Duurste hybride van Marktplaats kost €1,5 miljoen

Het raadplaatje is deze keer niet zo moeilijk.
Eerder dit jaar schreven we over een Porsche 997 Turbo S 918 Spyder Edition die op Marktplaats stond. Die is leuk, maar nu staat gewoon the real deal op Marktplaats. Een heuse Porsche 918 Spyder. Dit is de op één na duurste auto op Marktplaats, na de fabrieksnieuwe Bugatti van Rick.
Deze Porsche is óók fabrieksnieuw, want er staat nog maar 4.918 kilometer op de teller (heel toevallig). Het is een van de tien 918’s die origineel in Nederland zijn geleverd, maar dit exemplaar is dus nauwelijks te zien geweest op de Nederlandse wegen.
Toch is deze auto geen onbekende. Het kenteken staat niet vermeld bij de advertentie, maar wel de productiemaand. Daaruit kunnen we afleiden dat dit de voormalige auto is van onze vriend Perridon. Mr. Bugatti maakte hiermee een kort uitstapje naar Porsche, maar deed de auto ook snel weer weg. Overigens had hij eerder al een Carrera GT, maar die werd kort gereden door Perridon Jr.




Perridon kost niet voor de duurste uitvoering, want dit is een 918 zonder Weissach Package. Deze heeft dus geen carbon vinnen aan de achterbumper, geen carbon spoiler en geen magnesium wielen. Maar dat is op zich niet erg. Zo oogt de 918 lekker clean. Deze auto heeft overigens wel een andere dure optie: de kleur Liquid Silver, die voor circa €50.000 op de optielijst stond.
Over clean gesproken: de 918 is natuurlijk een hybride. Dat is tegenwoordig steeds normaler in de supercarwereld, maar de Holy Trinity was destijds baanbrekend. De 918 kan ook echt volledig elektrisch rijden gedurende zo’n 20 kilometer. In ieder geval genoeg om geruisloos de straat uit te rijden.




Dat was niet de reden dat de 918 een hybride was: het draaide allemaal om vermogen en snelheid. Twee elektromotoren leveren 286 pk, bovenop de V8 die 608 pk levert. Dit resulteert in een systeemvermogen van 887 pk. Dat is maar 176 pk meer dan de nieuwe Turbo S, maar ja, pk’s zijn nu eenmaal aan inflatie onderhevig. Dat maakt de 918 niet minder imposant.
De nieuwprijs van deze auto was in 2015 ‘slechts’ €823.407. Dat is nu ondenkbaar: een hypercar voor minder dan een miljoen. Helaas ga je deze auto vandaag de dag ook niet meer meekrijgen voor zo’n bedrag. De verkoper op Marktplaats wil er €1.549.910 voor hebben.
Dit artikel Duurste hybride van Marktplaats kost €1,5 miljoen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Gaat deze facelift de Alfa Tonale uit het slop helpen?

De Tonale heeft voortaan het kenteken op de juiste plaats.
We gunnen Alfa Romeo het allerbeste, maar de Tonale is helaas geen doorslaand succes. Op dit moment ligt de productie zelfs stil, vanwege gebrek aan vraag. In Nederland zijn er dit jaar 132 Tonales verkocht, ook niet denderend voor dit segment. De facelift van de Tonale komt dus geen moment te vroeg.
Om te beginnen is de neus opgefrist (zoals gewoonlijk met een facelift). De koplampen zijn nog hetzelfde, maar deze lopen nu naadloos over in de nieuwe grille. Dat is best wel fraai gedaan. De grille heeft nu horizontale spijlen in plaats van kippengaas en aan weerszijden zien we luchtinlaten á la Giulia GTA.




Ook de voorbumper is opnieuw getekend, nu met ruimte voor een kenteken in het mídden. Dat heeft te maken met aangescherpte regels vanuit de EU. Eigenlijk hoort een asymmetrisch kenteken een beetje bij Alfa, maar laten we wel wezen: het is gewoon lelijk.
Het eerste wat opvalt in het interieur is de afwezigheid van de automaatpook. Die is nu vervangen door een draaiknop. Dat is ook meteen het laatste wat opvalt. Het nieuws zit ‘m verder vooral in nieuwe stofjes en kleuren.


Is er ook nog wat te melden op technisch vlak? Eh, ja… de plug-in hybride heeft mínder vermogen gekregen. Om te voldoen aan de Euro 6e bis-norm is er 10 pk gesneuveld. De PHEV levert nu 270 pk in plaats van 280 pk. Geen halszaak, maar je gaat er toch liever op vooruit bij een facelift. Over andere uitvoeringen wordt niet gesproken, dus het lijkt erop dat een plug-in de enige optie is.
Wat de vernieuwde Alfa Romeo Tonale moet kosten is nog niet bekend, maar om een idee te geven: de huidige versie is er vanaf €49.950. Tenzij de prijs opeens een stuk lager is, denken we niet dat de verkoopcijfers van de Tonale een enorme boost gaan krijgen door deze facelift.
Dit artikel Gaat deze facelift de Alfa Tonale uit het slop helpen? verscheen eerst op Autoblog.nl.
Komt Mazda toch met de gehoopte BMW-concurrent?

De teaser ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Jarenlang gingen klonken er geluiden dat Mazda met een sportsedan zou komen. Deze auto zou achterwielaandrijving krijgen én een zescilinder. Een rasechte BMW-concurrent dus. Helaas is het niet zover gekomen. We hebben alleen de Mazda 6e gekregen, wat niets meer en niets minder is dan een omgekatte Chinees.
Nu deelt Mazda toch weer een teaser die geruchtenmolen op gang brengt. De Japan Mobility Show staat namelijk voor de deur, en Mazda gaat daar wat leuks onthullen. Het is een concept car die ‘de toekomst van rijplezier’ laat zien.
Als we af moeten gaan op het teaserplaatje lijkt het een gelikte fastback te worden. Het kan echter ook een crossover worden, je weet het nooit. Maar we mogen hopen dat het gewoon een lage auto is, aangezien Mazda specifiek rijplezier benoemt. Een ding is in ieder geval zeker: de auto heeft een dode hoek waar je u tegen zegt.
Of deze concept car een voorbode is voor iets concreets? Dat is nog de vraag, maar we gaan toch even speculeren. Mazda heeft al een achterwielaangedreven platform, voor de CX-60 en aanverwante modellen. Het zou dus relatief makkelijk zijn om een RWD sedan te maken. En laat ze nu ook een zes-in-lijn hebben. Mazda kán dus gewoon een Japanse BMW maken.
Geen hond gaat zo’n auto kopen in Nederland, maar dat maakt verder niet uit. Het zou in ieder geval een leuke image booster zijn. Met Chinese modellen als de 6e en de CX-6e gaat het imago alleen maar achteruit. Bij deze dus de oproep aan Mazda: maak ons niet blij met een dode mus en bouw die sportsedan gewoon!
Dit artikel Komt Mazda toch met de gehoopte BMW-concurrent? verscheen eerst op Autoblog.nl.
Toyota gaat de wereld nu echt veranderen

Dat zeggen ze al een hele tijd, maar nu gaat het dan echt gebeuren bij Toyota.
Toyota heeft het al jaren over revolutionaire batterijen, maar dit keer lijkt het menens. Voor het eerst koppelt het merk een duidelijke datum aan de lang beloofde solid-state technologie. Niet “ergens in de toekomst”, maar concreet: 2027. Dan moet de eerste auto met deze batterij daadwerkelijk op de markt komen.
De techniek zelf is niet nieuw in de theorie, wel in de uitvoering. Solid-state batterijen gebruiken vaste materialen in plaats van vloeistoffen, waardoor ze veiliger, compacter en efficiënter zijn. Dat zou moeten zorgen voor aanzienlijk snellere laadtijden, langere levensduur en veel meer actieradius.
Toyota gaat de wereld nu echt veranderen
Toyota belooft indrukwekkende cijfers: duizend kilometer bereik en van tien naar tachtig procent laden in tien minuten. En dat zou nog maar het begin zijn, want latere generaties moeten zelfs richting de twaalfhonderd kilometer gaan. Daarmee zouden elektrische auto’s qua bruikbaarheid eindelijk kunnen wedijveren met benzinewagens.
Het belangrijkste verschil met eerdere beloften is dus de planning. Waar Toyota jarenlang vaag bleef over “ontwikkeling” en “onderzoek”, ligt er nu een concreet jaartal op tafel. Dat maakt dit moment anders: voor het eerst lijkt de technologie niet langer een toekomstbelofte, maar een product in voorbereiding.
Samen met Japanse industriële partners werkt Toyota aan manieren om de productie haalbaar en betaalbaar te maken. Want tussen laboratorium en showroom ligt nog een flinke kloof.
Toch is dit het eerste echte signaal dat solid-state batterijen niet langer sciencefiction zijn. En mocht 2027 inderdaad het jaar van de doorbraak worden, dan heeft Toyota niet alleen woord gehouden, maar ook de lat voor de rest van de industrie fors hoger gelegd.
Maar dat kennen we natuurlijk van Toyota…
Dit artikel Toyota gaat de wereld nu echt veranderen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Rolls-Royce gaat nieuw pad bewandelen

Een nieuw pad voor Rolls-Royce. En dat mag je heel letterlijk nemen…
Rolls-Royce heeft zijn nieuwste project afgerond en dit keer gaat het niet om een auto met eindeloze luxe of een prijskaartje met veel nullen. Nee, het merk heeft iets heel anders gedaan, wat je niet zo 123 zou verwachten.
De bouwer van vooral ‘over the top’ auto’s heeft… een wandelpad aangelegd. Echt waar. Een keurig aangeharkt paadje dat de dorpen rond de fabriek in Goodwood met elkaar verbindt.
Rolls-Royce gaat nieuw pad bewandelen
Het nieuwe pad vormt een complete ronde door het gebied, tussen twee bestaande routes in. De oude paden waren modderig en onhandig, dus Rolls-Royce besloot ze op te knappen, te verbreden en toegankelijk te maken voor iedereen. De lokale bevolking kan er nu jaarrond gebruik van maken, zonder natte voeten of omwegen.
Volgens Rolls-Royce is het initiatief bedoeld om “iets terug te doen voor de gemeenschap”. En dat klinkt aardig, zeker voor een merk dat doorgaans vooral dingen verkoopt aan mensen die ver boven het gemiddelde weekloon verdienen. Maar goed, het pad is keurig door ze aangelegd en dat is meer dan je van de meeste merken kunt zeggen.
Bewoners en lokale autoriteiten zijn er in elk geval blij mee. De route wordt onderhouden door Rolls-Royce zelf, die ook het overgrote deel van de kosten voor zijn rekening nam. Geen verplicht project, maar een vrijwillige investering in iets wat niet glimt, niet rijdt en geen Spirit of Ecstasy op de neus heeft.
En ergens is dat juist wel mooi. Een bedrijf dat gewend is aan sterrenhemels met duizenden lichtjes, het allerduurste leer en een oorverdovende stilte bij 250 kilometer per uur, dat nu een pad oplevert voor wandelaars met wandelschoenen.
Niet alles hoeft te draaien om grandeur. Soms is het gewoon een wandelpad, en dat is ook prima.
Dit artikel Rolls-Royce gaat nieuw pad bewandelen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Opgelet! Er komt een aantal zeer bijzondere auto’s op de markt

Zeer bijzondere auto’s ja. Hoe dat zit, gaan wij je haarfijn uitleggen.
Renault gaat binnenkort flink opruimen in zijn historische collectie. Het merk met meer dan een eeuw autogeschiedenis zet een deel van zijn klassiekers in de etalage. Op 7 december gaan er zo’n 200 stukken onder de hamer, waaronder 20 Formule 1-wagens, motoren, schaalmodellen en nog wat bijzondere verzamelobjecten.
De veiling vindt plaats in Flins, de oude fabriek waar ooit de Clio en later de Zoe van de band rolden. En voordat je denkt dat Renault z’n verleden dumpt , nee, het is iets genuanceerder. Het merk houdt van elk model minimaal één exemplaar in de collectie. Maar als er vijf dezelfde staan te verstoffen, dan mag er best eentje de deur uit.

Zeer bijzondere auto’s op de markt
In totaal heeft Renault ongeveer 800 bijzondere auto’s, waarvan de helft nog rijdt. Een klein team van monteurs zorgt ervoor dat die oude rakkers niet veranderen in decorstukken, maar het daadwerkelijk doen. Maar met een nieuw museum in aantocht (opening gepland voor 2027) wil het merk wat ruimte maken. Of beter gezegd: orde in de garage.
Niet iedereen vindt dat leuk. Sommige liefhebbers vinden het zonde dat er van die bijzondere auto’s uit het museum verdwijnen. Anderen zien het juist als een kans om de echte parels weer wat meer glans te geven. En eerlijk is eerlijk, een beetje frisse lucht in de collectie kan nooit kwaad, toch?

Dus ja, Renault verkoopt een stukje van zijn verleden, maar doet dat met beleid. Geen grote schoonmaak, wel een slimme herinrichting. En wie weet, misschien kun jij binnenkort bieden op een oude Renault die ooit onderdeel was van de geschiedenis van het roemruchte Franse merk.
Alleen even goed checken of hij start, want je koopt tenslotte wel een Renault…
Dit artikel Opgelet! Er komt een aantal zeer bijzondere auto’s op de markt verscheen eerst op Autoblog.nl.
Dit is de goedkoopste Volkswagen Arteon van Marktplaats

Kooooooop dan, deze goedkoopste Volkswagen Arteon van Marktplaats…
Ook al ben je steenrijk, tegenwoordig wil je natuurlijk geen nieuwe auto meer kopen. Sowieso zijn er niet zoveel echte DO WANT auto’s meer op de markt. Maar daarnaast is alles wat er nog wel is, mokerduur door inflatie en belasting, plus uitgerust met piepjes als je ordentelijk gas geeft. Je moet dus minimaal iets hebben van voor 2024, waar ook nog geen gemandateerde black box in zit die meekijkt of je je wel netjes gedraagt.
Zodoende ben je aangewezen op het alom geprezen Marktplaats. Daar vind je bijvoorbeeld een lekkere D-segmenter van Volkswagen, in de vorm van deze nog vrij recente Arteon. De ‘Passat met sjeu’, is vorig jaar helaas van de markt verdwenen, vermoedelijk omdat ‘ie wat sjeu had. Maar als okkazie is er nog volop keuze. Zo premium als de B5 Passat, was de Arteon ook al niet meer. Maar goed, dat zijn inmiddels wel echt oude auto’s. Dus keken we eens hoeveel je minimaal moet neerleggen, om er wat recenter en potentieel patenter bij te rijden.

Op Marktplaats vonden we dit zilvergrijze exemplaar met 1.5 TSI onder de kap. Stiekem is dat een 1.4 motor, als we de 1.448 cc afronden naar de meeste nabije decimaal achter de komma. Maar Volkswagen noemde ‘m 1.5, wellicht ook om de krachtbron te distantiëren van de eerdere 1.4-tjes. Die hadden niet de beste reputatie en moesten er, zeker in de zwaardere auto’s van het concern zoals de Škoda Kodiaq, heel hard aan trekken om de auto voort te bewegen. Waardoor het verbruik in de praktijk ook tegenviel. De 1.5 heeft in dat opzicht toch net dat kleine beetje meer.
Deze Arteon is met deze motor en gewoon alleen voorwielaandrijving, bovendien niet echt zwaar. Het ledig gewicht is 1.404 op kenteken. Voor zo’n kloeke moderne sedan, geen schokkerend getal. Wellicht komt dat door de MQB-basis. Waar genoemde B5 Passat nog het onderstel deelde met de Audi A4, zijn de genen van de latere Passats (en Arteons) wat bescheidener. Deze blepper staat in principe op dezelfde basis als de Golf en bijna alle andere ‘normale’ modellen van het VAG-concern.

In de lengte meet deze Arteon echter net zoveel als een G3x BMW 5-Serie. Binnen zit je dus gewoon op ruim bemeten kloeke stoelen, in dit geval bekleed met stoffen bekleding. De ergonomie is allemaal prima. Hier nog geen overload aan haptische toetsen. Je voelt je direct thuis. Extreem luxe is het niet. Maar de basics zijn er wel. Full map navi, klimaatregeling, sportstoelen…

Dit exemplaar uit 2018 heeft 167.182 kilometer achter de rug en is van tweede eigenaar. Met een vraagprijs van 16.950 Euro, ga je de komende jaren dus nog wel iets afschrijven. Maar daarvoor heb je in die tijd wel een kloeke bak onder je achterwerk. Bovendien ben je door de eindeloos doorbeukende geldpersen ongeveer hetzelfde kwijt als je drie keer naar de supermarkt gaat dezer dagen, dus ja. Koop dan?
Dit artikel Dit is de goedkoopste Volkswagen Arteon van Marktplaats verscheen eerst op Autoblog.nl.
Held maakt nieuwe BMW Z4 coupé (G29)

BMW maakt zelf geen Z4 coupé meer. Of nou ja, eigenlijk wel, maar die noemen ze dan Toyota Supra. Een man zet dit nu even recht.
Je kan cynisch zijn over de Supra-Z4 tweeling, maar eigenlijk moeten we BMW en Toyota dankbaar zijn. Relatief ‘betaalbare’ coupé’s worden immers bijna niet meer gemaakt. Er is geen markt meer voor. Jan Modaal heeft in de Westerse wereld de bestedingsruimte niet meer en ook het sentiment is niet meer zo positief jegens ‘auto’s voor de leuk’. De Calibra’s, Celica’s, Scirocco’s, 406 coupé’s enzovoorts zijn al lang verdwenen. En inmiddels bieden zelfs de premium merken nauwelijks meer cabrio’s en coupé’s aan.

Bij BMW en Toyota had men zodoende het plan opgevat om wat kosten te delen en zo beide nog een Z4 respectievelijk Supra aan te kunnen bieden. Waarbij BMW de open variant heeft met de Z4 Roadster en liefhebbers van de coupé voor de Toyota Supra kunnen kiezen. Dit alles met matig succes, want een opvolger van het resulterende model, komt er in principe niet. In ieder geval niet op korte termijn.
Vroegah, bood BMW zelf ook de Z3 coupé (E36/8) en later Z4 coupé (E86) aan met permanent gesloten dak. Deze versies kwamen in beide gevallen pas richting het einde van de productierun en alleen met de dikkere motoren. Van de E89 generatie Z4 kwam deze er logischerwijs niet, want deze had immers een stalen klapdak. Op basis van de huidige G29 zou een coupé dan wel shooting brake historisch verantwoord zijn. BMW maakte ook de Z4 Touring Concept. Maar helaas ging die uiteindelijk, in tegenstelling tot de Skytop en Speedtop, niet in (gelimiteerde) productie. Hadden wij eigenlijk leuker gevonden dan die twee bleppers op basis van de logge 8-Serie. Misschien wilde BMW partner Toyota niet in de Japanse wielen rijden.

Een Supra-eigenaar in ‘Murica heeft nu echter het onvermijdelijke gedaan. Voor de bekende SEMA show, is hij bezig een Supra een BMW Z4 neus aan te meten. Het gevaarte is nu nog niet helemaal af. Maar je krijgt al een indruk van hoe het eruit komt te zien. Logischerwijs ziet het er best wel ‘natuurlijk’ uit.
Toch is de ombouw niet zo simpel als je wellicht zou denken. Hoewel de auto’s technisch dezelfde basis hebben (van BMW), zijn de ophangingspunten van het plaatwerk kennelijk toch zodanig anders dat er flink gezaagd en gemanipuleerd moet worden voordat alles past. Lijkt jou het wat, of zet je liever de Toyota neus op je Z4? Laat het weten, in de comments!
Dit artikel Held maakt nieuwe BMW Z4 coupé (G29) verscheen eerst op Autoblog.nl.
Klimawappie heeft nieuw voorstel: hele trage benzinepompen

Een van de nadelen van elektrisch rijden, is dat het laden van je auto veel meer tijd kost dan je tank volgooien. Normale mensen zouden zich richten op het verkorten van laadtijden. Doch een klimawap, denkt out of the box: waarom die smerige benzine tankers niet gewoon langer laten wachten?
Twee praktische obstakels van het grote elektrische rijden zijn actieradius en laadtijden. Inmiddels zijn deze overigens al een stuk minder pregnant dan in het begin van de EV-wende. De techniek staat voor niks, dus accu’s worden lichter bij gelijkblijvende of stijgende actieradius en ook laadtijden zijn al een stukje beter voor elkaar dan bij je oude Nissan Leaf. Desalniettemin; EV’s zijn nog steeds loeizwaar door de benodigde accucapaciteit en laden duurt nog steeds aanzienlijk langer dan even de tank volgooien met benzine of -oh gruwel- diesel.
Rabiaat
Bij autoblog worden wij nog wel eens keihard beschuldigd van EV haat. Maar uiteraard ligt de realiteit een stuk genuanceerder. Hoewel het uiteraard te betreuren is dat prachtig klinkende veelcilinders verdwijnen, hoor je ons niet klagen over het verdwijnen van een 1.2 driecilinder ten faveure van een snel elektrogebakje. Als de techniek de mens vooruit brengt; by all means. Het is vooral de expliciete (regels) of impliciete (belasting en subsidies) dwang en de valse pretenties die tegen de borst stuiten. Alsmede het rabiate gedachtengoed van sommige proponenten van EV’s.
Verstappenesque
Zo is er nu een klimawap opgestaan die op de site Electrek een nogal bijzonder voorstel doet. Namelijk om in te zetten op het ernstig vertragen van het vullen van je tank met benzine of diesel. In Amerika is via regelgeving vastgelegd dat benzinepompen met niet meer dan 10 gallon per minuut je tank mogen volpompen, om Jos Verstappenesque taferelen te voorkomen.
De benzinehater droomt van een wereld waar dit tot 3 gallon per minuut wordt gereduceerd. Mensen met grote pickups moeten in zijn droomscenario dan dik tien minuten wachten op het vullen van de tank. En als bijkomend ‘voordeel’ (zo ziet deze beste man dat althans), ontstaan er mogelijk rijen waardoor allen na hen nog langer moeten wachten. Terwijl de frustratie onder de vuige fossielverbranders toeneemt, vieren de klimaatrakkers, een straatfeest…
Bizar?
Het klinkt allemaal bizar, maar feitelijk past het prima in het gedachtengoed van de mensen aan de rabiate kant van het politieke spectrum. Immers zetten zij niet in op gelijkheid, maar op ‘gelijkheid van uitkomst’. Waarbij regelgevers dus beleid maken om groepen met een ‘waargenomen’ voordeel, te benadelen ten opzichte van anderen met een ‘nadeel’, om daarmee ‘dezelfde’ uitkomst te genereren. Veelal natuurlijk ingegeven door de mensen die zichzelf als de Calimero’s beschouwen waarvoor het ‘niet eerlijk’ is. En die dat met overheidsmacht willen ‘compenseren’ door anderen die gewoon hun leven willen leiden, mokerhard te grazen te nemen.
Discriminatie?
Waarbij het levensgevaarlijke natuurlijk is, dat de regelgevers zelf willen vaststellen wie het voordeel dan wel nadeel heeft, alsmede wat de uitkomst moet zijn die voor iedereen ‘gelijk’ is. Twee zaken die extreem subjectief zijn en die ironisch genoeg, in plaats van gelijkheid voor de wet, discrimatie vanuit overheidswege noodzakelijk maakt en institutionaliseert. Precies datgene dus waar echte liberalen terecht jaren voor gestreden hebben, om uit deze wereld te verbannen. Discriminatie als officieel overheidsbeleid, als oplossing voor subjectief waargenomen “discriminatie”. Bizar hoe drommen mensen ofwel niet doorhebben dat dit krankzinnig is, ofwel (waarschijnlijker) het in de hoop van politiek-economisch gewin voor zichzelf omarmen.
Enfin, vind jij het een goed idee om mensen die fossiele brandstof tanken op deze manier te bestraffen voor hun voordeel ten opzichte van stekkeraars? Laat het weten, in de comments!
Dit artikel Klimawappie heeft nieuw voorstel: hele trage benzinepompen verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gespot – Ferrari-rood op een Maserati, mag dat?
Dit artikel Gespot – Ferrari-rood op een Maserati, mag dat? verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments