Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette is superschattig

Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette

Ondanks dat er geen atmosferische V8 in het vooronder ligt, willen we deze Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette heel erg graag.

Bij het aanzien van de nieuwe BMW XM en deze Citroen Berlingo vroegen wij ons af: is het niet gewoon tijd om te ‘stoppen’ met het ontwikkelen van design? Auto’s worden er in principe niet mooier op. Uiteraard, men zal overstappen naar een nieuw model omdat deze beter is (of stiekem nog belangrijker: nieuwer). Maar niet zozeer omdat de auto mooier is.

Alle mooie auto’s zijn al ontworpen. Dus waarom gaan niet alle merken het doen zoals deze Fourgonette? Dat betekent een nieuwe auto met design voor mensen die iets nieuws willen en dan een tweede optie waarbij je een retro-koets kunt kiezen.

Dat is wat ze bij Caselani doen. De basis van deze bedrijfswagen is de Citroen Berlingo. Het is overduidelijk waar de inspiratie bij dit apparaat vandaag komt. Ribbelbusjes! In dit geval de 2CV Fourgonnette.

Achterbips

Kenmerken Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette

Het uiterlijk is een soort combinatie van de Citroën 2CV en de HY. In beide gevallen een legendarische Citroën. Het mooie is, is dat Citroën het óók tof vindt wat ze bij Caselani (die de glasvezel panelen bouwt) doen. De kits worden namelijk in licentie gebouwd.

In dit geval is de kit ontworpen door David Obendorfer. Dat is nog moeilijker dan het lijkt. Je moet namelijk niet alle retro-elementen toegeven, het moet ook nog passend zijn op de ‘hardpoints’ van de auto. Alle electornica, deurposten, scharnieren en dergelijke moeten op dezelfde locatie zitten.

En we moeten zeggen: David Obendorfer, onze complimenten! Het eindresultaat is namelijk bijkans perfect. Het is overduidelijk retro, maar nog steeds fris ogend. Ook leent de Berlingo zich (kennelijk) erg goed voor een conversie als deze zou je denken. Dat blijkt niet het geval te zijn.

Volgens Obendorfer was het juist een heel lastige uitdaging. Het origineel heeft namelijk een heel kleine frontoverhang, een langere motorkap en een relatief grotere vierkante cabine. Het was nog een karwei om het te laten ijken op een 2CV Fourgonnette.

Beschikbaarheid bodykit

De ribbels zijn een geweldig detail. Je ziet ze op de motorkap, de onderkant van de portieren en op de de rest van de zijkant. Destijds maakte men gebruik van de ribbels om de stijfheid te vergroten. Toevalligerwijs leverde dat een iconisch design op.

Iedereen die een ribbeltjesbus ziet, moet denken aan dikke frieten met ietwat zure volvette mayonaise. Die ribbels zijn nu overigens niet nodig. Het dient enkel en alleen om er gaaf uit te zien. En de lust voor Friet op te wekken. Dit soort autootjes zijn perfect om een frietkraampje van te maken.

Je kan de kit bestellen voor elke mogelijke Berlingo. Dus ook de personenuitvoering of de elektirsche variant. Vanaf 1 oktober neemt Caselani orders aan voor mensen die een Citroen Berlingo 2CV Fourgonnotte willen. Het is niet de eerste keer dat Caselani een retro-bodykit heeft gemaakt voor een Citroën bedrijfswagen. Al eerder kwamen de Type H en Type HG voorbij.

Meer lezen? Check hier onze uitgebreide special over de Citroën HY!

Dit artikel Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette is superschattig verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gelekt! Het is de nieuwe BMW M2 [Updated]

Wat ruist er door het struikgewas? Het is de nieuwe BMW M2.

Artikel is van een update voorzien, beginstuk gaat over het eerste lek op 8 juni 2022.

De M240i is momenteel het lekkerste compacte model van BMW. In xDrive-vorm al een snoepje om te rijden en daar is sinds kort de variant met enkel achterwielaandrijving aan de range toegevoegd. Allemaal leuk en aardig, maar het wachten is natuurlijk op de nieuwe BMW M2.

