megaruime luxe bus

Met deze megaruime luxe bus heb je een prima opvolger voor een R63 AMG.

Over sommige auto’s worden meer artikelen geschreven dan dat er exemplaren gebouwd worden. De McLaren F1 bijvoorbeeld, er zijn maar 67 straatexemplaren van vervaardigd. Een andere auto waar we al veel (heel veel) over geschreven hebben is de Mercedes-Benz R63 AMG.

Die auto was heerlijk krankzinnig. Een soort Renault Grand Espace, maar dan met een 6.2 liter V8. Uiteindelijk zijn er maar zo’n 200 stuks van gebouwd op speciale bestelling. De R-Klasse bleek niet een enorm succes te zijn. Wellicht was Mercedes-Benz zijn tijd (veel) te ver vooruit, want de laatste tijd zien we meer en meer superluxe grote MPV’s voorbijkomen.

Denk aan de Volvo EM90 bijvoorbeeld, of de Zeekr 009 die nauw eraan verwant is (eigenlijk is het andersom). Voor vandaag hebben we de, ahum, Li Auto Mega.

Li Auto

Mocht je op dit moment een R63 AMG hebben en de combinatie van sprintcapaciteiten en zitplaatsen kunnen waarderen hebben we goed nieuws: de Li Auto Mega is namelijk de spirituele opvolger van die auto. Helaas niet qua motor. Die heerlijk hopeloze atmosferische V8 zul je hier niet terugvinden, want uiteraard is dit apparaat ook elektrisch.

Om een idee qua formaat te krijgen, de auto is 5,33 meter lang, 1,97 meter breed en 1,85 meter hoog. Het gewicht hebben we ook voor je: 2.785 kilogram met een lege accu. Over de accu gesproken, die heeft een capaciteit van 102 kWh.

Het interieur is zoals je mag verwachten heerlijk ruim. We zeggen dat de Li Auto Mega een megaruime luxe bus is en dat zie je ook aan de opstelling: 2-2-3. Dat betekent twee ruime zetels voor, twee captain chairs in het midden en een bankje achterin (voor het personeel waarschijnlijk).

Prestaties megaruime luxe bus

Qua techniek is het niet behelpen gelukkig. De Li Auto Mega heeft namelijk 548 pk en 543 Nm, waardoor je in 4,4 tellen naar de 100 kunt snellen. De actieradius bedraagt een vorstelijke 659 km.

Dat is echter volgens de CLTC en die is niet bijzonder waarheidsgetrouw, uiteraard in het voordeel van de fabrikant. Sterker nog, het doet meer denken aan de NEDC die we vroeger hadden dan de WLTP. Dus reken op 350-400 km in het echt als je rustig aan doet.

Of de auto naar Nederland komt, geen idee. Reken er maar niet direct op. Li Auto is als een van de weinige Chinese automerken nog niet sinds kort aanwezig op de Nederlandse automarkt. Wellicht gebeurt dat nog ergens in de niet al te verre toekomst.

Dit artikel Megaruime luxe bus maakt R63 AMG overbodig verscheen eerst op Autoblog.nl.