De ID.7 Tourer is nog maar net onthuld, maar hier is al de extra rappe versie.

Volkswagen is flink aan het uitpakken met hun GTX-label. We krijgen vandaag namelijk niet één, maar twee nieuwe GTX-modellen voorgeschoteld. Bij de Volkswagen ID.3 moesten we ruim 3 jaar wachten op de GTX-versie, maar de ID.7 Tourer is er al na 3 weken als GTX.

Volkswagen presenteert de stationwagenversie van de ID.7 GTX dus ook eerder dan de liftbackversie. Maak je geen zorgen: die zit ook nog in de pijplijn, maar voor nu introduceert Volkswagen alleen de ID.7 GTX Tourer Tourer GTX.

De ID.7 Tourer GTX is meteen de krachtigste stationwagen ooit van Volkswagen, want deze beschikt over 340 pk. Dat is nog net iets meer dan de Golf R Variant (320 pk) en de Passat R36 Variant (300 pk). Net als die auto’s heeft de ID.7 GTX ook vier aangedreven wielen, oftewel 4MOTION.

Of het ook de snelste stationwagen van Volkswagen is? Waarschijnlijk niet… Volkswagen zegt dat de prestaties van hoog niveau zijn, maar we gokken dat de Golf R Variant sneller is. Qua topsnelheid is het sowieso niet de snelste, want de ID.7 Tourer GTX is begrensd op een schamele 180 km/u. De sprinttijd vermeldt Volkswagen nog niet.

Qua range kom je weinig te kort, want de ID.7 GTX krijgt de grootste accu, die ook in de ID.7 Pro S te vinden is. Het gaat om de 86 kWh-accu, die goed is voor een range van 625 km. Daarmee lever je 60 km in ten opzichte van de reguliere ID.7 Tourer met dezelfde accu. De GTX kan wél sneller laden, met 200 kW.

De uiterlijke verschillen van de GTX zijn subtiel te noemen. De ID.7 GTX moet het hebben van aparte dagrijverlichting in de voorbumper, zwarte accenten en speciale 20 inch velgen. In het interieur krijg je ArtVelour-bekleding, plus wat rode accenten en GTX-logootjes.

Een prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX hebben we nog niet, die volgt in mei. De nieuwe powerstation staat vervolgens in de zomer bij plaatselijke Volkswagen-dealer.

Dit artikel Volkswagen ID.7 Tourer GTX: elektrische powerstation verscheen eerst op Autoblog.nl.