Perez: “Verstappen had de race ook niet gewonnen”

Perez

Sergio Perez werd vanochtend degelijk vijfde in de Grand Prix van Australië. Volgens hem had Verstappen ook zonder zijn uitvalbeurt niet gewonnen.

En daarom moet je dus altijd toch wel vroeg opstaan voor de Formule 1 races. Na vorig jaar én de eerste twee races van dit jaar leek het een heel saai F1 seizoen te worden. Maar net als het onmogelijk lijkt dat Max Verstappen ooit nog een race gaat verliezen, valt hij in de tweede ronde uit. Toevallig precies in de race waarin hij twee jaar geleden voor het laatst uitviel met technische malheur.

Het leek in eerste instantie de motor te zijn die het begaf. Maar we gaven daarbij de onfeilbare Honda te weinig eer. Achteraf bleek dat een rem bleef hangen vlak na de start. Tsja, dan heb je circa 1.000 pk die aan een as trekt aan een kant en carbon ho-ijzers van (sinds dit jaar) Brembo die dezelfde as trachten te stoppen. Het resulterende krachtenveld leidde onherroepelijk tot een fikkie. Max was dan ook niet blij (fucking stupid) dat zijn team hem een reguliere pitstop wilde laten doen met een vlammende auto. Wellicht dacht hij daarbij nog even aan het inferno van vader Jos in de Benetton.

Hoe dan ook; na twee rondes leek de race helemaal open te liggen. Vooral voor de coureurs van Ferrari, McLaren en de overgebleven Red Bull van Perez. Die laatste moest vanaf P6 komen na een gridstraf bij de kwalificatie. Maar Checo zou ongetwijfeld de superieure rees pees van de RB20 kunnen gebruiken als hij in vrije lucht terechtkwam…

Dat was na de eerste races best een logische gedachte, maar het kwam er helemaal niet van. PER ging redelijk eenvoudig voorbij aan Russell en Alonso. Maar hij kon het tempo van de McLarens niet volgen. Laat staan dat van de Ferrari’s. Zijn vijfde plek stak dan ook schraal af tegen de vermeende P1 die iedereen Max had toegedicht. Helmut Marko snapt er in ieder geval niets van. Maar Perez zegt doodleuk dat Max vandaag ook niet gewonnen zou hebben. Op de vraag van Sky Sports F1 of Ferrari ook had gezegevierd als Max was blijven racen, is de Mexicaan resoluut:

Absoluut, ja. We hadden gewoon niet het tempo. Ik denk dat we het al vroeg moeilijk hadden. Ferrari en McLaren waren ons een stap voor. Ik denk dat we de balans gewoon niet goed konden vinden. Er is werk aan de winkel voor de komende races. Het was een heel uniek asfalt. En we waren het hele weekend niet in staat om de grip optimaal te houden. We hebben het bandenmanagement nooit onder controle gekregen. Maar ja, ik denk dat we het gewoon moeten begrijpen en ervoor moeten zorgen dat we ons kunnen verbeteren.

Sergio Perez, denkt dat Red Bull niet meer de beste is

Nu is na de race gebleken dat Perez, volgens Christian Horny, wat schade aan de vloer van zijn RB20 had. Maar toch zagen we voor het eerst sinds Singapore vorig jaar de machine even haperen bij Red Bull. Destijds sloeg Red Bull kneiterhard terug bij de volgende race in Japan en wonnen ze alle races. De volgende race is nu weer Japan. Gaat de geschiedenis zich herhalen, of krijgen we een spannender jaar dan verwacht?

Dit artikel Perez: “Verstappen had de race ook niet gewonnen” verscheen eerst op Autoblog.nl.

Amerika doet verstandig, zwakt uitstootregels fors af

uitstoot

Nu uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de klimapocalypse uitblijft, zwakt Amerika de uitstootnormen af.

Terwijl de wat Mark Rutte in 2019 nog omschreef als de ‘witte wijn sippende elite in Amsterdam’ het hart vasthoudt omwille van het rap aanstormende nieuwe kabinet, begint de wal steeds meer het schip te keren. De onstopbaar geachte opmars van het woke industrial complex lijkt…euhm…langzaam maar zeker gestopt te worden.

