Nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel

Er kleeft één groot nadeel aan de BMW M2 waardoor de stap naar een M4 ineens wel heel interessant wordt.

De tijdlijn van de BMW M2 toont een paar hele vreemde modellen voor BMW M. De eerste keer dat BMW een M-model onder de M3 plaatste was in 2011 met de 1M Coupé (E82). Een wat vreemd samenraapsel van M-onderdelen met ‘gewoon’ de N54 zes-in-lijn, geen speciale M-motor met S-aanduiding. Bij de eerste M2 (F87) was dat niet anders. Wederom een N-motor (N55) met een rits M3-onderdelen. Het unieke van de 1M en M2 en waarom het zulke perfecte stuurmansauto’s zijn zit hem dan ook in het lichtvoetige en eenvoudige. Korte wielbasis, laag gewicht: eigenlijk precies wat je wil van een auto net onder de BMW M3 en M4.

Uniek?

Het unieke van een M zonder M-motor ging bij de M2 Competition en CS de prullenbak in. Die kregen namelijk dezelfde S55-motor als de toenmalige M4, wel iets geknepen (410 pk in plaats van 450). Daar blijft BMW M zich aan vasthouden: de compleet nieuwe M2 (G87) heeft ook gewoon de S58B30 zes-in-lijn die ‘ie deelt met de M4 (G82). Kunnen ze zo wel naast elkaar bestaan? Jazeker. Zo lang de dimensies, het geknepen vermogen en het lagere gewicht maar zorgen dat de M2 de simpele kleine jongen is en de M4 meer het serieuze werk. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel ten opzichte van zijn voorgangers.

M4-gewicht

Het nadeel is erg simpel als we de nieuwe BMW M2 even naast zijn grote broer M4 zetten qua vermogen, dimensies en vooral gewicht:

BMW M2 BMW M4
Vermogen 460 pk 480 pk
Lengte 4.580 mm 4.794 mm
Breedte 1.887 mm 1.887 mm
Hoogte 1.403 mm 1.393 mm
Gewicht 1.675 kg 1.675 kg

Wat valt op? De auto’s zijn bijna exact hetzelfde als het gaat om deze statistieken. Sterker nog: het gewicht is krek eender. Da’s wel een dingetje, want is het niet zo dat de M2 daarmee de lichtgewicht keuze is. Qua dimensies blijkt dat de M2 ook niet eens de kleine broer is, want op een klein verschil in lengte na is de M2 even groot als zijn grote broer. Ook het verschil in vermogen is eigenlijk verwaarloosbaar als je bedenkt dat de M2 dus eigenlijk gewoon een M4 is qua dimensies en gewicht. Het enige wat de M2 nog een beetje verdedigt is dat je de M4 ook nog als Competition kan krijgen én als xDrive, in beide gevallen neemt het gewicht nog toe.

Nutteloos

Je kunt op twee manieren redeneren. Manier één: de BMW M2 is niet meer de lichtvoetige benjamin die het was en de upgrade naar een BMW M4 is nu eigenlijk een no-brainer. Dat zou de BMW M2 een beetje nutteloos maken. Manier twee is dat je met de BMW M2 min of meer exact krijgt wat een M4 je ook biedt, maar dan voor 20.000 euro minder. Dat zou de BMW M4 dan weer nutteloos maken. Kortom: dit neigt naar kannibalisme.

BMWBlog, die deze vergelijking aankaartte, heeft reactie van BMW M. Die zeggen dat fans zich geen zorgen moeten maken en het overgewicht van de M2 niet te voelen is achter het stuur. Nou zou BMW natuurlijk nooit zeggen dat één van hun modellen overbodig is, maar wellicht hebben ze gelijk.

Dit artikel Nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel verscheen eerst op Autoblog.nl.

Terugkeer Volkswagen California is goed en slecht nieuws

We zouden moeten beginnen met: joepie, de Volkswagen California keert terug! Maar eigenlijk vinden we de gekozen basis een beetje jammer…

We zitten in het midden van een revolutie als het gaat om de Volkswagen-bus. Totaal niet als het gaat om de Transporter (T6.1) want die is eigenlijk niet veranderd sinds de T5 in 2003. Des te meer omdat de eerste elektrische VW bus hier is en je kent ‘m vast. De Volkswagen ID.Buzz.

Volkswagen-busjes

Er zijn nu namelijk drie lijnen van Volkswagen-busjes. De eerdergenoemde Transporter T6.1 als bestelversie is dus min of meer dezelfde bus als de T5 van 20 jaar geleden, met uiteraard de nodige updates. Modellijn twee is de nieuwe Multivan. Dat was altijd gewoon een personenversie van de Transporter, maar dat is nu een apart model op het MQB-platform. Nummer drie is de eveneens eerdergenoemde ID.Buzz die als volledig elektrische bus op het MEB-platform staat.

Nieuwe California

Eén van deze busjes krijgt een zeer toffe versie: Volkswagen kondigt namelijk aan dat er een nieuwe California in het verschiet zit. Dit is één van de meest klassieke en leuke versies van de VW-bus. Van de Westfalia Joker (T3) tot de huidige California van VW zelf: als je knus wil kamperen met een VW bus, moet je de California hebben. Met hefdak, natuurlijk.

Welke?

Volkswagen heeft dus drie busjes om uit te kiezen om de nieuwe California op te bouwen. De Transporter wordt het niet in ieder geval. Niet alleen omdat dat niet logisch zou zijn, ook omdat de uitgaande California al een Volkswagen T6.1 is. Dan heb je nog over de logische keuze en de leuke keuze. Volkswagen zou namelijk als ‘ID. California’ de ID. Buzz gelijk onsterfelijk kunnen maken. Fervente elektrofanaten moeten echter nog even wachten met een rondreis door Noorwegen boeken per ID. Buzz California, want de aankomende California wordt op basis van de Multivan gebouwd.

Volkswagen Multivan

Nieuwe Multivan California

Zoals gezegd: het is de logische keuze. De Volkswagen California is eigenlijk sinds zijn bestaan al op basis van de personenversie van de Transporter. Verwacht dus een Multivan met hefdak en een woongedeelte achter de voorstoelen. Daar blijft het nog steeds een leuke camper door en als je elektrofanaat bent: de Multivan is er ook als hybride. Een California Hybrid is dus zeker niet uit te sluiten.

California Universe

Bovendien kan die ID. Buzz als California alsnog komen na de ‘echte’ Volkswagen California op basis van de Multivan. Volkswagen kondigt namelijk een ‘California Universe’ aan. De California-familie is al uitgebreid met de komst van de Caddy California en meer modellen zijn niet uitgesloten. Ook voor kamperende Volkswagen-busfanaten is de huidige tijd dus perfect.

Volkswagen Caddy California

Dit artikel Terugkeer Volkswagen California is goed en slecht nieuws verscheen eerst op Autoblog.nl.

‘Die andere’ rallyheld wordt nieuw leven ingeblazen

Een bedrijf helpt een wellicht ietwat vergeten Groep B-rallyheld weer de spotlight te pakken: er komt een volledig nieuwe MG Metro 6R4!

Denk je aan Groep B, dan denk je waarschijnlijk vrij snel aan de Audi Sport Quattro en verschillende Lancia’s. Feit is dat vele merken met een schuin oog naar de rallysport keken en zeer veel merken een auto planden dan wel echt bouwden. Een ietwat vergeten toevoeging aan de meest wilde rallyauto’s ter wereld kwam van niemand anders dan Austin Rover.

Austin/MG/Rover Metro

Het leven van de Metro begint eigenlijk zo makkelijk. De Mini Cooper is van zijn geboorte in de jaren ’60 tot en met het einde van de jaren ’90 niet aan te slepen geweest. Zo’n succes evenaren dan wel vervangen lukte nooit, ondanks pogingen. Zoals de Metro, die in typische British Leyland-logica op de markt kwam als Rover, MG en Austin. Een lekker modaal autootje bedoeld om te concurreren met de kleinste hatchbacks van weleer. Vooral eenvoud speelde een grote rol.

MG Metro 6R4

Een onverwachte basis dus voor één van de dikste rallykanonnen uit de jaren ’80. De MG Metro 6R4 (6 cylinder, Rear Engine, 4 Wheel Drive) moest de vuist worden die Austin Rover zou gaan maken tegen de gevestigde orde in de rallywereld. De auto kwam in 1985 op de markt en toen werd ook het homologatie-doel qua productie gehaald, ook in 1985 wist de auto derde te finishen en zijn aanwezigheid zeer duidelijk maken. Betrouwbaarheid van de V6 gooide in 1986 roet in het eten en door het afschaffen van Groep B was dat ook gelijk all she wrote voor de 6R4 zijn carrière.

De 6R4 deelt bijna niks meer met de MG Metro die als basis diende. De motor verhuisde naar achter, de auto kreeg enorm uitgebouwde wielkasten en ook het vierwielaandrijvingssysteem was nergens te vinden in de standaard Metro. De motor in kwestie was trouwens een 3.0 liter grote V6 die gebaseerd was op een Cosworth-blok, maar helemaal op maat gemodificeerd was voor de 6R4. Er mocht een nummerbord op de 6R4 als ‘Clubman’ waar de V6 zo’n 250 pk op de weg zette. Bij de rallyversie mochten alle remmen los en perste het blok er zo’n 410 pk uit. Leuk feitje du jour: na het afschaffen van Groep B stopte Austin Rover met alles rondom de 6R4 en rallysport in het algemeen en dat zorgde ervoor dat de motoren voor de 6R4 in 1987 eindigden bij Tom Walkinshaw Racing, die ze gebruikte als aggregaat voor de Jaguar XJ220. Wel met dikke turbo’s, maar in de basis deelt de 6R4 zijn motor dus met de alom bekende XJ220.

Revival

Dat is even de geschiedenis in een notendop, want fans van de MG Metro 6R4 hebben de kans om weer te genieten van het apparaat. Motorsport Tools (MST) uit Wales is namelijk bezig met een ‘nieuwe’ MG Metro 6R4. ‘Nieuwe’ met aanhalingstekens, want qua koetswerk blijven de herkenbare lijnen van de 6R4 de leidraad. Toch is het allemaal van de grond af aan opnieuw ontworpen en is de nieuwe koets van koolstofvezel.

Audi V6

Wat die nieuwe koets doet qua gewicht is niet bekend, maar MST heeft al wel een heel plan voor de aandrijflijn van de nieuwe MG Metro 6R4. De aandrijving wordt in de nieuweling verzorgd door een V6 motor van Audi. Het zou gaan om de 3.0 V6 uit de S4 (B8) die zo’n 450 pk produceert. Een sequentiële Sadev-zesbak verzorgt de versnellingen.

Productie!

En jawel: de auto wordt in productie genomen als straatlegale MG Metro 6R4! MST belooft vijf productieauto’s die voor 295.000 pond (333.808 euro) verkocht worden. Je mag kiezen tussen een auto die voor de straat bedoeld is of een volledig gestript exemplaar voor de rallysport. Het chassis wordt hoogstwaarschijnlijk een op maat gemaakt en verstevigd chassis uniek voor de nieuwe 6R4, afkomstig van MST zelf.

Een tof project om de wellicht ietwat vergeten MG Metro 6R4 een tweede leven te geven en gaaf is het zeker!

Dit artikel ‘Die andere’ rallyheld wordt nieuw leven ingeblazen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Volkswagen compenseert klant voor… dieselgate!

Een doorbraak in een zaak rondom Volkswagen’s dieselgate, en dat in 2023. Het is echt gebeurd én in Nederland!

Zet de klok eens acht jaar terug. Naar 2015, en dan iets later in het jaar. Ogenschijnlijk is er niks aan de hand in de wereld en qua grote crises is het dan ook rustig. COVID-19 kenden we niet, bijvoorbeeld. In autoland stond echter een gigantische opschudding achter de coulissen. Volkswagen werd namelijk in september 2015 betrapt op klinkklare fraude. Dieselgate streek neer en de impact kende zijn weerga niet.

Dieselgate

Oké, we overdrijven het misschien een klein beetje, maar het is toch een proces van jaren geweest waarin honderdduizenden auto’s teruggeroepen zijn, CEO’s opstapten en miljarden euro’s aan boetes zijn overgemaakt. Een enkeling denkt nu wellicht ‘dieselgate, wasda?’ dus we leggen het nog één keer in vogelvlucht uit.

Elk type auto krijgt in diens thuismarkt een typegoedkeuring waarbij auto’s worden gekeurd conform de geldende veiligheids- en milieueisen. Vooral de milieueisen werden in de jaren richting 2015 steeds strenger en strenger en dus werden fabrikanten geforceerd om met miljarden te smijten om hun emissies te drukken. Dieselmotoren waren het vaakst de gebeten hond, want alle fijnstoffen die dieselmotoren uitstoten, waaronder NOx, moesten echt tot een minimum beperkt worden. Dat zou hyperefficiënte dieselmotoren als gevolg moeten hebben.

Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Volkswagen had iets anders bedacht. Wat nou als de auto’s software ingebouwd krijgen waardoor ze weten wanneer er een testcyclus plaatsvindt? Deze ‘sjoemelsoftware’ kon de motor onderdrukken wanneer deze getest werd op emissies en de auto slaagde dus voor alle tests. Terwijl je in de praktijk veel meer uitstoot. Dit werd dus ontdekt in 2015 en toen werd de schade opgemaakt. Vooral in de VS was de impact enorm en wereldwijd hebben zo’n 11 miljoen Volkswagens en Audi’s deze software ingebouwd gekregen.

Boete

Opvallend aan dieselgate is dat Volkswagen vooral het boetekleed moest aantrekken op gigantisch hoog bedrijfsniveau, maar de consument had er betrekkelijk weinig mee te maken. Wel heeft het invloed op het imago, het feit dat je ten onrechte een product hebt gekocht dat eigenlijk niet aan de eisen voldoet en natuurlijk het doorverkopen van een ‘gedupeerde’ auto wat knap lastig kan zijn. Enkele consumentenbonden wisten succesvol een rechtszaak aan te spannen om TDI-eigenaren te kunnen compenseren in Nederland. En dus mag nu de klok weer acht jaar vooruit, want -inderdaad acht(!) jaar na dato- is er compensatie toegekend voor een dieselgate-rechtszaak.

Compensatie toegekend

De Consumentenbond en Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) spanden een rechtszaak aan en de rechtbank van Haarlem heeft officieel een schadevergoeding in het vonnis gezet. Daarmee heeft een Nederlandse rechter voor het eerst compensatie toegekend in een dieselgate-zaak. Het heeft even zeven-en-een-half jaar mogen duren, maar dan nog. Ook deze rechtszaak is dan ook al jaren aan de gang, maar nu lijkt er een einde in zicht. En dat betekent dat de knip open moet voor Volkswagen.

Wat voor geld is er toegewezen? Welnu, de rechtszaak in kwestie richt zich op een individueel geval rondom ene meneer Ten Broeke, één van de kopers van een Golf TDI. Met zijn voorbeeld in de hand is de heer Ten Broeke dan ook de eerste ontvanger van compensatiegeld en het gaat om 3.000 euro. Dat klinkt als een klein en insignificant verhaal, maar op deze basis kan verder gebouwd worden. Zo kunnen op den duur meerdere, dan niet alle gevallen gecompenseerd worden.

Raar maar waar, toch nog een doorbraak in het dieselschandaal. Dat kan nog aardig in de papieren gaan lopen voor Volkswagen…

Dit artikel Volkswagen compenseert klant voor… dieselgate! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Daniel Ricciardo gaat het op twee wielen proberen

daniel ricciardo

Nu hij niet meer start in de Formule 1, gaat hij hij het eens op twee wielen proberen…

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ondergetekende mist Daniel Ricciardo op de grid van de Formule 1. Al reed hij de afgelopen jaren geen deuk meer in een pakje boter, het was wel altijd leuk als hij aan de start verscheen.

Of eigenlijk, als hij werd geïnterviewd. want hoe ruk hij ook reed, hij bleef altijd lachen. En om zijn nieuwe plan, zou je ook best wel eens kunnen lachen. Gewoon, omdat het leuk voor hem is. Daniel Ricciardo gaat het namelijk proberen op twee wielen.

Nee, niet meteen in de Moto GP, hij gaat lekker motorcrossen.

Ricciardo gaat het op twee wielen proberen

Dat is namelijk een hobby van de Honingdas en daar heeft hij nu tijd voor, aldus RacingNews365. Vrij vertaald zegt hij over het crossen:

Mensen denken misschien dat ik een grapje maak, maar ik wil echt steeds beter worden. Ik heb altijd genoten van motoren, maar nooit echt veel kunnen rijden omdat de tijd er niet was.

Maar ik leer graag nieuwe vaardigheden en ik denk dat die drang naar uitmuntendheid die ik gewend ben, ik ook in deze hobby kan stoppen. Ik beloof je dat dit de grootste lol is die je op twee wielen kunt hebben. Rijden met vrienden, springen en in de natuur zijn.”

Aldus Daniel Ricciardo, die hoopt op oorlog tussen Max en Checo

Gaat Daniel volgend jaar weer in de F1 rijden?

Al rijdt Daniel Ricciardo momenteel niet in de F1, hij staat wel onder contract. En wel bij Red Bull. Hij is daar de derde rijder, achter Max Verstappen en Sergio Perez. En het contract van die laatste loopt na volgend seizoen af. Al zou dat misschien wel eerder kunnen zijn.

Max en Checo hebben het namelijk niet meer zo op elkaar sinds Monaco vorig jaar en al helemaal na de laatste Grand Prix. Er hangt een nare spanning en dat was -bijna- nooit het geval toen Ricciardo nog de teamgenoot was van Max.

Dus als ik Daniel was zou ik die crossmotor even laten voor wat die is en maken dat je naar het motorhome van Red Bull komt. Even lekker stoken tussen die twee en voor je het weet zit je weer achter het stuur!

Graag gedaan, wij geven graag tips!

Dit artikel Daniel Ricciardo gaat het op twee wielen proberen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Toerist parkeert Ferrari op fameus Italiaans plein, krijgt dikke boete

Dacht je dat parkeren in Amsterdam duur was? Parkeren op het Signoria-plein in Florence is pas duur!

De term nationalistisch is misschien een beetje beladen, maar de Italianen zijn een trots volk. Op autogebied hebben ze ook genoeg om trots op te zijn, eerlijk is eerlijk. Toch wordt je niet overal in Italië met open armen ontvangen als je in een Ferrari rijdt.

Dat ondervond een Amerikaanse toerist, die een bezoekje bracht aan het prachtige Florence. Hij arriveerde in stijl, want zijn vervoersmiddel was een Ferrari 488 Spider in Rosso Corsa.

De beste man wilde het wereldberoemde Piazza della Signoria eens gaan bekijken. Dat is natuurlijk zijn goed recht, maar het is niet de bedoeling dat je dit met je auto doet. Ook niet als het een Ferrari is.

Dit deed de Amerikaan dus wel. Hij reed met zijn 488 Spider het plein op en parkeerde daar doodleuk. Dit vond de lokale politie niet grappig, dus hij was meteen de klos. Bij controle bleek hij ook geen geldig rijbewijs te hebben. De man had wel een Amerikaans rijbewijs, maar die was in Europa niet geldig.

Uiteindelijk moest de man €470 aftikken. Daarmee was het duur parkeren, al is het de vraag of je daar als Ferrari-rijder wakker van ligt. Hij was in ieder geval goedkoper uit dan de Nederlander en de Belg die hun Ferrari’s onlangs aan gort reden in Italië.

Via: CNN

Foto: Cità di Ferrenze

Dit artikel Toerist parkeert Ferrari op fameus Italiaans plein, krijgt dikke boete verscheen eerst op Autoblog.nl.

Ook BMW gaat naamgeving op de schop gooien

Daar lijkt het in ieder geval op, want BMW heeft in één klap 48 nieuwe typeaanduidingen vastgelegd.

Sommige fabrikanten moeten een hoop brainstormsessies houden om een modelnaam te bedenken, maar Duitse premiummerken houden het vaak simpel. Ze beperken zich tot kille letters en cijfers. Dit levert niet de meest sexy namen op, maar het scheelt wel een hoop creatief denkwerk. Tenminste, dat zou je denken.

Toch moet er ook over cijfers en letters nagedacht worden. Sterker nog: je kunt er volledig mee in de knoop raken als je niet oppast. Audi heeft er bijvoorbeeld een potje van gemaakt. Zo is er nu een Q8 en een Q8 e-tron, wat compleet verschillende modellen zijn. Om nog meer verwarring te creëren gaat Audi straks de A4 en A6 omdopen tot A5 en A7.

Het lijkt erop dat ook BMW de naamgeving op de schop gaat gooien. Carbuzz ontdekte namelijk dat ze 48 nieuwe typeaanduidingen hebben geregistreerd. Wees niet bang: een 3 Serie blijft een 3 Serie en een 5 Serie blijft een 5 Serie. Het gaat vooral om wijzigingen op het niveau van motorvarianten.

Zo heeft BMW bijvoorbeeld de naam X540 geregistreerd, wat zeer waarschijnlijk een nieuwe naam is voor de X5 xDrive40i. Deze logica lijkt BMW te willen toepassen op alle X-modellen, want dergelijke aanduidingen zijn ook vastgelegd voor de X1-tot-en-met-7.

Ook voor de elektrische modellen heeft BMW versimpelde typeaanduidingen bedacht. In plaats van i7 xDrive60 is er bijvoorbeeld i760. We zien trouwens ook een paar elektrische modellen in het rijtje terug die nog niet onthuld zijn, namelijk een i1, een iX2, een iX4, een iX6 en een iX7.

Een naam registreren en een naam daadwerkelijk gebruiken zijn natuurlijk twee verschillende dingen, maar het klinkt allemaal logisch. De naamgeving zou op deze manier simpeler worden én meer in lijn zijn met de traditionele modellen. Daarom zeggen we: laat maar komen die X540 en i760.

Bron: Carbuzz

Dit artikel Ook BMW gaat naamgeving op de schop gooien verscheen eerst op Autoblog.nl.

Wordt het oorlog tussen Verstappen en Perez?

Volgens Croftie wel. En hij heeft er verstand van.

Teamgeest in een sport, wat er is nou mooier? Helaas moet je daarvoor vooral naar andere sporten kijken en niet naar Formule 1. Er wordt weliswaar in teams gewerkt, maar teamgenoten zijn alsnog elkaars concurrenten. Dit kan er soms voor zorgen dat de teamgeest tussen coureurs ver te zoeken is.

Tussen Verstappen en Peréz waren er vorig jaar al wat spanningen en die zijn nu weer helemaal terug. Dat bleek het afgelopen weekend toen Verstappen de snelste raceronde ‘afpakte’ van Peréz. Ook was er het een en ander te doen om de rondetijden in de slotfase. Dit veroorzaakte aan beide kanten frustratie.

Dit alles is voer voor een hoop speculatie. Wie daar ook lekker aan mee doet is David Croft, de F1-commentator die tijdens een race ongeveer evenveel energie verbruikt als de gemiddelde coureur.

In de F1 Podcast van Sky wijst Croft erop dat Perez in het laatste jaar van zijn contract zit. “Als er geen aanwijzingen zijn dat er een nieuwe deal in zit, waarom zou Sergio Perez zijn teamgenoot helpen zoals Red Bull dat wil?” aldus Croft.

Gezien de frictie die nu al merkbaar was verwacht de commentator nog een paar ‘bananenschillen’ (zoals hij het noemt) in de loop van het seizoen. Oftewel: hij verwacht dat Perez en Verstappen nog zullen botsen. Misschien niet letterlijk, maar wel figuurlijk.

Zoals wel meer mensen vond Croftie ook nog iets van Verstappen Senior: “Alles is duidelijk goed voor Jos Verstappen, wanneer zijn zoon finisht en het wereldkampioenschap leidt, maar toch kan er nauwelijks een lachje vanaf!”

Ter verdediging van Jos Verstappen: hij heeft Peréz wel degelijk gefeliciteerd, al droop het enthousiasme er niet vanaf. Hij ziet Sergio Peréz toch vooral als iemand die Max moet helpen, niet als iemand die overwinningen af moet pakken. Dat bleek wel uit zijn column van vorig jaar, nadat Peréz de GP van Monaco had gewonnen.

Bron: Sky Sports

Dit artikel Wordt het oorlog tussen Verstappen en Perez? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Veilingvoer: 300 SL Roadster met weinig kilometers

Mercedes 300 SL Roadster Collecting Cars

Als er iemand nog op zoek is naar een leuke roadster voor de zomer… Veel gaver dan dit wordt het niet.

De Gullwing-deuren van de dichte 300 SL zijn iconisch, maar open rijden in een klassieke sportwagen heeft ook zijn charme. En die Gullwing-deuren zijn stiekem heel onpraktisch. Daarom is de 300 SL Roadster minstens zo begeerlijk als zijn gevleugelde broer.

De 300 SL Roadster was niet alleen een variant van de 300 SL, maar in zekere zin ook de opvolger. Het jaar dat de Roadster in productie ging (1957) was namelijk het jaar dat de Gullwing uit productie ging.

