Binnenkort mag je met de gaafste Jaaaag die er nooit kwam de straat op!

Het bezitten van een Jaguar heeft zijn pieken en dalen, vraag @nicolasr maar. Waar bijna iedereen het wél over eens is: vrijwel elke Jag is ontzettend mooi om te zien. De coupés als de XK en F-Type zijn een soort Astons voor mensen met een iets kleinere portemonnee en de sedans zijn in hun klasse zo’n beetje de mooisten die je gaat krijgen.

Concepts

Jaguar heeft er best wel een sport van gemaakt om bepaalde concepts te teasen als een bloedmooie futuristische concept en daarna vrijwel ongewijzigd in productie te brengen. Dat lukte met de eerdergenoemde XK (X150) en F-Type (C-X16 Concept), maar ook de F-Pace (C-X17 Concept) en XF (C-XF Concept). Toch gingen er ook een paar concepts voor eeuwig de ijskast in. Dat was jammer bij de B99, een Bertone-ontwerp die een eventuele nieuwe XJ liet zien, en een rasechte Jaguar-supercar. De C-X75.

Jaguar C-X75

De C-X75 was een supercar uit 2010 die Jaguar in productie wilde nemen. Met een lekker futuristische insteek: een hybride setup met gasturbines om de accu’s op te laden zou de C-X75 snel (780 pk) en zuinig maken. Iets wat rond die tijd dankzij auto’s als de 918, LaFerrari en P1 een belangrijk item was. De Jaguar C-X75 werd getekend door Ian Callum en uiteindelijke productie werd afgeschoten.

Stuntauto’s

Tenminste, er zijn een handjevol Jaguar C-X75’s gebouwd. Het design is ietsje ‘productieklaarder’ gemaakt, oranje gelakt (in het briljant mooie Firesand Metallic) en daarna ingezet als stuntauto’s voor de James Bond-film Spectre. Overigens werd hiervoor de gasturbine-setup overboord gegooid en lag er ‘gewoon’ een 5.0 liter V8 met supercharger van Jaguar achterin. De auto’s zijn gebouwd door Williams voor de filmrol en het gaat dus om hele basale techniek met een C-X75-koets. Een kenteken kan je vergeten: meerdere filmauto’s zijn van de hand gedaan, maar die mocht je alleen ergens parkeren en naar kijken. Wat zeker niet onaangenaam is, maar met een auto wil je rijden.

Straatlegale Jaguar C-X75

Ian Callum gaat daar verandering in brengen. De ontwerper, onder meer bekend van dus zijn tijd bij Jaguar, gaat met zijn bedrijf Callum Design een ‘compleet herziene’ Jaguar C-X75 uitbrengen. Tenminste, het design en de techniek an sich blijft zo goed als hetzelfde, maar er wordt een hele waslijst aan zaken veranderd om de auto goed te keuren voor straatgebruik. In het Verenigd Koninkrijk, dan. Volgens Callum zijn er zo’n honderd onderdelen aangepakt, waaronder de uitlaat (en vooral katalysator), het glas en de finetuning van de motor. Ook zijn de panelgaps verkleind en ook al zou je het niet verwachten: de koolstofvezel carrosserie is volledig herzien en opnieuw gespoten in de oranje kleur.

Op zich gaaf, al wordt wel direct duidelijk dat het om enkel deze Jaguar C-X75 gaat. Serie- of überhaupt productie hoef je niet te verwachten. Aan de (on)bereikbaarheid van de C-X75 verandert dus vrij weinig. Wel wordt de auto publiekelijk getoond op het Bicester Scramble-evenement in het Verenigd Koninkrijk, in april dit jaar.

Dit artikel Ex-Jaguar-ontwerper brengt gaafste Jaguar ooit tot leven verscheen eerst op Autoblog.nl.