder de 45.000 euro en dus mag je 2.950 euro subsidie er vanaf trekken. Dit is de versie met de eerdergenoemde specs, die nu te bestellen is en tegen september 2024 uitgeleverd wordt.

Basisversie

De andere prijs van de Ford Explorer is de vanafprijs van 41.450 euro voor de Standard Range. Deze komt overduidelijk in aanmerking voor subsidie en dan heb je dus voor 38.500 euro een Explorer. Not bad. Dan moet je nog wel even tot medio 2025 wachten, maar ook die is nu te bestellen. Dat is de versie met 170 pk op de achterwielen die tot ongeveer 385 km ver komt. Op zich is het prijsverschil klein, maar inclusief subsidie hakt ‘ie er wel in.

Overigens kun je nu ook al de Extended Range met AWD bestellen, die kost 53.950 euro euro en komt ietsje minder ver: 566 km. De sprint is dan wel veel sneller: 5,3 seconden naar 100 km/u. Bizarre waardes eigenlijk voor een compacte SUV van een nuchter merk als Ford, en toch voelt het niet alsof de auto potten breekt.

Zoals gezegd zijn beide versies vanaf nu te bestellen, al krijg je de duurdere Extended Range dus eerder.

Dit artikel Ford Explorer is verrassende prijspakker! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon

hybride Alfa stationwagon

Nooit geweten dat er een hybride Alfa Romeo Stationwagon was!

Zoals je van ons gewend bent, proberen we je al het laatste autonieuws te brengen, Als het eventjes kan, betrekken we dat zoveel mogelijk op ons lievelingsmerk: Alfa Romeo. Het merk bestaat nog steeds, maar het gamma is wel een beetje dun: Tonale, Giulia en Stelvio. Nu zijn we een groot fan van de Giulia, maar het wil niet echt vlotten met de verkopen. 

In Europa missen we twee dingen: een stationwagon en een hybride-versie. Stel je voor, een Giulia Sportwagon met een efficiënte viercilinder plus een elektromotor. Dan heb je een uitstekende concurrent voor de BMW 320e en 330e. En niet alleen in Nederland zijn die plug-in varianten populair.

Een stationwagon is voor de Europese markt eigenlijk onontbeerlijk: wij kopen namelijk niet zoveel sedans. Gezien de leeftijd van de Alfa Romeo Giulia (8 jaar alweer) schatten wij de kans vrij laag in dat de Italianen dit model nog aan het gamma gaan toevoegen. 

Hybride Alfa stationwagon

Het gekke is, het concept van een hybride stationwagon van Alfa Romeo is helemaal niet zo heel erg vreemd. Sterker nog, het merk was ermee aan het experimenteren in de jaren ’80! Nadat Alfa Romeo in 1986 is overgenomen door Fiat, mogen de Milanezen werken aan twee projecten. De eerste is een grote sedan op basis van een auto die ook als Fiat, Lancia en Saab door het leven gaat. Dan weet je nu ook waarom de 164 later kwam dan respectievelijk de Croma, Thema en 9000. 

Een ander project was een efficiëntere auto. Bij Alfa Romeo speelden ze met het idee voor een familieauto die leuk was om in te rijden, maar een stukje zuiniger en schoner was. Daarnaast zou de auto ook als taxi moeten kunnen fungeren. Dieseltechnologie is in de jaren ’80 nog op een agrarisch niveau. We leven in de jaren ’80 en zelfs katalysatoren zijn een vreemd fenomeen.

Ansaldo

De basis is de Alfa Romeo 33 Sportwagon. De reden dat men deze kiest is eigenlijk simpel: er is lekker veel ruimte voor de batterijen. De verbrandingsmotor is een 1.5 liter grote boxermotor met maar liefst 95 pk, een gezonde hoeveelheid voor het slagvolume in die tijd. De elektrische motor voegt er ongeveer 16 pk en 60 Nm aan toe. Dat halen we tegenwoordig uit een 48V-generator die aan de transmissie zit! Interessant doch nutteloos weetje, Ansaldo (uit Genua) is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektrische gedeelte van de auto. Je weet wel, het bedrijf dat later ook de Fyra-hogesnelheidsfaal voor de NS maakte.

hybride Alfa stationwagon

De Alfa Romeo 33 Ibrida kan wegrijden op enkel en alleen de elektromotor, verbrandingsmotor of allebei. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel met een standaard 33 1.5. Ja, er was extra vermogen maar ook wat extra gewicht. Dus die twee heffen elkaar op. Over extra gewicht gesproken, dat was 150 kilogram, waarvan het leeuwendeel op conto staat van de accu’s.

De energiedichtheid was verschrikkelijk slecht, uiteraard. Op een volle accu kon je namelijk 5 km rijden! De maximumsnelheid elektrisch was 60 km/u. Aan de andere kant, dit is een auto uit de jaren ’80.

Drie prototypes van de hybride Alfa Romeo Stationwagon

Uiteindelijk zijn er drie prototypes van gebouwd. Tot serieproductie zou het niet leiden helaas. De 33 Sportwagon was er nog wel enkele jaren, maar zou nooit een hybride-variant krijgen. Sterker nog, de Tonale is de eerste van het merk. Maar deze 33 Ibrida bewijst dat het niet aan de techneuten van Alfa Romeo lag, die hadden het idee en de techniek dus in 1985 al voor elkaar.

hybride Alfa stationwagon

De renders van Sugar Design laten zien hoe een hybride Alfa stationwagon eruit zou kunnen komen te zien. Kom op, als je dit kon leasen, ging je toch hiervoor? Kijk dan hoe gaaf!

Of een dergelijke auto er gaat komen, is maar de vraag. We achtten de kans klein dat Alfa Romeo nog iets aan het Giulia-gamma gaat doen. Dat is tegenwoordig al behoorlijk uitgekleed, namelijk. De opvolger zal komen te staan op basis van de nieuwe Dodge Charger. We zijn benieuwd of deze geheel elektrisch zal zijn (zoals gepland). Het blijkt dat de koper tegenwoordig niet zit te wachten op een volledig elektrische sedan. Dus wat dat betreft zou de tijd nu bijna overrijp zijn voor een plug-in hybride Alfa stationwagon.

Meer lezen? Check hier onze Alfa Romeo 33 Special!

Dit artikel Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon verscheen eerst op Autoblog.nl.

Helaas: het is nu écht klaar met de Audi R8

laatste Audi R8

Het is over en uit: de laatste Audi R8 is van de band gerold.

We hebben vandaag niet zo veel goeds nieuws voor de petrolheads in ons midden. Het spijt ons. Eerder vandaag schreven we al dat Porsche de Boxster en de Cayman schrapt. Vanuit Audi is er ook minder vrolijk nieuws: de laatste Audi R8 is van de band gerold.

Nu is dat geen verrassing, want het was al geruime tijd bekend dat het einde van de R8 nabij was. Sterker nog: de R8 zou een jaar geleden al uit productie gaan, maar dit is tot twee keer toe uitgesteld. Maar nu is het toch echt klaar voor de R8. Definitief.

Audi Tradition deelt op Instagram een filmpje waarop te zien is hoe de laatste R8 van de band rolt in de Böllinger Höfe-fabriek . Het betreft een lekker opvallend exemplaar, uitgevoerd in Vegas Yellow. Het gaat om de versie met quattro, die in zijn laatste iteratie 620 pk heeft.

Deze auto gaat niet naar een gelukkige klant: Audi heeft de laatste R8 voor zichzelf bewaart. De auto zal door Audi Tradition onder haar hoede worden genomen. Waarschijnlijk zal deze historische auto dus binnenkort te bezichtigen zijn in een museum.

Nu de laatste Audi R8 een feit is kunnen we ook vertellen hoeveel er in totaal gemaakt zijn: dit was nummertje 44.418. Voor een rasechte supercar is dit nog best een indrukwekkend aantal. De R8 beleefde zijn hoogtepunt in 2008, toen toen Audi er 5.656 wist te slijten.

De bijdrage van Nederland was maar heel beperkt: bij ons zijn er in totaal 69 stuks nieuw verkocht. Alsnog rijden er 537 exemplaren rond in ons landje, want de R8 wordt gretig geïmporteerd. Ook in Nederland is de R8 dus een populair model. En terecht.

Meer lezen over de R8? Bekijk dan ook onze artikelen met alle varianten van de eerste generatie R8 en alle varianten van de tweede generatie R8!

Dit artikel Helaas: het is nu écht klaar met de Audi R8 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit

Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit

Vooral in Rotterdam is het bar en boos qua onterechte parkeerboetes.

Met de auto de binnenstad van Amsterdam of Rotterdam opzoeken doe je natuurlijk niet voor de lol. Je mag er maar 30 km/u (in het geval van Amsterdam), parkeren is er stervensduur en als je even niet oppast rijdt je een fatbike of flitsbezorger omver. Tot overmaat van ramp kun je ook nog onterecht op de bon worden geslingerd.

Die kans is nog best groot, zo blijkt uit onderzoek van Kassa. Zij deden navraag bij de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag om te achterhalen hoeveel bezwaren er waren ingediend en hoeveel daarvan terecht waren. Dat bleken er schrikbarend veel te zijn…

Het was het ergst in de gemeente Rotterdam: daar werden vorig jaar 100.000 bezwaren ingediend en maar liefst 75% (!) daarvan bleek gegrond. In Amsterdam was 64% van de 95.000 bezwaren terecht en in Den Haag ging om 43% van de 50.000 bezwaren. En dan zijn er ongetwijfeld ook nog mensen die geen bezwaar hebben ingediend, maar wel onterecht beboet zijn.

Conclusie: er worden massaal onterechte parkeerboetes uitgedeeld. Volgens Kassa is dit voor een deel de schuld van scanauto’s, die niet altijd even slim zijn. Zo worden automobilisten die staan te laden of te lossen soms aangezien voor foutparkeerders. En ook mensen met een parkeervergunning krijgen soms alsnog een boete.

Zelfs als je wél foutgeparkeerd stond of niet betaald hebt kan het lonen om bezwaar te maken. Als een bord bijvoorbeeld niet duidelijk is kan je soms alsnog onder een boete uitkomen. Vandaar dat de vele bedrijfjes die op ‘no cure no pay’-basis werken bestaansrecht hebben. Daarbij worden soms een beetje de mazen van de wet opgezocht, maar er worden dus echt een hoop boetes daadwerkelijk onterecht.

Bron: Kassa

Foto: Alpina B7 in Amsterdam, gespot door @thomcarspotter

Dit artikel Gemeentes delen voor miljoenen aan onterechte parkeerboetes uit verscheen eerst op Autoblog.nl.

Perez: “Verstappen had de race ook niet gewonnen”

Perez

Sergio Perez werd vanochtend degelijk vijfde in de Grand Prix van Australië. Volgens hem had Verstappen ook zonder zijn uitvalbeurt niet gewonnen.

En daarom moet je dus altijd toch wel vroeg opstaan voor de Formule 1 races. Na vorig jaar én de eerste twee races van dit jaar leek het een heel saai F1 seizoen te worden. Maar net als het onmogelijk lijkt dat Max Verstappen ooit nog een race gaat verliezen, valt hij in de tweede ronde uit. Toevallig precies in de race waarin hij twee jaar geleden voor het laatst uitviel met technische malheur.

Het leek in eerste instantie de motor te zijn die het begaf. Maar we gaven daarbij de onfeilbare Honda te weinig eer. Achteraf bleek dat een rem bleef hangen vlak na de start. Tsja, dan heb je circa 1.000 pk die aan een as trekt aan een kant en carbon ho-ijzers van (sinds dit jaar) Brembo die dezelfde as trachten te stoppen. Het resulterende krachtenveld leidde onherroepelijk tot een fikkie. Max was dan ook niet blij (fucking stupid) dat zijn team hem een reguliere pitstop wilde laten doen met een vlammende auto. Wellicht dacht hij daarbij nog even aan het inferno van vader Jos in de Benetton.

Hoe dan ook; na twee rondes leek de race helemaal open te liggen. Vooral voor de coureurs van Ferrari, McLaren en de overgebleven Red Bull van Perez. Die laatste moest vanaf P6 komen na een gridstraf bij de kwalificatie. Maar Checo zou ongetwijfeld de superieure rees pees van de RB20 kunnen gebruiken als hij in vrije lucht terechtkwam…

Dat was na de eerste races best een logische gedachte, maar het kwam er helemaal niet van. PER ging redelijk eenvoudig voorbij aan Russell en Alonso. Maar hij kon het tempo van de McLarens niet volgen. Laat staan dat van de Ferrari’s. Zijn vijfde plek stak dan ook schraal af tegen de vermeende P1 die iedereen Max had toegedicht. Helmut Marko snapt er in ieder geval niets van. Maar Perez zegt doodleuk dat Max vandaag ook niet gewonnen zou hebben. Op de vraag van Sky Sports F1 of Ferrari ook had gezegevierd als Max was blijven racen, is de Mexicaan resoluut:

Absoluut, ja. We hadden gewoon niet het tempo. Ik denk dat we het al vroeg moeilijk hadden. Ferrari en McLaren waren ons een stap voor. Ik denk dat we de balans gewoon niet goed konden vinden. Er is werk aan de winkel voor de komende races. Het was een heel uniek asfalt. En we waren het hele weekend niet in staat om de grip optimaal te houden. We hebben het bandenmanagement nooit onder controle gekregen. Maar ja, ik denk dat we het gewoon moeten begrijpen en ervoor moeten zorgen dat we ons kunnen verbeteren.

Sergio Perez, denkt dat Red Bull niet meer de beste is

Nu is na de race gebleken dat Perez, volgens Christian Horny, wat schade aan de vloer van zijn RB20 had. Maar toch zagen we voor het eerst sinds Singapore vorig jaar de machine even haperen bij Red Bull. Destijds sloeg Red Bull kneiterhard terug bij de volgende race in Japan en wonnen ze alle races. De volgende race is nu weer Japan. Gaat de geschiedenis zich herhalen, of krijgen we een spannender jaar dan verwacht?

Dit artikel Perez: “Verstappen had de race ook niet gewonnen” verscheen eerst op Autoblog.nl.

Amerika doet verstandig, zwakt uitstootregels fors af

uitstoot

Nu uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de klimapocalypse uitblijft, zwakt Amerika de uitstootnormen af.

Terwijl de wat Mark Rutte in 2019 nog omschreef als de ‘witte wijn sippende elite in Amsterdam’ het hart vasthoudt omwille van het rap aanstormende nieuwe kabinet, begint de wal steeds meer het schip te keren. De onstopbaar geachte opmars van het woke industrial complex lijkt…euhm…langzaam maar zeker gestopt te worden.

Geen muziek meer in de Agenda

Verkiezingen door heel Europa, laten zien dat er geen politieke winst meer te behalen is met angst aanjagen op basis van het klimaat, noch het ‘weg met ons’ gedachtengoed. Steeds meer bedrijven merken aan de bottom line dat zo gauw je woke gaat, je ook broke gaat. En we weten hoe die dingen werken. Als er geen politieke noch financiële muziek meer in dit soort zaken zit, verdwijnen ze.

Gezellig

Immers is iedereen er inmiddels wel klaar mee. Zelfs de groep jongeren na de millenials en gen Z willen weer ‘gewoon’ soldaatje spelen of een trad wife worden. Peak woke is dus geweest, circa 2021/22. We moeten nog even de naweeën overleven. Daarna wordt het vast weer gezellig in de samenleving.

Dems

Dit besef is ook neergedaald in het regime van Joe Biden. De Amerikaanse 80-er is nog steeds de leider van de vrije wereld en hoopt dat ook te blijven. Hoewel de POTUS ongekend impopulair is bij het volk, krijgt hij van zijn partij hiertoe alle ruimte. Een echte tegenkandidaat is er niet. De Dems vinden het kennelijk wel best om Joe als kartonnen uitsnede van een President naar voren te schrijven, terwijl de machthebbers achter de schermen het beleid uitstippelen.

Fnuikend

Het is wel een risicovolle strategie, want hoe bizar ook: Joe is zo impopulair dat hij een reële kans maakt te verliezen van Donald Trump. Men voelt nu kennelijk toch de hete adem in de nek van de oranje vastgoedmagnaat. Want regels omtrent uitstoot, die net als hier in Europa fnuikend zijn voor de economie en niet of nauwelijks nut hebben, worden versoepeld.