Geen muziek meer in de Agenda

Verkiezingen door heel Europa, laten zien dat er geen politieke winst meer te behalen is met angst aanjagen op basis van het klimaat, noch het ‘weg met ons’ gedachtengoed. Steeds meer bedrijven merken aan de bottom line dat zo gauw je woke gaat, je ook broke gaat. En we weten hoe die dingen werken. Als er geen politieke noch financiële muziek meer in dit soort zaken zit, verdwijnen ze.

Gezellig

Immers is iedereen er inmiddels wel klaar mee. Zelfs de groep jongeren na de millenials en gen Z willen weer ‘gewoon’ soldaatje spelen of een trad wife worden. Peak woke is dus geweest, circa 2021/22. We moeten nog even de naweeën overleven. Daarna wordt het vast weer gezellig in de samenleving.

Dems

Dit besef is ook neergedaald in het regime van Joe Biden. De Amerikaanse 80-er is nog steeds de leider van de vrije wereld en hoopt dat ook te blijven. Hoewel de POTUS ongekend impopulair is bij het volk, krijgt hij van zijn partij hiertoe alle ruimte. Een echte tegenkandidaat is er niet. De Dems vinden het kennelijk wel best om Joe als kartonnen uitsnede van een President naar voren te schrijven, terwijl de machthebbers achter de schermen het beleid uitstippelen.

Fnuikend

Het is wel een risicovolle strategie, want hoe bizar ook: Joe is zo impopulair dat hij een reële kans maakt te verliezen van Donald Trump. Men voelt nu kennelijk toch de hete adem in de nek van de oranje vastgoedmagnaat. Want regels omtrent uitstoot, die net als hier in Europa fnuikend zijn voor de economie en niet of nauwelijks nut hebben, worden versoepeld.

Normen afgezwakt

Oorspronkelijk was het de bedoeling van de Amerikanen dat in 2030 twee van de drie nieuwverkochte auto’s een EV zou betreffen. Maar deze regel is nu enorm afgezwakt. Het doel is nu om de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto’s in 2032 te halveren ten opzichte van 2026. Hoe dat dan geschiedt, mogen fabrikanten en hun klanten zelf vormgeven. Dat kan dus ook een (plug-in) hybride zijn, een kleine turbotor of sky active X verbranding.

Volgens de politici zal dit dezelfde zo niet een betere uitstootreductie opleveren. Maar het zal geen toeval zijn dat deze regelwijziging komt nadat zowel Ford als GM al hebben aangegeven dat het niet wil vlotten met die elektrogebakjes. De productie is duur en de vraag ernaar valt tegen.

Lobby

Zowel de fabrikanten als vakbonden hebben gelobby’d voor het afzwakken van de regels en de politiek gaat daar nu in mee. De auto industrie is nog altijd goed voor veel banen in de States en die staan op de tocht als er strikte regels gelden. Trump maakt er geen geheim van dat hij bereid is de auto industrie alle ruimte te geven. Biden hoopt hiermee wellicht toch een deel van de benzinehoofden weer naar zijn kant te trekken. Lijkt ons een realistische en verstandige move, ook al is het ingegeven door eigenbelang voor Joe. Moet Europa dan maar snel volgen, of moeten wij het sloeberige gidscontinent zijn? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Amerika doet verstandig, zwakt uitstootregels fors af verscheen eerst op Autoblog.nl.

Verstappen: “In positie Sargeant zou ik expres auto crashen”

Verstappen crash Monaco

Verstappen heeft zich in de positie van Sargeant verplaatst en gezegd wat hij zelf zou doen.

De Formule 1 moet het dezer dagen hebben van wat er naast de baan en achter Max Verstappen op de baan gebeurt. Max rijdt zijn eigen race en toert om de twee weken naar een nieuwe zege. Daarachter wordt kneiterhard gevochten om podia en puntjes. Perez vecht samen met de Fezza’s, Macca’s, Mercs en Astons om de podia. Daarachter buffelen Haas F1, Williams, Sauber en Alpine met hand en tand om af en toe een puntje te sprokkelen.