Onder de lange gewelfde motorkap huist de 3,0 liter zes-in-lijn waar de 300 SL zijn naam aan te danken heeft. Deze stuurt 215 pk en 275 Nm naar de achterwielen. Vanwege de pk-inflatie klinkt dit niet meer zo spannend, maar in de jaren ’50 waren dit serieuze cijfers, zeker voor een zescilinder.

Het exemplaar wat je hier op de foto’s ziet gaat onder de virtuele hamer bij onze vrienden van Collecting Cars. Het betreft een 300 SL Roadster in misschien wel de perfecte kleurencombinatie: zilver met een rood interieur.

Zoals te zien aan het kenteken is de auto geregistreerd in België. Om ‘m op te halen moet je wel iets verder van huis zijn, want de auto staat in Cardiff. Deze 300 SL is naar verluidt ook oorspronkelijk in Engeland geleverd. Uit het stuur kun je dit niet afleiden, want dat zat bij een 300 SL altijd aan de juiste kant.

Naast een sofftop wordt er ook een hardtop meegeleverd. Normaal zouden we zeggen: leuk voor de winter, maar deze auto zal waarschijnlijk niet vaak in de winter naar buiten komen. Toch mooi dat er een hardtop bij zit, al was het alleen omdat die erg fraai is.

Deze 300 SL is overigens ook in de zomer niet vaak van stal gehaald, want er staat nog maar 19.058 km op de teller. Aangezien de auto uit 1959 dateert komt dat neer op een gemiddelde van een luttele 298 km per jaar.

Geïnteresseerden moeten er snel bij zijn, want de online veiling loopt woensdagavond (morgen dus) om 20.00 af. Voor alle info en foto’s kun je terecht op de website van Collecting Cars. Daar kun je ook de veiling volgen en – als je heel goed in de slappe was zit – meebieden.

Meer lezen? Alles over dit onderwerp lees je op de pagina over autoveilingen.

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Dit artikel Veilingvoer: 300 SL Roadster met weinig kilometers verscheen eerst op Autoblog.nl.

Yippie: we mogen toch blijven tanken na 2035! We hoeven niet 100% elektrisch

tenminste, dat voorstel ligt er bijna. En ja, dan helaas wel alleen als het om volledige ‘e-fuel’ gaat.

Maar laten we niet gelijk te negatief zijn. Het lijkt erop dat de toekomst niet volledig elektrisch zal zijn na 2035. De laatste weken schreven we al een paar keer dat verschillende landen dwarsliggen als het gaat om een volledig verbod op de verbrandingsmotor door ‘Europa’.

Persbureau Reuters bericht zojuist dat ze een conceptvoorstel hebben kunnen inzien waarin de toelating van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor na 2035 wordt besproken. De belangrijkste voorwaarde zou zijn dat deze auto’s dan wel volledig op E-Fuel zouden moeten lopen.

De Duitse overheid die eerder dwars lag bij het goedkeuren van de wet om verbrandingsmotoren schijnt dit voorstel te onderzoeken. Natuurlijk wil nog niemand commentaar geven, maar een heikel punt zou zijn dat de motoren na 2035 zouden moeten herkennen of de brandstof wel of niet E-Fuel is. Dit zou kunnen betekenen dat er alsnog volledig nieuwe motoren zouden moeten worden ontwikkeld. En dat wil de industrie logischerwijze liever niet.

Wordt vervolgd. De komende dagen zal er ongetwijfeld meer aan het licht komen over deze (expres?) gelekte plannen. En ja de naam Timmerfrans uhh sorry, Timmermans zal hier ook weer in genoemd worden.

Overigens, Reuters geeft ook aan dat volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek er nog wel iets gedaan moet worden aan de capaciteit van de productie van e-fuel. Alle huidige op stapel staande projecten wereldwijd zouden slechts 10% van de gewenste hoeveelheid voor Duitsland kunnen leveren. Opschalen van het aantal projecten om e-fuel te gaan produceren is dus wel nodig!

En wat zijn e-fuels dan? Efuels zijn synthetische brandstoffen gemaakt met hernieuwbare elektriciteit afkomstig van zonnepanelen of windmolens. Tijdens de productie wordt geen CO2 uitgestoten.

Dit artikel Yippie: we mogen toch blijven tanken na 2035! We hoeven niet 100% elektrisch verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories