De vernieuwde Golf eHybrid moet EV’s overbodig maken.

Vergeet de ID.3, koop een hybride Golf. Dat is de boodschap van Volkswagen. Ze zeggen het natuurlijk niet letterlijk, maar de vernieuwde Golf eHybrid wordt wel aangeprezen als een “perfect alternatief voor elektrisch”. Oftewel: deze Golf moet de ID.3 overbodig maken.

De vernieuwde Golf 8.5 werd in januari al gepresenteerd (inclusief de eHybrid), dus je denkt misschien: wat is het nieuws? Nou, in januari hadden we nog niet alle details van de Golf eHybrid. Inmiddels heeft Volkswagen de cijfers wel paraat.

Die vallen niet tegen: Volkswagen beloofde in januari een elektrische actieradius van 100 km voor de eHybrid, maar dat is nu ruim 120 km geworden (WLTP). De eerste inschatting was dus aan de conservatieve kant. Iets met ‘underpromise, overdeliver’.

120 km is sowieso een hele nette waarde, want er zijn maar weinig PHEV’s met een grotere elektrische actieradius. En de auto’s die hieraan kunnen tippen (een Mercedes C 300e bijvoorbeeld) zijn allemaal een stuk duurder.

Ook leuk: de Golf eHybrid komt nu qua range aardig in de buurt van de eerste e-Golf, die dus volledig elektrisch was. Die auto had namelijk een actieradius van 190 km, volgens de optimistische NEDC-methode. In de praktijk kom je met de nieuwe eHybrid ongeveer net zo ver, gokken we. En vervolgens kun je met de eHybrid nog een paar honderd kilometer doorrijden op de verbrandingsmotor…

Qua laden is de vernieuwde eHybrid sowieso de e-Golf de baas. Die kon namelijk nooit met meer dan 40 kW laden, terwijl de eHybrid nu met 50 kW kan snelladen. Qua vermogen heb je trouwens nog steeds 204 pk in de eHybrid, net als voor de facelift. Vind je dat te min? Dan is er altijd nog de GTE, die nu 272 pk heeft.

Dan ontbreekt er nu nog één belangrijk stukje informatie over de vernieuwde Golf eHybrid en dat is de prijs. De zal ergens tussen nu en juli bekend gemaakt worden, wanneer de nieuwe Golf eHyrid in de showrooms staat.

Dit artikel Nieuwe Golf eHybrid: bijna net zo veel range als e-Golf! verscheen eerst op Autoblog.nl.