BMW Cabrio's

Helaas valt vermoedelijk het doek voor twee blepperige BMW cabrio’s.

Het is niet de beste tijd om een benzinehoofd te zijn. We leven eigenlijk een beetje in een nieuwe malaise era, zoals de Amerikanen de jaren ’70 noemden. Destijds, na de oliecrises, werden uitstootnormen strenger. Een gorgelende V8 met 350 pk die 1:3 reed, kon niet meer. Ze werden allemaal vervangen door een brabbelende V8 met 200 pk die 1:5 reed. Had je een Corvette met 5.7 Small Block die een stuk trager was dan zijn voorgangers.

Of het net als toen ook weer goed gaat komen met auto’s, of dat deze teruggang nu definitief is, valt te bezien. De auto wordt aangevallen van alle kanten. Niet alleen omdat die op fossiele brandstof rijdt, maar ook als concept in het algemeen. Geen enkele uitvinding heeft de normale burger meer vrijheid gegeven dan de auto. Maar die vrijheid, vinden sommige stromingen nou net een beetje vervelend. En in reële termen, is de welvaart van Jan Modaal in de Westerse wereld door dezelfde stromingen ook niet meer wat die geweest is. Jason Cammisa legt het netjes uit in deze puike video.

Je ziet het al waar het gaat om de ‘leuke’ auto’s. Logisch ook. Vroeger was het nog een normaal geaccepteerd tijdverdrijf. De weekendauto uit de garage halen, netjes poetsen en dan een stukje rijden. Er is zelfs een term voor. Het ‘zondagsritje’. Bij uitstek daarvoor geschikt was natuurlijk een open bolide. Flaneren over de boulevard. De lentebloessems (m/v/i) opsnuiven. Je kent het wel.

Maar ja, tegenwoordig is zoiets niet meer bon ton en daarbij ook, stervensduur. De verkoop van ‘plezierauto’s’ zoals cabrio’s en coupé’s loopt al jaren terug. Vroeger had iedere aanbieder van C-segmenters ook een cabrio in de aanbieding. Een Opel Astra, Ford Escort, Volkswagen Golf, Peugeot 306. Maar dat is verleden tijd. Ook de plethora aan Britse roadsters is verdwenen. Als je open wil rijden, heb je eigenlijk alleen nog peperdure exoten, de Mazda MX-5 en de Duitse premium bleppers.

En nu gaan ook die Duitse bleppers verdwijnen. Bij Mercedes verdwijnen steeds meer open modellen. En bij Audi is de A3 badkuip verdwenen en is er alleen nog de (oude) A5 cabrio en (nog heel even) de R8. Bij BMW is de 2-Serie cabrio ook al verdwenen. De 4-Serie cabrio, 8-Serie cabrio en Z4 zijn er nog wel. Maar dat gaat volgens Car & Driver ook veranderen.

De Z4 krijgt volgens Car & Driver geen opvolger en ook de 8-Serie cabrio gaat de bietenbrug op. De Z4 wordt nu in samenwerking met Toyota gemaakt. Maar zelfs in Amerika, zijn de verkoopaantallen bedroevend slecht. Voor iets meer dan 1.000 exemplaren per jaar gaat BMW geen kosten maken. Voorgangers van de huidige Z4 deden nog gewoon 10.000 units in ‘Murica.

Ook de 8-Serie cabrio krijgt naar verluidt geen opvolger. Als de 8-Serie nog opgevolgd wordt, zal dat kennelijk alleen zijn in de vorm van een nieuwe Gran Coupé. Voor de andere modellen is gewoon weinig animo (meer). Zo weinig dat de fraaiste versies zonder M-pakket al niet meer geleverd worden.

Het is ook wel begrijpelijk. Zo’n 8-Serie cabrio is kneiterduur en schrijft af als een baksteen. Je zit er natuurlijk wel erg luxe bij in de open lucht. Maar ja dat betekent alleen maar dat een milieurakker een blik tomatensoep over je heen kan gooien. Of iets ergers.

Vind jij het jammer als BMW de cabrio’s eruit gooit? Of ga jij ze niet missen? Laat het weten, in de comments!

Dit artikel BMW cabrio’s gaan de bietenbrug op verscheen eerst op Autoblog.nl.