De dikste 2 Serie staat te popelen in de wandelgangen om aan het publiek te worden getoond. En nu kunnen we alvast een blik werpen op een M2 zonder camouflage. Het nieuwe model werd gesnapt in een studio. Deze foto verscheen vervolgens op de Instagram Story van @bmw_m_collector .

Gelekt! Het is de nieuwe BMW M2

Het uiterlijk is niet echt een verrassing. Je neemt een M240i en geeft het wat spinazie. Een dikkere kont en bredere wielkasten en de nieuwe BMW M2 is geboren. Collega @willeme zag terecht al meteen wat puntjes van verbetering. Spacers en een schroefsetje kunnen geen kwaad om het geheel nog wat breder en lager te maken.

Het vorige model werd gelanceerd met 370 pk uit een 3.0-liter zes-in-lijn turbomotor. De huidige M240i levert al 374 pk. Je kunt er dus donder op zeggen dat de M2 door de grens van 400 pk gaat. Met meer dan 500 Nm koppel zal het een prettig beestje worden voor op de straat en op het circuit.

Naast alle PHEVs, elektrische auto’s en -man o man- een Active Divorce bouwt BMW gelukkig ook nog snoepjes zoals de M2. De onthulling laat niet lang meer op zich wachten als we dit zo zien. De nieuwe BMW M2 staat klaar in de studio. Kom maar op met de foto’s en de specsheet!

Update 24 september 2022

BMW heeft nogmaals last van lekkage, want middels de man in regenjas hebben we beter beeld van de M-benjamin. De BMW M2 G87 heeft nu ook een voor- en zijkant en is beter belicht. Zo lijkt het aardig zeker dat dit felblauwe kleurtje de lanceerkleur is en heb je een beeld van de auto in zijn algemeenheid.

Dit artikel Gelekt! Het is de nieuwe BMW M2 [Updated] verscheen eerst op Autoblog.nl.

Hyundai bevestigt: bloedserieuze supercar stond op de planning

Bovenstaande afbeelding had min of meer realiteit kunnen zijn: Hyundai bevestigt dat een supercar voor het N-label een serieus idee was.

Hyundai is een heter merk dan ooit, gezien het feit dat hun N-label vrij snel goed spul werd voor liefhebbers. Dat gezegd hebbende, het is een heerlijk label voor hete hatchbacks (en een crossover). Het ‘heetste’ N-model is de i30 N, een C-segment hatchback.

Hyundai N supercar

Dat had anders kunnen zijn. Albert Biermann, ex-baas van de N-divisie, geeft een kijkje in de keuken. Biermann heeft ook de scepter gezwaaid over de M-divisie van BMW, wat goed op je CV staat natuurlijk. Het eerste project van N werd dus de i30 N, maar het allereerste idee was een blubberdikke supercar van Hyundai!

verbeterde Hyundai i30N

The Chairman’s Car

Biermann wil wel duidelijk maken dat het idee echt nog in de kinderschoenen stond. Zo was de naam nog niet bepaald en werd het project aangeduid als ‘The Chairman’s Car’. Een absoluut topmodel, dus. Het idee was een soort Hyundai NSX, een rasechte supercar maar dan van een ‘saai’ merk. Biermann zegt dat de Hyundai supercar zo’n soort idee zou worden, “maar dan niet saai” met een glimlach.

Echte supercar!

Wat al wel concreet was: het idee om de Hyundai supercar met een middenmotor en achterwielaandrijving te bouwen. Ook zou de auto gebaseerd zijn op een koolstofvezel monocoque. Echt serieus spul dus. Aandrijving was nog niet concreet. Een krachtige brandstofmotor was een idee, maar ook een hybride-unit of zelfs een brandstofcel op waterstof passeerde de tekentafel.

Hyundai KONA N

Te duur

Zoals de tijd anno 2022 ons leert, is er geen Hyundai supercar gekomen. The Chairman’s Car kwam niet verder dan een wild idee. Dit omdat de vanafprijs niet lager dan 150.000 dollar kon worden. “Dat is ’te duur’ voor een Hyundai”, aldus Biermann. Volgens hem is een deel van het succes van de i20 N, i30 N en Kona N dat ze voor hun prestaties aardig betaalbaar zijn en dat weer nieuwe klanten aantrekt.

BMW

Biermann bevestigt ook dat hetzelfde soort idee op tafel lag tijdens zijn tijd bij BMW. Net als bij Hyundai heeft BMW ook sinds de M1 niet echt een serieuze middenmotor supercar gehad. Bij BMW was er ook een grof idee, maar dit werd afgeschoten omdat de ‘middenmotor supercar’ de i8 werd. Ook de Hyundai supercar kwam niet door de vleeskeuring van de top bij Hyundai. Zou het ondertussen mogen? (via TopGear)

Dit artikel Hyundai bevestigt: bloedserieuze supercar stond op de planning verscheen eerst op Autoblog.nl.

Mercedes 560-SEL AMG kostte een vermogen

originele Mercedes 560 SEL AMG

En terecht, want een originele Mercedes 560-SEL AMG is enorm tof!

Eergisteren hadden we een heel bijzondere restomod, de Renntech S76R. Dat was een Mercedes-Benz 600 SEL uit 1992 die flink onder handen is genomen door de Amerikaanse Mercedes-tuner Renntech. Heel erg tof. Nu hebben we weer een Mercedes-Benz S-Klasse die getuned is. Deze komt niet uit 1992, maar is een jaartje ouder: 1991. En toch is het een compleet andere auto. Net even een andere generatie.

Pak even een kop koffie, een gevulde koek (Rondo of Kano mag ook, Sprits niet) en geniet mee van deze laatste echte échte Benz. Ja, dit was eigenlijk de laatste. Natuurlijk, de W140, W124 en R129 zijn geweldige Mercedessen. Maar de W126 is misschien wel de ultieme Mercedes die veel en veel te goed gebouwd werden. Er is een reden dat je deze geregeld nog in een garage of op de weg voorbij ziet komen. Ze zijn namelijk onverwoestbaar.

Bips

Originele Mercedes 560-SEL AMG

Destijds kon je de auto krijgen met diverse zescilinder lijnmotoren (260 en 300) of V8’en (420, 500 en 560). De V12 was toen een motor waar Jaguar (XJ12) en later BMW (750i) mee kwam en pas in de W140-generatie van toepassing bij Mercedes. Maar in een Mercedes wil je niet een discrete V12, daar past een licht ordinaire V8 bij. Je hoeft je niet te schamen dat je het kan betalen en dat je daarvan geniet.

Dat geldt eigenlijk voor deze hele Mercedes-Benz-560 SEL 6.0 AMG, zoals ‘ie voluit heet. Deze auto komt uit de tijd dat AMG nog een tuner was, geen eigendom van het merk. Een originele W126 AMG is erg zeldzaam, dus vandaar dat we er een compleet artikel aan wijden. Dit specifieke exemplaarnkomt uit Japan en is gespoten in de kleur Astral Silver, in combinatie met een zwart lederen interieur. Niet enorm spannend, maar met die lichte kleur valt de dikke AMG-bodykit wel lekker op.

OZ-velgen

Met name die achterspoiler met dat AMG-logo erin gestanst is een tof detail van deze originele Mercedes 560-SEL AMG. Ook de achterbumper, sideskirts en voorbumper mogen er zijn. Vroeger vonden we dit enorm ordinair, tegenwoordig is het decent dik. Ook de AMG Aero III velgen ontbreken niet, het zijn de originele door OZ gesmede driedelige velgen. Heel erg tof! En de lagere stance kan ons ook wel bekoren. Het is allemaal in verhouding, waardoor het geheel alsnog heel erg correct oogt.

Het is overigens niet alleen maar show en geen extra go. De motor is namelijk flink onder handen genomen. De basis is de M117-V8, een stokoude V8 die zijn wortels in de vroege jaren ’70 heeft. In dit geval is de motor een ‘117.968’, dus een hele dikke 6.0 V8, dankzij extra nokkenassen (geen twee, maar vier) en extra kleppen (geen zestien, maar tweeëndertig).

originele Mercedes 560 SEL AMG

Prijs originele Mercedes 560-SEL AMG 6.0

Het resultaat is een vermogen van 385 pk en een koppel van 556 Nm. Om het vermogen goed kwijt te kunnen, is deze dikke S-Klasse voorzien van een Torsen-sperdifferentieel én een verstevigd achterste subframe. Ook de remmen zijn aangepast, geen overbodige luxe, want 300 km/u is mogelijk met deze youngtimer.

Interesse? dan hebben we helaas pech voor je, want dit exemplaar is net verkocht voor de lieve som van 140.000 dollar. Wel hebben een videootje voor je waar je kunt horen hoe lekker die V8 klinkt:

4937201

Via: TheMBMarket

Meer lezen? Check hier alles over 60- jaar Mercedes-Benz S-Klasse!

Dit artikel Mercedes 560-SEL AMG kostte een vermogen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Elektrische zeecontainer strijkt neer in 2024

Ook zeecontainers gaan elektrisch en dat bewijst de aankomende Mercedes EQG, gepland voor 2024.

General Motors liet zich van hun meest humoristische kant zien toen ze Hummer gebruikte als de naam voor hun nieuwe elektrische truck. Want een auto die een doorn in het oog is van milieuridders gebruiken om een groene auto te maken, dat is lachen. Mercedes haalt ook regelmatig de pro-klimaters op hun hals door nog auto’s als de AMG GLS63 en AMG G63 aan te bieden. Van die laatste komt ook een ironische groene versie.

Mercedes EQG komt in 2024

Nou ja, het wordt wel een bloedserieuze elektrische auto, maar ook een nogal grote tegenstrijdigheid. Een Cw-waarde van 0,20, zoals de EQS bijvoorbeeld, gaat de aankomende Mercedes EQG niet halen. Desalniettemin: er komt dus een Mercedes EQG, en wel in 2024. Dat bevestigt Mercedes-baas Ola Källenius aan onze Engelse naamgenoten bij Autoblog.

Concept

Dat een Mercedes EQG een mogelijkheid is, weten we sinds vorig jaar. Mercedes toonde toen de Concept EQG en het is eigenlijk precies wat je verwacht. Een iets meer futuristische Mercedes G-Klasse met wat kekke details en een elektrische aandrijflijn. Källenius zelf heeft al meermaals met een elektrische G-Klasse mogen testen op de offroad-baan in Graz. U weet wel, bij Steyr-Puch, waar de huidige G-Klasse nog steeds gebouwd wordt.

Offroader

Källenius is ervan overtuigd dat elektrisch offroaden zeker kan. Dus is de Mercedes EQG de manier om de G-Klasse te laten bestaan in de huidige tijd. Källenius zei eerder al dat ‘de laatste Mercedes ooit gebouwd een G-Klasse gaat zijn’. Het iconische model doet zijn best om de tijd bij te houden, maar zo’n zeecontainer gaat natuurlijk altijd een doorn in het oog zijn van de milieuhoek.

Er is nog niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren, behalve dus dat er een elektrische G-Klasse komt in 2024. Sterker nog, Källenius bevestigde niet eens dat de naam ‘Mercedes EQG’ wordt (maar dat lijkt meer dan logisch). Ook wordt nog niet duidelijk of 2024 dan het einde is van de G-Klasse met verbrandingsmotor, maar ook dat is gezien Mercedes hun strategie niet uit te sluiten.

Dit artikel Elektrische zeecontainer strijkt neer in 2024 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Raar maar waar: 10-jarige koopt een Lamborghini Urus

Zij voor kant

Je kijkt raar op wanneer een 10-jarige je belt om een Lamborghini Urus te kopen. Je kijkt nog raarder op wanneer het écht geen grap is.

Als jonge autofanaat wordt een autodealer al snel een snoepwinkel. Des te duurder de auto’s, des te bijzonderder natuurlijk. Maar ook des te moeilijker het zal worden om hem ooit te kunnen betalen. Autodealers helpen jonge autofanaten graag, maar vooral door even te mogen kijken. Een aankoopcontract hoef je niet snel klaar te leggen als een 10-jarige je belt voor een Lamborghini Urus.

Lamborghini Urus Graphite Capsule

10-jarige koopt Lamborghini Urus

Toch overkwam dat Carl Hartley, van supercardealer Tom Hartley. Een jong ventje belde hem over een Lamborghini Urus die zij te koop hadden staan, een speciale Graphite Capsule. Het soort auto waar je als 10-jarige van droomt, dat wel, maar Hartley zegt zelf al via Instagram dat dit soort belletjes altijd met een grote korrel zout genomen moeten worden. Dus deed Hartley gewoon mee en zorgde hij dat hij de jongen goed van dienst kon zijn. Zo spraken zij af dat de auto volgens afspraak afgeleverd zou worden.

Geen prankcall

Na het ophangen van de telefoon vraag je je dan altijd dingen af. Heeft deze 10-jarige nou écht interesse in deze Lamborghini Urus? Kan hij dat wel betalen? Wat vinden zijn ouders hiervan? Meestal zijn het natuurlijk gewoon de betere prankcalls. Toch was het echt waar. Vijf minuten later ging de telefoon van Hartley wederom. De moeder van het jochie dit keer. Die vroeg gelijk om de bankgegevens van Hartley en boekte tijdens het gesprek nog een aanbetaling over. De 10-jarige was dus bloedserieus over de Lamborghini Urus en hij komt hem binnenkort – waarschijnlijk met ouders – ophalen.

Hartley vraagt zich af hoe veel dealers zo’n belletje serieus zouden nemen, maar denkt ook terug aan de tijd dat hij zijn vader (Tom Hartley, hence the name) hielp met het kopen en verkopen van supercars. Gebeurt je ook niet elke dag, maar wel een tevreden klant.

Dit artikel Raar maar waar: 10-jarige koopt een Lamborghini Urus verscheen eerst op Autoblog.nl.

Er rijden belachelijk veel elektrische auto’s in Nederland

Het aantal elektrische auto’s in Nederland is net niet verdrievoudigd in slechts twee jaar tijd.

Nog niet eens tien jaar geleden was het nog niet zo makkelijk om elektrisch te rijden. Klein assortiment, nog geen enorm groot laadnetwerk en dat laatste was wel nodig, want je kon bij de meeste modellen nog niet heel Nederland door op één accu. De tijden veranderen echter snel en inmiddels gaat het hard.

Renault wanbetalers

Nederland telt 300.000 elektrische auto’s

De teller van het aantal elektrische auto’s dat momenteel in Nederland geregistreerd staat, staat sinds 1 september op meer dan 300.000 exemplaren. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar het was januari 2020 dat de teller de 100.000 passeerde. Bijna verdriedubbeld in iets meer dan 2,5 jaar tijd, dus. Op het aandeel van 9,2 miljoen personenauto’s in september 2022 is het niet perse een gigantisch nummer, maar er is dus een toename.

Verklaring

7,2 miljoen stuks van onze auto’s rijden op benzine, dat is 79 procent. Diesels dalen natuurlijk vrij hard, daar zijn er nog 950.000 van (10 procent). Het overige deel is hybrides, al dan niet plug-in. Even terug naar elektrisch: een belangrijke verklaring voor deze groei is het aanbod.

Want de keuze is sinds kort aardig reuze voor elektrische auto’s in Nederland. Na een aantal jaar totale dominantie door Tesla, enteren nu ook Volkswagen, Hyundai, Kia en Renault de toplijsten. Toch is Tesla is nog steeds de populairste speler: een aandeel van 20 procent. Op gepaste voet volgen de Volkswagen ID.3, Kia Niro, Hyundai Kona en Renault ZOE.

gloednieuwe Kia Rio

Ambitie

Het beleid, alhoewel steeds minder prominent, stuurt natuurlijk de burger wel aan om elektrische auto’s te kopen in Nederland. Dat wordt afgebouwd, tot een punt dat EV’s niet een specifiek beleid hebben vanaf 2025. Dat komt trouwens wel, een permanent idee daarvoor wordt nog samengesteld en in 2023 gepresenteerd. Er wordt dus nog steeds een toename verwacht.

Dit artikel Er rijden belachelijk veel elektrische auto’s in Nederland verscheen eerst op Autoblog.nl.

Kondigt Alfa Romeo hier de definitieve samenwerking met Audi aan?

Het lijkt er wel op dat ze samengaan met Audi. In elk geval gaat Alfa Romeo iets aankondigen…

Wie vandaag zijn of haar (M/V/X) rondje deed over de sociale media, kon naast een heleboel bagger, zuur, opgespoten lippen en jaloezie óók heus wel dingen tegenkomen waar we wél iets aan hebben. Ik weet het, het klinkt gek, maar het is echt zo. Bij Alfa Romeo bijvoorbeeld.

Het roemruchte merk met een eigen Formule 1-divisie postte namelijk een cryptische foto op hun Twitterpagina. Daarop staat “Something is coming, 27.09.2022”. Of voor de mensen die het Engels niet machtig zijn is dat vrij vertaald, “Er gaat iets gebeuren, 27 september 2022”. Ja, we vergeten niemand hoor, hier bij Autoblog.

En wat kan dat dan zijn?

Samenwerking Alfa Romeo met Audi?

Meerdere kanalen-die-het-kunnen-weten speculeren over de definitieve details in de samenwerking tussen Alfa Romeo en Audi. Of althans, van het team dat áchter de naam Alfa Romeo in de Formule 1 schuilgaat; Sauber. Er zouden plannen zijn dat Audi dat team voor 75% zou overnemen.

De resterende 25% zou in handen blijven van Finn Rausing, ein dat is dan weer de eigenaar van Sauber. En al is Audi dan voor driekwart de eigenaar, het team zal echt Audi F1 gaan heten en te boek komen te staan als een echt fabrieksteam.

Waarom dan deze teaser?

Audi maakte een paar weken geleden al officieel bekend dat het in 2026 terugkeert in de Formule 1, maar er werd nog niet precies verteld hoe dat zou gaan gebeuren. De naam Sauber werd vanzelfsprekend wel genoemd, maar officieel was het nog niet. De teaser die Alfa Romeo nu plaatst lijkt de geruchten te bevestigen.

Mocht op 27 september blijken dat de geruchten echt kloppen, is er in elk geval 1 merk uit de VAG-groep dat zich bij de F1 naar binnen heeft geworsteld. Eerder leek het Porsche ook te zijn gelukt, maar dat merk zag de deal met Red Bull op het laatste moment alsnog stuklopen.

Wordt vervolgd!

Dit artikel Kondigt Alfa Romeo hier de definitieve samenwerking met Audi aan? verscheen eerst op Autoblog.nl.

911 TR750 is uiterst milde creatie. Met 750 pk.

De 911 TR750 is een uiterst milde creatie. Te bizar voor woorden eigenlijk.

Een nieuwe dag, een nieuwe creatie van onze vrienden van Manhart. Dat is een tuner uit Wuppertal, Duitsland die in principe allerlei auto’s onder handen nemen. Of het nu een Audi, BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo of McLaren is: zij draaien hun handen er niet voor om. Dus ook een Porsche 911 kun je daar laten ‘optimieren‘.

In dit geval hebben ze de nieuwste Porsche 911 Turbo onder handen genomen, uiteraard meteen ook de Turbo S. Want ja, waarom niet? Zoals we keihard verklappen in de titel, zijn de modificaties uiterst mild. Sterker nog, als je je maar een klein beetje beheerst op de beruchte Porsche-optielijst, dan kun je deze onderdelen waarschijnlijk bekostigen op je 911.

911 TR750

911 TR750

Laten we beginnen met de motor. De 3.7 liter boxer van Porsche is eigenlijk al een veel te krachtige powerhouse. Zelfs snelle Tesla’s hebben moeite met de acceleratiekracht van de Turbo S. Dat zal met deze TR750-kit alleen maar lastiger worden. De kit bestaat enkel en alleen de aanpassing van de ECU. Het vermogen is nu 750 pk, precies 100 pk meer dan standaard. Alleen door een chip!

911 TR750

Voor een beetje auditief genoegen is er een Kline-sportuitlaat en een downpipe met 200-cels sportkats. Of deze nog zorgen voor extra vermogen, vermeldt Manhart niet. Ook koppel, prestaties en prijzen communiceren de Duitsers vooralsnog niet. Wel dat je kunt kiezen voor een verlagingsset. Middels veren van H&R staat de 911 TR750 voor en achter zo’n 30 mm lager.

Goud

Het geheel wordt afgemaakt met de beroemde gouden striping, stickers en details. Die striping over het dak mag, het geeft de auto een herkenbaar voorkomen. De omlijning bij de bumpers is buitengewoon kitscherig. De gouden afwerking bij deze velgen staat dan wel weer erg goed. Gelukkig is het allemaal smaakafhankelijk en kun je het samenstellen zoals je wenst.

Manhart is overigens niet de enige die met gemak 100 pk extra uit de 911 Turbo S tovert. Ook tuners als Ruf, Speedart, Brabus en G-Power draaien hun hand er niet voor om.

Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!

Dit artikel 911 TR750 is uiterst milde creatie. Met 750 pk. verscheen eerst op Autoblog.nl.

Doe eens gek, koop een Carver One op Marktplaats!

En dan bedoelen we niet de elektrische scooter, maar een originele Carver One.

Ons land heeft weinig auto’s voortgebracht, maar áls er een auto van Nederlandse bodem komt is het doorgaans wel wat bijzonders. Van Donkervoort en Spyker tot Lightyear en PAL-V: ze maken allemaal hele bijzondere creaties.

Een van de meest bijzondere automobiele producten uit ons land is toch wel de Carver One. Deze knotsgekke driewieler hield het midden tussen een auto en een motor en combineerde op deze manier het beste van twee werelden. Of het slechtste, het is maar net hoe je het bekijkt.

Carver ging helaas in 2009 op de fles, maar het merk heeft inmiddels weer een comeback gemaakt. De Carver is nu volledig elektrisch. Op Marktplaats troffen we echter een originele Carver One aan. Het gebeurt niet vaak dat er een te koop staat, want er rijden maar 18 stuks rond in Nederland.

De originele Carver (de enige echte, volgens de verkoper) beschikt nog gewoon over een benzinemotor. Een 660 cc Daihatsu-blokje om precies, dat goed is voor 68 pk. Daarmee valt er genoeg lol te beleven, want de Carver One weegt maar 643 kg.

Je kan (en mag) er ook gewoon de snelweg mee op. De topsnelheid ligt op 185 km/u, wat in dit ding waarschijnlijk aanvoelt als 250 km/u. Maar het leukste zijn natuurlijk de bochten. Daarmee heb je de beleving van een motor, zonder dat je jezelf meteen in levensgevaar begeeft.

De vorige eigenaar (of eigenaren) heeft er in ieder geval regelmatig mee gereden, want er staat inmiddels 72.000 km op de teller. Dat is nog best veel voor een Carver. Misschien had Jeremy Clarkson toch gelijk toen hij zei dat het rijden in een Carver One nooit gaat vervelen.

Het is zonder meer leuk speelgoed, maar vanwege de zeldzaamheid helaas ook duur speelgoed. De verkoper vraagt er op Marktplaats €48.750 voor. Maar ach, je leeft maar één keer, toch?

Dit artikel Doe eens gek, koop een Carver One op Marktplaats! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories