Niet geheel verrassend is de automarkt van Rusland compleet ingestort en liggen de autoverkopen aardig op hun gat.

Het is over een paar dagen alweer een jaar geleden dat Rusland bij Oekraïne binnen viel. Tot verbazing van niemand die de geschiedenis kent, begon Rusland vorig jaar rond deze tijd een speciale militaire oefening. Het gekke daaraan is alleen, dat deze zich afspeelt binnen de landsgrenzen van Oekraïne. En dat het ‘oefenen’ niet met blindgangers, maar met zwaar geschut gaat. Talloze woningen en mensen zijn hierdoor al gesneuveld. Misschien dat wij er in België mee weg zouden kunnen komen, maar ik vermoed dat Duitsland toch raar op zou kijken als wij iets soortgelijks zouden ondernemen in het Roergebied.

De snelle respons van het Westen richting de Russen, kwam in de vorm van sancties. Sportevenementen bannen nu Russen, iedereen die zaken doet met Russen wist niet hoe snel ze hun banden moesten verbreken en ook de auto-industrie brak vrij snel met Rusland. Vele fabrikanten hebben namelijk een fabriek in Rusland en doen zaken met de Russen om hun auto’s te bouwen en te verkopen.

Harde gevolgen voor autoverkopen Rusland

Nu wordt met cijfers duidelijk wat voor gevolgen dit heeft voor de automarkt. En die zijn fors. Het uitgegeven geld voor nieuwe auto’s is afgenomen met 52 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit omdat in Rusland enorm vergroot wordt waar de rest van de wereld door COVID-19 last van had: tekorten.

Duct Tape

Europa en de NAVO doen er ondertussen alles aan om de schermutselingen te beëindigen. Dat wil zeggen, alles behalve dan zelf troepen inzetten en/of Oekraïne lid maken van de EU/NAVO. Dit is eigenlijk een soort farçe. Het is een beetje alsof iemand op de middelbare school iemand anders probeert vast te plakken aan de deur van de WC’s met duct tape. En dat er iemand naast staat die claimt neutraal te zijn in het conflict, maar tegelijkertijd wel vijfentwintig rollen duct tape aanlevert.

Recht van de sterkste

Men handelt binnen de lijnen van een VN-resolutie die het mogelijk maakt om dit te doen. Maar als er een ding is wat als een paal boven water staat in de geschiedenis van (internationaal) recht, is dat er niet zoiets is als (internationaal) recht. Aan het eind van de dag is het gewoon het recht van de sterkste. Laat Putin zich nou echt tegenhouden om die nukes op ons te gooien omdat we geen soldaten inzetten, terwijl we wel miljarden aan wapens en training leveren aan Oekraïne?

Totdat de bom valt

Enfin, we kunnen onszelf misschien nog net in de spiegel aankijken totdat de bom valt. Maar de grote vraag van de autoblog-lezer is natuurlijk, hoe zit het nou eigenlijk met die Russische automarkt na alle sancties. Nieuwe auto’s worden bijna niet meer gebouwd dan wel aangeleverd en dus is alles wat wél aangeleverd wordt schaars. Dat levert dan weer zulke astronomische prijzen op dat het niet bereikbaar is.

Het aantal autoverkopen in Rusland in aantallen is dan ook met 58,8 procent gedaald. Er is niet zo weinig autoproductie geweest in Rusland sinds 1991, het jaar na de val van de Sowjet-Unie. Verder zijn een aantal interessante nevenzaken die zich voortdoen.

Tweedehands

De oplossing voor vele Russische burgers, is uitwijken naar de tweedehands markt. Daar blijven de cijfers ietwat stabiel, want iedereen die nu geen nieuwe auto kan kopen wordt opgeteld bij de tweedehands kopers. Het percentage tweedehands auto’s als geheel van de totale autoverkopen is dan ook 75 procent (dit was 55 procent in 2021).

Ook op de tweedehands markt is er nu sprake van schaarste en flinke prijsinflaties voor de meeste automodellen. Als je goedkoop wil rijden in Rusland, ben je aangewezen op een tweedehands Lada of een goedkope Chinese auto.

Aziaten profiteren: China nieuw en Japan tweedehands

De Westerse fabrikanten vinden het momenteel zoals aangehaald niet zo handig om met Rusland geassocieerd te worden. Zo verkocht Renault haar Russische ondernemingen voor één Roebel aan de Russische staat (met een garantie erbij dat de zaak binnen zes jaar teruggekocht kan worden). De Chinezen daarentegen, ruiken gouden handel. Het marktaandeel van de Chinese merken in de markt voor nieuwe auto’s, verdriedubbelde ten opzichte van 2021.

Op de tweedehands markt zijn auto’s uit Japan populair. Japan doet een beetje half-half mee aan de sancties. Officieel is Japan gestopt met het leveren van auto’s aan Rusland. Echter, als de Russische Jan Modaal op eigen initiatief een (tweedehands) auto uit Japan wil kopen en importeren, vindt men dat prima. De Russische staat promoot dit soort grijze import ook. Naar verluidt komt nu zelfs het (grote) meerendeel van de auto’s op de Russische tweedehandsmarkt uit Japan.

Hoe ziet het eruit voor 2023?

Nu het eind van de oorlog nog niet in zicht lijkt, is de vraag hoe 2023 gaat verlopen. Bovenstaande cijfers ten spijt, is de Russische economie in bredere zin, niet gecollabeerd zoals het Westen wellicht gehoopt had. Het International Monetary Fund (IMF) zegt dat het bruto nationaal product van Rusland vorig jaar met 2,2 procent gedaald is. De oliehandel naar India, China enzovoorts heeft gezorgd voor lekker veel geld in het laadje. Dat verzacht de pijn aanzienlijk.

Het IMF voorspelt dat de Russische economie dit jaar zelfs zal groeien met 0,3 procent. Daarmee zou Rusland het ironisch genoeg, alle sancties ten spijt of misschien zelfs door de sancties, beter doen alle G7 landen. Ook is de prognose dat de autoverkopen in Rusland weer een beetje gaan toenemen in 2023, naar circa 800.000 stuks. Maar dat is dan wel nog steeds maar de helft van de totale verkopen in 2021.

Andere instituten, zoals de Wereldbank, verwachten juist dat de echte klap voor de Russische economie nog moet komen. Door lange(re) termijn effecten, zoals bijvoorbeeld het wrange feit dat een deel de Russische werkenden sterft aan het front, gaat zich deze exercitie uiteindelijk toch wreken. Bovenstaande cijfers over de ‘reële economie’ lijken dat vast voorzichtigjes te ondersteunen.

Doch zo lang Rusland haar grondschatten voor veel geld kan verkopen aan landen die het niet zo nauw nemen met sancties, blijft het regime van Vlad (lees: Vlad) de pijn vermoedelijk niet echt voelen. De gemiddelde Rus daarentegen, des te meer. Waarvan akte…

Dit artikel Drie keer raden hoe goed de autoverkoop in Rusland verloopt verscheen eerst op Autoblog.nl.