Officieel: deze drie BMW’s overleven de Neue Klasse-overgang niet

Drie modellen van BMW zitten op de schopstoel in de overgang naar de Neue Klasse-modellen.

Het kan je niet ontgaan zijn dat er een revolutie voor de deur staat bij BMW. De Neue Klasse moet de nieuwe standaard worden voor hun, voornamelijk elektrische, arsenaal. Dat modellen als de 3- en 5 Serie, de X3, de X5 en de andere middenklassers die transitie wel overleven, da’s te verwachten. Andere modellen worden vrij snel op de schopstoel geplaatst, uiteraard als het blijkt dat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Drie modellen BMW de bietenbrug op

Aan Auto, Motor und Sport maakt een woordvoerder van BMW dan ook bekend welke drie modellen de Neue Klasse-overgang sowieso niet gaan overleven. Wat wil zeggen: dit drietal zou hoognodig aan een nieuwe generatie toe zijn, maar dat gebeurt niet met een directe opvolger. Het zou geen gigantische verrassing moeten zijn, maar de bevestiging maakt het overduidelijk.

Het eerste slachtoffer is de BMW X4. Dat kan je al zien aan het compleet uitgeklede gamma. De X4 was er altijd met vergelijkbare motoren als de X3, inclusief een M40i, M40d en X4 M (Competition). Alle benzinemodellen zijn al niet meer te configureren en je enige keuzes zijn nog de 20d, 30d en M40d. Als je ziet hoe veel merken een ‘coupé-tegenhanger’ van hun SUV’s bouwen om de efficiëntie iets te verhogen, zou je zeggen dat een iX4 in de Neue Klasse een prima keuze is. Maar BMW wedt vooral op de iX3 en dat betekent dat er geen Neue Klasse-X4 komt, en ook de benzine-X3 krijgt geen steil aflopende daklijn. Dit betekent dat de X4 er is geweest van 2014 tot en met 2025 verdeeld onder twee generaties.

BMW Z4 M40i met handbak: eindelijk een feit

BMW Z4

Een ander voorspelbare doch teleurstellend einde staat de BMW Z4 te wachten. Voornamelijk omdat in het voorjaar van 2026 Magna-Steyr heeft aangekondigd de productielijn van het tweetal stop te zetten. Toyota en BMW moeten dan voor hun Supra en Z4 samen de keuze maken om verder te gaan of te stoppen en die laatste keuze is gemaakt. Zeg nooit nooit voor een nieuwe BMW-roadster, maar reken er ook niet op. Niet direct in ieder geval. Dit betekent dus ook dat de bromance tussen Toyota en BMW officieel ten einde is gekomen, tenminste, op sportwagengebied. De twee werken nog wel samen aan het uitbrengen van modellen op waterstof.

M850i Haute Couture Edition

BMW 8 Serie

En ten slotte, je verwacht het niet (of wel): de BMW 8 Serie. De terugkeer van de enorme coupé bij BMW, al was vooral de naamswijziging het grootste nieuws (in principe is het dezelfde auto als de beide generaties 6 Serie). Ook een auto die niet echt zit waar het geld verdiend wordt, al is het wel jammer van een sierlijke coupé. Desalniettemin belooft BMW dat coupés ook een rol gaan spelen in de Neue Klasse, alleen de 8 Serie dus (nog even) niet. In de configuratoren zijn alle motoriseringen van de 8 Serie, inclusief M8, ook al op non-actief gesteld met een verwijzing naar de voorraad.

Dit artikel Officieel: deze drie BMW’s overleven de Neue Klasse-overgang niet verscheen eerst op Autoblog.nl.

Doe eens gek, koop eens een paarse BMW X5

Een hele dikke BMW X5 in een lekker kleurtje op Marktplaats: waarom ook niet?

Het is een bekend fenomeen, programma’s als BMW Individual. In plaats van de standaard selectie kleuren kan je dan veel en veel meer kiezen, vaak met een historische ondertoon. Je kan dus eigenlijk vrijwel elke BMW-kleur op vrijwel elke moderne BMW krijgen. Doe daar je voordeel mee.

BMW X5 Individual

Een alternatief is een keuze van iemand anders overnemen. Ergens zonde, tenzij het gewoon een goede keuze is. En op de BMW X5 van de tot nu toe nog laatste generatie (G05 LCI) van vandaag is een erg gave keuze gemaakt.

De gekozen kleur is namelijk Mora Metallic, een kleur die aangeboden werd rond de millenniumwisseling. Het is een donkere paarse tint, maar wel zo’n eentje die een hele sterke paarse gloed heeft onder bepaalde belichting. En op zo’n kolos als een BMW X5 past het prima. Het geeft de auto wat meer jeu, maar het voelt ook niet over de top.

Wat misschien wel ietwat over de top is: de 23 inch ‘gouden’ velgen, waarvan wij het design niet kennen als eentje uit BMW’s eigen catalogus, en de Maxton Design-onderdelen. Die voelen zich toch meer thuis op een BMW M140i. Desgewenst kunnen deze onderdelen ook achterwege gelaten worden voor de standaard velgen.

M60i

Helaas is de BMW X5 in Mora Metallic op Marktplaats geen X5 M Competition met 625 pk, maar de M60i. Dat is de 530 pk sterke mild-hybrid versie van de S68 V8 die je kent uit de XM en nieuwe M5. Nog steeds een bak vermogen, alleen het kan dus nog één tandje heftiger. Alsnog tik je de 100 aan in 4,3 seconden. Snel zat, toch?

Kopen

Net voordat de nieuwe (i)X5 verschijnt kun je dus nog genieten van deze BMW X5 M60i als dikke beuker met V8. Dit 12.316 kilometer ervaren exemplaar uit 2023 heeft de kleur aan zijn zijde en als het je ding is de leuke upgrades.

Alsnog moet je er wel een smak geld voor neertellen: 129.950 euro. Nieuw kost een goed in de opties zittende X5 M60i bijna twee ton dus met een beetje opties zal je al een bedrag met zes cijfers afgeschreven hebben op de Mora X5. Alleen is de bodem nog verre van bereikt…

Dit artikel Doe eens gek, koop eens een paarse BMW X5 verscheen eerst op Autoblog.nl.

Welke vorm van navigatie gebruik jij eigenlijk?

Navigatie gebruiken tijdens het rijden, we doen het (bijna) allemaal. Maar met welk app(araat) het liefst?

Voor de jeugdige lezers onder ons: zie je wel eens van die grote blauwe borden langs de weg staan met allerlei plaatsnamen erop? Die waren ooit bedoeld om jou naar de juiste plek te leiden. Want in real-time jou ergens heen kunnen navigeren, dat heeft lang niet altijd gekund. Deze borden, of een kaart (een soort geprinte Google Maps) waren alles wat je had. Het was dus best een revolutie dat auto’s rond de millenniumwisseling dankzij satellieten wisten waar je was, kaarten inzichtelijk hadden en je gewoon naar je bestemming kon gaan door het volgen van de instructies.

Navigatie-overvloed

Zelfs de ooit zo revolutionair geachte standaard navigatie heeft vele evoluties gezien. Want net als het hele verkeer is jouw route zo onvoorspelbaar als het maar kan. Je navigatie zegt dat je de snelweg moet hebben, maar de nieuwslezer op de radio vertelde net dat daar een file van 10 kilometer staat. Toen werden live-services een ding, waar dit soort info direct getoond kan worden op je navigatie om de meest actuele snelle route te hebben. Later wisten apps zelfs de functionaliteit toe te voegen om flitsers of andere ongeregeldheden op jouw route te melden.

Google Maps laat je omrijden, maar wel met milieuvriendelijkere routes

Steeds meer integreren merken dit soort live-services in hun navigatiesystemen, maar de makkelijkste vorm om navigatie te krijgen (wat overigens compatibel is met elke auto) is via een navigatie-app op je telefoon. Android heeft Google Maps, Apple heeft hun eigen Maps en dan heb je nog derde partijen als Flitsmeister, Waze en dergelijk. En heb je een auto die in theorie ingebouwde navigatie heeft, dan kiezen mensen er toch vaak voor om een ‘live’-app te gebruiken, al dan niet via het scherm in de auto middels CarPlay/Android Auto.

Welke app gebruik jij het meest?

Enter een onderzoek van Ikwilvanmijnautoaf.nl. Die hebben 1.000 automobilisten ondervraagd over hun navigatiegebruik, wat geen gigantische steekproef is. Maar mocht je hem representatief genoeg vinden: de trends zijn ietwat voorspelbaar. Meer dan de helft van de ondervraagden, 50,8 procent, gebruikt Google Maps. En in tegenstelling tot wat BMW beweert over het ‘eigen’ systeem: daarna met 26 procent komt het gebruik van de ingebouwde navigatie van de auto zelf. Daarachter staat Waze met 15 procent. Wat totaal niet meer populair is: een losse navigatie-unit, zoals waar TomTom groot mee is geworden: dat doen nog zes procent van de ondervraagden. En de laatste 2,3 procent zijn mensen die geen navigatie gebruiken. Het kan dus nog.

Geen gigantische verrassingen, dus ondervragen we jou ook even om te kijken wat Autoblog-lezers gebruiken. Hoe navigeer jij? Heb jij nog een losse TomTom, is de ingebouwde navi van de auto afdoende, ga jij op je interne kompas af of staat er toch ook bij jou een telefoonhouder op het dashboard om je telefoon tegenaan te plakken? Laat het weten in de reacties!

Dit artikel Welke vorm van navigatie gebruik jij eigenlijk? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Extreem snel laden voor weinig geld. Dat kan tegenwoordig gewoon

Da’s het beste van twee werelden toch? Wel erg snel laden, maar niet al je geld eraan uit hoeven te geven. Ideaal!

We hebben het natuurlijk over XPENG. Het merk breidt zijn aanbod in de Benelux uit met twee nieuwe modellen: de G6 Standard Range en de G9 Standard Range. Daarmee komt er naast de al bekende Long Range- en Performance-versies nu ook een instapoptie voor wie vooral snel wil laden en een nette actieradius zoekt.

Dat laden is meteen het sterkste wapen. Zowel de G6 als de G9 gaan van tien naar tachtig procent in twaalf minuten. De G6 doet dat met 382 kW laadvermogen, de G9 zelfs met 445 kW. Voor wie geen zin heeft om een halve dag bij de paal te wachten, klinkt dat als muziek in de oren. En wie wil dat nou?

Extreem snel opladen voor weinig geld

De cijfers: de G6 Standard Range haalt 470 kilometer (WLTP), de G9 Standard Range 502 kilometer. Prima waardes voor de praktijk, zeker gezien de scherpe prijzen. De G6 start in Nederland bij € 43.990, de G9 bij € 59.990. De eerste leveringen worden verwacht in het eerste kwartaal van 2026.

XPENG blijft ondertussen trouw aan zijn strategie om techniek zelf te ontwikkelen. Denk aan aandrijflijnen, software en de elektronische architectuur. Dat moet de controle over kwaliteit en innovatie vergroten, al klinkt het ook een beetje als: wij doen het liever zelf dan vertrouwen op anderen. Maar ja, geef ze eens ongelijk.

Wat betekenen deze modellen voor de markt? In elk geval dat de concurrentie er een serieuze prijsvechter bij heeft die bovendien erg snel kan laden. Of dat genoeg is om klanten te trekken van de bekende namen, zal in 2026 blijken. Maar deze modellen zouden de gevestigde namen op z’n minst een beetje nerveus moeten maken.

Dit artikel Extreem snel laden voor weinig geld. Dat kan tegenwoordig gewoon verscheen eerst op Autoblog.nl.

Wordt er een beetje geladen in het buitenland?

Dat is toevallig, de ANWB heeft dat tot op de puntjes bijgehouden.

De zomer van 2025 zit erop en dat betekent dat we niet alleen vakantiefoto’s terugbladeren, maar ook de laadsessies van half elektrisch rijdend Nederland. Want ja, de EV heeft definitief zijn plek op de camping veroverd. Waar je in de jaren ’70 nog met een Daf of Simca naar Zuid-Frankrijk tufte, ging je deze zomer net zo makkelijk met een Kia EV3, Tesla Model Y of een exotische BYD richting de Côte d’Azur.

En dat werd massaal gedaan. Met de ANWB-laadpas werd er geladen van de Noordkaap tot in Cyprus en van IJsland tot in Andorra. Meer dan een miljoen keer ging de stekker erin, vaak bij snelladers onderweg naar de vakantiebestemming. In Nederland duurt een laadsessie gemiddeld ruim zes uur, maar op vakantie was het vaak een uurtje of twee. Logisch: niemand wil op de Route du Soleil de hele dag naar een laadpaal staren.

Leuke feitjes? De verste laadsessie was op Cyprus, bijna 3.000 kilometer van Nederland. In het Noorse Honningsvåg werd de noordelijkste sessie geregistreerd, een half uur rijden van de Noordkaap. En op het Britse eiland Jersey werd dit jaar twaalf keer geladen, terwijl er vorig jaar nog helemaal niemand met een ANWB-pas terechtkon.

Niet overal ging het vlekkeloos. Vooral in Spanje waren er klachten over laadpunten op de bestemming die niet of nauwelijks werkten. Zwitserland bleef zoals altijd het duurst met bijna een euro per kilowattuur. In Oostenrijk werd opvallend goedkoper geladen dan tijdens de wintersport. Blijkbaar letten vakantiegangers in de zomer beter op kleeftarieven…

Kortom: elektrisch vakantie vieren is allang geen experiment meer, maar gewoon de realiteit. En ja, er zijn nog hobbels, maar wie deze zomer op Cyprus, in Griekenland of boven de poolcirkel laadde, kan straks aan de keukentafel in ieder geval zeggen: “Met de EV kom je écht overal.”

Dit artikel Wordt er een beetje geladen in het buitenland? verscheen eerst op Autoblog.nl.

Het beste merk ter wereld heeft een nieuwe parel in de stal

Alleen met dat stuur zijn we het helemaal niet eens…

Het beste merk ter wereld, daar hebben we het over. En dat is niet eens subjectief, zeker als we naar betrouwbaarheid kijken. Want er is 1 merk dat al sinds jaar en dag bovenaan staat als het daarop aankomt.

Inderdaad, Lexus. Wat anders?

En daar hebben ze weer iets bedacht waarmee ze de rest van de autowereld op gaan schudden. Of althans, dat misschien niet. Maar wel weer een auto die heel betrouwbaar is, zelfs met batterijen.

Dat is de vernieuwde Lexus RZ, en die is vanaf vandaag te bestellen. En er s iets speciaals met die auto; de RZ is namelijk de eerste Lexus met steer-by-wire, waarmee je stuur en wielen digitaal met elkaar praten. Dat klinkt futuristisch, en eerlijk gezegd ís het dat ook. Ja, want zelfs de Formule 1 gebruikt dat nog niet, terwijl die lui over het algemeen best vooruitstrevend zijn.

Alleen de manier waarop je dat bedient vinden we niks. Zelfs het beste merk ter wereld vergist zich weleens en rust deze auto uit met zo’n gruwelijke yoke. Die bij Elon ook zo’n succes was, weet je nog?

Het beste merk heeft een nieuwe parel in de stal

JDe RZ dus, niet te verwarren met die ándere, die wel legendarisch, maar iets minder betrouwbaar is. In de Japanse RZ heb je drie smaken. De RZ 350e Luxury Line bijt het spits af vanaf € 53.995. Wie iets meer glans wil, kan kiezen voor de RZ 350e 35th Edition, die voor € 58.995 extra luxe goodies meebrengt.

En voor de echte verwende chauffeur is er de RZ 500e President Line, die met vierwielaandrijving, 300 kW (408 pk) en een sprint naar 100 km/u in 4,4 seconden de kroon spant. Die staat in de prijslijst vanaf € 66.495.

Binnenin is het helemaal 2025. Zo zijn er achtvoudig verstelbare stoelen die verwarmen en ventileren, glas dat lawaai tegenhoudt, een 14-inch infotainmentscherm en een batterij veiligheidssystemen die zelfs je schoonouders geruststellen.

Maar dat is nog niet eens het allerbeste van deze auto. Lexus geeft je namelijk een gratis EV-coaching . Dat is 75 minuten één-op-één uitleg over hoe je batterij en systemen het slimst gebruikt. En daar doen ze ook nog een batterijgarantie bij die kan oplopen tot 15 jaar of 1.000.000 kilometer. Ja, dat lees je goed. 1 miljoen kilometer. Hallo zeg, da’s zelfs voor Lexus best ver!

Goed, wil je zo’n Lexus RZ op de oprit, ga dan gauw naar de dealer om de hoek (of online) en scoor er eentje. Hup, in de beentjes!

Dit artikel Het beste merk ter wereld heeft een nieuwe parel in de stal verscheen eerst op Autoblog.nl.

Het luxe broertje van de Ioniq 5 N komt eraan!

Potentieel ook naar Nederland.

Je kunt zeggen wat je wil, maar Hyundai heeft met de Ioniq 5 N écht hun best gedaan om een leuke EV neer te zetten. En dat is nog aardig goed gelukt ook. Zelfs het neppe motorgeluid en de neppe schakelmomenten zijn stiekem best leuk.

De Ioniq 5 N heeft al een broertje in de vorm van de EV6 GT, die sinds de facelift ook de foefjes van de Ioniq heeft. Er komt echter binnenkort nog een broertje bij: de Genesis GV60 Magma. Dit wordt het allereerste performance model van Genesis.

We maakten begin vorig jaar al kennis met het Magma-label, dat gelanceerd werd met een reeks concept cars. Een daarvan nadert nu de productie. Genesis laat weten dat ze in de laatste testfase zitten.

Ze delen ook alvast een plaatje van een gecamoufleerde Genesis GV60 Magma. Daaruit kunnen we afleiden dat de productieauto heel weinig afwijkt van de bovenstaande concept car. De spoiler, de agressieve voorbumper en de brede wielkasten halen allemaal het productiestadium. Ongetwijfeld ook de oranje kleur, want dat is de huiskleur van Magma.

Het uiterlijk is dus bekend, maar de technische details nog niet. De gewone GV60 deelt zijn basis met de Ioniq 5, dus het ligt voor de hand dat deze Magma gebaseerd is op de Ioniq 5 N. We kunnen dus rekenen op minstens 650 pk, verdeeld over alle vier de wielen.

De Genesis GV60 Magma wordt nog dit jaar onthuld. Of ‘ie ook naar Nederland komt? Op dit moment is het merk nog niet actief in Nederland, maar daar komt volgend jaar verandering in. De gewone GV60 wordt sowieso leverbaar in ons land, dus het zou zomaar kunnen dat deze Magma ook onze kant op komt. Het zal wel een peperdure auto worden, want de Ioniq 5 N kost al 74 mille. En die is niet eens premium.

Dit artikel Het luxe broertje van de Ioniq 5 N komt eraan! verscheen eerst op Autoblog.nl.

Deze Mercedes V8 heeft een verrassende verpakking

Die ook nog eens heel leuk is.

Een compacte roadster met een Mercedes V8, dat kan natuurlijk maar één auto zijn. Tenminste, dat zou je denken. Maar nee, we gaan het vandaag niet hebben over de SLK 55 AMG. Er blijkt nog een compacte roadster te zijn met een Mercedes V8.

Het betreft de Sbarro Espera Turbo S20E. Als je deze auto niet kent: het is je vergeven. Wij kenden ‘m ook niet. Maar hij bestaat wel, want in november wordt deze auto geveild door Broad Arrow Auctions.

Ook al ken je deze auto niet, de naam Sbarro doet wellicht een belletje rinkelen. We kennen deze Zwitserse ontwerper van zijn veelal bizarre creaties. Hij heeft ook een eigen ontwerpschool opgericht, de École Espera Sbarro. Deze auto is ontworpen door de studenten van deze school, onder leiding van Franco himself.

Deze auto stond in 2007 op de Autosalon van Genève te schitteren en oogt nog vrij modern. De basis dateert echter uit 1991. De auto is namelijk gebouwd op het buizenchassis van een Isdera Imperator.

De Imperator gebruikte een Mercedes V8, en die vinden we ook in deze Sbarro terug. Het betreft een getunede 5,0 liter V8, die zo’n 350 pk zou moeten leveren. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De naam Turbo betekent overigens niet dat er een turbomotor in ligt. Dit verwijst naar Sbarro’s tv-programma Turbo, wat destijds haar 20-jarig jubileum vierde.

We zijn ook wel benieuwd hoeveel dit apparaat weegt. Dat weten we helaas niet, maar heel zwaar kan deze auto nooit zijn. In combinatie met de V8 en de handbak moet dat een leuk pretpakket opleveren.

Het is nog wel de vraag of deze Sbarro straatlegaal is. Het is namelijk een eenmalig prototype. De basis is wel een straatlegale auto, dus dat moet te regelen zijn. De enige echte Sbarro Espera Turbo S20E zal 1 november worden geveild door Broad Arrow. De waarde is natuurlijk puur giswerk, maar het veilinghuis rekent op €150.000 tot €250.000.

Dit artikel Deze Mercedes V8 heeft een verrassende verpakking verscheen eerst op Autoblog.nl.

Recent Comments

    Categories