Hoe verhoudt de nieuwe Renault 5 zich tot de bestseller in dit segment: de Peugeot e-208?

Het is al een paar jaar op rij de bestverkochte compacte EV van Nederland: de Peugeot e-208. Vandaag is er echter een auto geïntroduceerd die de potentie heeft om de 208 van de troon te stoten. Deze rivaal komt ook uit Frankrijk en heet de Renault 5.

Formaat

In dit artikel gaan we de beide auto’s alvast even met elkaar vergelijken, met de informatie die nu voorhanden is. Te beginnen met de afmetingen: hoe groot of klein is de Renault 5 eigenlijk? Dat is altijd lastig in te schatten op basis van foto’s. Soms blijkt een guitige EV opeens gigantisch te zijn in het echt.

Vrees niet: dat is bij Renault 5 niet het geval. Die is namelijk kleiner dan de e-208. De Peugeot is 4,055 meter lang, terwijl de Renault met een lengte van 3,92 onder de 4 meter blijft. Daarmee is ‘ie wel groter dan de nieuwe MINI Cooper, maar dat is geen vijfdeurs.

Ondanks het compactere formaat is de bagageruimte van de R5 groter dan die van de e-208: 326 liter versus 305 liter. En nu we het toch over praktische zaken hebben: de Renault weet wél raad met een kleine aanhanger (tot 500 kg), terwijl de e-208 helemaal niks mag trekken.

Specificaties

Belangrijker bij een EV zijn natuurlijk de accu’s. De Renault 5 E-Tech electric (zoals de volledige naam luidt) komt in twee varianten. De instapversie krijgt een 40 kWh-batterij, die een range van zo’n 300 km mogelijk moet maken. Dat is een stuk minder dan de e-208. Er komt echter ook een versie met een 52 kWh-accu.

Die laatste variant is zeer vergelijkbaar met de e-208, want die heeft namelijk een 54 kWh-accu. Dit resulteert ook in een WLTP-actieradius die nagenoeg hetzelfde is: beide auto’s komen circa 400 km ver. De R5 met 52 kWh-accu kan ook net zo snel laden, met 100 kW. Een pluspuntje voor de R5: deze auto heeft een V2L-functie, iets wat überhaupt nog niet veel EV’s hebben.

Qua prestaties zal de topversie van de Renault 5 ook heel goed te vergelijken zijn met de Peugeot e-208. De R5 met 52 kWh-accu heeft namelijk 150 pk, terwijl de Peugeot met 54 kWh-accu 156 pk heeft. Overigens is de e-208 ook nog steeds met een 50 kWh-accu en 136 pk te krijgen.

Prijs

En dan moeten we het nog even hebben over de prijs. Renault belooft een vanafprijs van slechts €25.000. De Peugeot e-208 heeft een vanafprijs van €36.470, dus dat zou de R5 ruim €11.000 (!) goedkoper maken. Daarmee kun je het eigenlijk niet eens meer concurrenten noemen.

Dit is wel een beetje appels met peren vergelijken, want de versie die qua specificaties concurreert met de e-208 is de 52 kWh-variant. En daar weten we nog niet de prijs van. Het zit er echter dik in dat ook die versie goedkoper wordt, terwijl de specs dus heel erg vergelijkbaar zijn. Oftewel: Peugeot zou nog wel eens aardig wat potentiële klanten kunnen verliezen aan Renault.

Dit artikel Vergelijking: de Renault 5 E-Tech vs. de Peugeot e-208 verscheen eerst op Autoblog.nl.