Alpine Macron

Holy moly, het houdt niet op niet vanzelf. Nog twee kopstukken van Alpine pakken hun biezen.

Renault is een merk met een grote historie in de autosport. De Fransen waren in het verleden meermaals succesvol op de circuits, ook in de koningsklasse. Met Williams was het team in de jaren ’90 onverslaanbaar als motorleverancier. En later won het wiebertje met Fernando Alonso ook nog twee titels onder eigen naam. Helaas voor Frankrijk, ligt die tijd al behoorlijk ver in het verleden.

Na het team verkocht te hebben aan Genii Capital in de nasleep van Crashgate en de financiële crisis van 2008, kochten de Fransen het team weer terug vlak voor het seizoen van 2016. Maar sindsdien, is enige lijn in het beleid amper te herkennen. Met terugwerkende kracht zal men in Frankrijk terugverlangen naar Cyril Abiteboul. En dat zegt eigenlijk alles over de huidige situatie van het team.

Na jarenlang vierde, vijfde of zesde worden met af en toe een zeldzaam podium, werd het team enkele jaren geleden omgedoopt tot Alpine. Volgens Renault, om het matig verkopende sportwagenmerk in de markt te zetten. Volgens sceptici, om een voorschot te nemen op een afscheid uit de sport. Sindsdien is het team een revolving door voor zowel coureurs als andere kopstukken.

Nadat Abiteboul het veld ruimde, zijn Otmar Szafnauer, Pat Frye, Alan Permane en uiteindelijk ook splijtzwam Laurent Rossi vertrokken dan wel ontslagen of weggepromeveerd. Voor wat betreft de coureurs wilden noch Piastri noch Alonso voor het team uit (blijven) komen. Los van alle personele perikelen schijnt het ook nog zo te zijn dat de twee ‘onderdelen’ van het team in Viry-Châtillon (de motorenafdeling) en Enstone (de rest van de auto) niet lekker samenwerken. Kortom, een complete dumpster fire. Als een rookie niet voor een fabrieksteam wil rijden, dan weet je dat er iets goed mis zit.

De huidige leider van het team is Bruno Famin, een wat norsig overkomende Fransman die we inmiddels kennen dankzij Drive to Survive. Maar de eerste race van het jaar heeft bevestigd wat de wintertest al suggereerde: Alpine is het slechtste team van de grid. Nog slechter dan Haas F1, Williams en Sauber. De motor heeft geen power en het chassis is ook nog eens listig. Ocon en Gasly stonden op de laatste rij van de grid. En waren daar ook gefinisht, ware het niet dat Sargeant en Bottas problemen tegenkwamen tijdens de race. Een ongelooflijk echec voor een fabrieksteam.

Inmiddels is helder geworden dat er nog twee kopstukken afscheid gaan nemen van het team. Het gaat om technisch directeur Matt Harman, alsmede hoofd aerodynamica Dirk de Beer. Harman werkte voorheen op de motorafdeling van Mercedes. De Beer heeft ervaring bij Ferrari, Williams en Sauber. Beiden werkten inmiddels enkele jaren voor Renault/Alpine. De beslissing om weg te gaan was overigens al genomen voor de eerste race, naar verluidt.

Voor Alpine is het dus weer een aderlating, hoewel je ook kan zeggen dat deze twee het verschil niet hebben kunnen maken de afgelopen jaren. Het is echter de vraag wie er nu wel voor Alpine wil komen werken en hoe lang het duurt voordat het team uit het slop getrokken kan worden. Met een matige motor, is die kans sowieso de komende twee seizoenen klein. De F1 is momenteel waanzinnig winstgevend, maar voor een team als Renault/Alpine ligt dat potentieel toch wat anders. De negatieve waarde van de ‘PR’ kan wel eens groter zijn dan de financiële baten. Vooral als men de tent ‘goed kan verkopen’.

Wat denk jij dat Renault moet doen? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel Alpine is een dumpster fire, verliest nog meer kopstukken verscheen eerst op Autoblog.nl.