Wanneer kun je spreken van zo weinig pk dat het onveilig wordt? ADAC legt uit.

Het gemiddelde gewicht van een auto is toegenomen in recente jaren. Niet alleen omdat er steeds meer hybrides en EV’s zijn, ook omdat auto’s gegroeid zijn en meer hardware aan boord hebben. Niet vreemd dus dat er ook een soort pk-rel gaande is in elk segment, want als het aantal pk’s niet toeneemt, worden auto’s te zwaar voor hun motor.

Onderzoek

De Duitse ANWB die we allemaal kennen als ADAC vond het voldoende voor een onderzoekje. Vanaf wanneer is een auto zo traag dat ‘ie onveilig is? Anders gezegd: hoe veel pk heeft een auto nodig om zijn obesitas te bestrijden?

Het hele onderzoek omvat natuurlijk alle metingen en theorieën, maar in het kort: ADAC onderzocht sprinttijden op basis van een hele praktische opgave. Namelijk het kunnen invoegen op een snelweg. Daarvoor heeft de ADAC gekeken naar de gemiddelde lengte van een invoegstrook, zo’n 250 meter, en de acceleratie die een auto heeft van 60 naar 100 km/u. 0 naar 100 heb je te weinig aan omdat sommige auto’s omwille van het niet molesteren van de koppeling langzamer optrekken vanuit stilstand en sneller accelereren als je al op gang bent.

Ratio

Door te toveren met cijfers is daar het antwoord uit gekomen wat liefhebbers van concrete zaken verafschuwen: het hangt er vanaf. Vooral de pk-gewichtsverhouding is heilig. Volgens de ADAC is de auto capabel genoeg voor een 60 naar 100 sprint als de verhouding tussen pk en gewicht niet meer is dan 12,5. Dat wil zeggen: als je het gewicht deelt door de pk’s en het getal wat overblijft is hoger dan 12,5, dan is de auto te zwaar voor zijn vermogen. Onderstaande grafiek geeft het weer:

Toppers

Aan de hand daarvan kun je natuurlijk makkelijk berekenen of een auto zijn gewicht aankan. Pak je aantal pk, vermenigvuldig deze met 12,5 en je krijgt het gewicht waar je auto onder moet zitten. De ADAC heeft echter ook een lijstje van auto’s waar de 60 tot 100 sprint naar de praktijk is gebracht en daarbij is er een lijstje toppers en floppers uitgekomen. Het lijstje toppers lijkt redelijk evident.

Benzine Diesel Plug-in Hybride Elektrisch
Porsche 911 Carrera S PDK (1,96 s) BMW 840d Gran Coupé xDrive (2,75 s) Polestar 1 (2,59 s) Tesla Model S P90D (1,64 s)
BMW M5 xDrive (2 s) Audi SQ7 TDI (2,85 s) Porsche Panamera e-Hybrid (2,60 s) Porsche Taycan GTS (1,98 s)
Audi TT RS (2,22 s) BMW 840d Coupé xDrive (2,91 s) BMW i8 Roadster (2,75 s) Mercedes EQS 580 (2,03 s)

Floppers

Goed, dat je met een Tesla Model S of Audi SQ7 snel kan sprinten, dat lijkt ons niet echt verrassend. Leuker is het lijstje auto’s waar je mee moet uitkijken. De ADAC noemt een 60-100 sprinttijd van ergens tussen de 5,5 en 8 seconden een goede leidraad. Met die info in je achterhoofd, hier het lijstje floppers.

Benzine Diesel Plug-in Hybride Elektrisch
Fiat Panda Cross Hybrid (10,68 s) Renault Scenic dCi 110 (7,97 s) Renault Mégane Grandtour E-Tech Hybrid 160 (5,93 s) Citroën ë-Spacetourer 75 kWh (5,50 s)
Hyundai i10 1.0 (11,09 s) Dacia Dokker dCi 95 (8,08 s) Hyundai IONIQ Plug-in (6,23 s) Renault ZOE R90 41 kWh (8,64 s)
VW eco up! (12,89 s) VW Multivan 2.0 TDI (8,81 s) Toyota Prius plug-in (7,65 s) Dacia Spring 45 (14,86 s)

Ook wel wat auto’s die je hier verwacht, al zijn lang niet alle floppers ook echt gevaarlijk volgens de ADAC-sprinttijd van 5,5 tot 8 seconden. De grootste flopper in alle categorieën is de Dacia Spring, die met zijn 45 pk op 912 kg toch wel echt heel traag is. De Volkswagen eco up! is niet heel veel beter, maar die is inmiddels (in Nederland) niet meer leverbaar. Plug-in hybrides lijken veilig, want zelfs de traagste, de Prius plug-in, zit precies in het tijdsvak. Al scheelt het niet veel.

Kortom: heb jij één van de auto’s die niet eens 8 seconden van 60 naar 100 haalt? Goed anticiperen bij het invoegen.

Dit artikel ADAC onthult: zo veel pk heb je nodig om veilig te zijn verscheen eerst op Autoblog.nl.