Dat het knoeperharde topsport is, bleek gisteren andermaal bij Williams. Daar was het Alexander Albon, die zijn auto afschreef in de trainingen. Maar Logan Sargeant, die uiteindelijk de kwalicatie en de race niet mag rijden. Albonio is namelijk door het team de auto van Sargeant toebedeeld. Het team kon de auto van Albon niet maken en had geen reserve chassis bij. Kennelijk schat men in dat Albon, die vorig jaar 27 van de 28 punten die Williams scoorde verzamelde, een betere kans heeft om een kostbaar puntje binnen te hengelen. Ondanks zijn crash dit jaar en zijn crash vorig jaar in de race.

Dat is natuurlijk zeer pijnlijk voor Sargeant. De Amerikaan heeft toch al een lastig debuutseizoen achter de rug en is ook dit jaar niet uit de startblokken geschoten. Zijn positie staat dus al onder druk en deze publieke demotie zal zijn vertrouwen geen goed doen. Sargeant zei tegen de media alles wat hij moest zeggen van het PR team. Maar Max Verstappen voelt met de Florida Man mee. Hij claimt dat hij anders gereageerd zou hebben:

Het is natuurlijk klote voor Logan. Vanuit het team en vanuit het prestatieaspect snap ik dat ze het doen, maar fijn is het niet. Zelf had ik nu al in het vliegtuig naar huis gezeten. Als zoiets zou gebeuren, zou ik eerst mijn eigen auto ook platrijden. Dan had er niemand meer kunnen rijden. In mijn situatie laat ik dat niet gebeuren. Maar dat is ook logisch

Max Verstappen, is zo goed dat hij zich door niets of niemand laat piepelen

Waarvan akte. Een ietwat boude uitspraak van Max? Of geef je de Nederlander groot gelijk? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Verstappen: “In positie Sargeant zou ik expres auto crashen” verscheen eerst op Autoblog.nl.

Bijzonder samengestelde E46 is voor liefhebbers van groen

Voor liefhebbers van groen, en/of bijzonder samengestelde BMW’s, is de BMW E46 occasion van Marktplaats van vandaag een bijzondere optie.

We zeggen waarschijnlijk niks geks als we zeggen dat de E46-generatie van de BMW 3 Serie eentje is voor de liefhebbers. Dat was ‘ie al toen hij net op de markt kwam, maar het is altijd een geweldige generatie van de 3er Reihe gebleven. Als je eentje wil bezitten, is er op bepaalde plekken zeker nog wel ergens een zilveren of zwarte te vinden met wat leuke opties erop, voor niet zo veel.

Individual

Het leuke van auto’s in de prijsklasse van BMW is echter dat de optielijst verder gaat dan je zelf ooit kan bedenken. De ene is dus zeker de andere niet, zeker als het gaat om bijzondere lakkleuren en kleurcombinaties. Wat te denken van de E46 in Arizona Sun Metallic die laatst behandeld werd? Een auto die daar lijnrecht tegenover staat is de BMW 3 Serie E46 occasion van vandaag.

Individual Meergrün

Waarom we die erbij halen: dat ging om een bijzondere carrosseriekleur en interieurcombinatie op basis van een BMW E46 pre-LCI. Dat is die van vandaag ook. De oranje ging echter over een handgeschakelde 323i (zes-in-lijn) met veel exterieur- en comfortopties, dikke velgen, en het enige wat níét oranje was, waren de knipperlichtglazen. Wat dat betreft kan het contrast niet groter.

Om even te beginnen: de exterieur- en interieurcombo is dus eveneens bijzonder. Geen oranje, maar Individual Meergrün (393) werd gekozen voor deze BMW E46 occasion. En ja, ook dit is een pre-LCI model, en ja, ook deze heeft een stoffen(!) interieur dat matcht met het exterieur. Tot zo ver de overeenkomsten tussen deze en de oranje.

Basis

Naast het kleurtje lijkt het namelijk alsof de originele koper van deze BMW E46 occasion in 1999 niet zo veel nodig had. Geen doorzichtige knipperlichtglazen, waardoor je de @Jaapiyo-approved oranje pinkers krijgt. Ook de standaard Style 46-velgen waren meer dan genoeg, die heerlijke 15 inch velgen die het doen lijken alsof je op reguliere stalen velgen met BMW-dopjes rijdt (wat je min of meer ook doet). Meegespoten exterieurdelen? Nee joh. Schuif/kanteldak? Nope. Parkeersensoren? Ben je gek. Mistlampen? Eh, ja, die wel. Oh ja, en wat deze groene wel heeft, in tegenstelling tot het in Arizona Sun gespoten exemplaar: elektrisch verstelbare stoelen mét geheugenfunctie!

318i

Met zo’n specificatie als deze BMW E46 occasion hoop je stiekem dat dit een handgeschakelde 330i is. Die bubbel kunnen we doorprikken voor je: het is een 318i, met de M43B19 aan boord. Dat is inderdaad een viercilinder en inderdaad is deze 1.9 liter groot, waarmee een heuse 118 pk wordt gerealiseerd. De eerste eigenaar, een Portugees trouwens, was waarschijnlijk niet het een race-achtig type, want de M43 is gekoppeld aan de viertraps automaat.

Kopen

Een BMW E46 is een BMW E46, maar het enorme contrast tussen verschillende exemplaren is weer heerlijk zichtbaar. Deze BMW E46 occasion is erg bijzonder samengesteld. Mocht het je ding zijn, dan is het waarschijnlijk sowieso een goede optie. Zoals gezegd heeft deze auto na een Portugees avontuur in 2019 de oversteek gemaakt naar Nederland. Hoe spannend dit avontuur was valt mee: er staat slechts 66.556 km op de teller. Voor een auto uit 1999 niet gek.

Voor een E46 is de vraagprijs van 8.950 euro aardig wat, maar voor de samenstelling en staat is het best een net bedrag. Koop dan!

Dit artikel Bijzonder samengestelde E46 is voor liefhebbers van groen verscheen eerst op Autoblog.nl.

ADAC onthult: zo veel pk heb je nodig om veilig te zijn

Wanneer kun je spreken van zo weinig pk dat het onveilig wordt? ADAC legt uit.

Het gemiddelde gewicht van een auto is toegenomen in recente jaren. Niet alleen omdat er steeds meer hybrides en EV’s zijn, ook omdat auto’s gegroeid zijn en meer hardware aan boord hebben. Niet vreemd dus dat er ook een soort pk-rel gaande is in elk segment, want als het aantal pk’s niet toeneemt, worden auto’s te zwaar voor hun motor.

Onderzoek

De Duitse ANWB die we allemaal kennen als ADAC vond het voldoende voor een onderzoekje. Vanaf wanneer is een auto zo traag dat ‘ie onveilig is? Anders gezegd: hoe veel pk heeft een auto nodig om zijn obesitas te bestrijden?

Het hele onderzoek omvat natuurlijk alle metingen en theorieën, maar in het kort: ADAC onderzocht sprinttijden op basis van een hele praktische opgave. Namelijk het kunnen invoegen op een snelweg. Daarvoor heeft de ADAC gekeken naar de gemiddelde lengte van een invoegstrook, zo’n 250 meter, en de acceleratie die een auto heeft van 60 naar 100 km/u. 0 naar 100 heb je te weinig aan omdat sommige auto’s omwille van het niet molesteren van de koppeling langzamer optrekken vanuit stilstand en sneller accelereren als je al op gang bent.

Ratio

Door te toveren met cijfers is daar het antwoord uit gekomen wat liefhebbers van concrete zaken verafschuwen: het hangt er vanaf. Vooral de pk-gewichtsverhouding is heilig. Volgens de ADAC is de auto capabel genoeg voor een 60 naar 100 sprint als de verhouding tussen pk en gewicht niet meer is dan 12,5. Dat wil zeggen: als je het gewicht deelt door de pk’s en het getal wat overblijft is hoger dan 12,5, dan is de auto te zwaar voor zijn vermogen. Onderstaande grafiek geeft het weer:

Toppers

Aan de hand daarvan kun je natuurlijk makkelijk berekenen of een auto zijn gewicht aankan. Pak je aantal pk, vermenigvuldig deze met 12,5 en je krijgt het gewicht waar je auto onder moet zitten. De ADAC heeft echter ook een lijstje van auto’s waar de 60 tot 100 sprint naar de praktijk is gebracht en daarbij is er een lijstje toppers en floppers uitgekomen. Het lijstje toppers lijkt redelijk evident.

Benzine Diesel Plug-in Hybride Elektrisch
Porsche 911 Carrera S PDK (1,96 s) BMW 840d Gran Coupé xDrive (2,75 s) Polestar 1 (2,59 s) Tesla Model S P90D (1,64 s)
BMW M5 xDrive (2 s) Audi SQ7 TDI (2,85 s) Porsche Panamera e-Hybrid (2,60 s) Porsche Taycan GTS (1,98 s)
Audi TT RS (2,22 s) BMW 840d Coupé xDrive (2,91 s) BMW i8 Roadster (2,75 s) Mercedes EQS 580 (2,03 s)

Floppers

Goed, dat je met een Tesla Model S of Audi SQ7 snel kan sprinten, dat lijkt ons niet echt verrassend. Leuker is het lijstje auto’s waar je mee moet uitkijken. De ADAC noemt een 60-100 sprinttijd van ergens tussen de 5,5 en 8 seconden een goede leidraad. Met die info in je achterhoofd, hier het lijstje floppers.

Benzine Diesel Plug-in Hybride Elektrisch
Fiat Panda Cross Hybrid (10,68 s) Renault Scenic dCi 110 (7,97 s) Renault Mégane Grandtour E-Tech Hybrid 160 (5,93 s) Citroën ë-Spacetourer 75 kWh (5,50 s)
Hyundai i10 1.0 (11,09 s) Dacia Dokker dCi 95 (8,08 s) Hyundai IONIQ Plug-in (6,23 s) Renault ZOE R90 41 kWh (8,64 s)
VW eco up! (12,89 s) VW Multivan 2.0 TDI (8,81 s) Toyota Prius plug-in (7,65 s) Dacia Spring 45 (14,86 s)

Ook wel wat auto’s die je hier verwacht, al zijn lang niet alle floppers ook echt gevaarlijk volgens de ADAC-sprinttijd van 5,5 tot 8 seconden. De grootste flopper in alle categorieën is de Dacia Spring, die met zijn 45 pk op 912 kg toch wel echt heel traag is. De Volkswagen eco up! is niet heel veel beter, maar die is inmiddels (in Nederland) niet meer leverbaar. Plug-in hybrides lijken veilig, want zelfs de traagste, de Prius plug-in, zit precies in het tijdsvak. Al scheelt het niet veel.

Kortom: heb jij één van de auto’s die niet eens 8 seconden van 60 naar 100 haalt? Goed anticiperen bij het invoegen.

Dit artikel ADAC onthult: zo veel pk heb je nodig om veilig te zijn verscheen eerst op Autoblog.nl.

Kia K4 is 20 jaar te laat voor ons

Wil jij deze strakke sedan bezitten? Jammer, dan had Kia 20 jaar geleden iets groter moeten zijn.

Als normale autokoper is de ontwikkeling van Hyundai en Kia geweldig nieuws. Die ooit zo zoutloze automobielen zijn nu echt prima auto’s, met gedurfde styling en soms zelfs leuke aandrijflijnen. Voor petrolheads zit Kia in een lastig parket. Want zo zoutloos als Kia’s waren, dat is niet leuk. Nu Kia’s niet meer zoutloos zijn, is de druk vanuit de milieuhoek niet leuk. Laten we het zo zeggen: voor de echte petrolheads die geen gevoel krijgen bij een EV, heeft het performance-label N voor Hyundai maar één generatie zin gehad met de i30 N.

Sedans

En wat te denken van het feit dat Kia eigenlijk bijna alleen maar crossovers bouwt, in ieder geval in Europa? Toen we nog konden kiezen uit de Rio, Clarus, Mentor, Magentis, Sephia en Shuma, wilde je ze eigenlijk geen van allen. Nu Kia wél hele gave designs heeft, krijgen wij helemaal geen sedans meer. Een gevalletje ‘wat als’ krijgen we door nieuws van Kia in de VS met de nieuwe K4.

Kia K4

Dit is namelijk alweer Kia’s derde nieuwe sedan sinds ze al hun ‘normale’ auto’s aanduiden met K en een nummertje. De K5 is wat bij ons vroeger de Optima was en de K3 is drie zingende vrouwen wat hier een sedanversie van de Ceed zou zijn. Dat er tussen die twee een gat zit klinkt vergezocht, maar zoals we net zeiden heeft Kia wel vaker een gamma vol sedans gehad. Deze auto beantwoordt dan ook de vraag ‘hoe zou de Kia Mentor er in 2024 uit gezien hebben?’ (die niemand stelde)

Kia hanteert eveneens hun strategie van ‘eerst kijken, dan kopen’. De Kia K4 wordt namelijk getoond aan de hand van beperkt beeldmateriaal. In een later stadium volgen exacte specificaties. Om dat design even te fileren: de K4 is ontworpen volgens de Opposites United-designtaal, waardoor je duidelijk elementen van de Kia EV9 kan herkennen in de compacte sedan. Toch spotten we ook een paar dingetjes die uit het verleden geleend zijn, zoals een deurgreep voor het achterportier in de C-stijl zodat er een bijzondere vouw in de deur kan zitten. In het interieur is het vooral wat meer recht-toe-recht-aan, maar we willen toch even het Kia-logo op het stuur benoemen. Klein en asymmetrisch naar één hoek verplaatst: wanneer zag je dat voor het laatst?

Wij kunnen er dus niet zo veel meer mee doen, maar voor de Amerikaanse markt is de Kia K4 binnenkort een toffe middenklasse sedan.

Dit artikel Kia K4 is 20 jaar te laat voor ons verscheen eerst op Autoblog.nl.

Cupra durft grote oversteek naar de VS te maken

Amerikanen mogen binnenkort kennis maken met Cupra: het merk wil aldaar auto’s gaan verkopen.

In Europa heeft Cupra nu wel redelijk wat opgebouwd. Begonnen als een submerk van SEAT wat gelijk een vreemde tweestrijd met zichzelf opleverde, lijkt het nu tot een punt gekomen te zijn dat Cupra de belangrijkste speler wordt van de twee.

Cupra naar de VS

In de persconferentie van SEAT waar onder meer de vernieuwde Ibiza en Arona te zien waren, moest Cupra natuurlijk ook benoemd worden. Aangezien het merk hier met al hun aangepaste SEAT-modellen, maar ook de ‘zelfstandige’ Formentor en Born wel wat opgebouwd heeft, is het tijd voor meer. Een kneiterharde expansie. Cupra wil de VS gaan veroveren.

De officiële aankondiging omvat dat Cupra ’tegen het einde van dit decennium’ twee modellen klaar heeft staan voor verkoop in de VS. De eerste wordt een versie van de Formentor, maar niet zoals we hem nu kennen. Met een aankomende facelift voor de Formentor (dit jaar nog) is dat model nog even houdbaar, maar tegen de tijd dat de Amerikaanse uitbreiding eraan zit te komen, staat de opvolger in de startblokken. Bovendien wil Cupra EV-only worden, waarmee de volgende Formentor eigenlijk al bevestigd is als EV. Dan heb je gelijk een mooi USP voor in de VS.

Cupra submerk

Groter model

De Born komt overigens niet mee naar Amerika. Wat logisch is, want de Volkswagen ID.3 wordt daar ook niet verkocht. Grappig genoeg hoef je de Tavascan ook niet te verwachten: ook al wordt de ID.4 wel in de VS verkocht, de ID.5 (waar de Tavascan qua vormgeving meer van weg heeft) dan weer niet. Toch mag de Formentor zijn podium tijdens de Cupra-expansie naar de VS gelijk delen met een nieuw model. Het zou gaan om een ‘groter model’ dat in Noord-Amerika gebouwd wordt. Dus niet de Terramar, waar het overigens akelig stil rondom is. Het grotere model wordt een SUV en elektrisch. En gras is groen. Ten slotte: Cupra gaat gebruik maken van een ‘bijzondere manier van distributie’, maar daar wordt verder nog een beetje mysterieus over gedaan.

Grote ambities dus voor het nieuwe merk in VAG-land. Cupra naar de VS betekent waarschijnlijk wederom het nodige voor de levensloop van SEAT, maar dat kan alleen de toekomst ons leren.

Dit artikel Cupra durft grote oversteek naar de VS te maken verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories