Lekker cryptische kop inderdaad, maar gelukkig is er een interessant verhaal te vertellen.
Met de elektrificatie van auto’s hebben designers en engineers weer nieuwe issues die ze moeten tackelen. Uiteraard biedt een elektrisch platform ook interessante mogelijkheden, laat ik eerst die zijweg even inslaan.
Wellicht herinner je je het concept van de auto als skateboard. Een EV is een plat batterijpakket met één of twee elektromotor. Daarbovenop kan je iedere willekeurige carrosserie zetten die je zou willen. Dat bleek een naïeve gedachte, in een roundtable met Porsche designer Peter Varga lichtte hij toe waarom. Hoewel de aandrijflijn van de elektrische auto in zekere zin eenvoudiger is, is de rest van de auto nog even complex
De EV-aandrijflijn maakt het echt een Porsche
Eén van de mooiste aanzichten van de Macan is de voorklep/ voorkant, althans dat vind ik. In ieder geval heeft Porsche een typisch Porsche kenmerk kunnen herintroduceren voor de elektrische Macan. Typisch Porsche zijn voor mij de rechtopstaande koplampen, vooral van de vroegere generatie van de 911.
Net als bij de 911 is er geen verbrandingsmotor onder de voorklep te vinden (de elektrische motor is meer compact). Dat maakte het mogelijk om de lijn van de voorklep lager te tekenen. En daardoor heeft de Macan, net als de klassieke 911 (kop)lampen die hoger liggen. En dit is ook waarom designers zoals Peter Varga blij zijn met elektrische auto’s. Door het ontbreken van die lompe verbrandingsmotor, zijn EV’s vanuit ontwerp perspectief beter.
Waar is de dakspoiler
De eerste generatie Macan heeft een dikke vette dakspoiler, iets wat het kind in ons absoluut kan waarderen. Gezien het belang van aerodynamica voor een elektrische auto is het best raar, dat Porsche het niet nodig vond om voor de nieuwe elektrische Macan een dakspoiler te gebruiken of niet soms?
Het antwoord is (of was) te vinden in de windtunnel. De designers hebben veel tijd in de tunnel kunnen doorbrengen en dat heeft het grote verschil gebracht. In vergelijking met de eerste Macan is het nieuwe dak aerodynamisch gezien veel beter. Peter Varga en zijn team zijn er met recht trots op:
We have a perfect solution with the roof. It’s amazing.
Sterker nog: als ze nu nog een dakspoiler toevoegen, wordt de cW waarde slechter.
Porsche Active Aerodynamica
Er is overigens wel een spoiler aan de achterzijde te vinden. Net als bij 911 en Cayenne Coupé klapt die onder de achteruit omhoog. Een ander deel van Porsche Active Aerodynamica (PAA) zijn actieve koelkleppen bij de luchtinlaten aan de voorzijde en flexibele afdekkingen op de compleet afgedichte onderzijde.
Het resultaat mag er ook zijn, zeker voor een SUV. De nieuwe elektrische Porsche Macan heeft namelijk een cW waarde van 0,25.
Dit artikel Het dak van de Macan is meer dan een dak verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments