Nooit geweten dat er een hybride Alfa Romeo Stationwagon was!
Zoals je van ons gewend bent, proberen we je al het laatste autonieuws te brengen, Als het eventjes kan, betrekken we dat zoveel mogelijk op ons lievelingsmerk: Alfa Romeo. Het merk bestaat nog steeds, maar het gamma is wel een beetje dun: Tonale, Giulia en Stelvio. Nu zijn we een groot fan van de Giulia, maar het wil niet echt vlotten met de verkopen.
In Europa missen we twee dingen: een stationwagon en een hybride-versie. Stel je voor, een Giulia Sportwagon met een efficiënte viercilinder plus een elektromotor. Dan heb je een uitstekende concurrent voor de BMW 320e en 330e. En niet alleen in Nederland zijn die plug-in varianten populair.
Een stationwagon is voor de Europese markt eigenlijk onontbeerlijk: wij kopen namelijk niet zoveel sedans. Gezien de leeftijd van de Alfa Romeo Giulia (8 jaar alweer) schatten wij de kans vrij laag in dat de Italianen dit model nog aan het gamma gaan toevoegen.
Hybride Alfa stationwagon
Het gekke is, het concept van een hybride stationwagon van Alfa Romeo is helemaal niet zo heel erg vreemd. Sterker nog, het merk was ermee aan het experimenteren in de jaren ’80! Nadat Alfa Romeo in 1986 is overgenomen door Fiat, mogen de Milanezen werken aan twee projecten. De eerste is een grote sedan op basis van een auto die ook als Fiat, Lancia en Saab door het leven gaat. Dan weet je nu ook waarom de 164 later kwam dan respectievelijk de Croma, Thema en 9000.
Een ander project was een efficiëntere auto. Bij Alfa Romeo speelden ze met het idee voor een familieauto die leuk was om in te rijden, maar een stukje zuiniger en schoner was. Daarnaast zou de auto ook als taxi moeten kunnen fungeren. Dieseltechnologie is in de jaren ’80 nog op een agrarisch niveau. We leven in de jaren ’80 en zelfs katalysatoren zijn een vreemd fenomeen.
Ansaldo
De basis is de Alfa Romeo 33 Sportwagon. De reden dat men deze kiest is eigenlijk simpel: er is lekker veel ruimte voor de batterijen. De verbrandingsmotor is een 1.5 liter grote boxermotor met maar liefst 95 pk, een gezonde hoeveelheid voor het slagvolume in die tijd. De elektrische motor voegt er ongeveer 16 pk en 60 Nm aan toe. Dat halen we tegenwoordig uit een 48V-generator die aan de transmissie zit! Interessant doch nutteloos weetje, Ansaldo (uit Genua) is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektrische gedeelte van de auto. Je weet wel, het bedrijf dat later ook de Fyra-hogesnelheidsfaal voor de NS maakte.
De Alfa Romeo 33 Ibrida kan wegrijden op enkel en alleen de elektromotor, verbrandingsmotor of allebei. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel met een standaard 33 1.5. Ja, er was extra vermogen maar ook wat extra gewicht. Dus die twee heffen elkaar op. Over extra gewicht gesproken, dat was 150 kilogram, waarvan het leeuwendeel op conto staat van de accu’s.
De energiedichtheid was verschrikkelijk slecht, uiteraard. Op een volle accu kon je namelijk 5 km rijden! De maximumsnelheid elektrisch was 60 km/u. Aan de andere kant, dit is een auto uit de jaren ’80.
Drie prototypes van de hybride Alfa Romeo Stationwagon
Uiteindelijk zijn er drie prototypes van gebouwd. Tot serieproductie zou het niet leiden helaas. De 33 Sportwagon was er nog wel enkele jaren, maar zou nooit een hybride-variant krijgen. Sterker nog, de Tonale is de eerste van het merk. Maar deze 33 Ibrida bewijst dat het niet aan de techneuten van Alfa Romeo lag, die hadden het idee en de techniek dus in 1985 al voor elkaar.
De renders van Sugar Design laten zien hoe een hybride Alfa stationwagon eruit zou kunnen komen te zien. Kom op, als je dit kon leasen, ging je toch hiervoor? Kijk dan hoe gaaf!
Of een dergelijke auto er gaat komen, is maar de vraag. We achtten de kans klein dat Alfa Romeo nog iets aan het Giulia-gamma gaat doen. Dat is tegenwoordig al behoorlijk uitgekleed, namelijk. De opvolger zal komen te staan op basis van de nieuwe Dodge Charger. We zijn benieuwd of deze geheel elektrisch zal zijn (zoals gepland). Het blijkt dat de koper tegenwoordig niet zit te wachten op een volledig elektrische sedan. Dus wat dat betreft zou de tijd nu bijna overrijp zijn voor een plug-in hybride Alfa stationwagon.
Meer lezen? Check hier onze Alfa Romeo 33 Special!
Dit artikel Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments