Met een potentiële boete van 1,3 miljard dollar komt Ford er nog goed vanaf, maar toch heeft hun jaren lange durende geintje om de kippentax te omzeilen flinke knaken gekost.

Ken je dat, een soort Stockholm-syndroom voor boeven? Waar je weet dat iemand moedwillig keihard de wet aan het overtreden is, maar de manier waarop eigenlijk reteslim is? De boef in dit verhaal is Ford, die probeert om een jaren oude wet te omzeilen. Dat gaat ze duur komen te staan.

Chicken tax

De wet in kwestie is een wet die Amerikaanse bedrijfswagenwereld al sinds de jaren ’60 in zijn greep houdt. Zoals eerder is het relaas van @jaapiyo verplichte kost als je echt alles wil weten, maar in het kort: het is een ‘chantagewet’ door Lyndon B. Johnson toen Europa enorme heffingen introduceerde op Amerikaanse importkippen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Johnson reageerde door vele importspullen uit Europa te voorzien van 25% extra belasting, waaronder bestelwagens. We zijn inmiddels 60 jaar en 10 presidenten verder, maar de Chicken Tax heeft al die jaren overleefd.

Ford Transit

Voor Ford was dat een probleem. De normale (grote) Transit wordt nu deels in de VS gebouwd en dus kan de kippenbelasting op die manier omzeild worden. Ford vond de kleinere Transit Connect een mooie toevoeging aan het gamma, maar die wordt in Turkije gebouwd. Op zo’n klein busje is 25 procent extra betalen natuurlijk niet echt winstgevend. De oplossing is stiekem geniaal. Ford importeerde de Transit Connect als vijfzits MPV, met drie stoelen achterin in plaats van een volledige laadruimte. Zodra de douane het akkoord gaf om de Transit als MPV zonder chicken tax in te voeren, werden bij de Ford-dealer de stoelen eruit gehaald en werd ‘ie als Transit Connect verkocht.

Boete

Goed, dit verhaal was al bekend uit 2021. De douane kreeg namelijk in de smiezen wat Ford aan het doen was en klaagde Ford aan voor een bizarre 1,3 miljard dollar. De US Customs and Border Protection, zoals de overkoepelende organisatie heet, gebruikte als bewijs dat de stoelen niet eens ‘echt’ waren. Ze waren duidelijk van mindere kwaliteit dan de voorstoelen en duidelijk bedoeld om niet echt gemonteerd te blijven. Ford had als verweer dat de stoelen voldeden aan de eisen en bijvoorbeeld ook met gordels kwamen. Het kreeg de rechters niet overstag, want Ford heeft moeten dokken. Van de 1,3 miljard dollar is nog 365 miljoen dollar over, zo’n 334 miljoen euro. Dit is dan ook een bedrag waarvoor Ford een schikking heeft geaccepteerd.

Risico op herhaling lijkt gereduceerd te zijn nu Ford de Transit Connect officieel niet meer verkoopt in de VS. De fullsize Transit blijft wel, maar die wordt zoals gezegd in de VS gebouwd. Voor 365 miljoen had je overigens waarschijnlijk een productielijn kunnen ombouwen om Transit Connects plaatselijk te bouwen, maar goed, dat is kennis van achteraf.

Dit artikel Omzeiling kippenbelasting gaat Ford 300 miljoen euro kosten verscheen eerst op Autoblog.nl.