vibraties

Stellantis werkt aan technologie die de switch naar EV’s wat makkelijker te verkroppen moet maken voor benzinehoofden. Kunstmatige vibraties yo.

Iedereen in de autowereld switch naar elektrische aandrijving. Met wisselend succes overigens. De meeste concerns hebben er nogal moeite mee elektrische auto’s in forse aantallen én winstgevend weg te zetten. Stellantis is een beetje laat op het feestje. Ja, er zijn tegenwoordig wel wat succesvolle EV’s van het mega-concern. Met name de Peugeot e-208 zien we regelmatig in het straatbeeld. Een kekke elektrische B-segmenter. En Fiat heeft natuurlijk de elektrische 500.

Andere delen van het concern, met name de Amerikaanse tak, blijft achter. Maar ook daar komt het EV-spook door de muren diffunderen. De laatsten der Mohikanen, de Dodge Challenger en Dodge Charger, moeten het veld ruimen met hun bonkige V8-en. Wellicht komen er van hun opvolgers nog versies met benzinemotor. Maar de über-bleppers zullen elektrische bleppers zijn met een miljoen-miljard stroom-pk’s.

Leuk en aardig op papier. Maar het fijnproevende koperspubliek, of zoals ze ze bij D66 noemen, ongewenste roodnekkige boerenkinkels, staat op de achterste poten. Een Challenger of Charger zonder V8 onder de kap is praktisch gelijk aan landverraad. De brul, de vibraties, het bonkige ijzeren blok gedestilleerd Amerika onder de kap, dat heeft zo’n EV allemaal niet.

Niet getreurd doch denk Stellantis. Alles is immers te neppen dezer dagen. Ze werken al aan nep uitlaatgeluid zoals we dat al van verschillende aftermarket partijen kennen. Maar voor en stukje extra beleving, wordt er ook gewerkt aan kunstmatige vibraties. Nee, serieus. Officieel betreft de aanvraag bij het World Intellectual Property Organisation ‘Battery Electric Vehicle Sound and Vibration Enhancement Systems’. Een aanvraag voor een automotieve vibo bij de WIPO dus.

Je moet het allemaal maar bedenken. En op een of andere manier bedenken dat mensen dit willen.

Dit artikel Stellantis werkt aan kunstmatige vibraties voor EV’s verscheen eerst op Autoblog.nl.