
Gespot – S63 Cabrio op hele dikke sloffen
Dit artikel Gespot – S63 Cabrio op hele dikke sloffen verscheen eerst op Autoblog.nl.
Tesla’s falen massaal APK Keuring

In het land van Kimi en Mika falen Tesla’s massaal het equivalent van de APK Keuring. Zo massaal dat het gemiddelde afkeur-percentage van EV’s veel hoger ligt dan dat van auto’s op benzine.
Hoewel de aandelenkoers van Tesla inmiddels de stratosfeer verlaten heeft en op weg lijkt naar een ander sterrenstelsel, blijven Tesla’s redelijk knaak. In heel Europa falen de auto’s van Elon Musk massaal in jaarlijkse keuringen. Dat gebeurt in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Denemarken en Duitsland. En kennelijk ook uit Finland, zo blijkt uit bericht van Yle.
Volgens het Finse Traficom valt maar liefst 49 procent(!) van de Tesla Model 3’s door de mand bij de eerste keuringspoging. De Tesla Model S en Model X doen het beter met respectievelijk 16 en 14 procent. Maar dat is nog steeds niet best. Andere EV’s als de Renault Zoe (19 procent) en Porsche Taycan (12 procent) helpen ook niet echt mee om het blazoen van de EV op te poetsen. Overall falen EV’s in 16 procent van de gevallen de eerste test. Dit terwijl de gemiddelde diesel dat in 11 procent van de gevallen doet en de gemiddelde benzineauto zelfs maar in 5 procent van de gevallen faalt.
De oorzaak wordt gezocht bij het enorme gewicht van EV’s, dat vaak voor problemen zorgt met de ophanging. Voorlopig raakt het de populariteit van EV’s in het algemeen niet in Finland. In rally-land is men weliswaar niet zo rabiaat als in het op olie drijvend Noorwegen. Maar het blijft Scandinavië, dus verwacht men volgend jaar voor het eerst meer EV’s te verkopen dan auto’s met verbrandingsmotor.
De vraag naar Tesla’s is vermoedelijk om dezelfde reden echter wel ingestort. In de periode januari-augustus 2025 werden er 58 procent minder Tesla’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft vermoedelijk echter meer te maken met het gezonde boerenverstand van de steenrijke Elon Musk, dan met alle afgekeurde Tesla’s. Waarvan akte.
Foto: Gage Skidmore
Dit artikel Tesla’s falen massaal APK Keuring verscheen eerst op Autoblog.nl.
Waarom de BMW Z8 bijna een laffe motor had

De BMW Z8 kreeg uiteindelijk de epische V8 mokerhamer uit de E39 M5 onder de kap. Bijna was het echter niet zo ver gekomen…
Onlangs vertelde collega Loek (@720s) jullie al wat over de ontstaansgeschiedenis van de BMW Z8. Deze retro topper van BMW werd uiteindelijk maar drie jaar gebouwd, maar liet wel een onuitwisbare indruk achter. In tegenstelling tot de meeste andere topmodellen van BMW, was het een relatief succes.
Dat wil zeggen, er zijn er in de korte productierun toch 5.703 gemaakt, met daarnaast nog 555 Alpina Roadster V8-en. Daarbij zijn ze nooit echt goedkoop geworden en verswekkerd. Waar de E24 en E31 beide hun ‘moeilijke fase‘ gehad hebben, is de Z8 nooit ten prooi gevallen aan de parkeerplaats bij de McDonald’s op vrijdagavond. Hoewel dat het lot van de gemiddelde Z8 niet per se veel beter maakt. Inmiddels staan ze veelal te pronken in de garages van mannen die Die James Bond willen zijn. U begrijpt: uw trouwe verslaggever wil er dus ook een.
Eindelijk dus eens geen zwart gat van uit de hand lopende kosten bij BMW voor een handvol verkopen. Volgens Andreas Bovensiepen (ja, die man achter Alpina), was dat ook een speerpunt bij de bonentellers tijdens de ontwikkeling van de roadster. Andreas herinnert zich dat Wolfgang Reitzle, een BMW honcho die daadwerkelijk bijna net zo goed was als hij zelf vindt dat hij was, enorm voorstander was van de Z8.
Reitzle moest echter met hand en tand vechten voor de Z8 tegen de bonentellers. Bonentellers die, enigszins logischerwijs, niks zagen zitten in weer een BMW ‘halo model’ dat niet de showroom uit te branden zou zijn. Ook al niet omdat men een peperduur aluminium spaceframe wilde ontwikkelen (en heeft ontwikkeld) voor de nieuwe Z8.

Aanvankelijk wilde men daarnaast kennelijk de ‘gewone’ V8 uit de toenmalige 5-Serie en 7-Serie gebruiken voor de Z8. Dus de M62B44 met 286 pk. Een prima motor (stiekem de laatste goede V8 van BMW voor de meest recente generatie V8-en). Maar de Z8 zou er geen strepentrekker van worden.
Het lijkt heel logisch dat BMW dan maar gekozen heeft de S62 V8 te gebruiken. Maar intern lag dat aanvankelijk helemaal niet zo voor de hand. De Z8 was namelijk echt een product van BMW AG en niet van M GmbH. Een verschil dat voor de leek er niet toe doet, maar wat intern soms meer uitmaakt dan zou moeten. Opnieuw waren de bonentellers bezorgd dat de aandrijflijn van de E39 M5 gebruiken, hen te veel geld zou kosten. Waarbij ze volgens Bovensiepen onder andere kennelijk bezorgd waren, over het onder garantie moeten vervangen van versnellingsbakken…
Het lijkt triviaal, maar bonentellers zijn vaak bijna net zo erg als NL ambtenaartjes. Dus het kan zo maar kloppen. Met de simpele gedachte dat een M5 rijder veel meer kilometers aflegt dan een Z8 rijder en de bakken het daar over het algemeen prima in uithielden, werden de naysayers uiteindelijk tot zwijgen gebracht. En zo kwam de Z8 er dus, met de S62 V8 en handbak. Of dit ook verklaart waarom de Alpina versie mínder pk heeft dan het standaardmodel, vermeldt Bovensiepen overigens niet. Maar, het zou kunnen…Koop dan?
Dit artikel Waarom de BMW Z8 bijna een laffe motor had verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gespot – C180d wil heel graag een C63 AMG zijn
Dit artikel Gespot – C180d wil heel graag een C63 AMG zijn verscheen eerst op Autoblog.nl.
EU-voorzitter komt met controversiële oplossing voor Europese autofabrikanten

Hier zit toch niemand op te wachten, of wel?
Voor mijn gevoel zijn Europese autofabrikanten al maanden bezig met het charmeoffensief richting de EU om hulp te bieden tegen de grote, boze Chinese concurrenten. Tot een plan heeft het vooralsnog niet geleid. Voorzitster van de Europese Unie, Ursula von der Leyen, komt met een nieuw voorstel: inzetten op zelfrijdende auto’s in de EU.
Von der Leyen sprak op de Italian Tech Week in Turijn. Ze vertelde dat ze bij haar EU-collega’s aandringt om een ”AI-first-strategie” (zo te horen heeft Von der Leyen teveel met Trump gesproken) te hanteren voor alle sectoren. Zeker ook op het gebied van mobiliteit.
”Zelfrijdende auto’s zijn al realiteit in de Verenigde Staten en China. Hetzelfde zou hier in Europa moeten gelden”, zegt Von der Leyen. Ze voegt eraan toe dat AI-first ook meteen ”safety first” betekent. Autonoom rijden is volgens haar niet alleen financieel gunstig voor automerken, maar ook goed voor de verkeersveiligheid. AI kan bijvoorbeeld zorgen voor minder files en afgelegen gebieden kan verbinden middels het OV, volgens de voorzitster.
Het concrete plan voor zelfrijdende auto’s in de EU
Von der Leyen heeft ook al een idee hoe dat er straks uit moet komen zien. Ze stelt een netwerk voor van EU-steden waar zelfrijdende auto’s vrijuit getest kunnen worden. Momenteel rijden de autonome testauto’s gewoon op de openbare weg, ook in Nederland. ‘Welke stad wil dat nou’, zou je kunnen denken. Nou, er hebben zich al zestig Italiaanse burgemeesters aangemeld die wel onderdeel willen uitmaken van het testnetwerk.

Uiteraard zijn de teststeden dan enkel en alleen voor Europese merken. Dit moet ervoor zorgen dat er auto’s op straat staan die hier gebouwd zijn. ”De toekomst van auto’s – en de auto’s van de toekomst – moeten in Europa worden gemaakt. Laat het ons uitvoeren”, roept Von der Leyen op.
Het korte tekstje vlak onder de hoofdfoto bij dit artikel is trouwens een oprechte vraag. Ik kan me niet voorstellen dat ik over een jaar of tien, twintig in een auto stap, de navigatie invoer en een krantje open sla. Ik zou het ook niet willen: autorijden is niet alleen praktisch, maar ook vermakelijk. Maar als we er de Europese merken mee redden én er minder ongelukken door gebeuren, kun je er niet echt tegen zijn, toch? Help me!
Dit artikel EU-voorzitter komt met controversiële oplossing voor Europese autofabrikanten verscheen eerst op Autoblog.nl.
Dankzij één aanpassing is deze gezinsauto ineens sneller dan een Tesla Model S Plaid!

Zo simpel kan het zijn.
In de professionele schaatswereld zijn de meeste sporters gespecialiseerd in één discipline. Ze kunnen heel goed korte afstanden afleggen of juist de krachten sparen om in een zo kort mogelijk tijd, een paar kilometer of Elfstedentocht te rijden. Maar er zijn ook allrounders: schaatsers die zowel op de korte als op de lange afstanden meedoen. Als de Lucid Air een schaatser zou zijn, dan zou hij zo’n allrounder als Patrick Roest zijn.
De Air is een elektrische sedan die bekend staat om zijn ongekende actieradius. In de gunstigste omstandigheden (goed weer, niet te veel lange rechte stukken, de juiste uitvoering en aero-wielen) komt de Air 960 kilometer ver zonder op te laden (of zelfs nog verder!). Met de lange afstanden zit het dus wel goed, maar ook in de sprint doet de Air mee met de grote jongens.
Sneller dan een Model S Plaid
De snelste Air is de Sapphire. Drie elektromotoren zorgen voor 1.251 pk en zo’n 1.900 Nm aan koppel. Daarmee zit deze topsedan in 2,0 seconden op de 100 km/u volgens de fabrieksopgave. Dat is nipt trager dan de snelste Model S die in 1,9 seconden naar de 100 sprint. Lucid verdedigde al eens dat de Air sneller is dan de Model S, maar nu gaat de Air nog een stukje sneller.





Dankzij één aanpassing duikt de Air wel onder de sprinttijd van zijn Amerikaanse rivaal. Met één aanpassing bedoel ik eigenlijk vier veranderingen, namelijk de banden. Lucid biedt als extra optie een setje Pirelli P Zero Trofeo RS Elect LM1-banden aan in plaats van de standaard Michelin Pilot Sport 4S LM1’s. Het EV-merk vraagt er $ 8.250 extra plus montagekosten voor. Omgerekend is dat ongeveer € 7.000. Een hoop geld, maar op een auto van € 255.000 valt het dan wel weer mee.
Door te wisselen van Frans naar Italiaans rubber gaat de Air Sapphire een stukje sneller naar de 100. De 0-100-tijd van twee seconden slinkt naar 1,881 seconden. Dat is niet alleen sneller dan de concurrent van Elon Musk, maar ook vlugger dan de Xiaomi SU7 Ultra. De Porsche Taycan Turbo GT was met zijn 2,3 seconden al slomer.
De snelste EV ter wereld?
Voor de snelste elektrische auto op deze aardkloot moet Lucid nog wat meer sprintsnelheid vinden. Rimac blijft alleenheerser op dat gebied dankzij de Nevera R. Maar goed; daar pas je dan weer niet met je gezin in én kun je geen 700 kilometer mee aan een stuk rijden.
Via MotorTrend
Dit artikel Dankzij één aanpassing is deze gezinsauto ineens sneller dan een Tesla Model S Plaid! verscheen eerst op Autoblog.nl.
Er zijn bijzondere keuzes gemaakt op deze Phantom Coupé

Een stijlvol exterieur met een smaakgevoelig interieur, een combinatie die deze Rolls-Royce Phantom Coupé op Marktplaats bijzonder maakt.
Zoals je gisteren hebt kunnen zien is Rolls-Royce de minste niet als het aankomt op personalisatie. Zo lang je zakken maar diep genoeg zijn, uiteraard. Het nadeel van dit soort specificaties is dat je als eerste klant natuurlijk alle keuzes van de wereld hebt gehad, maar dat geldt niet voor de volgende eigenaar. Die heeft te accepteren wat jij des tijds mooi vond (en wellicht nu nog, maar smaken verschillen vaak).
Rolls-Royce Phantom Coupé
Zo vonden wij vandaag een Rolls-Royce Phantom Coupé van de vorige generatie. Logisch, want de Wraith en daarna Spectre hebben in het nieuwe tijdperk de coupé-rol op zich genomen. Toen de coupé van Rolls nog de Phantom was, was het een stijlvol ding. Het lijnenspel was, naar mijn mening, toch iets fraaier dan de aflopende ‘fastback’-lijn van de Wraith en Spectre. En als we toch bezig zijn met items die de tijd een beetje vergeten lijkt: die velgen en banden. Een soort putdeksels zoals alleen Rolls-Royce ze fraai kan krijgen en, jawel, white wall-banden. Het is niet per definitie de beste keuze, maar als één auto ermee weg komt is het de Rolls-Royce Phantom Coupé wel.

De Phantom Coupé biedt verder plaats aan vier personen maar wel met slechts twee deuren, die in tegengestelde richting open zwaaien. Sportiviteit moet je eigenlijk niet verwachten bij Rolls, ondanks een 453 pk sterke V12 voorin. En je krijgt natuurlijk de met de hand geverfde coach line, een contrasterende lijn op het plaatwerk die door de man met volgens Rolls de meest vaste hand ter wereld heeft. In dit geval in het oranje.

Oranje explosie
Mocht je nou denken “hè, bah, oranje”, dan ga je de rest van de Rolls-Royce Phantom Coupé niet leuk vinden. Onze nationale kleur is namelijk leidend in het interieur. En dan niet in de zin van, een paar oranje accenten, nee, er is een hele kudde oranje koeien gevild om tot dit interieur te komen. Sterker nog: het is eigenlijk zwart wat als contrasterend accent terug komt. Hoe veel is te veel? Deze Phantom speelt op zijn minst met de grenzen. Al dan niet door ze volledig te overschrijden.

Kopen
Voor de potentiële koper van deze Rolls-Royce Phantom Coupé is er nog een nadeel. Namelijk dat een Phantom te boek staat als koning afschrijving. Er zijn er toch een fors aantal van gebouwd, onderhoud kost een vermogen en ook het moeten accepteren van de keuzes van de vorige eigenaar speelt mee. Deze 53.748 kilometer ervaren Phantom Coupé uit 2014 is nog steeds aan de prijs.



Niet alleen was de coupé duurder in aanschaf, ze zijn ook zeldzamer. Daarnaast is dit een ‘Series II’, de facelift van de Phantom die de LED-strips als dagrijverlichting boven de ronde koplampen in de ban doet. In plaats daarvan krijg je rechthoekige units met de dagrijverlichting erin verwerkt. Zoals gezegd levert de 6.75 liter grote V12 in deze coupé 453 pk, maar het gaat natuurlijk om zijdezacht zweven.

En dat kan jij voor, hou je vast, 342.500 euro. Oei, dat bevestigt niet de clichés omtrent afschrijving die een Rolls meestal wel bevestigt. Zo’n coupé is toch een stukje specialer. En terecht, of knap jij af op de oranje explosie in het interieur?
Dit artikel Er zijn bijzondere keuzes gemaakt op deze Phantom Coupé verscheen eerst op Autoblog.nl.
Officieel: deze drie BMW’s overleven de Neue Klasse-overgang niet

Drie modellen van BMW zitten op de schopstoel in de overgang naar de Neue Klasse-modellen.
Het kan je niet ontgaan zijn dat er een revolutie voor de deur staat bij BMW. De Neue Klasse moet de nieuwe standaard worden voor hun, voornamelijk elektrische, arsenaal. Dat modellen als de 3- en 5 Serie, de X3, de X5 en de andere middenklassers die transitie wel overleven, da’s te verwachten. Andere modellen worden vrij snel op de schopstoel geplaatst, uiteraard als het blijkt dat de kosten niet opwegen tegen de baten.
Drie modellen BMW de bietenbrug op
Aan Auto, Motor und Sport maakt een woordvoerder van BMW dan ook bekend welke drie modellen de Neue Klasse-overgang sowieso niet gaan overleven. Wat wil zeggen: dit drietal zou hoognodig aan een nieuwe generatie toe zijn, maar dat gebeurt niet met een directe opvolger. Het zou geen gigantische verrassing moeten zijn, maar de bevestiging maakt het overduidelijk.

Het eerste slachtoffer is de BMW X4. Dat kan je al zien aan het compleet uitgeklede gamma. De X4 was er altijd met vergelijkbare motoren als de X3, inclusief een M40i, M40d en X4 M (Competition). Alle benzinemodellen zijn al niet meer te configureren en je enige keuzes zijn nog de 20d, 30d en M40d. Als je ziet hoe veel merken een ‘coupé-tegenhanger’ van hun SUV’s bouwen om de efficiëntie iets te verhogen, zou je zeggen dat een iX4 in de Neue Klasse een prima keuze is. Maar BMW wedt vooral op de iX3 en dat betekent dat er geen Neue Klasse-X4 komt, en ook de benzine-X3 krijgt geen steil aflopende daklijn. Dit betekent dat de X4 er is geweest van 2014 tot en met 2025 verdeeld onder twee generaties.

BMW Z4
Een ander voorspelbare doch teleurstellend einde staat de BMW Z4 te wachten. Voornamelijk omdat in het voorjaar van 2026 Magna-Steyr heeft aangekondigd de productielijn van het tweetal stop te zetten. Toyota en BMW moeten dan voor hun Supra en Z4 samen de keuze maken om verder te gaan of te stoppen en die laatste keuze is gemaakt. Zeg nooit nooit voor een nieuwe BMW-roadster, maar reken er ook niet op. Niet direct in ieder geval. Dit betekent dus ook dat de bromance tussen Toyota en BMW officieel ten einde is gekomen, tenminste, op sportwagengebied. De twee werken nog wel samen aan het uitbrengen van modellen op waterstof.

BMW 8 Serie
En ten slotte, je verwacht het niet (of wel): de BMW 8 Serie. De terugkeer van de enorme coupé bij BMW, al was vooral de naamswijziging het grootste nieuws (in principe is het dezelfde auto als de beide generaties 6 Serie). Ook een auto die niet echt zit waar het geld verdiend wordt, al is het wel jammer van een sierlijke coupé. Desalniettemin belooft BMW dat coupés ook een rol gaan spelen in de Neue Klasse, alleen de 8 Serie dus (nog even) niet. In de configuratoren zijn alle motoriseringen van de 8 Serie, inclusief M8, ook al op non-actief gesteld met een verwijzing naar de voorraad.
Dit artikel Officieel: deze drie BMW’s overleven de Neue Klasse-overgang niet verscheen eerst op Autoblog.nl.

Gespot – De überdikke 190E restomod van HWA
Dit artikel Gespot – De überdikke 190E restomod van HWA verscheen eerst op Autoblog.nl.
Doe eens gek, koop eens een paarse BMW X5

Een hele dikke BMW X5 in een lekker kleurtje op Marktplaats: waarom ook niet?
Het is een bekend fenomeen, programma’s als BMW Individual. In plaats van de standaard selectie kleuren kan je dan veel en veel meer kiezen, vaak met een historische ondertoon. Je kan dus eigenlijk vrijwel elke BMW-kleur op vrijwel elke moderne BMW krijgen. Doe daar je voordeel mee.

BMW X5 Individual
Een alternatief is een keuze van iemand anders overnemen. Ergens zonde, tenzij het gewoon een goede keuze is. En op de BMW X5 van de tot nu toe nog laatste generatie (G05 LCI) van vandaag is een erg gave keuze gemaakt.

De gekozen kleur is namelijk Mora Metallic, een kleur die aangeboden werd rond de millenniumwisseling. Het is een donkere paarse tint, maar wel zo’n eentje die een hele sterke paarse gloed heeft onder bepaalde belichting. En op zo’n kolos als een BMW X5 past het prima. Het geeft de auto wat meer jeu, maar het voelt ook niet over de top.

Wat misschien wel ietwat over de top is: de 23 inch ‘gouden’ velgen, waarvan wij het design niet kennen als eentje uit BMW’s eigen catalogus, en de Maxton Design-onderdelen. Die voelen zich toch meer thuis op een BMW M140i. Desgewenst kunnen deze onderdelen ook achterwege gelaten worden voor de standaard velgen.

M60i
Helaas is de BMW X5 in Mora Metallic op Marktplaats geen X5 M Competition met 625 pk, maar de M60i. Dat is de 530 pk sterke mild-hybrid versie van de S68 V8 die je kent uit de XM en nieuwe M5. Nog steeds een bak vermogen, alleen het kan dus nog één tandje heftiger. Alsnog tik je de 100 aan in 4,3 seconden. Snel zat, toch?

Kopen
Net voordat de nieuwe (i)X5 verschijnt kun je dus nog genieten van deze BMW X5 M60i als dikke beuker met V8. Dit 12.316 kilometer ervaren exemplaar uit 2023 heeft de kleur aan zijn zijde en als het je ding is de leuke upgrades.


Alsnog moet je er wel een smak geld voor neertellen: 129.950 euro. Nieuw kost een goed in de opties zittende X5 M60i bijna twee ton dus met een beetje opties zal je al een bedrag met zes cijfers afgeschreven hebben op de Mora X5. Alleen is de bodem nog verre van bereikt…
Dit artikel Doe eens gek, koop eens een paarse BMW X5 verscheen eerst op Autoblog.nl.
Recent Comments