Normen afgezwakt

Oorspronkelijk was het de bedoeling van de Amerikanen dat in 2030 twee van de drie nieuwverkochte auto’s een EV zou betreffen. Maar deze regel is nu enorm afgezwakt. Het doel is nu om de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto’s in 2032 te halveren ten opzichte van 2026. Hoe dat dan geschiedt, mogen fabrikanten en hun klanten zelf vormgeven. Dat kan dus ook een (plug-in) hybride zijn, een kleine turbotor of sky active X verbranding.

Volgens de politici zal dit dezelfde zo niet een betere uitstootreductie opleveren. Maar het zal geen toeval zijn dat deze regelwijziging komt nadat zowel Ford als GM al hebben aangegeven dat het niet wil vlotten met die elektrogebakjes. De productie is duur en de vraag ernaar valt tegen.

Lobby

Zowel de fabrikanten als vakbonden hebben gelobby’d voor het afzwakken van de regels en de politiek gaat daar nu in mee. De auto industrie is nog altijd goed voor veel banen in de States en die staan op de tocht als er strikte regels gelden. Trump maakt er geen geheim van dat hij bereid is de auto industrie alle ruimte te geven. Biden hoopt hiermee wellicht toch een deel van de benzinehoofden weer naar zijn kant te trekken. Lijkt ons een realistische en verstandige move, ook al is het ingegeven door eigenbelang voor Joe. Moet Europa dan maar snel volgen, of moeten wij het sloeberige gidscontinent zijn? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Amerika doet verstandig, zwakt uitstootregels fors af verscheen eerst op Autoblog.nl.

Verstappen: “In positie Sargeant zou ik expres auto crashen”

Verstappen crash Monaco

Verstappen heeft zich in de positie van Sargeant verplaatst en gezegd wat hij zelf zou doen.

De Formule 1 moet het dezer dagen hebben van wat er naast de baan en achter Max Verstappen op de baan gebeurt. Max rijdt zijn eigen race en toert om de twee weken naar een nieuwe zege. Daarachter wordt kneiterhard gevochten om podia en puntjes. Perez vecht samen met de Fezza’s, Macca’s, Mercs en Astons om de podia. Daarachter buffelen Haas F1, Williams, Sauber en Alpine met hand en tand om af en toe een puntje te sprokkelen.

Dat het knoeperharde topsport is, bleek gisteren andermaal bij Williams. Daar was het Alexander Albon, die zijn auto afschreef in de trainingen. Maar Logan Sargeant, die uiteindelijk de kwalicatie en de race niet mag rijden. Albonio is namelijk door het team de auto van Sargeant toebedeeld. Het team kon de auto van Albon niet maken en had geen reserve chassis bij. Kennelijk schat men in dat Albon, die vorig jaar 27 van de 28 punten die Williams scoorde verzamelde, een betere kans heeft om een kostbaar puntje binnen te hengelen. Ondanks zijn crash dit jaar en zijn crash vorig jaar in de race.

Dat is natuurlijk zeer pijnlijk voor Sargeant. De Amerikaan heeft toch al een lastig debuutseizoen achter de rug en is ook dit jaar niet uit de startblokken geschoten. Zijn positie staat dus al onder druk en deze publieke demotie zal zijn vertrouwen geen goed doen. Sargeant zei tegen de media alles wat hij moest zeggen van het PR team. Maar Max Verstappen voelt met de Florida Man mee. Hij claimt dat hij anders gereageerd zou hebben:

Het is natuurlijk klote voor Logan. Vanuit het team en vanuit het prestatieaspect snap ik dat ze het doen, maar fijn is het niet. Zelf had ik nu al in het vliegtuig naar huis gezeten. Als zoiets zou gebeuren, zou ik eerst mijn eigen auto ook platrijden. Dan had er niemand meer kunnen rijden. In mijn situatie laat ik dat niet gebeuren. Maar dat is ook logisch

Max Verstappen, is zo goed dat hij zich door niets of niemand laat piepelen

Waarvan akte. Een ietwat boude uitspraak van Max? Of geef je de Nederlander groot gelijk? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Verstappen: “In positie Sargeant zou ik expres auto crashen” verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories