BMW XM door ACS heeft 100 pk meer!

We kunnen ons niet voorstellen dat de wens bij de BMW XM is om nog MEER over de top te doen, maar AC Schnitzer kan dat wel voor je verzorgen.

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat we kennis mochten maken met misschien wel de heftigste BMW ooit gebouwd. Niet qua rijbeleving, maar qua hoe choquerend het uiterlijk is. De XM, alles wat erover gezegd moet worden is denken wij wel gezegd. Feit is wel dat de auto door het verdelen van de meningen wel meningen genereert en dat zet BMW weer om in een soort ‘aandacht is aandacht’-strategie. Wonder boven wonder verkoopt BMW namelijk een gezond aantal exemplaren van deze mastodont, zelfs in Nederland.

BMW XM door AC Schnitzer

Als het een BMW is, ontkom je er eigenlijk niet aan dat de vaste kliek zich er ook aan gaat wagen. We wachten nog een XM door G-Power af, maar die van Manhart is er al, bijvoorbeeld. Een andere vaste gast in BMW-wereld presenteert hun XM nu: dit is de BMW XM door AC Schnitzer.

AC Schnitzer pakte een BMW XM (geen 50e of Label Red) en zorgde ervoor dat deze voorzien is van een paar upgrades. Zoals we ACS wel kennen is een deel ervan optisch. De gebruikelijke upgrades zijn een koolstofvezel splitter, set sideskirts en achterbumper inclusief diffusor.

ACS zoekt ook de grenzen op, wat je met een XM sowieso al doet, met race-achtige canards voor de aerodynamica. Iets met dweilen en een kraan open zetten. Datzelfde gevoel krijgen we van de flinke achterspoiler.

Velgen

Ook presenteert AC Schnitzer een bijzonder velgdesign voor de BMW XM. Je kan zoals altijd kiezen tussen zwart of ‘diamond cut’, maar het design is aan beide kanten hetzelfde. Een bijzonder design, zo mogen we wel zeggen.

Werkt het?

De XM is dus lekker controversieel, ondergetekende durft het zelfs eigenlijk het toonbeeld te noemen van alles wat er mis is met de autowereld van vandaag de dag. En toch, stiekem heeft AC Schnitzer wel een hele dikke sjaak gemaakt van de BMW XM. Als je toch al zo lekker met superlatieven bezig bent, dan kan die van AC Schnitzer er ook nog wel bij. Een gevalletje ‘als het dan moet, doe dan maar deze.’

Meer power!

AC Schnitzer heeft naast de visuele upgrades ook nog de S68B44 V8 aangepakt. Op papier zou je zeggen dat 751 pk en 900 Nm helemaal niet zo denderend is: dat is precies drie pk meer dan de 748 die de BMW XM Label Red standaard levert. Belangrijk verschil: AC Schnitzer pakte een reguliere XM aan, die normaliter 653 pk levert. Dan is 98 pk meer ineens best een flinke bak.

Dit artikel BMW XM door ACS heeft 100 pk meer! verscheen eerst op Autoblog.nl.

FIA-baas wordt vrijgesproken door de FIA

FIA-baas vrijgesproken

Uit onderzoek blijkt dat de FIA-baas hartstikke onschuldig is. Net als Horner.

De Formule 1 is een miljardenbusiness en dat betekent automatisch dat het niet altijd even gezellig is. Achter gesloten deuren worden er allerlei vuile spelletjes gespeeld, en zo nu en dan krijgt ook de buitenwereld hier wat van mee. Recent was er nog het onderzoek naar Toto en Susie Wolff en nu houdt de zaak Horner de Formule 1 in zijn greep.

Je was het misschien alweer vergeten, maar intussen liep er ook nog een onderzoek naar FIA-baas Ben Sulayem. Hij zou zijn boekje te buiten zijn gegaan tijdens de GP van Saoedi-Arabië vorig jaar. Toen zou Ben geprobeerd hebben een tijdstraf van Alonso terug te draaien, die de Spanjaard zijn podiumplaats had gekost.

Later kwam daar nog een beschuldiging bij: Ben Sulayem zou ook geprobeerd hebben de GP van Las Vegas tegen te houden. Hij was totaal geen fan van deze race en wilde naar verluidt zorgen dat de boel niet doorging. Wat dus niet gelukt is.

De ethische commissie van de FIA heeft het onderzoek inmiddels afgerond en de uitkomst bekendgemaakt. Wat blijkt? Er is geen bewijs gevonden voor de beschuldigingen. Oftewel: de FIA-baas wordt vrijgesproken. Zoals ook Toto Wolff en Horner vrijuit gingen.

Als er dus iemand probeerde Ben Sulayem hiermee een loer te draaien, dan is dat mislukt. Alhoewel, je weet het natuurlijk nooit. Wie weet krijgen alle journalisten binnenkort wel een mail met appjes die Ben Sulayem aan de stewards stuurde.

Foto credit: International Transport Forum

Dit artikel FIA-baas wordt vrijgesproken door de FIA verscheen eerst op Autoblog.nl.

Deze versie van de SLR kende je nog niet

Deze variant was dan ook voorbehouden aan een héél select clubje.

De term ‘klassieker in wording’ wordt wel erg vaak rondgeslingerd, maar de SLR McLaren is er toch wel eentje. Samen met de Murciélago, de Carrera GT en de Enzo was dit de sportauto die de jaren ’00 definieerde. Toch zijn ze nog niet enorm duur, omdat de SLR niet in gelimiteerde oplage gebouwd zijn.

We hebben vandaag echter een SLR voor ons die wel in gelimiteerde oplage is gebouwd. Sterker nog: de kans is groot dat je überhaupt nog nooit van deze versie gehoord hebt. Wat je hier ziet is een ultrazeldzame SLR McLaren Crown Edition.

De Crown Edition stond ook niet in de prijslijst, want deze versie is gemaakt op verzoek van de koning van Bahrein. Hij liet tien exemplaren bouwen om cadeau te geven aan bevriende vorsten. Vandaar de naam Crown Edition.

Is de Crown Edition ook daadwerkelijk bijzonder? Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Ten opzichte van een normale SLR is de Crown Edition wel degelijk bijzonder, want deze uitvoering heeft meer vermogen (650 pk), een carbon splitter en spoiler, stijvere dempers en speciale velgen.

Dit waren echter dezelfde upgrades als de 722 Edition. In feite is de Crown Edition dus een 722 die iets anders is aangekleed. Nu is dat geen schande, want de 722 Edition is met een oplage van 150 stuks ook vrij zeldzaam.

Hoe kun je dan zien dat dit een Crown Edition is en geen 722 Edition? Het makkelijkste herkenningspunt zijn de velgen. Bij een 722 zijn deze zwart met een zilverkleurige rand, hier zijn ze volledig uitgevoerd in zilver (en flink gepolijst). Een beetje bling-bling, maar toch wel heel gaaf.

De Crown Edition is verder te herkennen aan de badges op de zijkant en in het interieur. Die badges ogen een beetje cheap, maar in het Midden-Oosten vinden ze rood met goud natuurlijk wél een hele chique combinatie. In combinatie met de witte kleur is dit de ultieme Arabieren-spec.

We weten niet welke sjeik deze auto in zijn bezit heeft gehad, maar we weten wel dat de beste man er niet mee gereden heeft. De kilometerteller staat namelijk nog maar op 39 miles, omgerekend 63 kilometer. Oftewel: deze auto is nog fabrieksnieuw.

Deze SLR McLaren Crown Edition zal volgend maand zonder reserve geveild worden door Bonhams, tijdens de Goodwood Members’ Meeting. Gezien de zeldzaamheid en de kilometerstand is de geschatte opbrengst nog verrassend laag. Bonhams rekent op 200.000 á 300.000 pond, omgerekend zo’n €230.000 tot €350.000. Dat klinkt als een koopje.

Dit artikel Deze versie van de SLR kende je nog niet verscheen eerst op Autoblog.nl.

Babyblauwe Ford Focus RS verrassend betaalbaar

babyblauwe Ford Focus RS

Afschrijving is een mooi fenomeen, zeker als je in de markt bent voor een babyblauwe Ford Focus RS.

Van de week hadden we het over de nieuwe Ford Mustang. Voor een zeer beperkt bedrag kun je die namelijk bij Ford Performance kietelen. Dan krijg je een 3-liter grote Whipple supercharger op je V8 en krijg je 330 pk erbij. Nee, niet een totaal van 330 pk, maar 330 pk bovenop de 480 pk. Ongelooflijk.

Net als met 87 nieren zou je kunnen zeggen dat 810 pk aan de vele kant is. Het is ook een beetje overbodig, want in Europa kunnen we met veel minder vermogen en cilinderinhoud min of meer gelijkwaardige prestaties extraheren.

Toen de vorige generatie Mustang arriveerde in Europa, konden we ook kennis maken met de Ford Focus RS. Nieuw waren die auto’s heel erg duur, maar ze beginnen betaalbaarder te worden.

Betaalbaar

We gingen eventjes op zoek naar de goedkoopste babyblauwe Ford Focus RS van Marktplaats. Dat babyblauw moet gewoon. Natuurlijk, Performance Blue kan ook en wit geeft de auto wat rally-vibes, maar een beetje schreeuwerige lakkleur past wel bij het karakter van het rallykanon (dat niet meedoet aan rally’s maar dat terzijde).

Wat ons opvalt: ze beginnen eindelijk betaalbaar te worden. De goedkoopste is er namelijk al vanaf 27.995. Dit is echter de goedkoopste babyblauwe Ford Focus RS van Marktplaats. natuurlijk, een kleurtje is maar een kleurtje, maar voor sommige mensen is het echt heel erg belangrijk. Eerlijk is eerlijk, dit babyblauw sluit perfect aan bij het uitbaundige karakter van de Focus RS.

Prijs babyblauwe Ford Focus RS

Het is namelijk niet alleen een uitbundige auto qua uiterlijk, maar ook qua rijeigenschappen. De 2.3 liter turbo is goed voor 350 pk en 450 Nm. Dat is net ietsje meer dan de supercharger EXTRA levert op een Mustang V8. Maar dankzij een handgeschakelde zesbak en een zeer ingenieus vierwielaandrijvingsysteem is deze babyblauwe Focus RS zeer effectief: wendbaar en snel.

De prijs van al dit moois? Slechts 29.995 euro! En nee, dit exemplaar heeft niet zoveel gereden als de goedkoopste A110 van Europa van vanochtend. Die had meer dan 207.000 km gelopen, deze Focus RS staat op NET geen ton. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!

Bekijk hieronder de rijtest met de Ford Focus RS:

Meer lezen? Deze 9 late modellen zijn briljante occasions!

Dit artikel Babyblauwe Ford Focus RS verrassend betaalbaar verscheen eerst op Autoblog.nl.

Bentley vindt het milieu super belangrijk (maar nu even niet)

Bentley milieu

Bij Bentley vinden ze het milieu niet super belangrijk, lijkt het.

Bij Autoblog zijn we natuurlijk progressief én conservatief tegelijkertijd, als we de de mailbox mogen geloven. De een vindt dat we veel te blij zijn met elektrische auto’s, de ander vindt dat we juist te veel in het verleden blijven hangen. De insteek moet natuurlijk zijn: een goede auto is een goede auto, ongeacht de aandrijflijn.

Een EV leent zich niet echt voor een uitstekende Hot Hatch of sportwagen, maar aan de andere kant van het spectrum is de Rolls-Royce Spectre, een auto die briljant is met een elektromotor. Het gewicht is minder een issue en veel geluid maakte een Rolls toch al niet. Wat dat betreft vroegen we ons eigenlijk ook af waar Bentley blijft met een elektrische auto?

Bentley en het milieu

Nou, daar hadden we geen antwoord op, maar nu wel: die komt voorlopig nog niet! Aanvankelijk was het volgens de laatste koolstofdatering de bedoeling dat elektrische Bentley in 2025 het levenslicht zou zien. Strikt genomen kun je dan als fabrikant ermee weg komen door eind eind 2025 pas de onthulling plaats te laten vinden.

Adrian Hallmark (de CEO van Bentley) heeft aan Automotive News Europe bevestigd dat de onthulling van de eerste elektrische Bentley pas eind 2026 plaatsvindt. Levering aan klanten zou dan halverwege 2027 zijn.

De reden waarom het zo lang duurt, is ook duidelijk: software. Volgens Hallmark krijgen ze dat niet voor elkaar. Ook waren er ‘zorgen over het platform’. Oh, okay.

Dan maar benzine

Natuurlijk is het ook zo dat Bentley er wel goed bij vaart om nog eventjes de benzine-, en PHEV-uitvoeringen te verkopen. Voor Bentleykopers is het milieu niet direct een issue en extra belastingen belet ze ook niet om een Bentley te kopen. Ook verkoopt Bentley veel auto’s in landen waar milieumaatregelen nog niet echt bestaan.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat Bentley graag eventjes wacht op de volgende generatie qua techniek, in plaats van een platform te gebruiken van een paar oud, wellicht dat Hallmark dat bedoelde met platform-zorgen.

Overigens is Bentley zeker niet de enige autofabrikant die de EV-transitie even op een lager pitje zet. Niet alle consumenten staan te springen om over te stappen naar zo’n kekke emmissieloze zoemmachine. Dus logischerwijs vindt Bentley het milieu heel erg belangrijk, maar nu komt het eventjes niet zo goed uit.

Via: Automotive News Europe

Fotocredits: Beeldschone Bentley in de natuur door @vantoorphotography via Autoblog Spots.

Dit artikel Bentley vindt het milieu super belangrijk (maar nu even niet) verscheen eerst op Autoblog.nl.

Ferrari aangeklaagd vanwege knakige remmen

Ferrari aangeklaagd

Althans, Ferrari is aangeklaagd vanwege vermoedelijk knakige remmen,

Het is een ondergeschoven kindje van de autoindustrie: de remmen. Logisch, want ze zijn zeer prijzig en niemand let er eigenlijk op. 100 pk erbij chippen willen we allemaal wel doen voor 500 euro, maar voor 2.000 euro een fatsoenlijke rem-upgrade zien we dan weer niet zitten. Dit terwijl je heel vaak remt, maar zelden het volle vermogen van je auto aanspreekt. Wanneer je moet remmen daarentegen is iets waar je niet altijd invloed op hebt.

Nu zijn er zat auto’s waarbij remmen meer dan goed voor elkaar waren. Denk aan de meeste Porsches, bijvoorbeeld. Of Ferrari’s. Maar nu komt het, dat blijkt volgens een Ferrari-eigenaar niet het geval te zijn. de auto in kwestie is een van de mooiste en in dynamisch opzicht meest geslaagde Ferrari’s, de 458 Italia.

Ferrari aangeklaagd (de Nederlandse tak!)

Het is niet zo dat de vermogende eigenaar in kwestie (hij heeft per slot van rekening een Ferrari voor de deur staan) de dealer aanklaagt of de importeur op het matje roept. Nee, het merk Ferrari wordt aangeklaagd en dat bevindt zich in… Nederland! het gaat om Ferrari NV, aldus Bloomberg. Nee, de auto’s van Prins Bernhard is niet het enige Nederlandse tintje aan het merk.

Het schijnt overigens een bekend probleem te zijn, zo ondervonden de heren redacteurs van Quotenet. Die hebben zich eventjes erover gebogen en de fout terug gevonden op de site van de Rijksdienst Wegverkeer:

De dop van het remvloeistof reservoir sluit mogelijk luchtdicht af waardoor er vacuüm in het remsysteem ontstaat

RDW, over de Ferrari 458 Italia.

En nu dan?

Het probleem schijnt zich vooral voor te doen op het moment dat je naar beneden rijdt. Juist dan wil je eigenlijk een dergelijke eigenschap niet hebben, natuurlijk. Je zou kunnen denken dat je dit probleem op kunt lossen met de moeder alle oplossingen: een waarschuwingslampje!

Welnu, daar schijnt ook wat mee te zijn. het lampje zelf is van prima kwaliteit, maar vanwege een issue met de software, wordt de bestuurder niet tijdig geïnformeerd over het feit dat de remmen niet adequaat zijn.

Via: quotenet

Fotocredits: Een mooie mevrouw in Ferrari 458 Italia door @spotcrewda via Autoblog Spots!

Dit artikel Ferrari aangeklaagd vanwege knakige remmen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Shell verkoopt 1.000 tankstations om meer laadpalen te bouwen

Shell gaat 1.000 tankstations verkopen

Tankstations zijn zó 2010. Daarom gaat Shell er een hoop wegdoen om meer te focussen op laadstations.

Shell heeft natuurlijk het beste voor met deze aarde. Daarom hebben ze flink geïnvesteerd in hun eigen netwerk met laadpalen, onder de noemer Shell Recharge. Intussen verdienen ze ook nog een leuk zakcentje met fossiele brandstoffen, maar goed, we zitten in een overgangsperiode.

De voormalige trots van Nederland lijkt nu toch hun fossiele activiteiten iets terug te schroeven. Vandaag wordt bekend dat ze een flink aantal tankstations van de hand doen, 1.000 stuks om precies te zijn. Dit jaar zal Shell wereldwijd 500 tankstations verkopen en volgend jaar nog eens 500.

1.000 tankstations is natuurlijk niet niks, maar vergeet niet wat een monsterbedrijf Shell is. Het gaat hier om slechts 4% (!) van het totale aantal tankstations wat Shell wereldwijd in beheer heeft. Met het inkrimpen van de fossiele activiteiten valt het dus wel mee.

Shell heeft ook vorige week hun klimaatdoelstelling iets naar beneden bijgesteld. Het doel was eerst om 20% minder CO2 uit te stoten in 2030, nu is dat 15 tot 20% geworden. Wel staat nog steeds het doel om in 2050 CO2-neutraal te zijn, maar ze hebben natuurlijk nog alle tijd om die doelstelling ook bij te stellen.

Overigens verkoopt Shell deze pompstations wel met het doel om meer te focussen op hun laadnetwerk. Dat willen ze flink uitbreiden om in te spelen op de “veranderde behoeftes van klanten.” Of zou het vooral het veranderende overheidsbeleid zijn…?

Enfin, Shell gaat dus 1.000 tankstations verkopen. Of en hoeveel Nederlandse tankstations hierbij zitten is nog niet bekend. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat er tankstations verdwijnen, er komt hooguit een ander logootje op.

Foto: R8 bij een Shell-pomp, gespot door @vantoorphotography

Bron: Bloomberg

Dit artikel Shell verkoopt 1.000 tankstations om meer laadpalen te bouwen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Audi Q6 e-tron moet Audi weer voorsprong geven… – video

Audi Q6 e-tron

Met de introductie van de Audi Q6 e-tron is ook de term “Voorsprong door Techniek”. Of dat terecht is…

Als we die veer in de bips (lastiger bij een EV) gaan steken, dan geven we indirect ook een compliment aan Porsche. De Audi Q6 e-tron en de nieuwe Macan staan immers op het gezamenlijke ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE). Daar gaan nog heel wat EV’s uit Zuffenhausen en uit Ingolstadt op worden gebouwd, maar eerst de aandacht voor de Audi Q6 e-tron.

Hijs lekker he.

Als P. rijder (we gaan het woord hier verder nu vermijden) heb ik natuurlijk oogkleppen op, maar OMG, wat weet Audi toch soms strakke koetsen op de weg te zetten. De lange wielbasis van 2.899mm, korte overhangen en bredere achterbanden zorgen al voor de goede proporties. Het ontwerp combineert daarnaast zachte vormen met scherpe vouwen, en bijvoorbeeld de Quattro blisters boven de wielkasten.

De Singleframe grille is tegenwoordig in 3D uitgevoerd en heeft bij elektrische Audi’s altijd de kleur van de koets. Geheel in de lijn met de trends is dagrijverlichting hoog geplaatst en zijn de “echte” koplampen lager gepositioneerd. Als je vraagt waarom? De dagrijverlichting neemt niet zo veel plaats in, dus dat past daar wel. De koplampen zijn groter en die kunnen beter laag worden geplaatst.

Audi Q4 vs Q6 vs Q8

  • Q6 4.771×1.993×1.648mm
  • Q4 4.599x1865x1.632mm
  • Q8 4.915×1.937×1.633mm

Je verwacht het niet, maar qua formaat valt de Q6 netjes tussen Q4 en Q8 in. Dat zal ook voor de prijs gaan gelden, maar daarover later meer. Overigens zijn dit soort lobbesen zwaar: een Audi Q6 is al gauw 2.3 ton.

Accu, laden, snelladen Audi Q6 e-tron

Voor elektrische auto’s is het vrij eenvoudig: als de range en de laadmogelijkheden niet op orde zijn, dan gaat die een auto een korte carrière hebben. Gelukkig hebben ze bij Audi al een beetje ervaring.

Snelladen met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron krijgt in eerste instantie een 800-volts accupakket met een capaciteit van 100 kWh bruto, 94,9 kWh netto. Er is behoorlijk aan de cel-chemie gesleuteld en Audi wist de modules groter te maken, dus op alle metrics doet de accu het beter dan voorheen.

De 12 modules (180 prismatic cellen) zijn er veel minder dan bij de Q8, wat bijvoorbeeld betekent dat de energie dichtheid met 30% is toegenomen. Het gewicht bewoog zich een andere kant op (-15%), het accupakket van de Q6 weegt nog wel 570 kg. De besparing zit bijvoorbeeld in het feit dat er minder hoogvoltage connectoren en kabels nodig zijn.

De uitdaging met grotere modules is om nog steeds snel te kunnen laden, maar dat is bij de Audi Q6 e-tron ook gelukt. Bij een 800 volt DC snellaadpaal kan de Q6 e-tron maximaal 270 kW halen. Het is geen wereldrecord, maar wel heel erg goed. Bij een 400 volt AC-paal spitst Audi de accu en kan er middels bankladen met maximaal 135 kW worden geladen.

Audi SQ6 e-tron AC laden

De belangrijke benchmark van 10-80% haalt de Q6 in 21 minuten en in 10 minuten kan de Q6 255 km range toevoegen. Prettig om te weten is dat Plug & Charge wordt ondersteund en dat laadpoorten (aan beide zijden!) elektrisch openen en sluiten. Aan de reguliere AC paal zal je het voorlopig met 11 kW moeten doen, pas later volgt een optionele 22 kW lader.

Recuperatie Audi Q6 e-tron

Zoals je wellicht al verwacht komt Audi eerst met quattro versies van de Q6 e-tron. Die hebben twee motoren en die kunnen beiden worden ingezet voor recuperatie met maximaal 220 kW. Mocht je het afvragen, ja dat is best veel. Volgens Audi zou dit moeten voldoen voor 95% van de dagelijkse remacties.

Bij licht remmen wordt in eerste instantie de achterste elektromotor gebruikt, want dat is efficiënter. Rem je wat steviger, dan wordt de voorste elektromotor ook gebruikt, trap je de Q6 in het ABS dan gebruikt Audi de reguliere remmen. De remschijven worden daardoor natuurlijk amper gebruikt, maar er is een mechanisme om te zorgen dat ze altijd gebruiksklaar zijn.

Audi Q6 en SQ6 e-tron

In eerste instantie komen de vierwielaandrijvers, wat logisch is voor het merk wat quattro zo hoog in het vaandel heeft staan. De voorste motor is een asynchrone motor (ASM) met een vermogen van 140 kW en koppel van 275 Nm. Achter wordt een elektromotor met permanente magneet (PSM) gebruikt met maximaal 280 kW of 580 Nm. Beide motoren zijn olie gekoeld middels een dry sumpsysteem, wat 5 km extra range oplevert.

Met een systeemvermogen van 285 kW/ 388 pk haalt Q6 e-tron 5,9 seconden de 100 en stoomt door naar een op 210 km/u begrensde topsnelheid. De SQ6 e-tron heeft 360 kw/ 490 pk of 380 kw/ 517pk met launchcontrol. De sprint naar 100 duurt maximaal 4.3s en de topsnelheid is 230 km/u.

Range Audi Q6 e-tron: 625 km

Het begint ergens op te lijken he. Dit is de range voor de “reguliere Audi Q6 e-tron. Er komt ook een Audi SQ6 e-tron (jummie), die haalt 598 km in de WLTP testcyclus.

Het blijft uiteraard niet bij deze twee versies, er komt ook nog twee Q6 e-trons met alleen achterwielaandrijving. Ik moest er een traantje van wegpinken dat Audi nu echt premium aan het worden is. Er komen twee versies met RWD, een instapper en een range versie. De Q6 e-tron RWD zoals wij hem nu even dopen, krijgt dus de 100 kWh batterij en een range die meer dan 625 km zal bedragen.

Voor de mensen zonder vakantieplannen komt er een Audi Q6 e-tron Business Budget (zo gaat die niet echt heten he). Deze krijgt een accu met een capaciteit van 83 kWh bruto. Met 17% minder kilowatturen kom je ook zo’n 17% minder ver, maar daarmee ga je nog royaal over de 500 km heen.

OLED achterlichten

Alleen maar adaptieve LED koplampen is tegenwoordig niet genoeg, dus gaat Audi nu verder aan de achterkant. De OLED achterlichten hebben 360 segmenten, waarmee Audi grappig en gelukkig ook nuttige dingen kan doen. De spielerij bestaat uit patronen die je kan kiezen voor dagrijverlichting aan de voorzijde.

Potentieel nuttig is dat de Audi Q6 e-tron nu (nog beter) met de omgeving kan communiceren met behulp van de OLED achterlichten. Bij ongevallen of pech is er bijvoorbeeld een gevarendriehoek te zien in het achterlicht. Het leek mij nauwelijks iets toevoegen, maar de Audi engineers vonden tijdens de tests dat dit toch nut leek te hebben.

Interieur

Het interieur van de Audi Q6 e-tron is gericht op de gebruiker, waarbij het Audi MMI systeem tegenwoordig een licht gebogen display heeft. Op de optielijst staat ook nog het MMI-passagiersdisplay waarop de voorpassagier lekker films kan kijken, uiteraard met privacymodus. De schermen lijken te zweven en vormen in Audi’s mening een fraai digitaal podium, terwijl een Softwrap een homogeen gevoel van ruimte creëert door de hele cockpit. Functionele materialen zorgen voor duidelijke differentiatie tussen de verschillende zones in het interieur, waarbij comfortgerichte gebieden (waar je tegenaan zit dus) zachte materialen en royale oppervlakken hebben.

De kofferbak is ruim (526 liter) én er is ook nog een frunk van 64 liter. Daar kan je mooi die onhandige laadkabel kwijt en/ of je sneeuwkettingen.

Prijs Audi Q6 e-tron

Qua dimensies valt de Audi Q6 e-tron tussen de Q4 en Q8 e-tron in. Die zijn er vanaf 55k en vanaf (iets meer dan) 75k. Je mag 1x raden wat de vanafprijs zal zijn. Inderdaad, je hebt het goed, de Audi Q6 e-tron zal er zijn vanaf circa 65k. Dat is dan de instapper met 83 kWh accu en premium achterwielaandrijving. In Duitsland kost de SQ6 e-tron 93.800 euro, dus dat is ook al een richting voor de Nederlandse prijs.

Dit artikel Audi Q6 e-tron moet Audi weer voorsprong geven… – video verscheen eerst op Autoblog.nl.

Nieuwe Golf eHybrid: bijna net zo veel range als e-Golf!

De vernieuwde Golf eHybrid moet EV’s overbodig maken.

Vergeet de ID.3, koop een hybride Golf. Dat is de boodschap van Volkswagen. Ze zeggen het natuurlijk niet letterlijk, maar de vernieuwde Golf eHybrid wordt wel aangeprezen als een “perfect alternatief voor elektrisch”. Oftewel: deze Golf moet de ID.3 overbodig maken.

De vernieuwde Golf 8.5 werd in januari al gepresenteerd (inclusief de eHybrid), dus je denkt misschien: wat is het nieuws? Nou, in januari hadden we nog niet alle details van de Golf eHybrid. Inmiddels heeft Volkswagen de cijfers wel paraat.

Die vallen niet tegen: Volkswagen beloofde in januari een elektrische actieradius van 100 km voor de eHybrid, maar dat is nu ruim 120 km geworden (WLTP). De eerste inschatting was dus aan de conservatieve kant. Iets met ‘underpromise, overdeliver’.

120 km is sowieso een hele nette waarde, want er zijn maar weinig PHEV’s met een grotere elektrische actieradius. En de auto’s die hieraan kunnen tippen (een Mercedes C 300e bijvoorbeeld) zijn allemaal een stuk duurder.

Ook leuk: de Golf eHybrid komt nu qua range aardig in de buurt van de eerste e-Golf, die dus volledig elektrisch was. Die auto had namelijk een actieradius van 190 km, volgens de optimistische NEDC-methode. In de praktijk kom je met de nieuwe eHybrid ongeveer net zo ver, gokken we. En vervolgens kun je met de eHybrid nog een paar honderd kilometer doorrijden op de verbrandingsmotor…

Qua laden is de vernieuwde eHybrid sowieso de e-Golf de baas. Die kon namelijk nooit met meer dan 40 kW laden, terwijl de eHybrid nu met 50 kW kan snelladen. Qua vermogen heb je trouwens nog steeds 204 pk in de eHybrid, net als voor de facelift. Vind je dat te min? Dan is er altijd nog de GTE, die nu 272 pk heeft.

Dan ontbreekt er nu nog één belangrijk stukje informatie over de vernieuwde Golf eHybrid en dat is de prijs. De zal ergens tussen nu en juli bekend gemaakt worden, wanneer de nieuwe Golf eHyrid in de showrooms staat.

Dit artikel Nieuwe Golf eHybrid: bijna net zo veel range als e-Golf! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories