BEV of FCEV is een keuze, maar moet dat wel een keuze zijn? Honda presenteert een auto die het beide kan.

Je kan tegenwoordig van alles een tweestrijd maken. Max of Lewis, FC Twente of PEC Zwolle, is friet of patat de correcte term, et cetera. De tweestrijd ‘wat is de beste manier om een elektrische motor van voeding te voorzien in een auto’ gaat al jaren tussen accu’s (in een Battery Electric Vehicle of BEV) of een brandstofcel (Fuel Cell Electric Vehicle of FCEV). Aangezien vrijwel elk merk één of meerdere BEV’s verkoopt en de enige FCEV’s van het moment de Hyundai NEXO en Toyota Mirai zijn, kun je concluderen dat het eigenlijk geen tweestrijd meer is.

FCEV

Er zijn echter merken die doorploeteren met FCEV’s. Toyota gelooft erin, BMW eveneens (maar een BMW op waterstof duurt nog even), Hyundai en een handjevol merken dat er ooit in geloofde maar nu niet meer. Tenminste, één merk dat ooit stellig geloofde in waterstof is nu terug met een FCEV. Honda geeft ons na de FCX en FCV Clarity nu de CR-V eFCEV.

Honda CR-V eFCEV

Wordt een lekker zooitje zo qua namen daar bij Honda, daar de CR-V eFCEV nu toegevoegd wordt aan het gamma waar van alles e:HEV en e:NY1 heet. Maar laten we niet té sceptisch zijn over de Honda CR-V eFCEV. De techniek is namelijk best interessant, in ieder geval vernieuwend. Dit is namelijk de allereerste waterstof-PHEV. Het werkt net als een ‘normale’ PHEV: een gedeelte van de energieopslag is een accupakket en er zitten twee waterstoftanks in. Waarom kiezen tussen accu’s of brandstofcellen wanneer je ook beide kan hebben?

Specs

Het is wel zo dat de Honda CR-V eFCEV qua verdeling gelijkwaardig is aan een ‘normale’ PHEV. De accu is met 17,7 kWh maar goed voor 29 mijl (47 km) rijden. Net als bij een PHEV met ontbrandingsmotor is het dus de andere aandrijving die het meeste werk moet doen. In dit geval dus de brandstofcel die je nog eens 270 mijl (435 km) verder krijgt. Al lijkt het erop dat dit een gecombineerd getal is, dus daar zit dan die 30 mijl van de accu bij in. Ook al is het een wat nietszeggend getal (waterstof wordt per kg berekend): er past 4,3 kg waterstof in de CR-V eFCEV. Ter context: de Mirai heeft een capaciteit van 5,65 kg.

Beste van beide?

Honda hoopt met de CR-V eFCEV het beste van twee werelden te combineren. De applicatie van de inmiddels al zeer populaire accu EV’s combineren met de nog ietwat geplaagde waterstofaandrijving. Eén van de grootste uitdagingen van waterstof is en blijft de beschikbaarheid van tankstations. Als je elke keer (te) ver moet rijden om te tanken, is de lol er snel af. Wat dat betreft ideaal dat je de CR-V kan pluggen en zo kleine stukjes gewoon op de accu kan doen. Dan is het zoeken naar waterstofstations enkel een uitdaging voor langere stukken.

CR-V

Zo fascinerend als de technologie is, zo normaal is de auto waarin het verpakt is. De Honda CR-V eFCEV is verder gewoon een CR-V, de nieuwste generatie die je sinds recent kan kopen in de VS (en hier nu ook). Honda bouwt de eFCEV in Ohio in de VS, waarmee dit de enige waterstofauto is die wordt gebouwd in de VS. Tsja, je eigen niche uitvinden en dan de enige zijn in die niche is niet moeilijk. Net als de Honda Prologue overigens deelt Honda de technologie met GM, waarmee die laatste waarschijnlijk binnenkort ook iets met waterstof bekokstooft.

Honda kondigt aan dat je de CR-V eFCEV binnenkort kan leasen in California, of de auto zich uitbreidt naar andere staten en/of werelddelen is nog niet bekend.

Dit artikel Plug-in hybride van accu’s en waterstof: het beste van beide? verscheen eerst op Autoblog.nl.