De Mercedes Vision EQXX heeft vooral efficiëntie als speerpunt. Doet dat je ergens aan denken?

Je hebt verschillende soorten concept cars: je hebt kleimodellen die vooral bedoeld zijn om een beeld te schetsen, en functionele auto’s waarvan je eigenlijk vroeger dan later een nummerbord op verwacht. De Mercedes EQXX is die laatste, sterker nog: er zit al een nummerbord op. Mercedes is driftig aan het testen met de auto omdat deze elektrische sedan het toonbeeld van efficiëntie moet worden. Mercedes heeft het al gehad over een actieradius van 1.000 kilometer op één lading, zonder een accupakket van 300 kWh eronder te leggen.

Mercedes EQXX

Mercedes wil de efficiëntie van de EQXX bewijzen middels drie roadtrips. De derde rit is afgerond en het thema was ‘hitte’. Mercedes reed met de EQXX van Riyadh in Saudi-Arabië naar Dubai in de VAE. Deze 1.010 km lange rit legde de EQXX af met nog 309 km actieradius over. Dat is wel serieus indrukwekkend, helemaal als je je bedenkt dat het kwik tot 34 graden Celsius kwam tijdens de rit. Er is ‘normaal’ gereden met een gemiddelde snelheid van 79,4 km/h als je bestuurderswissels niet meerekent.

XL1

Met zijn ongeveer 100 kWh grote accu en de afgelegde afstand van 1.010 kilometer was de efficiëntie van de Mercedes EQXX omgerekend zo’n 7,4 kWh/100 km. Omgerekend naar het equivalent van l/100 km komt dat uit op 0,9 liter per 100 km, omgerekend zo’n 1 op 111. Hé, dat getal kennen we. De Volkswagen XL1 uit 2013 deed hetzelfde. Al was dat geen EV, maar een hybride tweecilinder diesel en een nogal onpraktisch ding. Deze cijfers in een sedan heb je net ietsje meer aan.

Productie?

Over iets aan hebben gesproken: het gaat dus allemaal nog steeds om een concept car. De Mercedes EQXX zou een soort C-Klasse EV worden, maar dat moet nog concreet worden. Het zou een mooie precedent zetten voor EV’s, want ook al zou je 1.400 km niet altijd nodig hebben, als je de helft kan bereiken met een kleinere batterij helpt het ook al.

Dit artikel Efficiënte concept van Mercedes doet Volkswagen na verscheen eerst op Autoblog.nl.